REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Spis z natury jako podstawowa metoda inwentaryzacji

REKLAMA

Spis z natury jest podstawową metodą inwentaryzacji, polega na weryfikacji stanu faktycznego aktywów, poprzez ich przeliczenie (ewentualnie zważenie, pomiar) oraz sprawdzenie ich przydatności, tj. czy nie są zniszczone, zepsute itp.

Podstawowe zasady dotyczące przeprowadzania inwentaryzacji w jednostkach sektora finansów publicznych metodą spisu z natury określa ustawa o rachunkowości.

REKLAMA

Metodą spisu z natury inwentaryzuje się:

1. Środki pieniężne (z wyjątkiem zgromadzonych na rachunkach bankowych, które inwentaryzowane są metodą potwierdzenia salda).

2. Papiery wartościowe w postaci materialnej, czyli papiery, które mają formę dokumentu, są zapisane na papierze np. hipoteczne listy zastawne, weksle, czeki, obligacje itp.

3. Rzeczowe składniki aktywów obrotowych np. surowce, materiały, towary, produkcja w toku itp.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

4. Środki trwałe oraz nieruchomości zaliczane do inwestycji, oprócz tych, do których dostęp jest znacznie utrudniony. Według poprzednich regulacji nieruchomości zaliczane do inwestycji były inwentaryzowane „drogą porównania danych ksiąg rachunkowych z odpowiednimi dokumentami i weryfikacji wartości tych składników”. Teraz należy nieruchomości inwentaryzować drogą spisu z natury – jest to rozwiązanie pozwalające w sposób realny zweryfikować stan i wartość tego aktywa.

5. Maszyny i urządzenia wchodzące w skład środków trwałych w budowie.

Spis z natury należy przeprowadzić na ostatni dzień każdego roku obrotowego. W praktyce byłoby to jednak utrudnione ze względu na czasochłonność prac inwentaryzacyjnych. Ustawa w związku z tym, w określonych przypadkach przewiduje dłuższe terminy na wykonanie wszystkich czynności.

Spis z natury sposób przeprowadzenia

Spisu z natury dokonuje się na arkuszach spisowych, które powinny być ponumerowane i oznaczone tak by uniemożliwić ich zamianę. Arkusze wydaje się przed spisem przewodniczącemu komisji inwentaryzacyjnej i potwierdza protokołem wydania arkuszy. Arkusze są kolejno ponumerowane, oznaczone datą oraz nazwą jednostki, nazwą inwentaryzowanych składników (np. towary w magazynie) oraz ich lokalizacji (np. magazyn nr 1).

Na arkuszach podaje się również rodzaj i metodę inwentaryzacji, a ostatni arkusz zakończony jest sformułowaniem: „spis zakończono na pozycji...”.

Zobacz serwis: Audyt i kontrola

Wszystkie spisywane pozycje powinny być kolejno ponumerowane, należy określić spisywany składnik, jego symbol identyfikujący oraz jednostkę miary i ilość stwierdzoną podczas spisu.

Spis należy wykonać w tych samych jednostkach miary, w których ewidencjonuje się poszczególne składniki majątku w ewidencji księgowej (analitycznej), tak by można było łatwo zweryfikować efekty spisu z ewidencją.

Arkusze muszą być wypełnione czytelnie, bez pustych pól, podpisane przez zespół spisowy i inne osoby obecne przy spisie, a wpisy na nich powinny być wyrywkowo zweryfikowane przez przewodniczącego komisji lub osobę przez niego wyznaczoną.

Wszelkie poprawki na arkuszach można nanosić zgodnie z zasadami poprawiania błędów na dowodach księgowych.

Arkusze spisowe lub zbiorcze zestawienia arkuszy należy wycenić – to kto dokonuje tej wyceny jest określone w instrukcji inwentaryzacyjnej, może to być np. dział księgowości, czy zespoły spisowe. Można nie wyceniać na arkuszach papierów wartościowych, rzeczowych składników majątku, jeżeli ewidencja księgowa dostarcza informacje o ich ilości i wartości na dzień inwentaryzacji.

Spis z natury - weryfikacja stanu faktycznego

Następnym krokiem inwentaryzacji jest porównanie ustalonego w wyniku spisu stanu rzeczywistego z ewidencją księgową.

Tworzy się zestawienie różnic w podziale na niedobory i nadwyżki, w sposób umożliwiający ich powiązanie z odpowiednimi arkuszami spisowymi oraz umożliwiający przyporządkowanie ich do kont ewidencji księgowej oraz do poszczególnych osób materialnie odpowiedzialnych.

Masz problem? Podyskutuj na Forum.

Komisja inwentaryzacyjna przyjmuje wyjaśnienia dotyczące różnic od osób materialnie odpowiedzialnych. Komisja ma za zadanie przeanalizować zidentyfikowane różnice w celu ustalenia ich przyczyn oraz sformułować wnioski odnośnie do sposobu ich rozliczenia.

Na zakończenie spisu z natury komisja sporządza protokół, w którym zawiera swoje wnioski w sprawie rozliczenia różnic.

Na podstawie zatwierdzonych przez kierownika jednostki protokołów oraz zawartych w nich wniosków o sposobie rozliczenia dokonuje się odpowiednich korekt w zapisach ewidencji księgowej, tak by odzwierciedlały stan rzeczywisty.

Podstawa prawna:
• Ustawa z 29 września 1994 r. o rachunkowości (Dz.U. nr 121, poz. 591).

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Sektor publiczny
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
36 lat w oczekiwaniu na diagnozę. Pacjenci z chorobami rzadkimi wciąż czekają na zmiany

W Polsce ponad 3 miliony osób zmaga się z chorobami rzadkimi, a system opieki zdrowotnej wciąż nie jest odpowiednio przystosowany do ich potrzeb. Czas oczekiwania na diagnozę często rozciąga się na lata, co prowadzi do pogorszenia zdrowia pacjentów i stanowi ogromne obciążenie dla ich rodzin. Oto historie pacjentów, którzy latami czekali na diagnozę.

4666 zł dla każdego sołtysa? Wybory organizowane przez PKW?

Czy sołtysi otrzymają wynagrodzenia na poziomie ustawowej płacy minimalnej? Czy wybory na sołtysa będą organizowane przez Państwową Komisję Wyborczą, a kandydaci organizować będą kampanie w swoich wsiach? Profesjonalizacje działań najmniejszych jednostek administracyjnych zaproponował jeden z kandydatów na Prezydenta PR.

Status ochrony wilka. Komisja Europejska proponuje zmiany

7 marca 2025 r. weszły w życie zmiany dotyczące załączników do konwencji berneńskiej. Chodzi o zmianę statusu ochrony wilka. Komisja UE proponuje dostosowanie statusu ochrony wilka w prawodawstwie UE do konwencji berneńskiej.

Poradnik kryzysowy. Pierwsze 72 h każde gospodarstwo powinno przetrwać o własnych siłach

Do końca roku do obywateli ma trafić tzw. poradnik kryzysowy. Robert Klonowski z MSWiA przekazał PAP: - Przez trzy dni wszyscy obywatele, każde gospodarstwo domowe, powinno przetrwać o własnych siłach.

REKLAMA

Fundusz Kompensacyjny Zdarzeń Medycznych – alternatywa dla drogi sądowej

Zgodnie z obowiązującą ustawą z 16 czerwca 2023 r. o zmianie ustawy o prawach pacjenta i Rzeczniku Praw Pacjenta oraz niektórych innych ustaw od 1 lipca 2024 r. doszło do zniesienia wojewódzkich komisji ds. orzekania o zdarzeniach medycznych. W ramach pozasądowego trybu kompensaty szkód medycznych zastąpił je Rzecznik Praw Pacjenta będący dysponentem Funduszu Kompensacyjnego Zdarzeń Medycznych.

Prawo pacjenta do dostępu do dokumentacji medycznej

Jednym z fundamentalnych praw pacjenta jest prawo do dostępu do dokumentacji medycznej dotyczącej jego stanu zdrowia oraz udzielonych mu świadczeń zdrowotnych. Jak złożyć wniosek o udostępnienie dokumentacji medycznej?

Świadczenie mieszkaniowe w Policji, PSP, SG i SOP - na wzór tego w wojsku, Karta Rodzin Mundurowych i inne zmiany. Jest porozumienie MSWiA ze związkowcami

Ministerstwo Spraw Wewnętrznych i Administracji poinformowało 6 marca 2025 r. o podpisaniu porozumienia pomiędzy MSWiA a przedstawicielami związków zawodowych służb mundurowych podległych resortowi. Co zawiera to porozumienie?

Poczta przestanie dostarczać listy od 1 stycznia 2026 r., 1/3 pracowników do zwolnienia ... w Danii. Czy tak samo może być w Polsce?

Zarząd duńskiej poczty PostNord ogłosił 6 marca 2205 r., że firma zaprzestanie z końcem 2025 r. dostarczania listów w związku z brakiem rentowności tej usługi i postępującą cyfryzacją. To m.in. skutek nowego prawa pocztowego, które weszło w życie w Danii. Operator pocztowy chce skupić się wyłącznie na dystrybucji paczek.

REKLAMA

Wiceprezes BCC: Niezbędne jest przeprowadzenie uporządkowanego przeglądu zgłaszanych propozycji deregulacyjnych

We wtorek, 4 marca 2025 r. Rada Ministrów przyjęła uchwałę w sprawie koordynacji procesu legislacyjnego wdrażającego deregulację. Wiceprezes BCC Witold Michałek przekazał, że niezbędne jest przeprowadzenie uporządkowanego przeglądu zgłaszanych propozycji deregulacyjnych.

Chiny: jeśli USA chcą wojny (celnej, handlowej i każdej innej), będziemy walczyć do końca

Jeśli wojna, czy to celna, handlowa, czy jakakolwiek inna, jest tym, czego chcą USA, to jesteśmy gotowi walczyć do końca – oświadczyła ambasada ChRL w Stanach Zjednoczonych we wpisie opublikowanym 5 marca 2025 r. w mediach społecznościowych. Tych samych słów użył dzień wcześniej rzecznik chińskiego MSZ. To reakcja na zwiększenie do 20 proc. ceł na import towarów z Chin do tego kraju.

REKLAMA