Kategorie

Pracownicy samorządowi

Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Na jakich zasadach można przenieść pracownika samorządowego do pracy w innej jednostce, zgodnie z rozwiązaniami tarczy antykryzysowej?
Fakt zdobycia przez kandydata na stanowisko urzędnicze największej liczby punktów w postępowaniu konkursowym nie oznacza obowiązku jego zatrudnienia. Organ może dokonać oceny przedstawionych mu kandydatur, w tym zatrudnić osobę, która nie uzyskała najwyższej liczby punktów, a nawet nie zatrudnić żadnego z kandydatów.
Przepisy Kodeksu wyborczego oraz ustawy o pracownikach samorządowych są ze sobą sprzeczne. O ile bowiem pierwsza ustawa umożliwia start w wyborach na wójta osobom skazanym na inną niż pozbawienie wolności karę, o tyle przepisy drugiej nie pozwalają na nawiązanie stosunku pracy w urzędzie gminy z osobą skazaną prawomocnie na jakąkolwiek karę.
Publikujemy aktualny tekst Rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 7 sierpnia 2017 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie wynagradzania pracowników samorządowych.
Pracownicy samorządowi muszą liczyć się z tym, że poddawani będą tzw. ocenie okresowej. Jednak nie każdy samorządowiec takiej ocenie zostanie poddany. W artykule wskazano, kogo ona dotyczy, omówiono tryb jej przeprowadzania oraz skutki otrzymania przez pracownika dwukrotnej oceny negatywnej.
Zmienią się zasady funkcjonowania Krajowej Komisji Uwłaszczeniowej. Uproszczona została procedura powoływania członków tej Komisji. Określono także tryb oraz kwestie formalne podejmowania decyzji.
Samorządowcy z woj. śląskiego zabierają się już do pracy nad utworzeniem metropolii. Po 27 latach starań samorządowcy dostali zielone światło.
Samorządy tracą kolejne kompetencje. Urzędy pracy z ich rąk mają zostać przekazane w gestię administracji rządowej. Ma się to przyczynić do poprawy efektywności pracy urzędników.
Pracownicy sfery budżetowej, podobnie jak i inne grupy zawodowe, mają prawo do różnego rodzaju urlopów. Wszystkim tym pracownikom przysługuje urlop wypoczynkowy. Oprócz tego nauczyciele mają prawo do szczególnego urlopu dla poratowania zdrowia, a urzędnicy samorządowi do urlopów bezpłatnych na czas sprawowania mandatu.
Projekt rozporządzenia Rady Ministrów zakłada podwyższenie minimalnych stawek wynagrodzenia zasadniczego dla pracowników samorządowych. Czy nowe przepisy wejdą w życie jeszcze w 2016 r.?
Czy pracownika Powiatowego Urzędu Pracy zatrudnionego na stanowisku urzędniczym na zastępstwo można przenieść do pracy w Gminie na stanowisko urzędnicze na podstawie art. 22 ustawy o pracownikach samorządowych? Czy po przeniesieniu pracownika gmina zawiera z nim nową umowę o pracę, gdyż ta trwająca jest na czas zastępowanego pracownika w naszym Urzędzie?
Gminny Ośrodek Pomocy Społecznej w Wałczu zwraca się z uprzejmą prośbą o potwierdzenie zatrudnienia pracownika na etacie psychologa w tutejszym ośrodku. Pracownik ukończył studia wyższe na Uniwersytecie Adama Mickiewicza w Poznaniu tytuł: Magister, kierunek: psycholog, ponadto posiada drugi dyplom ukończenia kierunku- socjologia; doradztwo psychospołeczne. W tutejszym ośrodku pracuje od 5 lat, obecnie na stanowisku specjalista pracy z rodzina. Pracę w tutejszym ośrodku zaczęła zaraz po ukończeniu studiów psychologicznych.
Zasady rozliczania godzin nadliczbowych pracowników samorządowych uregulowane są w ustawie o pracownikach samorządowych, nie zaś w kodeksie pracy. W związku z tym takim pracownikom przysługują inne rodzaje rekompensaty za pracę w godzinach nadliczbowych.
