REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak zmieniać zasady wynagradzania pracowników samorządowych

Magdalena Kasprzak
Radca prawny, doktor nauk prawnych. Pracowała w Departamencie Prawnym Głównego Inspektoratu Pracy, autorka licznych publikacji w wiodących polskich wydawnictwach prawniczych. Doradca prawny w kancelariach prawnych, wykładowca akademicki, prezes zarządu ANTERIS Fundacji Pomocy Prawnej
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Pracodawcy pracowników samorządowych nie mają zbyt wiele do powiedzenia w kwestii np. dodatkowych składników do wynagrodzenia dla swoich pracowników. Wszystko musi być bowiem zgodne z przepisami tzw. pragmatyków służbowych, które w większości przypadków w wyczerpujący sposób określają zasady wynagradzania konkretnej grupy zawodowej.

Pracowników samorządowych można podzielić na dwie grupy. Pierwsza to pracownicy podlegający przepisom rozporządzenia Rady Ministrów z 2 sierpnia 2005 r. w sprawie zasad wynagradzania pracowników samorządowych zatrudnionych w jednostkach organizacyjnych jednostek samorządu terytorialnego.

REKLAMA

Pracownicy jednostek samorządu terytorialnego to pracownicy:

• jednostek budżetowych (np. bibliotek publicznych, ośrodków pomocy społecznej, szkół publicznych czy zespołów szkół),

• gospodarstw pomocniczych jednostek budżetowych (np. bufetów lub stołówek dla pracowników zatrudnionych w jednostkach budżetowych, warsztatów szkolnych przy szkołach zawodowych),

• zakładów budżetowych jednostek samorządu terytorialnego (np. przedszkoli, żłobków, domów kultury).

Dalszy ciąg materiału pod wideo

REKLAMA

Druga grupa to pracownicy tzw. naczelnych urzędów samorządowych, podlegający przepisom rozporządzenia Rady Ministrów z 2 sierpnia 2005 r. w sprawie zasad wynagradzania pracowników samorządowych zatrudnionych w urzędach gmin, starostwach powiatowych i urzędach marszałkowskich.

Taki podział pracowników samorządowych jest ważny nie tylko ze względu na uprawnienia i organizację wybranych organów samorządowych. To, do której grupy pracowników samorządowych należy pracownik, decyduje również o tym, w jaki sposób można zmienić zasady jego wynagradzania. Nie zawsze wystarczy zmiana zapisu w umowie o pracę czy wypowiedzenie zmieniające warunki płacy. Często zmiana zasad wynagradzania wiąże się z koniecznością zmiany zapisów w regulaminie wynagradzania obowiązującym pracowników.

Zmiana regulaminu wynagradzania

REKLAMA

Obowiązek utworzenia regulaminu wynagradzania dotyczy pracodawców zatrudniających co najmniej 20 pracowników, pod warunkiem że nie są oni objęci zakładowym ani ponadzakładowym układem zbiorowym pracy (art. 772 ustawy z 26 czerwca 1974 r. - Kodeks pracy; dalej: k.p.)

Regulaminów wynagradzania nie tworzą jednak wszyscy. Pracownicy np. urzędów gmin, starostw powiatowych czy urzędów marszałkowskich wynagradzani są tylko na podstawie przepisów rozporządzenia z 2 sierpnia 2005 r. w sprawie zasad wynagradzania pracowników samorządowych zatrudnionych w urzędach gmin, starostwach powiatowych i urzędach marszałkowskich oraz przepisów ustawy z 22 marca 1990 r. o pracownikach samorządowych. Przepisy tych aktów w sposób bardzo szczegółowy i wyczerpujący określają, jakie składniki wynagrodzenia przysługują pracownikom oraz w jakich wysokościach mogą być one wypłacane. Nie ma tu zatem miejsca na dowolne regulacje pracodawców zawierane w wewnętrznych przepisach płacowych, czyli np. regulaminach wynagradzania.

W k.p. wyodrębniono grupy zawodowe, których nie obejmuje się postanowieniami układów zbiorowych oraz nie tworzy się dla nich regulaminów wynagradzania. Należą do nich m.in. pracownicy samorządowi zatrudnieni na podstawie wyboru, mianowania i powołania w:

• urzędach marszałkowskich,

• starostwach powiatowych,

• urzędach gminy (art. 239 § 3 k.p.).

W przypadku gdy zasady wynagradzania pracowników są chociaż częściowo regulowane przepisami wewnętrznymi (np. regulaminami wynagradzania) obowiązującymi u pracodawcy, zmiana ich treści wymaga odpowiedniej formy. Pracodawca ma obowiązek zawiadomić pracowników o wszelkich zmianach dotyczących wewnętrznych zapisów, np. dotyczących stawek wynagrodzenia pracowników (art. 24112 k.p.).

