REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak eliminowane są rozbieżności w orzecznictwie administracyjnym

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Małgorzata Malewska

REKLAMA

REKLAMA

Co jest przedmiotem uchwały Naczelnego Sądu Administracyjnego? Kto może występować z wnioskiem o podjęcie uchwały przez NSA? Jakie skutki wiążące dla sądów i organów administracji mają uchwały NSA?

Eliminowanie rozbieżności w orzecznictwie sądów administracyjnych należy do ustawowych kompetencji NSA, który realizuje to uprawnienie poprzez działalność uchwałodawczą. Przepisy art. 15 par. 1 pkt 2 i 3 prawa o postępowaniu przed sądami administracyjnymi wskazują dwie kategorie uchwał: abstrakcyjne i konkretne, które NSA podejmuje w składzie siedmiu sędziów, całej izby lub w pełnym składzie. Uchwały abstrakcyjne podejmowane są w celu wyjaśnienia przepisów prawnych prawa materialnego lub procesowego, których stosowanie wywołało rozbieżności w orzecznictwie sądów administracyjnych. Przedmiotem uchwał konkretnych mogą być wątpliwości, które wystąpiły przy rozpoznawaniu skargi kasacyjnej (zażalenia), a więc w konkretnej sprawie sądowoadministracyjnej. Ustawodawca wprowadził tryb procedury uchwałodawczej na wniosek uprawnionego podmiotu lub postanowienia składu orzekającego NSA. Inicjatywę w formie wniosku o podjęcie uchwały abstrakcyjnej mają jedynie prezes NSA, prokurator generalny oraz rzecznik praw obywatelskich, natomiast legitymację do uruchomienia działalności uchwałodawczej przez NSA w odniesieniu do uchwał konkretnych mają jedynie składy orzekające tego sądu w formie postanowienia. Wyjątek od tej zasady wprowadza przepis art. 269 par 1 prawa o postępowaniu przed sądem administracyjnym, który uprawnia jakikolwiek skład sądu administracyjnego rozpoznający sprawę, a więc również wojewódzki sąd administracyjny, do wystąpienia z inicjatywą podjęcia uchwały, tyle tylko, że odnosi się to jedynie do stanowiska zajętego w podjętej już wcześniej uchwale NSA, którego ten skład orzekający nie podziela, gdyż w jego ocenie zajęte stanowisko budzi poważne zastrzeżenia. Procedura postępowania w tym trybie nakłada na odpowiedni skład orzekający NSA obowiązek podjęcia ponownej uchwały, rozstrzygającej przedstawione zagadnienie prawne.

REKLAMA

REKLAMA

Zdarza się, że strony i uczestnicy postępowania wnoszą w toku postępowania sądowoadministracyjnego o zmianę wykładni przyjętej w uchwale, lecz wnioski te nie są wiążące dla sądu. Skoro NSA nie jest uprawniony do podjęcia uchwały z urzędu, to uchwała wyjaśniająca wątpliwości prawne (wykładnia stosowania przepisów prawa) powinna obejmować jedynie kwestie prawne zawarte we wniosku uprawnionych podmiotów lub postanowieniu składu orzekającego NSA.

Wykładnia zawarta w uchwale abstrakcyjnej, której istotą jest brak bezpośredniego związku z postępowaniem toczącym się w konkretnej sprawie, nie ma mocy bezpośrednio wiążącej w konkretnej sprawie. Wykładnia zawarta w uchwale konkretnej, pozostającej w ścisłym związku z postępowaniem w konkretnej sprawie, jest w danej sprawie wiążąca. Wykładnia zawarta w uchwałach NSA, abstrakcyjnych i konkretnych, mocą ogólną wiąże wszystkie sądy administracyjne. Stanowisko zajęte w uchwale NSA wiąże pośrednio wszystkie składy orzekające wojewódzkich sądów administracyjnych oraz NSA do czasu zmiany tego stanowiska, i wówczas składy orzekające sądów administracyjnych powinny stosować nową wykładnię.

Co do organów administracji publicznej to należy stwierdzić, że formalnie nie są one związane wykładnią zawartą w uchwałach NSA. Jednakże de facto moc prawna uchwał NSA pośrednio wiąże organy administracji publicznej w konkretnej sprawie sądowoadministracyjnej, ponieważ organ powinien uwzględnić, iż takie będzie stanowisko sądu administracyjnego w określonej kwestii prawnej.

REKLAMA

MAŁGORZATA MALEWSKA

Dalszy ciąg materiału pod wideo

kierownik sekretariatu Izby Ogólno- administracyjnej NSA

PODSTAWA PRAWNA

• Dział VI ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (Dz.U. nr 153, poz. 1270 ze zm.).

