REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Każdy może przyjść na sesję rady gminy

Adam Makosz
Adam Makosz

REKLAMA

Sesje rady gminy, rady powiatu i sejmiku województwa są jawne i dostępne dla wszystkich obywateli. Łączy się z tym powinność zapewnienia środków lokalowych i technicznych umożliwiających dostęp do tych posiedzeń.

Prawo dostępu do informacji publicznych jest jednym z podstawowych praw zagwarantowanych obywatelom w konstytucji. Zgodnie z art. 61 ustawy zasadniczej, każdy ma prawo do uzyskiwania informacji o działalności organów władzy publicznej, w tym oczywiście organów samorządu terytorialnego. W zakres uprawnień obywateli wchodzi zarówno wstęp na posiedzenia kolegialnych organów pochodzących z powszechnych wyborów (rady gminy czy powiatu), możliwość filmowania czy nagrywania dźwięku z takich zebrań, jak również dostęp do wszelkich dokumentów, sprawozdań i protokołów z ich obrad. Nikt nie musi przy tym uzasadnić powodów, dla których chce uzyskać takie informacje, gdyż te są jawne i kolegialne organy samorządu terytorialnego mają nie tylko możliwość, ale i obowiązek ich rozpowszechniania.
– O przedmiocie prac rady gminy informujemy naszych mieszkańców na różne sposoby. Protokoły z posiedzeń rady miejskiej publikujemy w Biuletynie Informacji Publicznej, natomiast protokoły z posiedzeń komisji są udostępniane osobom zainteresowanym w siedzibie urzędu, w biurze rady miejskiej. Zarządzenia burmistrza są z kolei zamieszczone w BIP lub są udostępniane w urzędzie. Udostępnianie takich protokołów następuje od razu i nie trzeba na to długo czekać – mówi Marcin Rogacki, sekretarz gminy Zawidów (woj. dolnośląskie)
Należy jednak pamiętać, że prawo dostępu do informacji publicznych ma też swoje ograniczenia i występują przypadki, w których urzędnicy mogą odmówić wglądu do dokumentów czy protokołów z posiedzeń rady gminy czy danej komisji.
Urząd nie ma obowiązku
Obowiązkowi udostępniania informacji publicznej podlegają bezwzględnie organy jednostek samorządu terytorialnego. Mieszkańcy danej miejscowości czy regionu mają prawo zasięgać każdej wiadomości odnoszącej się do działań tych organów oraz podmiotów, którym samorząd zlecił wykonywanie funkcji publicznych, w szczególności gospodarowaniem majątkiem gminy. W szczególności mogą się zapoznać ze sposobem stanowienia aktów publicznoprawnych, informacjami o naborze kandydatów na wolne stanowiska, trybem działania rady gminy czy powiatu i zajmowanych przez nią stanowisk w sprawach lokalnych. Należy jednak pamiętać o tym, że jawność działań podejmowanych przez radnych może być ograniczona i są sytuacje, kiedy sesje czy komisje organów samorządowych będą zamknięte dla szerszego grona publiczności.
Prawo do informacji publicznej podlega ograniczeniu przede wszystkim wtedy, kiedy przedmiotem obrad jest sprawa będąca tajemnicą państwową, której ujawnienie może spowodować istotne zagrożenie dla istotnych interesów państwa (porządek publiczny, obronność państwa). Do wiadomości publicznej nie mogą być też podawane informacje objęte tajemnicą służbową, gdyż często ich ujawnienie mogłoby narazić na szkodę interes państwa, gminy czy samych obywateli. Prawo do informacji publicznej podlega ponadto ograniczeniu przez wzgląd na prywatność osoby publicznej lub tajemnicę przedsiębiorcy. W momencie wystąpienia takich okoliczności organy kolegialne mogą postanowić, że będą obradować przy drzwiach zamkniętych, a do udziału w zebraniu będą dopuszczone jedynie osoby, których obecność jest niezbędna.
Dwa miesiące na informację
Urzędy wiążą pewne terminy związane z udzielaniem informacji publicznych, o które występują zainteresowani. Powinno to nastąpić bez zbędnej zwłoki, czyli w ciągu 14 dni od dnia złożenia wniosku. W momencie kiedy udostępnienie informacji będzie w tym czasie niemożliwe, organ natychmiast powinien pisemnie zawiadomić wnioskodawcę o przyczynach opóźnienia i nowym terminie, w którym otrzyma on żądaną informację. Nie może on jednak przekroczyć dwóch miesięcy od dnia złożenia wniosku.
Sposób na większe poparcie
Jawność działalności rad gminy, powiatu czy sejmiku województwa daje obywatelom możliwość nadzorowania prawidłowości wykonywania władzy publicznej przez samorząd. Mogą oni sprawdzić, co dzieje się z ich pieniędzmi składającymi się na budżet gminy, kontrolować i zapobiegać występującym patologicznym zachowaniom funkcjonariuszy publicznych, takim jak korupcja czy kumoterstwo. Władze miast i gmin coraz poważniej traktują ustawowy obowiązek o dostępie do informacji publicznej. Często wręcz zachęcają i nawołują mieszkańców do brania udziału w sesjach organów kolegialnych. Większa przejrzystość działań organów samorządu, ciągłe, czytelne i pełne informowanie o przedsięwzięciach poczynionych na rzecz lokalnych społeczności przekładają się na większe poparcie i zaufanie ze strony obywateli.•
WAŻNE
Za nieudostępnienie informacji publicznej wbrew obowiązkowi, ustawa o dostępie do informacji publicznej przewiduje grzywnę, karę ograniczenia wolności albo karę pozbawienia wolności do roku
JAK ZAPEWNIĆ JAWNOŚĆ
Jawność sesji organów kolegialnych samorządu terytorialnego i posiedzeń jej komisji zapewnia się poprzez:
• podanie do publicznej wiadomości informacji o miejscu, terminie i tematyce obrad w odpowiednim terminie przed ich rozpoczęciem
• transmisję telewizyjną z sesji rady
• dopuszczenie publiczności do obserwowania obrad
• udostępnienie protokołów z obrad tych organów do publicznego wglądu
• zamieszczanie informacji na stronach internetowych
DOSTĘP DO INFORMACJI
Obywatel ma dostęp do informacji związanych z działalnością organów samorządu poprzez:
• Biuletyn Informacji Publicznej
• wstęp na posiedzenia organów kolegialnych pochodzących z powszechnych wyborów
• wniosek do urzędu
• wyłożenie lub wywieszenie w miejscach ogólnodostępnych
• zainstalowanie odpowiednich urządzeń rejestrujących obraz i dźwięk
BEZPŁATNY DOSTĘP DO INFORMACJI PUBLICZNEJ
Wojewoda podlaski w dniu 13 kwietnia 2006 roku na podstawie art. 91 ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym (Dz.U. 2001 r. nr 142, poz. 1591 z późn. zm.) stwierdził nieważność zarządzenia nr 63/2006 wójta gminy Białowieża z dnia 14 lutego 2006 r. w sprawie ustalenia zasad pokrywania kosztów udostępnienia lub przekształcenia informacji publicznej.
Wojewoda wskazał, że przepisy ustawy o dostępie do informacji publicznej nie przewidują możliwości uzależnienia wszczęcia postępowania w sprawie udostępnienia informacji publicznej od uprzedniego wniesienia opłaty. Wszczęcie takiego postępowania następuje na wniosek, w momencie jego doręczenia. Wynika to z art. 15 ust. 2 ustawy o dostępie do informacji publicznej. Przepis ten przewiduje udostępnienie informacji zgodnie z wnioskiem także w przypadku braku odpowiedzi ze strony wnioskodawcy na zawiadomienie podmiotu o wysokości opłaty związanej z udostępnieniem żądanej informacji. Oznacza to, iż z powodu braku wniesienia opłaty podmiot zobowiązany nie może odmówić udostępnienia informacji ani też pozostawić wniosku bez rozpoznania.
Sygn. PN.II.0911-60/06.


