REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Postępowanie w sprawie przyznania dodatku mieszkaniowego

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Agata Legat
Agata Legat
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Dodatek mieszkaniowy przyznaje wójt, burmistrz lub prezydent miasta w drodze decyzji administracyjnej. Sprawę o przyznanie dodatku prowadzi w oparciu o przepisy k.p.a., z uwzględnieniem regulacji zawartych w ustawie z dnia 21 czerwca 2001 r. o dodatkach mieszkaniowych (Ustawa) i wydanych do niej rozporządzeniach wykonawczych.

Wniosek o przyznanie dodatku

Dodatek mieszkaniowy przyznaje się na wniosek osoby uprawnionej do jego otrzymania. Tak jak w każdej sprawie administracyjnej, także i w tym wypadku wnioskodawca może działać przez pełnomocnika. Podkreślić należy, że w orzecznictwie sądowym wyklucza się możliwość działania w charakterze pełnomocników domowników i członków najbliższej rodziny wnioskodawcy na podstawie tzw. pełnomocnictwa dorozumianego. Wniosek powinien spełniać wymogi określone w art. 63 § 2 k.p.a. tj. zawierać wskazanie osoby od której pochodzi, jej adres, żądanie oraz wymogi sformułowane w przepisach szczególnych (tj. przepisach Ustawy oraz Rozporządzenia określającego wzór wniosku i deklaracji).

REKLAMA

REKLAMA

Zgodnie z art. 7 ust. 1 Ustawy, do wniosku o przyznanie dodatku mieszkaniowego należy dołączyć deklarację o dochodach gospodarstwa domowego za okres 3 miesięcy kalendarzowych poprzedzających dzień złożenia wniosku oraz „inne niezbędne dokumenty”. Właściciel domu jednorodzinnego jest obowiązany dołączyć do wniosku zaświadczenie organu właściwego w sprawie wydania pozwolenia na budowę, potwierdzające powierzchnię użytkową, w tym łączną powierzchnię pokoi i kuchni, oraz wyposażenie techniczne domu, a także rachunki za energię cieplną i wodę oraz odbiór nieczystości stałych i płynnych.


Warto podkreślić, że na etapie składania wniosku o dodatek mieszkaniowy wnioskodawca deklaruje osiągane dochody, ale nie ma obowiązku ich dokumentowania. W konsekwencji organ nie ma  prawa uzależniać wszczęcia postępowania od przedłożenia takiej dokumentacji. Oznacza to, że nie może, powołując się na nieudokumentowanie osiąganych przez wnioskodawcę dochodów, pozostawić wniosku bez rozpoznania w oparciu o art. 64 ust. 2 k.p.a. (tak: Wyrok WSA w Białymstoku z dnia 25 października 2007 r., IISAB/Bk 30/07, LEX 454031) Gdyby tak postąpił, wnioskodawcy przysługiwałoby zażalenie na bezczynność do właściwego samorządowego kolegium odwoławczego.

Wywiad środowiskowy

W postępowaniu wyjaśniającym w sprawie przyznania dodatku, organ podejmuje wszelkie kroki niezbędne do dokładnego wyjaśnienia stanu faktycznego sprawy w sposób wyczerpujący zbierając i rozpatrując cały materiał dowodowy (art. 7 i 77 § 1 k.p.a.) Istotnym elementem postępowania jest wywiad środowiskowy. Ustawa nie nakłada wprawdzie na organy obowiązku przeprowadzania go w każdej sprawie, jednak zasada prawdy obiektywnej przemawia za tym aby organy możliwie często z tej możliwości korzystały. Dotyczy to zwłaszcza sytuacji gdy prawdziwość danych zawartych w załączonej do wniosku deklaracji budzi wątpliwości organu.

