REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Za realizację gospodarki finansowej gminy odpowiada wójt jako kierownik jednostki sektora finansów publicznych. Nie można przypisać wójtowi winy i ukarać go w sytuacji, gdy podjął on kroki w celu uzyskania kar umownych od kontrahenta wykonującego usługę na rzecz gminy.

STAN FAKTYCZNY

REKLAMA

REKLAMA

Regionalna komisja orzekająca uznała, że wójt gminy umyślnie naruszył dyscyplinę finansów publicznych w dwóch przypadkach. Po pierwsze, zaniechał pobrania od przedsiębiorstwa kar umownych za zwłokę w wykonaniu usługi przez tę firmę na rzecz gminy. Drugi zarzut dotyczył tego, że wójt zapłacił za usługę na rzecz gminy, zanim nastąpiło formalne odebranie robót. Za te czyny komisja I instancji ukarała wójta karą łączną nagany. Główna Komisja Orzekająca uchyliła orzeczenie komisji I instancji. Uniewinniła obwinionego w zakresie czynu dotyczącego kar umownych. Uznała, że drugiego czynu dopuścił się z winy nieumyślnej i odstąpiła od ukarania.

UZASADNIENIE

Spór przed GKO dotyczył tego, czy wójt naruszył dyscyplinę finansów publicznych, nie dochodząc kar umownych od kontrahenta za zwłokę w wykonaniu robót budowlanych, a także czy mógł zapłacić za usługę zanim jej wykonanie zostało formalnie potwierdzone protokołem z wykonania robót. Gmina podpisała z firmą umowę, której przedmiotem była przebudowa drogi gminnej, polegająca na wykonaniu nakładki asfaltowej i podbudowy tłuczniowej. W kontrakcie był także zapis, że jeżeli wykonawca nie dotrzyma terminu realizacji umowy, to zapłaci gminie kary umowne w wysokości 0,5 proc. wartości umowy za każdy dzień zwłoki. Jak się okazało, przedsiębiorstwo budowlane zakończyło roboty 70 dni po upływie terminu do ich wykonania. Zgodnie z umową obwiniony powinien za zwłokę pobrać od firmy kary umowne w kwocie ponad 60 tys. zł. Wójt wskazał, że podjął kroki w celu wyegzekwowania należnych gminie pieniędzy za 25, a nie 70 dni zwłoki. Jego zdaniem okresu oczekiwania na opinię biegłego, z której będzie wynikało, jak wykonawca ma naprawić usterki, nie można zaliczyć do okresu zwłoki. Wójt nie przekonał komisji I instancji. Jej zdaniem odsetki należały się od dnia następującego po dniu, w którym robota miała być wykonana. Inaczej postępowanie wójta oceniła Główna Komisja Orzekająca. Nie dopatrzyła się ona naruszenia dyscypliny finansów publicznych. GKO podkreśliła, że wójt wystąpił do kontrahenta o pieniądze z tytułu kary umownej. Z naruszeniem wspomnianej dyscypliny przez wójta mielibyśmy do czynienia, jeśli pobranie kar umownych w ogóle nie byłoby możliwe. W drugiej z rozpatrywanych spraw wójt zatwierdził do wypłaty pieniądze na rzecz wykonawcy nakładki asfaltowej zanim zakończono i odebrano roboty. Wójt wyjaśnił, że zaakceptował wydatek, bo był przekonany o prawidłowym rozliczeniu inwestycji. Jego przekonanie wynikało z tego, że kierownik referatu potwierdził prawidłowość inwestycji, a skarbnik gminy nie dopatrzył się żadnych uchybień w rozliczeniu transakcji. Wywody wójta nie przekonały komisji I instancji, która wskazała, że wójt jako kierownik jednostki sektora finansów publicznych odpowiada za gospodarkę finansową gminy. GKO potwierdziła stanowisko komisji I instancji. Wójt odpowiada za wykonanie budżetu. I jedynie od jego woli zależy, czy zaakceptuje jakąkolwiek wypłatę. Brak uchybień formalnych faktury stwierdzony przez skarbnika nie zwalnia wójta od odpowiedzialności za naruszenie dyscypliny finansów publicznych. Wójt powinien, zachowując należytą ostrożność, zażądać protokołu odbioru końcowego robót. Tym bardziej ostrożność jest tutaj wskazana, że przecież za tę usługę gmina zapłaciła ponad 60 tys. zł. GKO odstąpiło jednak od ukarania obwinionego ze względu na to, że roboty zostały jednak prawidłowo wykonane. Na decyzję komisji II instancji miała również wpływ dotychczasowa droga życiowa obwinionego, jego walory osobiste i dbałość o sprawy gminy od wielu lat nie tylko w charakterze wójta.

REKLAMA

SYGN. AKT DF/GKO-4900-58/62/07/2586

Dalszy ciąg materiału pod wideo

PAWEŁ JAKUBCZAK

 

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Sektor publiczny
Ministerstwo Finansów nie żąda zapłaty za postój w strefie zastrzeżonej. Taki mail to fake i próba oszustwa!

