reklama
| INFORLEX | GAZETA PRAWNA | KONFERENCJE | INFORORGANIZER | APLIKACJE | KARIERA | SKLEP
reklama
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Sektor publiczny > Finanse > Audyt i kontrola > Potwierdzenie sald – sposób przeprowadzenia, analiza i dobre praktyki

Potwierdzenie sald – sposób przeprowadzenia, analiza i dobre praktyki

Potwierdzenie sald to jednaą z metod przeprowadzania inwentaryzacji. Należy pamiętać, że właściwe przeprowadzenie metody potwierdzenia sald ma znaczenie kluczowe dla jej wiarygodności i rzetelności oraz prawidłowego ujęcia rozliczenia inwentaryzacji dla celów podatkowych.

Potwierdzenie sald jest drugą metodą inwentaryzacji. Zgodnie z zapisami ustawy o rachunkowości, metodą tą inwentaryzuje się:

1. Środki pieniężne na rachunkach bankowych, a także lokaty i kredyty bankowe. Salda rachunków bankowych weryfikowane są na bieżąco przy księgowaniu wyciągów bankowych, natomiast na koniec roku banki dodatkowo wysyłają do jednostek informacje o saldach środków pieniężnych na rachunkach oraz saldach kredytów wraz z odsetkami. Inwentaryzacja musi być przeprowadzona na ostatni dzień roku obrachunkowego.

2. Aktywa finansowe przechowywane przez inne jednostki – inwentaryzacja musi być przeprowadzona na ostatni dzień roku obrachunkowego.

3. Papiery wartościowe w formie zdematerializowanej (zmiana wniesiona nowelizacją ustawy), tzn. papiery, które nie są zapisane w formie dokumentu (na papierze), a prawa do tych papierów powstają w momencie zapisania ich na rachunku bankowych papierów wartościowych i przysługują posiadaczowi tego rachunku. Inwentaryzacja musi być przeprowadzona na ostatni dzień roku obrachunkowego.

4. Należności (także udzielone pożyczki), oprócz należności spornych i wątpliwych, a w bankach również należności zagrożonych, należności i zobowiązań wobec osób nieprowadzących ksiąg rachunkowych, z tytułów publicznoprawnych.

Polecamy: Zamknięcie roku oraz instrukcja sporządzania sprawozdania finansowego za 2015 r. w jednostkach sektora finansów publicznych (książka)

Jednostka posiadająca należności ma obowiązek wysłania do swoich dłużników potwierdzenia salda. Potwierdzenie takie zawiera wykaz dokumentów i ich kwot, które składają się na saldo należności. Wysyła się dwa egzemplarze potwierdzenia (zwyczajowo odcinek A i odcinek B) z prośbą, by dłużnik potwierdził wykazane saldo lub zamieścił specyfikację różnic (na odcinku B) i odesłał do wierzyciela. Dodatkowy egzemplarz wysłanego salda pozostaje w dokumentacji jednostki.

Ustawa nie przewiduje „milczącej akceptacji salda” w związku z tym potwierdzenia nie odesłane uważa się za niepotwierdzone i saldo podlega inwentaryzacji metodą weryfikacji.

W kwestii potwierdzania sald zerowych interpretacje są dwie, jedna zakłada, że nie ma obowiązku potwierdzania sald zerowych, natomiast druga zakłada, że obowiązek taki istnieje i należy salda zerowe potwierdzać. Zdaniem wielu praktyków dobrze jest potwierdzać salda zerowe w celu weryfikacji ich prawidłowości w przypadku, gdy, w roku obrotowym wstępowały transakcje z danym kontrahentem.

reklama

Czytaj także

Narzędzia księgowego

reklama
reklama

POLECANE

reklama
reklama

Ostatnio na forum

reklama

Compliance 2020

reklama

Eksperci portalu infor.pl

Przemysław Dybała

Doradca podatkowy nr 11590

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »
reklama
reklama
reklama