Każdy pracownik samorządowy zatrudniony na stanowisku urzędniczym, w tym kierowniczym stanowisku urzędniczym, podlega obowiązkowej okresowej ocenie. Dokonywana jest ona wyłącznie przez bezpośredniego przełożonego według zasad, reguł i kryteriów ustalonych zarządzeniem kierownika jednostki.
Niepełnosprawni pracownicy korzystają z przywilejów w zakresie czasu pracy, urlopów i innych zwolnień z pracy. Część tych szczególnych uprawnień przysługuje wszystkim, u których orzeczono niepełnosprawność, a część zależy np. od stopnia niepełnosprawności.
Służbę przygotowawczą muszą odbyć pracownicy zatrudniani po raz pierwszy w jednostkach samorządowych. Należy pamiętać, że pracownicy zatrudnieni na zastępstwo również mają obowiązek odbycia służby przygotowawczej i zdania egzaminu, osoby takie nie muszą tylko być zatrudnione po przeprowadzeniu naboru.
Zatrudnienie "w budżetówce" gwarantuje stabilizację zatrudnienia i terminową wypłatę wynagrodzenia, a także liczne do niego dodatki. Często jest to praca na czas nieokreślony aż do emerytury. Czy praca policjanta, lekarza, nauczyciela, urzędnika, strażaka … jest marzeniem statystycznego Polaka?
Wynagrodzenia w państwowej sferze budżetowej w 2015 roku nie będą waloryzowane automatycznie jednym wskaźnikiem. Rada Ministrów przyjęła propozycję średniorocznych wskaźników wzrostu wynagrodzeń w państwowej sferze budżetowej na rok 2015 oraz informację o prognozowanych wielkościach makroekonomicznych stanowiących podstawę do opracowania projektu ustawy budżetowej na rok 2015, przedłożoną przez ministra finansów.
W czasie listopadowych wyborów do samorządu zauważymy zmiany w zatrudnianiu pracowników samorządowych. Nowe zasady obowiązujące od 1 września 2013 r. wprowadzają szereg istotnych zmian w wyborze i powoływaniu urzędników jednostek samorządu terytorialnego, co odczujemy w swoich gminach, powiatach i województwach.
Za pracę w nadgodzinach pracownikowi służby cywilnej przysługuje czas wolny w tym samym wymiarze. Urzędnikowi państwowemu podobnie jak pracownikowi samorządowemu za pracę poza normalnymi godzinami pracy przysługuje wynagrodzenie (bez dodatków za pracę w godzinach nadliczbowych) lub czas wolny.
Oświadczenia majątkowe samorządowców powinny być złożone do końca kwietnia 2014 r. Nie jest to jednak jedyny termin, w którym w tym roku będą je składać. Obowiązek składania oświadczeń przez niektórych pracowników wynika wprost z przepisów, inni mogą zostać do tego zobowiązani przez pracodawcę.
Najpóźniej do końca kwietnia 2014 r. pracownicy samorządowi zajmujący stanowiska kierownicze mają obowiązek składania oświadczeń majątkowych. Obowiązek składania takich oświadczeń może dotyczyć innych osób zatrudnionych na stanowiskach urzędniczych i niepełniących funkcji kierowniczych.
Wynagrodzenia pracowników samorządowych ulegną nieznacznym zmianom, jakie przewiduje projekt rozporządzenia z 14 marca 2014 r. Celem wprowadzenia nowych przepisów jest określenie kwot wynagrodzenia dla burmistrza dzielnicy m.st. Warszawy, jego zastępcy i pozostałych członków zarządu m.st. Warszawy. Na mocy bowiem ubiegłorocznej nowelizacji ustawy o pracownikach samorządowych są oni zatrudniani na podstawie wyboru. Nowe przepisy dotyczą też dodatku za wieloletnią pracę.
Ile zarabiają pracownicy samorządowi? – odpowiedzi oczekuje wielu obywateli i poszukujących pracy. Powszechnie uważa się, że praca w sektorze publicznym, a tym bardziej posada w urzędzie to najbezpieczniejsza, a przy okazji lekka i dochodowa ścieżka kariery. Rozpiętość płac w sektorze jest jednak bardzo duża.
Elastyczny czas pracy także dla pracowników samorządowych wprowadziła ubiegłoroczna nowelizacja Kodeksu pracy. Z tej zmiany ucieszą się najbardziej mieszkańcy odwiedzający urzędy, ale dla pracowników może się to wiązać ze zwiększonym i nierównomiernym obciążeniem pracą.