Ministerstwo Finansów ostrzega przed próbami oszustów w wiadomościach rzekomo pochodzących z MF. Oszuści podszywają się pod Ministerstwo Finansów żądając zapłaty za postój w strefie zastrzeżonej. Ministerstwo Finansów nie jest nadawcą wiadomości tego typu. Może to być próba wyłudzenia danych lub środków finansowych. Trzeba patrzeć na adres nadawcy e-maila. Jeśli nie kończy się na „gov.pl”, a wiadomość dotyczy spraw urzędowych, konieczna jest większa czujność.

Olejomat - o co tu chodzi? Już działa 100 olejomatów w Polsce i pierwszy w Warszawie

O co chodzi z olejomatami? W Polsce jest już 100 olejomatów. Właśnie stanął pierwszy w Warszawie przy Centrum Handlowym Wola Park. Jak obsługiwać punkty zbiórki UCO? Gromadzone punkty można wymieniać na nagrody. Jakie?

Wielkopolskie: Samorząd województwa stawia na kolej i na razie nie chce inwestować w komunikację autobusową (połączenia regionalne i linie dowożące do stacji kolejowych)

Wielkopolski samorząd na razie nie zamierza angażować się w przewozy autobusowe czy rewitalizację linii kolejowych innych, niż te uwzględnione w programie Kolej Plus - przyznał PAP wicemarszałek woj. wielkopolskiego Wojciech Jankowiak. „Są pewne granice wysiłku finansowego województwa” - zaznaczył.

Stopy procentowe NBP spadły w grudniu 2025 r. o 0,25 pkt proc. Ekonomiści prognozują co nas czeka w 2026 roku

Na posiedzeniu w dniach 2-3 grudnia 2025 r. Rada Polityki Pieniężnej postanowiła obniżyć wszystkie stopy procentowe NBP o 0,25 punktu procentowego. Stopa referencyjna wynosić będzie od 4 grudnia 2025 r. 4,00 proc. w skali rocznej - poinformował w komunikacie Narodowy Bank Polski. Taka decyzja RPP nie była zaskoczeniem dla większości analityków finansowych i ekonomistów.

REKLAMA

Brakuje 800 tys. zł na start Domu dla Młodych Mam w wieku 18 i 19 lat będących w ciąży lub z małymi dziećmi

Dom dla Młodych Mam w wieku 18 i 19 lat będących w ciąży lub z małymi dziećmi nie może wystartować. Brakuje 800 tys. zł na roczne utrzymanie miejsca. Tymczasem budynek jest gotowy do zamieszkania przez pierwsze osoby.

Inne zasady dla rolników w piątki i w soboty, a inne w pozostałe dni tygodnia. Kiedy i dlaczego mogą skorzystać ze zwolnienia podatkowego?

Produkty prosto od rolnika – czy to tylko hasło reklamowe, czy rzeczywista potrzeba? Jak wskazują doświadczenia ostatnich lat, raczej to drugie. Od czasu gdy gminy zostały obciążone obowiązkiem ułatwiania rolnikom prowadzenia handlu, taką potrzebę można łatwiej zrealizować.

Dalej nie ma żłobków aż w 114 gminach na Mazowszu. Jak rozwiązać ten problem? Program „Aktywny dzienny opiekun w gminie 2026”

Nie ma żłobków aż w 114 gminach na Mazowszu. Jak można to rozwiązać? Wiceministra rodziny Aleksandra Gajewska proponuje, aby samorządy startowały do programu „Aktywny dzienny opiekun w gminie 2026”. Można uzyskać 300 tys. na miejsca żłobkowe i 8 tys. na ich utrzymanie. Do kiedy można składać wnioski?

Co nam grozi gdy Prezydent skieruje do TK ustawę budżetową? Budżet państwa jako zakładnik sporu politycznego

W ostatnich dniach prawdziwą burzę wywołały słowa Prezydenta, który zadeklarował, że „jest gotów podjąć każdą decyzję” w sprawie ustawy budżetowej. Ceną za rozszerzenie konfliktu politycznego na obszar budżetu może być integralność państwa - pisze Michał Ostrowski, ekspert Instytutu Podatków i Finansów Publicznych.

REKLAMA

Fundusz Autobusowy w 2026 r.: 75 mln zł dla samorządów z województwa małopolskiego. Wnioski do 5 grudnia

Wnioski o dofinansowanie przewozów autobusowych w 2026 roku w samorządach województwa małopolskiego można składać do 5 grudnia 2025 roku. Na działania wieloletnie przeznacza się prawie 75 mln zł.

Autonomia samorządu pod presją przepisów. Granice samodzielności JST w ochronie zabytków

Choć samorząd terytorialny od 35 lat stanowi trzon lokalnej administracji publicznej, to w obszarze ochrony zabytków jego możliwości działania są wyraźnie ograniczone. Wynika to nie z ocen czy praktyk, ale z samej konstrukcji przepisów, które powierzają zasadnicze władztwo organom administracji rządowej. Warto więc przyjrzeć się, jak ustawodawca wyznacza granice samodzielności jednostek samorządu terytorialnego (JST) w tym szczególnym sektorze.

Zapisz się na newsletter
Śledź na bieżąco nowe inicjatywy, projekty i ważne decyzje, które wpływają na Twoje życie codzienne. Zapisz się na nasz newsletter samorządowy.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA