REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak eliminowane są rozbieżności w orzecznictwie administracyjnym

Małgorzata Malewska

REKLAMA

REKLAMA

Co jest przedmiotem uchwały Naczelnego Sądu Administracyjnego? Kto może występować z wnioskiem o podjęcie uchwały przez NSA? Jakie skutki wiążące dla sądów i organów administracji mają uchwały NSA?

Eliminowanie rozbieżności w orzecznictwie sądów administracyjnych należy do ustawowych kompetencji NSA, który realizuje to uprawnienie poprzez działalność uchwałodawczą. Przepisy art. 15 par. 1 pkt 2 i 3 prawa o postępowaniu przed sądami administracyjnymi wskazują dwie kategorie uchwał: abstrakcyjne i konkretne, które NSA podejmuje w składzie siedmiu sędziów, całej izby lub w pełnym składzie. Uchwały abstrakcyjne podejmowane są w celu wyjaśnienia przepisów prawnych prawa materialnego lub procesowego, których stosowanie wywołało rozbieżności w orzecznictwie sądów administracyjnych. Przedmiotem uchwał konkretnych mogą być wątpliwości, które wystąpiły przy rozpoznawaniu skargi kasacyjnej (zażalenia), a więc w konkretnej sprawie sądowoadministracyjnej. Ustawodawca wprowadził tryb procedury uchwałodawczej na wniosek uprawnionego podmiotu lub postanowienia składu orzekającego NSA. Inicjatywę w formie wniosku o podjęcie uchwały abstrakcyjnej mają jedynie prezes NSA, prokurator generalny oraz rzecznik praw obywatelskich, natomiast legitymację do uruchomienia działalności uchwałodawczej przez NSA w odniesieniu do uchwał konkretnych mają jedynie składy orzekające tego sądu w formie postanowienia. Wyjątek od tej zasady wprowadza przepis art. 269 par 1 prawa o postępowaniu przed sądem administracyjnym, który uprawnia jakikolwiek skład sądu administracyjnego rozpoznający sprawę, a więc również wojewódzki sąd administracyjny, do wystąpienia z inicjatywą podjęcia uchwały, tyle tylko, że odnosi się to jedynie do stanowiska zajętego w podjętej już wcześniej uchwale NSA, którego ten skład orzekający nie podziela, gdyż w jego ocenie zajęte stanowisko budzi poważne zastrzeżenia. Procedura postępowania w tym trybie nakłada na odpowiedni skład orzekający NSA obowiązek podjęcia ponownej uchwały, rozstrzygającej przedstawione zagadnienie prawne.

REKLAMA

REKLAMA

Zdarza się, że strony i uczestnicy postępowania wnoszą w toku postępowania sądowoadministracyjnego o zmianę wykładni przyjętej w uchwale, lecz wnioski te nie są wiążące dla sądu. Skoro NSA nie jest uprawniony do podjęcia uchwały z urzędu, to uchwała wyjaśniająca wątpliwości prawne (wykładnia stosowania przepisów prawa) powinna obejmować jedynie kwestie prawne zawarte we wniosku uprawnionych podmiotów lub postanowieniu składu orzekającego NSA.

Wykładnia zawarta w uchwale abstrakcyjnej, której istotą jest brak bezpośredniego związku z postępowaniem toczącym się w konkretnej sprawie, nie ma mocy bezpośrednio wiążącej w konkretnej sprawie. Wykładnia zawarta w uchwale konkretnej, pozostającej w ścisłym związku z postępowaniem w konkretnej sprawie, jest w danej sprawie wiążąca. Wykładnia zawarta w uchwałach NSA, abstrakcyjnych i konkretnych, mocą ogólną wiąże wszystkie sądy administracyjne. Stanowisko zajęte w uchwale NSA wiąże pośrednio wszystkie składy orzekające wojewódzkich sądów administracyjnych oraz NSA do czasu zmiany tego stanowiska, i wówczas składy orzekające sądów administracyjnych powinny stosować nową wykładnię.

Co do organów administracji publicznej to należy stwierdzić, że formalnie nie są one związane wykładnią zawartą w uchwałach NSA. Jednakże de facto moc prawna uchwał NSA pośrednio wiąże organy administracji publicznej w konkretnej sprawie sądowoadministracyjnej, ponieważ organ powinien uwzględnić, iż takie będzie stanowisko sądu administracyjnego w określonej kwestii prawnej.

REKLAMA

MAŁGORZATA MALEWSKA

Dalszy ciąg materiału pod wideo

kierownik sekretariatu Izby Ogólno- administracyjnej NSA

PODSTAWA PRAWNA

• Dział VI ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (Dz.U. nr 153, poz. 1270 ze zm.).

 

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Sektor publiczny
Plan ogólny uchwaliły tylko 2 gminy. Do kiedy trzeba zdążyć

Tylko 2 gminy uchwaliły plan ogólny. Ile gmin zdąży przygotować plany ogólne do 1 lipca 2026 roku? Z czym wiąże się uchwalenie planów ogólnych i dlaczego to takie ważne?

Jak obliczyć dochody gmin i innych JST na 2026 rok. Ministerstwo Finansów publikuje algorytm

Ministerstwo Finansów przygotowało i opublikowało 19 listopada 2025 r. opracowanie „Objaśnienia dotyczące ustalenia dochodów JST na rok 2026”. W tym opracowaniu resort finansów prezentuje algorytm wyliczania dochodów przykładowej gminy. Mechanizmy wyliczenia są analogiczne dla samorządów ze wszystkich kategorii jednostek samorządu terytorialnego. Zdaniem MF, to opracowanie pozwoli każdej JST na samodzielną analizę procesu naliczenia dochodów danej jednostki.

MSiT: Opłata turystyczna w każdej gminie i Poland Travel - rządowa platforma rezerwacji usług turystycznych

Ministerstwo Sportu i Turystki pracuje nad wprowadzeniem opłaty turystycznej oraz nad stworzeniem rządowej platformy rezerwacji, która byłaby konkurencja dla komercyjnych platform - poinformował 19 listopada 2025 r. w Sejmie wiceminister sportu Ireneusz Raś. Jest już gotowy wstępny projekt przepisów dot. opłaty turystycznej, która byłaby możliwa do wprowadzenia w każdej gminie.

3,6 mld zł dla NFZ na nadwykonania – rząd zajmie się projektem. Co zmieni nowa ustawa?

Trwa Rada Ministrów. W porządku obrad jest projekt ws. przekazania ok. 3,6 mld zł z Funduszu Medycznego do Narodowego Funduszu Zdrowia na sfinansowanie tzw. nadwykonań. Ministrowie rozpatrzą też projekt ws. wytwarzania przez Polską Wytwórnię Papierów Wartościowych dokumentów publicznych.

REKLAMA

Czy zadowalający jest uznaniowy nadzór wojewody nad zarządzeniami starosty?

Wojewoda sprawuje nadzór nad zarządzeniami starosty w zakresie ich legalności, czyli zgodności z prawem, a nie celowością. Przysługującym środkiem w postaci rozstrzygnięcia nadzorczego jest akt administracyjny, mocą którego wojewoda stwierdza nieważność w części lub w całości zarządzenia. Rozstrzygnięcie zawiera uzasadnienie faktyczne i prawne oraz pouczenie o prawie do złożenia skargi - w ciągu 30 dni - do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego (WSA).

Decyzja, która zmieni Polskę. Dlaczego Szybka Kolej Miejska Wrocław jest dziś najrozsądniejszą inwestycją państwa

Polska nie potrzebuje kolejnych deklaracji o nowoczesności. Potrzebuje decyzji, które naprawdę zmieniają kraj. Szybka Kolej Miejska Wrocław (SKM Wrocław) jest jedną z nich – logiczną, policzalną i gotową do realizacji inwestycją, która może w ciągu dekady spiąć gospodarkę zachodniej Polski w jednolity organizm.

Czy organ może spóźnić się z rozstrzygnięciem sprawy?

Opóźnienia w postępowaniu administracyjnym nie zawsze muszą oznaczać naruszenie prawa. Niekiedy wynikają bowiem z realnych przeszkód, które trudno przewidzieć. Każde przekroczenie terminu wymaga jednak precyzyjnego uzasadnienia, inaczej może skutkować skargą na bezczynność lub przewlekłość organu.

Samorządy tracą wpływy z PIT i CIT. Gminy planują wspólnie wystąpić do MF o wprowadzenie korekt i wyrównania

Prezydent Jastrzębia-Zdroju Michał Urgoł poinformował, że gminy, które rok do roku stracą na zaproponowanym przez Ministerstwo Finansów sposobie obliczania udziałów w PIT i CIT oraz subwencji na 2026 r., zamierzają wspólnie wystąpić do resortu ws. korekt lub wyrównań.

REKLAMA

E-Doręczenia wkraczają w nową fazę. Sprawdź, kiedy papierowe awiza przejdą do historii [Harmonogram]

Jak wynika z komunikatu Poczty Polskiej, już ponad dwa miliony Polaków, firm i instytucji korzysta z systemu e-Doręczeń. Z czego, aż 75 proc. z nich założyło swoje skrzynki w tym roku. Czym są e-Doręczenia i e-Polecone?

Nowy system opłat za odpady: krok w stronę ekologii czy powrót do dawnych problemów?

Resort klimatu i środowiska zapowiada zmiany, które mają umożliwić gminom różnicowanie wysokości opłat za odpady w zależności od ich masy oraz jakości segregacji. Pomysł, choć zgodny z europejskim trendem "płać za to, co wyrzucasz", budzi jednak wątpliwości – zwłaszcza wśród samorządów, które obawiają się skutków ubocznych w postaci wzrostu kosztów i nielegalnego pozbywania się odpadów.

Zapisz się na newsletter
Śledź na bieżąco nowe inicjatywy, projekty i ważne decyzje, które wpływają na Twoje życie codzienne. Zapisz się na nasz newsletter samorządowy.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA