Nowe rozporządzenie w sprawie dróg krajowych
REKLAMA
REKLAMA
Biorąc pod uwagę potrzebę utrzymania i ochrony dróg istotnych dla rozwoju sieci drogowej oraz klasę drogi, w załącznikach do rozporządzenia wskazano:
REKLAMA
• drogi krajowe lub ich odcinki klasy „A” (autostrady) i „S” (drogi ekspresowe), na których pobierana będzie opłata elektroniczna – nr 1;
• drogi krajowe lub ich odcinki klasy GP (drogi główne ruchu przyspieszonego) i „G” (drogi główne), na których pobierana będzie opłata elektroniczna – nr 2;
• wysokość stawek opłaty elektronicznej dla dróg krajowych klasy „A” (autostrady) i „S” (drogi ekspresowe) lub ich odcinków, na których pobierana będzie opłata elektroniczna – nr 3;
• wysokość stawek opłaty elektronicznej dla dróg krajowych klasy GP (drogi główne ruchu przyspieszonego) i „G” (drogi główne) lub ich odcinków, na których pobierana będzie opłata elektroniczna – nr 4.
Zobacz: Nowe przepisy dotyczące quadów
REKLAMA
Od dnia 1 lipca 2011 roku opłata elektroniczna zastąpi obecnie funkcjonującą – ryczałtową opłatę za przejazd po drogach krajowych (tzw. system winietowy). Docelowo opłatą elektroniczną zostaną objęte wszystkie odcinki autostrad (zarządzanych przez GDDKiA), dróg ekspresowych oraz wybrane odcinki dróg krajowych.
REKLAMA
Uruchomienie systemu opłaty elektronicznej oznacza, że korzystanie z infrastruktury drogowej będzie odbywać się na zasadach: „użytkownik płaci” oraz „zanieczyszczający płaci” (stawki będą zróżnicowane ze względu na emisję spalin).
W początkowym okresie, tj. od 1 lipca 2011 r. opłata elektroniczna ma być pobierana na ok. 579 km autostrad, ok. 554 km dróg ekspresowych i ok. 432 km dróg krajowych, co stanowi łącznie 1565 km dróg zarządzanych przez Generalną Dyrekcję Dróg Krajowych i Autostrad. Pierwsza rozbudowa systemu możliwa będzie w styczniu 2012 r. Wtedy ok. 150 km autostrad i dróg ekspresowych można będzie włączyć do systemu opłaty elektronicznej. Druga rozbudowa systemu planowana jest na początek 2013 r. Można by wtedy opłatami elektronicznymi objąć kolejne 970 km autostrad i dróg ekspresowych oraz wybrane drogi krajowe (chodzi o drogi, które nie będą przebudowywane w celu uzyskania parametrów klasy „A” lub „S”). Trzecia rozbudowa – to ewentualnie styczeń 2014 r. Wtedy opłaty byłyby pobierane na dalszych 200 km dróg ekspresowych. Założono, że w 2014 r. system opłaty elektronicznej obejmie ok. 2880 km autostrad, dróg ekspresowych oraz wybranych dróg krajowych.
Zobacz: Zakaz palenia w praktyce
Zgodnie z rozporządzeniem, stawki opłaty elektronicznej różnicowane będą ze względu na kategorie pojazdów (chodzi o pojazdy samochodowe o masie powyżej 3,5 tony i poniżej 12 ton; pojazdy samochodowe o masie co najmniej 12 ton; autobusy niezależnie od ich masy), a także klasy emisji spalin. Wysokość stawek będzie kształtować się od 0,20 do 0,53 zł/km dla autostrad i dróg ekspresowych oraz od 0,16 do 0,42 zł/km dla pozostałych dróg krajowych.
Szacuje się, że od lipca 2011 r. do czerwca 2018 r. wpływy z opłaty wyniosą 14,2 mld zł i stanowić będą przychód Krajowego Funduszu Drogowego, z którego finansowane są inwestycje drogowe.
Rozporządzenie przygotowano w związku z koniecznością wdrożenia do polskiego prawa dyrektywy unijnej. Wchodzi ono w życie 1 lipca 2011 r.
Rada Ministrów/AS
REKLAMA
REKLAMA
© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.