REKLAMA

Zgodnie z art. 7 ust. 3 Ustawy, wywiad środowiskowy ma na celu dokładne ustalenie faktycznego stanu majątkowego wnioskodawcy oraz faktycznej liczby osób wspólnie stale z nim zamieszkujących i gospodarujących. Przeprowadza go pracownik upoważniony przez organ. Może on zażądać od wnioskodawcy i innych członków gospodarstwa domowego złożenia pod rygorem odpowiedzialności karnej oświadczenia o stanie majątkowym. Wzór oświadczenia określa Rozporządzenie Ministra Infrastruktury z dnia 27 grudnia 2001 r. w sprawie sposobu przeprowadzania wywiadu środowiskowego, wzoru kwestionariusza wywiadu oraz oświadczenia o stanie majątkowym wnioskodawcy i innych członków gospodarstwa domowego, a także wzoru legitymacji pracownika upoważnionego do przeprowadzenia wywiadu.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zgodnie z powołanym rozporządzeniem, wywiad przeprowadza się w miejscu zamieszkania wnioskodawcy w ciągu 14 dni od daty złożenia wniosku o przyznanie dodatku mieszkaniowego. Wywiad środowiskowy jest szczególną postacią dowodu z oględzin, w rezultacie czego stosuje się do niego art. 79 § 2 k.p.a., zgodnie z którym na siedem dni przed terminem jego przeprowadzenia organ ma obowiązek powiadomić stronę o dacie i miejscu planowanych czynności. Podany stronie termin musi być konkretny- nie wolno organowi w szczególności poprzestać na poinformowaniu strony o tym, że wywiad zostanie lub może zostać przeprowadzony w ciągu 14 dni od złożenia wniosku. Niedopełnienie przez organ w/w obowiązku nie może powodować dla strony negatywnych konsekwencji (wyrok WSA w Łodzi  z dnia 4 grudnia 2007 r., III SA/Łd 568/07, niepubl.).


 Komu przysługuje dodatek mieszkaniowy>>


Termin wydania decyzji

Zgodnie z art. 7 ust. 7 Ustawy, decyzja w sprawie dodatku mieszkaniowego powinna być wydana w ciągu miesiąca od dnia złożenia wniosku oraz doręczona wnioskodawcy i zarządcy lub osobie uprawnionej do pobierania należności za lokal mieszkalny. Powołany przepis wyłącza w postępowaniu o przyznanie dodatku zastosowanie art. 35 § 3 k.p.a., który w sprawach szczególnie skomplikowanych dopuszcza prowadzenie postępowania przez dwa miesiące. Wskazany termin ma charakter instrukcyjny, a jego celem jest wyłącznie zdyscyplinowanie organów administracji publicznej. Należy przyjąć, iż jest to maksymalny termin w jakim decyzja w przedmiocie dodatku powinna być wydana. Na organie administracji zawsze bowiem ciąży z mocy art. 35 § 1 oraz art. 12 § 1 k.p.a. obowiązek niezwłocznego załatwienia sprawy. Po upływie wskazanego terminu, wnioskodawcy przysługuje prawo złożenia do samorządowego kolegium odwoławczego zażalenia na bezczynność organu.


Postępowanie przetargowe w sprawie nieruchomości>>


Kiedy odmówić przyznania dodatku

Organ odmówi przyznania dodatku gdy wnioskodawca nie spełni ustawowych kryteriów w zakresie osiąganych dochodów na jednego członka gospodarstwa domowego i powierzchni normatywnej lokalu. Co istotne, w takim przypadku organ ma obowiązek wydać decyzję merytoryczną „o odmowie”, a nie decyzję umarzającą postępowanie.

Decyzję o odmowie przyznania dodatku organ podejmuje również gdy w efekcie przeprowadzonego wywiadu środowiskowego stwierdzi rażącą dysproporcję pomiędzy deklarowanymi przez wnioskodawcę dochodami a jego faktycznym stanem majątkowym lub, że faktyczna liczba wspólnie zamieszkujących i gospodarujących z wnioskodawcą jest mniejsza niż deklarowana (art. 7 ust. 3 Ustawy). Również odmowa złożenia przez wnioskodawcę i członków jego gospodarstwa domowego oświadczenia o stanie majątkowym stanowi, stosownie do art. 7 ust. 4 Ustawy, podstawę do wydania decyzji o odmowie przyznania dodatku.

Wydaje się, że w przypadku nieusprawiedliwionej nieobecności wnioskodawcy w lokalu, w którym ma być przeprowadzony wywiad środowiskowy, o którego miejscu i terminie wnioskodawca został zawiadomiony, jest równoznaczne z odmową złożenia oświadczenia majątkowego. Jako takie, zgodnie z powołanym przepisem, powinno skutkować odmową przyznania dodatku.

Agata Legat jest prawnikiem w Kancelarii

Dr Krystian Ziemski & Partners

Kancelaria Prawna w Poznaniu

samorzad.infor.pl

 

Zapisz się na newsletter
Śledź na bieżąco nowe inicjatywy, projekty i ważne decyzje, które wpływają na Twoje życie codzienne. Zapisz się na nasz newsletter samorządowy.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Samorzad.infor.pl

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Sektor publiczny
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Wielki Wrocław. Decyzja państwowa, nie lokalna fanaberia. Kiedy nastąpi formalne rozszerzenie granic miasta?