Czy dopuszczalne jest przeprowadzanie ocen okresowych pracowników administracyjnych domu pomocy społecznej (DPS) w terminach co półtora roku? Czy w szczególnych przypadkach dyrektor DPS może przeprowadzić ocenę wybranych pracowników w terminach przez siebie ustalonych? Jak należy postąpić, gdy w wyznaczonym terminie oceny pracownik jest nieobecny w pracy? Zasady dokonywania ocen okresowych wszystkich pracowników naszego DPS wynikają z przepisów ustawy o pracownikach samorządowych.
Mobbing może obejmować wiele różnorakich zachowań pracodawcy. Sąd Najwyższy wskazuje, iż przy ocenie, czy określone zachowanie można uznać za przejaw mobbingu, niezbędne jest stworzenie obiektywnego wzorca ofiary rozsądnej, co pozwoli wyeliminować przypadki wynikające z nadmiernej wrażliwości pracownika.
Dodatek za godziny nadliczbowe pracowników samorządowych jest przedmiotem wielu kontrowersji. W najnowszym wyroku Trybunał Konstytucyjny uznał, iż większa dyspozycyjność pracowników samorządowych i ich ograniczone prawo do wynagrodzenia za pracę w godzinach nadliczbowych jest zrekompensowane wieloma rozwiązaniami korzystniejszymi dla tych pracowników od regulacji kodeksowych.
Od uzyskanych na terytorium Polski dochodów (przychodów) pobiera się zryczałtowany podatek dochodowy z tytułu świadczeń otrzymanych przez emerytów i rencistów, w związku z łączącym ich uprzednio z zakładem pracy stosunkiem służbowym, stosunkiem pracy, pracy nakładczej lub spółdzielczym stosunkiem pracy, z zastrzeżeniem art. 21 ust. 1 pkt 26 i 38 updof – w wysokości 10% należności (art. 30 ust. 1 pkt 4 updof). Co istotne – podstawą prawną wypłaty tych świadczeń nie jest stosunek pracy, lecz fakt uprzedniego pozostawania w takim stosunku.
Osoby będące samorządowymi urzędnikami mogą zostać przeniesione na inne stanowisko urzędnicze z pominięciem konkursowego naboru. Jednak aby to zrobić, trzeba spełnić określone warunki.
Jakie przesłanki stanowią o mobbingu? Jakie czynności można uznać za mobbing ? Jakie działania przeciwdziałające mobbingowi powinien podejmować pracodawca? Czy można mobbingować pracownika wykonującego pracę na podstawie umowy cywilnoprawnej? Na te i inne nurtujące pracowników i pracodawców pytania odpowiada poniższy artykuł.
Poznaj dni wolne od pracy w 2014 r. Prawo przewiduje 13 wolnych dni świątecznych oraz niedziele.
Czy odszkodowanie dla pracownika z tytułu zwolnienia z pracy przy zastosowaniu krótszego okresu wypowiedzenia podlega opodatkowaniu? Co ze świadczeniem otrzymanym z tytułu umowy o zakazie konkurencji?
Pracownikom samorządowym za długoletnią pracę przysługuje nagroda jubileuszowa (art. 38 ustawy o pracownikach samorządowych). Jest ona wypłacana po osiągnięciu przez pracownika wymaganych lat zatrudnienia w wysokości odpowiadającej określonemu procentowi wynagrodzenia zasadniczego.
Pracownikiem służby cywilnej może zostać osoba, która spełnia określone wymagania. Nabór do służby cywilnej jest otwarty i konkurencyjny.
Wprowadzenie ruchomego czasu pracy jest korzystne dla obywateli, którzy kontaktują się z urzędnikami, bo pozwoli na przyjmowanie petentów po godz. 16.00. Czy trzeba było czekać aż na zmianę ustawy z 28 listopada 2008 r. o służbie cywilnej (Dz.U. nr 227, poz. 1505 z późn. zm.), by wprowadzić takie zdroworozsądkowe zmiany?
Jak zmieni się system awansów i czasowego zatrudniania urzędników od 1 września 2013 r.? Czy będzie można zatrudniać doradców bez limitu?
