REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Polisy na sprzęt elektroniczny w gminie

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Marcin Jaworski

REKLAMA


Polisy na sprzęt elektroniczny, tak jak w przypadku jednostek samorządu terytorialnego, są dostosowane pod wymogów jego posiadaczy i uwzględniają jego specyfikę. Nie oznacza to jednak, że nie warto ich zmodyfikować, wprowadzając odpowiednie klauzule.

Ubezpieczenie sprzętu elektronicznego powinno być nieodłącznym elementem programu ubezpieczeniowego gminy. Owszem istnieje możliwość objęcia komputerów ochroną w ramach ubezpieczeń od ognia i innych zdarzeń losowych, oraz od kradzieży. Będzie to jednak nie do końca właściwe rozwiązanie. Chodzi tu przede wszystkim o tzw. szkody elektryczne. Standardowo ubezpieczenie od ognia i innych zdarzeń losowych chroni bowiem przed uderzeniem pioruna, ale nie przed tzw. przepięciem, co zdarza się najczęściej. W uproszczeniu chodzi o to, że w ubezpieczeniu ogniowym, żeby dostać odszkodowanie za zniszczony sprzęt, piorun musi trafić dokładnie w komputer. Jeśli wyładowanie atmosferyczne spowoduje wzrost napięcia, nici z odszkodowania. Taka ochronę dla tylko specjalna polisa ubezpieczenia sprzętu elektronicznego. Zadziała ona nie tylko w takim przypadku, ale też wtedy, gdy np. spadek czy wzrost napięcia to efekt błędu po stronie dostarczyciela energii.

RYZYKA SPECYFICZNE DLA POLIS SPRZĘTU ELEKTRONICZNEGO

n Szkody elektryczne wynikające ze zwarcia lub spięcia.

n Następstwa niewłaściwych parametrów prądu elektrycznego.

n Wadliwa obsługa.

n Niewłaściwe użytkowanie (np. upuszczenie).

n Wady materiałowe.

Dlatego warto - mimo wyższych kosztów takiego programu - wyłączyć sprzęt elektroniczny z zakresu ubezpieczenia od ognia i innych zdarzeń losowych oraz od kradzieży, a objąć go właśnie taką specjalną polisą. Przy czym ta reguła dotyczy sprzętu nie starszego niż 5-7 lat, bo tylko taki towarzystwa zgadzają się ubezpieczać na takich warunkach. Pozostałe kategorie sprzętu trzeba ubezpieczać na standardowych warunkach ubezpieczenia od ognia i innych zdarzeń losowych oraz kradzieży. Trzeba tylko pamiętać, żeby dodać wtedy tzw. klauzulę przepięć, żeby mieć objęte polisą także opisane powyżej szkody wynikające z działania pioruna. Będzie to jednak gorsza ochrona, bo brak m.in. odpowiedzialności z tytułu wadliwej obsługi czy upuszczenia sprzętu lub jego wad materiałowych, które są objęte ubezpieczeniem sprzętu elektronicznego.

Od wszystkich ryzyk

Podstawową zaletą polisy sprzętu elektronicznego jest to, że jest ona oparta na formule all risk, czyli od wszystkich ryzyk. Oznacza to, że ochroną są objęte wszystkie ryzyka, które nie zostały wyraźnie wyłączone zapisach umowy. To dokładnie odwrotnie niż w standardowej polisie na bazie ryzyk nazwanych (na takiej zawierane są najczęściej polisy ogniowe), gdzie towarzystwo odpowiada tylko za szkody wyraźnie wymienione w umowie. Przy czym przewaga tej formuły nie wynika z szerszego zakresu ubezpieczenia, ale ułatwień w ewentualnym dochodzeniu roszczeń.

Polisa na bazie all risk wprowadza bowiem tzw. domniemanie istnienia ochrony ubezpieczeniowej. Jeśli więc spalił się komputer, to klient stwierdziwszy taki fakt, po prostu zgłasza szkodę. To na ubezpieczycieli leży ciężar dowodzenia, że przyczyna tego zdarzenia została wyłączona w zapisach umowy i jako taka nie jest objęta ochroną.

Ważne wartości

Ubezpieczenie sprzętu elektronicznego ma jeszcze tę specyfikę, że tu standardem jest ustalanie sum ubezpieczenia według wartości odtworzeniowej lub księgowej brutto. Paradoksalnie, przy sprzęcie elektronicznym wartość księgowa brutto jest często wyższa niż odtworzeniowa. To dokładnie odwrotnie niż w przypadku innych kategorii mienia. Dzieje się tak, gdyż sprzęt elektroniczny tanieje szybciej niż jest on amortyzowany i efekt jest taki, że w księgach jest on wart więcej, niż wynosi koszt jego odkupienia na rynku.