Sposób zmiany wynagradzania zależy od charakteru samej zmiany

W przypadku pracowników samorządowych nieco inaczej pracodawca musi wprowadzić podwyżki dla pracowników, a w inny sposób może pozbawić ich np. niektórych składników wynagradzania.

Korzystniejsze postanowienia regulaminu dotyczące np. podwyżek wynagrodzenia pracowników zastępują z mocy prawa dotychczasowe postanowienia.

Wystarczy bowiem, że pracodawca przekaże pracownikom informacje o zmianach - podwyżkach stawek wynagrodzenia, w formie porozumienia zmieniającego. Takie porozumienie będzie miało charakter aneksu do umowy o pracę pracownika.

Natomiast postanowienia mniej korzystne dla pracowników należy wprowadzać w drodze wypowiedzenia pracownikom dotychczasowych warunków pracy i płacy.

Nie każda zmiana warunków pracy lub płacy wymaga uprzedniego wypowiedzenia zmieniającego. Forma ta jest konieczna tylko w przypadku gdy zmiana dotyczy istotnych warunków pracy lub płacy albo pogarsza sytuację pracownika. Przez istotne warunki pracy należy rozumieć przede wszystkim postanowienia dotyczące rodzaju, miejsca i wymiaru czasu pracy oraz wynagrodzenia.

Wypowiedzenie zmieniające może zatem dotyczyć np.: zmiany stanowiska, miejsca pracy, rozkładu czasu pracy czy też poszczególnych składników wynagrodzenia za pracę (np. dodatków do wynagrodzenia, trzynastki czy premii).

Wypowiedzenie zmieniające nie dla wszystkich samorządowców

Należy pamiętać, że pracownikom samorządowym zatrudnionym na stanowiskach:

• w urzędzie marszałkowskim: marszałka województwa, wiceprzewodniczącego zarządu oraz pozostałych członkowie zarządu województwa - jeżeli statut województwa tak stanowi,

• w starostwie powiatowym: starosty, wicestarosty,

• w urzędzie gminy: wójta (burmistrza, prezydenta miasta),

• w związkach jednostek samorządu terytorialnego: przewodniczący zarządu związku i pozostali członkowie zarządu - jeżeli statut związku tak stanowi,

- wypowiedzenia zmieniającego warunki pracy i płacy nie wręcza się.

Z orzecznictwa

Przepisy o wypowiedzeniu wynikających z umowy warunków płacy (art. 42 § 1 k.p.) nie mają zastosowania do stosunku pracy z wyboru (art. 73 k.p.).

Wyrok SN z 23 listopada 2001 r., sygn. akt I PKN 699/00; OSNP 2003/22/541

Wypowiedzenia zmieniającego nie stosuje się również do pracowników powołanych i mianowanych.

Z orzecznictwa

Pracownikowi mianowanemu nie można wypowiedzieć warunków pracy lub płacy na podstawie art. 42 k.p.

Wyrok SN z 19 stycznia 1998 r., sygn. akt I PKN 480/97; OSNP 1999/1/5

Do stosunku pracy na podstawie powołania stosuje się przepisy dotyczące umowy o pracę na czas nieokreślony, z wyłączeniem przepisów regulujących m.in. tryb postępowania przy rozwiązywaniu umów o pracę (art. 69 k.p.).

Dlatego też pracownikom mianowanym powołanym i wybieranym nowe warunki wynagradzania należy przedstawić w formie porozumienia zmieniającego lub informacji o nowych stawkach.

Magdalena Kasprzak

Podstawy prawne:

• Ustawa z 26 czerwca 1974 r. - Kodeks pracy (j.t. Dz.U. z 1998 r. nr 21, poz. 94; ost.zm. Dz.U. z 2007 r. nr 225, poz. 1672)

• Ustawa z 22 marca 1990 r. o pracownikach samorządowych (j.t. Dz.U. z 2001 r. nr 142, poz. 1593; ost.zm. Dz.U. z 2006 r. nr 170, poz. 1218)

• Rozporządzenie Rady Ministrów z 2 sierpnia 2005 r. w sprawie zasad wynagradzania pracowników samorządowych zatrudnionych w jednostkach organizacyjnych jednostek samorządu terytorialnego (Dz.U. nr 146, poz. 1222; ost.zm. Dz.U. z 2008 r. nr 73, poz. 430)

• Rozporządzenie Rady Ministrów z 2 sierpnia 2005 r. w sprawie zasad wynagradzania pracowników samorządowych zatrudnionych w urzędach gmin, starostwach powiatowych i urzędach marszałkowskich (Dz.U. nr 146, poz. 1223; ost.zm. Dz.U. z 2008 r. nr 73, poz. 431)

 