Elastyczny czas pracy w służbie cywilnej ma umożliwić bardziej racjonalne niż dotychczas planowanie czasu pracy w urzędach. Projektodawcy zwracają też uwagę na konieczność zapewnienia klientom administracji możliwości załatwiania spraw w dogodnym dla nich czasie.
W jakich sytuacjach w urzędach można zatrudnić członków rodziny? Co stanie się w przypadku, gdy między krewnymi zatrudnionymi w administracji rządowej lub samorządowej powstanie stosunek podległości służbowej?
Nowelizacja ustawy o pracownikach samorządowych wejdzie w życie 1 września 2013 r. Zawiera ona istotne zmiany w procedurze powoływania sekretarza w jednostkach samorządu terytorialnego.
Dodatkowe zatrudnienie urzędnika i pracownika służby cywilnej jest obwarowane ścisłymi ograniczeniami. Przyczyną jest m. in. potrzeba zminimalizowania zarzutów o korupcję. Większość urzędników ma obowiązek ubiegać się o pisemną zgodę dyrektora generalnego swojej placówki, jeśli chcą podjąć dodatkowe zatrudnienie.
Organizacje pozarządowe wykonujące działalność gospodarczą, które zatrudniają pracowników niepełnosprawnych powinny rozważyć skierowanie tych pracowników na odpowiednie szkolenia. Takie inwestowanie w pracowników niepełnosprawnych może okazać się dla organizacji szczególnie opłacalne, ich przeszkolenie jest bowiem tańsze niż w przypadku „zwykłych” pracowników.
Trzynastki za 2012 rok będą przysługiwały pracownikom, korzystającym z urlopu macierzyńskiego i dodatkowego urlopu macierzyńskiego bez obowiązku przepracowania u danego pracodawcy co najmniej 6 miesięcy w roku kalendarzowym. Tak zakłada przyjęta przez Sejm nowelizacja. Koszty wypłaty dodatkowych trzynastych pensji poniosą samorządy.
Jednym z najpoważniejszych zarzutów wobec osób pełniących funkcje publiczne w samorządzie jest oskarżenie o przyjęcie łapówki lub płatną protekcję. Poza sankcjami karnymi, np. karą pozbawienia wolności czy praw publicznych i zakazem zajmowania stanowisk w urzędach, prawomocne skazanie za te przestępstwa wiąże się także z utratą mandatu.
Pracodawcy ze sfery prywatnej mogą, ale nie muszą wypłacać swoim pracownikom nagród jubileuszowych. Natomiast pracownikom sektora państwowego, w tym samorządowcom, taką gratyfikację gwarantuje ustawa o pracownikach samorządowych.
Pracodawca, zatrudniając pracownika, określa szczegółowy zakres jego czynności. Jest to skonkretyzowanie rodzaju pracy, do jakiego wykonywania została zatrudniona dana osoba. Podstawowy zakres obowiązków pracowniczych wynika z przepisów Kodeksu pracy. Szerszy katalog obowiązków narzucają na pracowników jednak bezpośrednio przepisy ustawowe, dotyczące danej grupy zawodowej.
Pracownik samorządowy ma możliwość odwołania się od oceny okresowej do kierownika jednostki, w której jest zatrudniony. Sąd Najwyższy orzekł, że takiemu pracownikowi przysługuje również odwołanie do sądu pracy.
Pracodawca może zwolnić pracownika bez wypowiedzenia w ciągu miesiąca od uzyskania wiadomości o okoliczności uzasadniającej rozwiązanie stosunku pracy. Zasada ta ma zastosowanie również do pracowników samorządowych.
Z początkiem roku stosunki pracy pracowników samorządowych zatrudnionych na podstawie mianowania uległy przekształceniu w stosunki pracy na podstawie umowy o pracę na czas nieokreślony. Dla dawnych pracowników mianowanych oznacza to możliwość łatwiejszego ich zwolnienia z pracy i niekiedy zmiany w wynagrodzeniach.
Trzynastka to dodatkowe wynagrodzenie roczne. Tematyka wypłacania trzynastek dla pracowników budżetówki jest szeroka i często w praktyce pracodawcy mają wiele wątpliwości dotyczących nabycia przez pracownika prawa do tej nagrody czy zasad wyliczania jej podstawy. Przedstawiamy odpowiedzi na najczęściej zadawane pytania w tym zakresie.