REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Spis z natury jako podstawowa metoda inwentaryzacji

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

Spis z natury jest podstawową metodą inwentaryzacji, polega na weryfikacji stanu faktycznego aktywów, poprzez ich przeliczenie (ewentualnie zważenie, pomiar) oraz sprawdzenie ich przydatności, tj. czy nie są zniszczone, zepsute itp.

Podstawowe zasady dotyczące przeprowadzania inwentaryzacji w jednostkach sektora finansów publicznych metodą spisu z natury określa ustawa o rachunkowości.

REKLAMA

Metodą spisu z natury inwentaryzuje się:

1. Środki pieniężne (z wyjątkiem zgromadzonych na rachunkach bankowych, które inwentaryzowane są metodą potwierdzenia salda).

2. Papiery wartościowe w postaci materialnej, czyli papiery, które mają formę dokumentu, są zapisane na papierze np. hipoteczne listy zastawne, weksle, czeki, obligacje itp.

3. Rzeczowe składniki aktywów obrotowych np. surowce, materiały, towary, produkcja w toku itp.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

4. Środki trwałe oraz nieruchomości zaliczane do inwestycji, oprócz tych, do których dostęp jest znacznie utrudniony. Według poprzednich regulacji nieruchomości zaliczane do inwestycji były inwentaryzowane „drogą porównania danych ksiąg rachunkowych z odpowiednimi dokumentami i weryfikacji wartości tych składników”. Teraz należy nieruchomości inwentaryzować drogą spisu z natury – jest to rozwiązanie pozwalające w sposób realny zweryfikować stan i wartość tego aktywa.

5. Maszyny i urządzenia wchodzące w skład środków trwałych w budowie.

Spis z natury należy przeprowadzić na ostatni dzień każdego roku obrotowego. W praktyce byłoby to jednak utrudnione ze względu na czasochłonność prac inwentaryzacyjnych. Ustawa w związku z tym, w określonych przypadkach przewiduje dłuższe terminy na wykonanie wszystkich czynności.

Spis z natury sposób przeprowadzenia

Spisu z natury dokonuje się na arkuszach spisowych, które powinny być ponumerowane i oznaczone tak by uniemożliwić ich zamianę. Arkusze wydaje się przed spisem przewodniczącemu komisji inwentaryzacyjnej i potwierdza protokołem wydania arkuszy. Arkusze są kolejno ponumerowane, oznaczone datą oraz nazwą jednostki, nazwą inwentaryzowanych składników (np. towary w magazynie) oraz ich lokalizacji (np. magazyn nr 1).

Na arkuszach podaje się również rodzaj i metodę inwentaryzacji, a ostatni arkusz zakończony jest sformułowaniem: „spis zakończono na pozycji...”.

Zobacz serwis: Audyt i kontrola

Wszystkie spisywane pozycje powinny być kolejno ponumerowane, należy określić spisywany składnik, jego symbol identyfikujący oraz jednostkę miary i ilość stwierdzoną podczas spisu.

Spis należy wykonać w tych samych jednostkach miary, w których ewidencjonuje się poszczególne składniki majątku w ewidencji księgowej (analitycznej), tak by można było łatwo zweryfikować efekty spisu z ewidencją.

Arkusze muszą być wypełnione czytelnie, bez pustych pól, podpisane przez zespół spisowy i inne osoby obecne przy spisie, a wpisy na nich powinny być wyrywkowo zweryfikowane przez przewodniczącego komisji lub osobę przez niego wyznaczoną.

Wszelkie poprawki na arkuszach można nanosić zgodnie z zasadami poprawiania błędów na dowodach księgowych.

Arkusze spisowe lub zbiorcze zestawienia arkuszy należy wycenić – to kto dokonuje tej wyceny jest określone w instrukcji inwentaryzacyjnej, może to być np. dział księgowości, czy zespoły spisowe. Można nie wyceniać na arkuszach papierów wartościowych, rzeczowych składników majątku, jeżeli ewidencja księgowa dostarcza informacje o ich ilości i wartości na dzień inwentaryzacji.

Spis z natury - weryfikacja stanu faktycznego

Następnym krokiem inwentaryzacji jest porównanie ustalonego w wyniku spisu stanu rzeczywistego z ewidencją księgową.

Tworzy się zestawienie różnic w podziale na niedobory i nadwyżki, w sposób umożliwiający ich powiązanie z odpowiednimi arkuszami spisowymi oraz umożliwiający przyporządkowanie ich do kont ewidencji księgowej oraz do poszczególnych osób materialnie odpowiedzialnych.

Masz problem? Podyskutuj na Forum.

Komisja inwentaryzacyjna przyjmuje wyjaśnienia dotyczące różnic od osób materialnie odpowiedzialnych. Komisja ma za zadanie przeanalizować zidentyfikowane różnice w celu ustalenia ich przyczyn oraz sformułować wnioski odnośnie do sposobu ich rozliczenia.

Na zakończenie spisu z natury komisja sporządza protokół, w którym zawiera swoje wnioski w sprawie rozliczenia różnic.

