REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Autonomia samorządu pod presją przepisów. Granice samodzielności JST w ochronie zabytków

dr Anna Mazurek
Doktor nauk prawnych, MBA, wykładowczyni, mediatorka
Ochrona zabytków - autonomia samorządów ma granice
Ochrona zabytków - autonomia samorządów ma granice
Shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

Choć samorząd terytorialny od 35 lat stanowi trzon lokalnej administracji publicznej, to w obszarze ochrony zabytków jego możliwości działania są wyraźnie ograniczone. Wynika to nie z ocen czy praktyk, ale z samej konstrukcji przepisów, które powierzają zasadnicze władztwo organom administracji rządowej. Warto więc przyjrzeć się, jak ustawodawca wyznacza granice samodzielności jednostek samorządu terytorialnego (JST) w tym szczególnym sektorze.

Konstytucyjna samodzielność a sektorowe ograniczenia

Art. 16 i art. 165 Konstytucji RP gwarantują jednostkom samorządu terytorialnego samodzielność oraz jej sądową ochronę. Jest to fundament ustrojowy, który w założeniu ma umożliwiać JST wykonywanie zadań publicznych w sposób niezależny od administracji rządowej.

REKLAMA

REKLAMA

Jednocześnie ochrona zabytków została uregulowana ustawą z dnia 23 lipca 2003 r. o ochronie zabytków i opiece nad zabytkami (dalej: u.o.z.) w sposób jednoznacznie wzmacniający rolę państwa. Przepisy art. 36–40 tej ustawy przewidują, że wszelkie istotne działania dotyczące zabytków wpisanych do rejestru wymagają pozwolenia wojewódzkiego konserwatora zabytków, a organy konserwatorskie prowadzą nadzór i kontrolę nad takimi obiektami.

W rezultacie konstytucyjna zasada samodzielności musi być interpretowana w świetle szczególnego modelu sektorowego, który nadaje administracji rządowej rozstrzygający charakter w kwestiach ochrony wartości zabytkowych.

Zadania JST: szeroki zakres obowiązków, ograniczone władztwo

Ustawy samorządowe i sektorowe nakładają na gminy, powiaty i województwa liczne obowiązki w zakresie ochrony dziedzictwa kulturowego. Należą do nich m.in.:

REKLAMA

• prowadzenie gminnej ewidencji zabytków (art. 22 ust. 4 u.o.z.),

Dalszy ciąg materiału pod wideo

• przygotowanie programów opieki nad zabytkami (art. 87 u.o.z.),

• realizacja zadań własnych gminy w zakresie ochrony zabytków (art. 7 ust. 1 pkt 9 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym),

• obowiązek uwzględniania ochrony dziedzictwa w politykach przestrzennych.

Są to jednak zadania o charakterze przede wszystkim organizacyjnym, programowym i planistycznym. JST nie posiadają kompetencji rozstrzygających w materiach, które ustawodawca zaliczył do kategorii decyzji stricte ochronnych. Te bowiem pozostawiono organowi konserwatorskiemu.

Punkty przecięcia kompetencji: planowanie, inwestycje, rewitalizacja

1. Uzgodnienia planistyczne

Jednym z najbardziej znaczących ograniczeń samorządowej autonomii jest obowiązek uzgodnienia projektów miejscowych planów zagospodarowania przestrzennego z wojewódzkim konserwatorem zabytków (art. 17 pkt 6 lit. b ustawy z dnia 27 marca 2003 r. o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym). Brak uzgodnienia uniemożliwia uchwalenie planu, co nadaje wojewódzkiemu konserwatorowi zabytków istotną kompetencję w procesie kształtowania ładu przestrzennego.

2. Decyzje w sprawie zabytków – brak kompetencji JST

Wszelkie roboty i ingerencje dotyczące zabytków wpisanych do rejestru wymagają pozwolenia wojewódzkiego konserwatora zabytków, bez względu na to, czy inwestorem jest osoba prywatna, instytucja publiczna czy sama gmina. JST nie dysponują własnym władztwem decyzyjnym w tym zakresie.