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: Samorzad.infor.pl

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Sektor publiczny
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Min. edukacji B. Nowacka: Nauka pisania i czytania w "zerówkach". Zajęcia dodatkowe

Temat tego zakazu pilotuje Onet. Portal ustalił, że dr Gabriela Olszowska (Małopolski Kurator Oświaty) w rozesłanym piśmie do placówek oświatowych zniechęca uczenia dzieci w zerówkach do nauki ….. pisania i czytania. Używa przy tym dyskusyjnych argumentów np., że rączka dziecka w wieku 6 lat źle znosi … pisanie literek, a w wieku 7 lat już tego problemu nie ma. Kurator sugeruje też, że nauczyciele w zerówkach nie mają kompetencji do uczenia dzieci w sposób nie powodujący dysleksji u nich. Powstaje też wątpliwość, czy kuratorium wprowadza zakaz nauki pisania i czytania małych dzieci, czy też jest to tylko sugestia. 

Oszuści podszywają się teraz pod zbiórki dla powodzian

Oszuści wiedzą, co działa na potencjalne ofiary, dlatego teraz zaczęli wykorzystywać wątki powodziowe. Na przykład do oszustw inwestycyjnych. NASK apeluje o czujność. Zbiórki można zweryfikować. 

Dlaczego seniorzy czują się samotni i co miasta mogą z tym zrobić?

Samotność to poważny problem, zwłaszcza wśród seniorów. Z badań wynika, że większość osób w wieku 66-85 lat uważa ją za główną przyczynę problemów psychicznych. Miasta mogą odegrać istotną rolę, oferując wsparcie w postaci zajęć, wydarzeń kulturalnych i darmowej pomocy psychologicznej.

Próg pomoc wynosi 1 milion zł. Przedsiębiorca poszkodowany w powodzi ma do wybory dwie opcje: 16 tys. zł na każdą z ubezpieczonych w firmie osób lub 75 proc. średniomiesięcznego przychodu za ubiegły rok

Świadczenie dla przedsiębiorców poszkodowanych w powodzi będzie wypłacane do miliona złotych lub wartości poniesionych szkód. Do wyboru są dwie opcje: 16 tys. zł na każdą z ubezpieczonych w firmie osób lub 75 proc. średniomiesięcznego przychodu za ubiegły rok. Aby otrzymać świadczenie pomocowe poszkodowany przedsiębiorca powinien udać się do ZUS-u i tam złożyć wniosek oraz oświadczenie.

REKLAMA

Mianowania urzędników w służbie cywilnej 2025–2027 [limity]. Decyzja Rady Ministrów

Rada Ministrów przyjęła 28 września 2024 r. trzyletni plan limitu mianowań urzędników w służbie cywilnej na lata 2025–2027, przedłożony przez Szefa Służby Cywilnej.

mLegitymacja studencka. Warto ją dodać do aplikacji mObywatel

Elektroniczna legitymacja studencka to cyfrowa wersja legitymacji tradycyjnej. Dzięki niej studenci mogą korzystać z różnych zniżek, np. na komunikację miejską, bilety do kina czy teatru. Już ponad 218 tys. studentów korzysta z mLegitymacji.

QUIZ Dzielnice Warszawy - sprawdź, czy nie pomylisz nazwy. Łatwiej być nie może
Jak dobrze znasz dzielnice stolicy? Sprawdź w quizie, czy uda Ci się bezbłędnie odpowiedzieć na wszystkie pytania.
Barbara Nowacka: Trwają prace nad rozporządzeniem w sprawie jednej lekcji religii w tygodniu

Barbara Nowacka zapowiedziała, że projekt rozporządzenia w sprawie jednej lekcji religii w tygodniu trafi do konsultacji. Szefowa resortu edukacji zakłada, że do końca roku rozporządzenie będzie podpisane.

REKLAMA

Polska wkroczyła w okres kryzysu demograficznego. Ekspert: programy społeczne nie wpływają na wzrost dzietności; zmienił się trend kulturowy

GUS podał, że Polska wkroczyła w okres kryzysu demograficznego. "Programy społeczne, jak 800 plus, nie przekładają się na wzrost dzietności. Oprócz trudności z infrastrukturą opiekuńczą mamy do czynienia ze zmianą trendu kulturowego. Obecnie młodzi ludzie rzadziej decydują się na posiadanie dzieci" – powiedział Dominik Owczarek z Instytutu Spraw Publicznych.

Top 5 najpiękniejszych jarmarków bożonarodzeniowych w Europie. Gdzie się wybrać?

Jarmarki świąteczne w Europie to niepowtarzalna okazja, by poczuć magiczny nastrój świąt, odkryć regionalne przysmaki oraz rękodzieło, a także zanurzyć się w atmosferze pełnej kolorowych świateł i świątecznej muzyki. 

REKLAMA