Wrocław nie mieści się już w sobie. Oficjalnie żyje w nim 670 000 mieszkańców, ale w rzeczywistości – według badań miasta i uniwersytetu – blisko 900 000. To różnica, która decyduje o wszystkim: o liczbie szkół, o subwencjach, o liniach tramwajowych i o tym, ile karetek może ruszyć w drogę. Przez statystyczne złudzenie miasto wygląda na mniejsze, niż jest. A państwo udaje, że tego nie widzi.

Będą szkolenia dla samorządów dot. adaptacji do zmian klimatu. Ankieta do 14 listopada 2025 r.

Będą szkolenia dla samorządów dotyczące adaptacji do zmian klimatu. IOŚ-PIB rusza z konsultacjami szkoleń. Specjalna ankieta dostępna jest do 14 listopada 2025 r.

Program OLiOC w samorządach - zadania i finansowanie

Pierwszy Program Ochrony Ludności i Obrony Cywilnej jest wdrażany już w latach 2025–2026. Następne będą miały charakter planów czteroletnich. Co jest podstawą finansowania tych zadań?

Łatwiejszy obieg dokumentów związanych z budowami

Czy to możliwe, by było mniej papierów, a więcej spraw online w administracji budowlanej? Okazuje się, że tak – urzędy w Polsce zyskają nowoczesne narzędzia, które to umożliwią. Zmienione usługi SOPAB i e-Budownictwo uproszczą obsługę spraw – od wniosków po decyzje i podgląd statusu sprawy. Projekt jest finansowany z Funduszy Europejskich i stanowi element cyfryzacji usług publicznych.

REKLAMA

MSWiA: zmienimy przepisy o budżecie obywatelskim

Wprowadzenie obowiązku konsultowania z mieszkańcami uchwał określających tryb i zasady realizacji budżetu obywatelskiego oraz dopuszczenie realizacji zadań wieloletnich zapowiada Ministerstwo Spraw Wewnętrznych i Administracji. Prace nad zmianami legislacyjnymi ma prowadzić Komitet do spraw Pożytku Publicznego.

Rada Ministrów przyjęła zmiany w Programie Ochrony Ludności i Obrony Cywilnej na lata 2025-2026

Do końca 2025 r. część środków planowanych na realizację inwestycji budowlanych będzie można przeznaczyć na zakup sprzętu lub wyposażenia – wynika z przyjętych przez rząd zmian w Programie Ochrony Ludności i Obrony Cywilnej.

NIK: Samorządy przegrały walkę o poprawę jakości powietrza

Działania skontrolowanych przez NIK samorządów na rzecz wdrożenia uchwał antysmogowych, mających poprawić jakość powietrza, okazały się nieskuteczne - poinformowała NIK. Przy obecnym tempie wymiany kotłów ich likwidacja w gminach może zająć od 2 do 24 lat.

MKiŚ: Nowelizacja ustawy o zmianie ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach [Projekt]

Nowe regulacje poprawią jakość systemu gospodarowania odpadami komunalnymi oraz będą wspierać mieszkańców w prawidłowej segregacji i ograniczaniu ilości wytwarzanych odpadów. Dzięki nim gminy zyskają więcej narzędzi do motywowania mieszkańców do segregacji, na przykład poprzez obniżanie opłat czy rozszerzenie katalogu ulg i zwolnień.

REKLAMA

Wniosek od 3 listopada 2025 r. Kto dostanie nowe świadczenie z MOPS?

Od 3 listopada 2025 r. gminy przyjmują wnioski o bon ciepłowniczy. O nowe świadczenie można też ubiegać się w tradycyjnej papierowej formie, jak również drogą elektroniczną. Komu przysługuje takie wsparcie i ile wynosi? Czy w każdym ośrodku pomocy społecznej otrzymamy bon?

Gdzie wyrzucić kubek z McDonald's? Papier, plastik czy zmieszane - gdzie lądują kubki papierowe, jednorazowe, a gdzie kubek ceramiczny? Segregacja

Gdzie wyrzucić kubek z McDonald's? Czy to papierowy kubek jednorazowy, który powinien wylądować w pojemniku na papier? Gdzie zgodnie z prawidłową segregacją odpadów powinien znaleźć się kubek ceramiczny?

REKLAMA