3. Rewitalizacja – dwutorowy reżim prawny

Ustawa z dnia 9 października 2015 r. o rewitalizacji czyni gminę podmiotem odpowiedzialnym za kompleksowy proces odnowy obszarów zdegradowanych. Jednak w przypadku obszarów objętych ochroną zabytków w pełni obowiązuje reżim u.o.z. – bez przepisów szczególnych.

Oznacza to, że gmina realizuje zadanie własne, ale wszystkie działania dotyczące zabytków podlegają konieczności uzyskania pozwolenia lub uzgodnień z właściwym konserwatorem zbytków.

Brak mechanizmów współdecydowania

Analiza przepisów wskazuje, że ustawodawca nie przewidział żadnej procedury współzarządzania dziedzictwem pomiędzy JST a wojewódzkim konserwatorem zabytków. Nie występują:

• tryby mediacyjne,

• procedury eksperckie,

• instrumenty wspólnego rozstrzygania.

Jedyną drogą w razie sporu pozostaje skarga do sądu administracyjnego (art. 3 § 2 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi) co ma konsekwencje przede wszystkim proceduralne, a nie merytoryczne.

Samodzielność JST – tak, ale w granicach wyznaczonych przez ustawodawcę

Zestawienie przepisów konstytucyjnych, ustaw ustrojowych oraz ustawy o ochronie zabytków prowadzi do jednoznacznego wniosku: zakres samodzielności JST w sferze ochrony zabytków jest precyzyjnie określony i ograniczony przez normy materialne, które powierzają zasadnicze władztwo organom konserwatorskim.

Gmina, powiat czy województwo pozostają kluczowymi podmiotami polityk publicznych – w tym polityk dotyczących dziedzictwa – jednak w obszarach, w których ustawodawca przypisał kompetencje organom administracji rządowej, samorząd realizuje swoje zadania w ramach reżimu prawnego o charakterze wyraźnie zhierarchizowanym.

Polecamy: Dochody jednostek samorządu terytorialnego. Nowe rozwiązania

oprac. Wioleta Matela-Marszałek
Źródło: Źródło zewnętrzne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Sektor publiczny
Rozstrzygnięcie konkursu FERS "Doskonalenie zawodowe pracowników systemu ochrony zdrowia z zakresu leczenia uzależnień" [MZ]

Już jest rozstrzygnięcie konkursu FERS "Doskonalenie zawodowe pracowników systemu ochrony zdrowia z zakresu leczenia uzależnień". Komisja Oceny Projektów wybrała 5 wniosków do dofinansowania.

Wyższe dodatki stażowe i nagrody jubileuszowe. Kto skorzysta na zmianach w 2026 r.?

Na zwiększeniu stażu pracy uwzględnianego przy świadczeniach pracowniczych zyska m.in. wielu nauczycieli i pracowników samorządowych. Dla samorządów konieczność wypłaty wyższych nagród jubileuszowych, świadczeń urlopowych, dodatków stażowych i odpraw będzie nowym obciążeniem.

Dzierżawa infrastruktury szpitalnej pozwala na lepsze zarządzanie jego majątkiem i finansami. To nie prywatyzacja ani oddanie szpitala w obce ręce

Dzierżawa infrastruktury szpitalnej nie jest zjawiskiem nowym ani wyjątkowym dla Polski - to powszechny, od lat stosowany na świecie model transformacji szpitalnictwa, który w odpowiednio zaplanowanym kontekście potrafi przywrócić płynność, uratować miejsca pracy i nadać nowy impuls rozwojowy placówkom ochrony zdrowia. W istocie nie mówimy o prywatyzacji ani o oddaniu szpitala w obce ręce – lecz o zmianie sposobu zarządzania majątkiem i przepływem kapitału, która pozwala na zachowanie misji publicznej, przy jednoczesnym wprowadzeniu profesjonalnych metod zarządzania finansami i inwestycjami. W ujęciu systemowym dzierżawa powinna być traktowana nie jako prywatyzacja, lecz jako instrument modernizacji infrastruktury zdrowotnej – rozwiązanie pragmatyczne, które pozwala utrzymać publiczny charakter systemu, a jednocześnie otwiera go na nowoczesne formy finansowania. To mechanizm, który łączy interes publiczny z logiką biznesową, a jego skuteczność potwierdzają dane z rynków zagranicznych.