Odmienność tego rodzaju polis widać też w podejściu towarzystw do stosowania franszyz. Jak już pisaliśmy w poprzednich odcinkach tego cyklu, przy ubezpieczeniach od ognia i innych żywiołów lub kradzieży nie ma problemu z ich zniesieniem.

W ubezpieczeniach sprzętu elektronicznego bardzo trudno jest uzyskać zniesienie franszyz, które wynoszą zwykle 5 do 10 proc. sumy ubezpieczenia. Wynika to z odmiennej konstrukcji polisy sprzętu elektronicznego, która zakłada przecież m.in. odpowiedzialność towarzystwa za błąd w obsłudze. Przyjęcie pełnej odpowiedzialności oznaczałoby dla ubezpieczyciela konieczność płacenia nawet za niefrasobliwość osób obsługujących sprzęt. Z drugiej strony, nie dawałoby to możliwości dyscyplinowania pracowników, którzy nie musieliby dbać o sprzęt, bo ubezpieczyciel i tak zapłaci. Stąd ewentualne wyłączenie franszyz choć możliwe, jest drogie.

Kluczowa szybkość

Mimo że ubezpieczenie sprzętu elektronicznego jest już skrojone pod jego specyfikę, to jednak i tutaj można pomyśleć o innych dodatkowych klauzulach, które powinny zmodyfikować standardowe zapisy.

W dzisiejszych czasach, kiedy instytucja pozbawiona komputerów czy innego sprzętu elektronicznego jest praktycznie sparaliżowana, warto włączyć do umowy tzw. klauzulę szybkiej likwidacji szkód. Chodzi o to, żeby ubezpieczyciel zobowiązał się, że pokryje wszelkie koszty związane z ekspresowym naprawieniem szkód i zgodzi się na uproszczoną procedurę ich likwidacji. Trzeba więc zapisać, że w przypadku awarii wymienionych kategorii mienia, których przywrócenie do pracy jest niezbędne do normalnego działania jednostki (np. centrala telefoniczna, serwer, komputery kluczowych pracowników itp.), nie trzeba czekać na oględziny z zakładu ubezpieczeniowego. Trzeba tylko zawiadomić towarzystwo o szkodzie, a potem sporządzić protokół opisujący przyczynę zdarzenia i rozmiary szkody. Potem od razu można przystąpić do naprawy sprzętu. Po usunięciu usterki trzeba opisać sposób naprawy i do tego dokumentu dołączyć fakturę. W odniesieniu do sprzętu, którego działanie nie jest kluczowe dla funkcjonowania placówki, warto z kolei skrócić termin oględzin (niektóre towarzystwa dają sobie na to nawet tydzień) do dwóch dni od zgłoszenia szkody. Jeśli w tym terminie nie pojawi się specjalista z towarzystwa, można przystąpić do likwidacji szkody na opisanych już zasadach.

JAKIE KLAUZULE DODATKOWE W UBEZPIECZENIU SPRZĘTU ELEKTRONICZNEGO

n Zniesienie franszyzy redukcyjnej.

n Brak wyłączenia odpowiedzialności za szkody powstałe wskutek strajków, zamieszek i rozruchów oraz wskutek aktów terroryzmu.

n Włączenie kradzieży zwykłej (np. gdy komputer ginie z biurka w czasie dnia pracy).

n Przyjęcie klauzuli tymczasowego magazynowania.

n Przyjęcie klauzuli ubezpieczenia od daty dostawy sprzętu (a nie jego montażu).

n Przyjęcie klauzuli szybkiej likwidacji szkód.

Uwaga! Proponowane uwagi mają charakter przykładowy. W przypadku dużego znaczenia ważnych dla działania samorządu urządzeń elektrycznych można przyznać więcej punktów przy ostatniej pozycji. Klauzule, które można uznać za obligatoryjne, zostały wymienione w poprzednich materiałach z tego cyklu.

MARCIN JAWORSKI

marcin.jaworski@infor.pl

Zapisz się na newsletter
Śledź na bieżąco nowe inicjatywy, projekty i ważne decyzje, które wpływają na Twoje życie codzienne. Zapisz się na nasz newsletter samorządowy.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Sektor publiczny
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Sytuacja na granicy polsko-niemieckiej. Ekspert: obustronna spirala działań pozornych. Kiedy Niemcy nie powinny odsyłać migranta do Polski?

To Niemcy rozpoczęli ten teatr polityczny na granicy z Polską, a teraz szefowie rządów Friedrich Merz i Donald Tusk wchodzą w spiralę działań pozornych - powiedział PAP Piotr Buras, dyrektor warszawskiego biura Europejskiej Rady Spraw Zagranicznych (ECFR) .

Przeciwdziałanie praniu pieniędzy i finansowaniu terroryzmu w JST. Najważniejsze informacje

System przeciwdziałania praniu pieniędzy i finansowaniu terroryzmu dotyczy również jednostek samorządu terytorialnego. Z tego powodu są one objęte szeregiem obowiązków. Co trzeba wiedzieć o obowiązujących przepisach? Oto lista 10 najważniejszych informacji!

Od 1 września 2025 r. podwyżka o 8 i 16 zł za odbiór śmieci w Krakowie

Od 1 września w Krakowie wzrośnie opłata za odbiór śmieci posegregowanych: z 27 do 35 zł miesięcznie od jednego mieszkańca. W przypadku odpadów nieposegregowanych stawka zwiększy się z 54 do 70 zł od mieszkańca.

MKiŚ: wyznaczamy lasy społeczne z ograniczoną wycinką drzew. 158 tys. ha wokół 11 największych aglomeracji

Ministerstwo Klimatu i Środowiska poinformowało 2 lipca 2025 r., że zakończyło pierwszy etap projektu wyznaczania lasów społecznych wokół największych polskich miast. To przełomowy krok w kierunku zmiany podejścia do gospodarki leśnej - z naciskiem na potrzeby społeczne, zdrowotne i ekologiczne mieszkańców aglomeracji. O szczegółach w trakcie konferencji prasowej mówiła ministra klimatu i środowiska Paulina Hennig-Kloska oraz wiceminister klimatu i środowiska, główny konserwator przyrody Mikołaj Dorożała.

REKLAMA

Zmiany w opłatach za śmieci – będą nowe zasady segregacji, ulgi i kontrola deklaracji [PROJEKT MKiŚ]

W wykazie prac legislacyjnych pojawił się projekt nowelizacji ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach. Chodzi o zmiany w funkcjonowaniu systemu gospodarowania odpadami na poziomie gminnym, które w ocenie projektodawców będą odpowiadać na realne potrzeby JST oraz mieszkańców.

RPO: Dość "wrogich przejęć" między gminami. Potrzebna kontrola sądowa

Rzecznik Praw Obywatelskich apeluje do premiera Donalda Tuska o zawieszenie kontrowersyjnych decyzji dotyczących zmian granic gmin do czasu wprowadzenia nowych przepisów. Od lat brakuje skutecznej kontroli sądowej nad decyzjami Rady Ministrów, które prowadzą do konfliktów między samorządami.

Granica polsko-niemiecka. Polska wprowadza kontrole. Przedsiębiorcy mają 3 pytania

Czy Niemcy przerzucają imigrantów do Polski? Co z granicą polsko-niemiecką? Polska wprowadza kontrole graniczne w celu zapobiegania napływom nielegalnych migrantów. Co na to Niemcy?

Premier Tusk: po rekonstrukcji w rządzie będą wyłącznie przyzwoici ludzie; około 15 lipca zapadną decyzje personalne

W dniu 30 czerwca 2025 r. na konferencji prasowej Premier Donald Tusk zapowiedział, że około 15 lipca zaproponuje kształt rządu po rekonstrukcji. Rozmowy w tej sprawie są prowadzone z liderami koalicyjnych ugrupowań - PSL, Polski 2050 i Lewicy. Żyjemy w ustrojowym bałaganie, podważane są obiektywne kryteria prawne, dlatego chciałbym, by politycy kierowali się naturalnymi kryteriami, jak zdrowy rozsądek czy zwykła ludzka przyzwoitość, i tacy będą ministrowie po rekonstrukcji - mówił 27 czerwca 2025 r. na konferencji prasowej premier Donald Tusk.

REKLAMA

Nowelizacja specustawy powodziowej. Nowe zadania i obowiązki samorządów

Możliwość zamiany zniszczonych nieruchomości na lokale komunalne, obowiązek raportowania decyzji WZ, świadczenie lokalowe, premia powodziowa czy ułatwienia proceduralne w odbudowie zniszczonych domów i obiektów – to najważniejsze zmiany w specustawie powodziowej. Nowelizacja ustawy wzmacnia kompetencje JST, daje im nowe narzędzia, ale też nakłada dodatkowe obowiązki administracyjne i sprawozdawcze.

Czym różni się „odbiór” odpadów komunalnych z nieruchomości od „przyjmowania odpadów”

NSA przypomniał gminom, że ustawodawca rozróżnia pojęcia odbierania odpadów komunalnych od ich przyjmowania i wprowadza odrębnie różne sposoby oddawania odpadów. Co za tym idzie – mechanizmy nie mogą być traktowane jako formy zamienne, kształtowane według własnego uznania gminy.

REKLAMA