 

Zapisz się na newsletter
Śledź na bieżąco nowe inicjatywy, projekty i ważne decyzje, które wpływają na Twoje życie codzienne. Zapisz się na nasz newsletter samorządowy.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Sektor publiczny
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Wielki Wrocław. Decyzja państwowa, nie lokalna fanaberia. Kiedy nastąpi formalne rozszerzenie granic miasta?

Wrocław nie mieści się już w sobie. Oficjalnie żyje w nim 670 000 mieszkańców, ale w rzeczywistości – według badań miasta i uniwersytetu – blisko 900 000. To różnica, która decyduje o wszystkim: o liczbie szkół, o subwencjach, o liniach tramwajowych i o tym, ile karetek może ruszyć w drogę. Przez statystyczne złudzenie miasto wygląda na mniejsze, niż jest. A państwo udaje, że tego nie widzi.

Będą szkolenia dla samorządów dot. adaptacji do zmian klimatu. Ankieta do 14 listopada 2025 r.

Będą szkolenia dla samorządów dotyczące adaptacji do zmian klimatu. IOŚ-PIB rusza z konsultacjami szkoleń. Specjalna ankieta dostępna jest do 14 listopada 2025 r.

Program OLiOC w samorządach - zadania i finansowanie

Pierwszy Program Ochrony Ludności i Obrony Cywilnej jest wdrażany już w latach 2025–2026. Następne będą miały charakter planów czteroletnich. Co jest podstawą finansowania tych zadań?

Łatwiejszy obieg dokumentów związanych z budowami

Czy to możliwe, by było mniej papierów, a więcej spraw online w administracji budowlanej? Okazuje się, że tak – urzędy w Polsce zyskają nowoczesne narzędzia, które to umożliwią. Zmienione usługi SOPAB i e-Budownictwo uproszczą obsługę spraw – od wniosków po decyzje i podgląd statusu sprawy. Projekt jest finansowany z Funduszy Europejskich i stanowi element cyfryzacji usług publicznych.

REKLAMA

MSWiA: zmienimy przepisy o budżecie obywatelskim

Wprowadzenie obowiązku konsultowania z mieszkańcami uchwał określających tryb i zasady realizacji budżetu obywatelskiego oraz dopuszczenie realizacji zadań wieloletnich zapowiada Ministerstwo Spraw Wewnętrznych i Administracji. Prace nad zmianami legislacyjnymi ma prowadzić Komitet do spraw Pożytku Publicznego.

Rada Ministrów przyjęła zmiany w Programie Ochrony Ludności i Obrony Cywilnej na lata 2025-2026

Do końca 2025 r. część środków planowanych na realizację inwestycji budowlanych będzie można przeznaczyć na zakup sprzętu lub wyposażenia – wynika z przyjętych przez rząd zmian w Programie Ochrony Ludności i Obrony Cywilnej.

NIK: Samorządy przegrały walkę o poprawę jakości powietrza

Działania skontrolowanych przez NIK samorządów na rzecz wdrożenia uchwał antysmogowych, mających poprawić jakość powietrza, okazały się nieskuteczne - poinformowała NIK. Przy obecnym tempie wymiany kotłów ich likwidacja w gminach może zająć od 2 do 24 lat.

MKiŚ: Nowelizacja ustawy o zmianie ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach [Projekt]

Nowe regulacje poprawią jakość systemu gospodarowania odpadami komunalnymi oraz będą wspierać mieszkańców w prawidłowej segregacji i ograniczaniu ilości wytwarzanych odpadów. Dzięki nim gminy zyskają więcej narzędzi do motywowania mieszkańców do segregacji, na przykład poprzez obniżanie opłat czy rozszerzenie katalogu ulg i zwolnień.

REKLAMA

Wniosek od 3 listopada 2025 r. Kto dostanie nowe świadczenie z MOPS?

Od 3 listopada 2025 r. gminy przyjmują wnioski o bon ciepłowniczy. O nowe świadczenie można też ubiegać się w tradycyjnej papierowej formie, jak również drogą elektroniczną. Komu przysługuje takie wsparcie i ile wynosi? Czy w każdym ośrodku pomocy społecznej otrzymamy bon?

Gdzie wyrzucić kubek z McDonald's? Papier, plastik czy zmieszane - gdzie lądują kubki papierowe, jednorazowe, a gdzie kubek ceramiczny? Segregacja

Gdzie wyrzucić kubek z McDonald's? Czy to papierowy kubek jednorazowy, który powinien wylądować w pojemniku na papier? Gdzie zgodnie z prawidłową segregacją odpadów powinien znaleźć się kubek ceramiczny?

REKLAMA