Na podstawie zatwierdzonych przez kierownika jednostki protokołów oraz zawartych w nich wniosków o sposobie rozliczenia dokonuje się odpowiednich korekt w zapisach ewidencji księgowej, tak by odzwierciedlały stan rzeczywisty.

Podstawa prawna:
• Ustawa z 29 września 1994 r. o rachunkowości (Dz.U. nr 121, poz. 591).

Zapisz się na newsletter
Śledź na bieżąco nowe inicjatywy, projekty i ważne decyzje, które wpływają na Twoje życie codzienne. Zapisz się na nasz newsletter samorządowy.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Sektor publiczny
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Rządowy program "Moc Małych Społeczności". Do podziału 70 mln zł. Nabór wniosków do 9 czerwca 2025 r.

W piątek, 16 maja 2025 r. rozpoczął się nabór wniosków w ramach „Rządowego Programu wsparcia organizacji pozarządowych Moc Małych Społeczności”. Adresowany jest do NGOsów działających w mniejszych miastach oraz na terenach wiejskich.

Konkurs "Aktywny Senior 2025". Wnioski o dofinansowania można składać do 11 czerwca 2025 r.

12 maja 2025 r. Ministerstwo Sportu i Turystyki ogłosiło nabór wniosków do zadania Aktywny Senior w ramach programu Aktywność dla Każdego. Wnioski o dofinansowania w ramach konkursu "Aktywny Senior 2025" można składać do 11 czerwca 2025 r.

Duży ruch na Okęciu. Lotnisko od początku roku odprawiło ponad 6,6 mln podróżnych

Lotnisko Chopina jest na granicy przepustowości. Od stycznia do końca kwietnia br. odprawiło już ponad 6,6 mln podróżnych, podczas gdy w tym samym okresie w ubiegłym roku było to prawie 5,9 mln osób. Dokąd latamy najczęściej?

Polacy mniej chodzą do kina

Główny Urząd Statystyczny podał dane dotyczące widzów w kinach w 2024 r. W porównaniu z 2023 r., liczba widzów w kinach stałych spadła o 0,4 proc. do 49,5 mln

REKLAMA

Spacer w lesie - lek na codzienny stres

Regularne, 30-minutowe spacery w naturze pięć razy w tygodniu mogą zmniejszyć ryzyko depresji aż o 30% – podaje raport Transforming Scotland's Health. W obliczu prognoz WHO, że do 2030 roku depresja stanie się najczęstszą chorobą na świecie, kontakt z przyrodą to skuteczna forma profilaktyki.

Są fundusze na ekologię, cyfryzację i innowacje

W dobie dynamicznego rozwoju technologii cyfrowej i wdrażania kolejnych innowacji, nie można zapominać o zagrożeniach, które się z nimi wiążą. Zgodnie z unijną zasadą „Do No Significant Harm” („Nie Czyń Znaczącej Szkody”), gdy ubiegamy się o wsparcie z funduszy, jesteśmy zobowiązani do prowadzenia inwestycji w sposób, który nie będzie wyrządzać poważnych szkód środowiskowych czy społecznych.

Spadł ruch na radomskim lotnisku, ale w planach nowe kierunki

Polskie Porty Lotnicze poinformowały, że lotnisko w Radomiu obsłużyło w kwietniu br. ok. 2,5 tys. pasażerów; to spadek o 42 proc. wobec zeszłego roku. W pierwszych czterech miesiącach tego roku ruch w radomskim pocie spadł o 31 proc.

Ratownicy medyczni nie chcą kamizelek nożoodpornych

Ogólnopolski Związek Zawodowy Ratowników Medycznych (OZZRM) uważa, że pomysł powszechnego wprowadzenia kamizelek nożoodpornych, jako reakcji na śmierć ratownika ugodzonego nożem, nie jest dobry. Co proponują związkowcy?

REKLAMA

Ostatni dzwonek dla zdrowia młodych. 7 maja 2025 r. sejmowa Komisja Zdrowia zajmie się zakazem sprzedaży wszystkich rodzajów papierosów elektronicznych oraz pojemników zapasowych osobom poniżej 18. roku życia

W środę sejmowa Komisji Zdrowia rozpatrzy rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o ochronie zdrowia przed następstwami używania tytoniu i wyrobów tytoniowych. Wcześniej, ponad 20 organizacji działających w ochronie zdrowia apelowało o jak najszybsze jej procedowanie. Chodzi o zakaz sprzedaży wszystkich rodzajów papierosów elektronicznych oraz pojemników zapasowych osobom poniżej 18 r.ż.

Wybory prezydenckie: ułatwienia dla wyborców 60+

Transport do i z lokalu wyborczego. Możliwość głosowania korespondencyjnego albo za pośrednictwem pełnomocnika. Możliwość zmiany miejsca głosowania w obwodzie właściwym dla lokalu przystosowanego do potrzeb osób niepełnosprawnych. Z tych wszystkich ułatwień mogą skorzystać wyborcy, którzy najpóźniej w dniu głosowania w tegorocznych wyborach Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej ukończą 60. rok życia. A także wyborcy niepełnosprawni – bez względu na wiek.

REKLAMA