Adam Makosz, Arkadiusz Jaraszek

Podstawa prawna
• Ustawa z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz.U. z 2001 r. nr 142, poz. 1591).
• Ustawa z 6 września 2001 r. o dostępie do informacji publicznej (Dz.U. 2001 r. nr 112, poz. 1198).
• Ustawia z dnia 22 stycznia 1999 r. o ochronie informacji niejawnych (Dz.U. z 1999 r. nr 11, poz. 95).
Autopromocja

REKLAMA

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Sektor publiczny
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Projekt "Szkoły międzypokoleniowej" ruszy jesienią, w formie pilotażu

Projekt "Szkoły międzypokoleniowej", czyli wspólna przestrzeń dla uczniów i seniorów, sprzyjająca wymianie informacji i integracji międzypokoleniowej, ruszy jesienią w formie pilotażu. Tak przekazała minister ds. polityki senioralnej Marzena Okła-Drewnowicz.

Minister finansów: płace w budżetówce wzrosną nieznacznie więcej niż 4,1% w 2025 roku. Realna wartość wynagrodzeń ma być utrzymana

Resort finansów zaproponuje Radzie Ministrów wyższą niż 4,1 proc. waloryzację wynagrodzeń w sferze budżetowej w 2025 r. - poinformował 15 lipca 2024 r. minister finansów Andrzej Domański podczas posiedzenia Rady Dialogu Społecznego. Nie wskazał jednak żadnego konkretnego wskaźnika podwyżek dla budżetówki w przyszłym roku.

Darmowa rehabilitacja z ZUS dla nauczycieli i innych pracujących głosem. Dla kogo 24 dni w sanatorium? Jak uzyskać skierowanie?

ZUS informuje, że osoby, dla których głos jest głównym narzędziem pracy (np. nauczyciele) są narażone na zaburzenia funkcji narządu głosu i tym samym grozi im utrata zdolności do pracy. Jeżeli chcą temu zapobiec, mogą skorzystać z rehabilitacji leczniczej w ramach prewencji rentowej ZUS w schorzeniach narządu głosu. Rehabilitacja lecznicza w zakresie schorzenia narządu głosu, na którą kieruje ZUS, trwa 24 dni w ośrodku rehabilitacyjnym w takich miejscowościach jak: Ciechocinek, Jelenia Góra, Ostróda, Świeradów-Zdrój, Uniejów. Jak uzyskać skierowanie do sanatorium?

Wakacje 2024: dokąd najchętniej jeżdżą Polacy i jakie mają budżety?

Większość Polaków (84 proc.) planuje wyjechać na wakacje, i większość spędzi je w Polsce (64 proc.). Tak wynika z  raportu International Travel Confidence Index 2024 opracowanego na zlecenie Allianz Partners.

REKLAMA

Rekordowa liczba pasażerów z lotniska Chopina

Ponad 2 mln odprawionych w ciągu miesiąca pasażerów. To rekord, który padł w czerwcu na lotnisku Chopina. Z szacunków wynika, ze w całym roku ta liczba będzie wynosić 20 mln. 

Darmowe potańcówki w Warszawie

Wracają potańcówki na Grochowskiej. Od 12 lipca mieszkańcy dzielnicy Praga-Południe i okolic będą mogli tańczyć do muzyki z różnych stron świata. 

Koncert życzeń związków nauczycielskich: 500 zł dodatku za wychowawstwo, 15% lub 20% podwyżki w 2025 roku, 4 dni urlopu na żądanie, zmiany w zastępstwach, odprawach, godzinach ponadwymiarowych i inne postulaty

Związek Nauczycielstwa Polskiego i  Prezydium Krajowej Sekcji Oświaty i Wychowania NSZZ "Solidarność" wystosowały 10 lipca 2024 r. odrębne pisma do Ministerstwa Edukacji Narodowej zawierające obszerne listy spraw wymagających pilnego uregulowania. Są to odpowiedzi na ustalenia grupy roboczej ds. wynagradzania nauczycieli z 26 czerwca br. działającej w ramach Zespołu ds. pragmatyki zawodowej nauczycieli. Czego domagają się związkowcy?

Mięsak. Poznaj objawy tego nowotworu

Mięsak to rzadki nowotwór. Stanowi około 1% wszystkich nowotworów u dorosłych i około 15% u dzieci. Lipiec to miesiąc poświęcony budowaniu świadomości na temat mięsaków. Warto wiedzieć, czym są te nowotwory, jakie dają objawy i jak ważna jest szybka diagnoza. 

REKLAMA

Czy warto iść na tradycyjne studia w 2024 roku? Gdzie zdobyć praktyczne umiejętności przydatne w pracy?

Dziś coraz więcej osób kwestionuje sens tradycyjnego modelu akademickiego, który koncentruje się głównie na zdobywaniu wiedzy teoretycznej, bez jednoczesnego zapewnienia praktycznych umiejętności przydatnych na rynku pracy. Także rosnące koszty edukacji oraz obawy o przyszłe zatrudnienie skłaniają młodych ludzi do poszukiwania alternatywnych ścieżek rozwoju zawodowego, takich jak kursy, szkolenia praktyczne czy praca zdalna. Czy warto zatem jeszcze iść na tradycyjne studia?

Dyrektor CKE: Będą zmiany w maturach i egzaminie ósmoklasisty w 2025 r. Rok szkolny 2024/2025: Odchudzona o 20% podstawa programowa

Dyrektor Centralnej Komisji Egzaminacyjnej Marcin Smolik w rozmowie z Polską Agencją Prasową udzielił informacji odnośnie zmian w maturach i egzaminie ósmoklasisty wynikających z uszczuplenia podstawy programowej od roku szkolnego 2024/2025. Najwięcej zmian ma być na egzaminie maturalnym z języka polskiego, tak pisemnym, jak i ustnym, np. znacznie skrócona zostanie lista pytań jawnych.

REKLAMA