Gorzów Wlkp. uruchamia nową farmę fotowoltaiczną. Oszczędności 570 tys. zł rocznie i wyższy udział OZE w PWiK

Przedsiębiorstwo Wodociągów i Kanalizacji (PWiK) w Gorzowie Wlkp. zakończyło budowę szóstej instalacji fotowoltaicznej. Farma kosztowała 2,2 mln zł i powstała na terenie oczyszczalni ścieków przy ul. Kostrzyńskiej – poinformował rzecznik Urzędu Miasta Gorzowa Wlkp. Wiesław Ciepiela.

REKLAMA

Pekao wypłaci klientom nawet 2500 zł. UOKiK: opóźnienia były systemowe, decyzja już zapadła

Bank Pekao, który w latach 2021-2023 nieterminowo rozpatrywał reklamacje, musi wypłacić odszkodowanie klientom – zdecydował Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów (UOKiK). Klienci mogą otrzymać nawet 2,5 tys. zł odszkodowania.

Wiele osób o tym nie wie, a to szczególny dzień - specjalny komunikat Prezydenta RP z okazji 21 listopada [co to za dzień?]

21 listopada, w Dniu Pracownika Socjalnego, na stronie Prezydenta RP pojawiły się życzenia skierowane do ludzi, którzy na co dzień mierzą się z najtrudniejszymi ludzkimi historiami. Między wierszami widać opowieść o 35 latach polskiej pomocy społecznej, o roli samorządów – i o tym, że ci, którzy pomagają innym, sami coraz częściej potrzebują wsparcia.

Plan ogólny uchwaliły tylko 2 gminy. Do kiedy trzeba zdążyć

Tylko 2 gminy uchwaliły plan ogólny. Ile gmin zdąży przygotować plany ogólne do 1 lipca 2026 roku? Z czym wiąże się uchwalenie planów ogólnych i dlaczego to takie ważne?

Jak obliczyć dochody gmin i innych JST na 2026 rok. Ministerstwo Finansów publikuje algorytm

Ministerstwo Finansów przygotowało i opublikowało 19 listopada 2025 r. opracowanie „Objaśnienia dotyczące ustalenia dochodów JST na rok 2026”. W tym opracowaniu resort finansów prezentuje algorytm wyliczania dochodów przykładowej gminy. Mechanizmy wyliczenia są analogiczne dla samorządów ze wszystkich kategorii jednostek samorządu terytorialnego. Zdaniem MF, to opracowanie pozwoli każdej JST na samodzielną analizę procesu naliczenia dochodów danej jednostki.

REKLAMA

MSiT: Opłata turystyczna w każdej gminie i Poland Travel - rządowa platforma rezerwacji usług turystycznych

Ministerstwo Sportu i Turystki pracuje nad wprowadzeniem opłaty turystycznej oraz nad stworzeniem rządowej platformy rezerwacji, która byłaby konkurencja dla komercyjnych platform - poinformował 19 listopada 2025 r. w Sejmie wiceminister sportu Ireneusz Raś. Jest już gotowy wstępny projekt przepisów dot. opłaty turystycznej, która byłaby możliwa do wprowadzenia w każdej gminie.

3,6 mld zł dla NFZ na nadwykonania – rząd zajmie się projektem. Co zmieni nowa ustawa?

Trwa Rada Ministrów. W porządku obrad jest projekt ws. przekazania ok. 3,6 mld zł z Funduszu Medycznego do Narodowego Funduszu Zdrowia na sfinansowanie tzw. nadwykonań. Ministrowie rozpatrzą też projekt ws. wytwarzania przez Polską Wytwórnię Papierów Wartościowych dokumentów publicznych.

Zapisz się na newsletter
Śledź na bieżąco nowe inicjatywy, projekty i ważne decyzje, które wpływają na Twoje życie codzienne. Zapisz się na nasz newsletter samorządowy.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA