REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Postępowanie w sprawie przyznania dodatku mieszkaniowego

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Agata Legat
Agata Legat
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Dodatek mieszkaniowy przyznaje wójt, burmistrz lub prezydent miasta w drodze decyzji administracyjnej. Sprawę o przyznanie dodatku prowadzi w oparciu o przepisy k.p.a., z uwzględnieniem regulacji zawartych w ustawie z dnia 21 czerwca 2001 r. o dodatkach mieszkaniowych (Ustawa) i wydanych do niej rozporządzeniach wykonawczych.

Wniosek o przyznanie dodatku

REKLAMA

Dodatek mieszkaniowy przyznaje się na wniosek osoby uprawnionej do jego otrzymania. Tak jak w każdej sprawie administracyjnej, także i w tym wypadku wnioskodawca może działać przez pełnomocnika. Podkreślić należy, że w orzecznictwie sądowym wyklucza się możliwość działania w charakterze pełnomocników domowników i członków najbliższej rodziny wnioskodawcy na podstawie tzw. pełnomocnictwa dorozumianego. Wniosek powinien spełniać wymogi określone w art. 63 § 2 k.p.a. tj. zawierać wskazanie osoby od której pochodzi, jej adres, żądanie oraz wymogi sformułowane w przepisach szczególnych (tj. przepisach Ustawy oraz Rozporządzenia określającego wzór wniosku i deklaracji).

REKLAMA

Zgodnie z art. 7 ust. 1 Ustawy, do wniosku o przyznanie dodatku mieszkaniowego należy dołączyć deklarację o dochodach gospodarstwa domowego za okres 3 miesięcy kalendarzowych poprzedzających dzień złożenia wniosku oraz „inne niezbędne dokumenty”. Właściciel domu jednorodzinnego jest obowiązany dołączyć do wniosku zaświadczenie organu właściwego w sprawie wydania pozwolenia na budowę, potwierdzające powierzchnię użytkową, w tym łączną powierzchnię pokoi i kuchni, oraz wyposażenie techniczne domu, a także rachunki za energię cieplną i wodę oraz odbiór nieczystości stałych i płynnych.


Warto podkreślić, że na etapie składania wniosku o dodatek mieszkaniowy wnioskodawca deklaruje osiągane dochody, ale nie ma obowiązku ich dokumentowania. W konsekwencji organ nie ma  prawa uzależniać wszczęcia postępowania od przedłożenia takiej dokumentacji. Oznacza to, że nie może, powołując się na nieudokumentowanie osiąganych przez wnioskodawcę dochodów, pozostawić wniosku bez rozpoznania w oparciu o art. 64 ust. 2 k.p.a. (tak: Wyrok WSA w Białymstoku z dnia 25 października 2007 r., IISAB/Bk 30/07, LEX 454031) Gdyby tak postąpił, wnioskodawcy przysługiwałoby zażalenie na bezczynność do właściwego samorządowego kolegium odwoławczego.

Wywiad środowiskowy

REKLAMA

W postępowaniu wyjaśniającym w sprawie przyznania dodatku, organ podejmuje wszelkie kroki niezbędne do dokładnego wyjaśnienia stanu faktycznego sprawy w sposób wyczerpujący zbierając i rozpatrując cały materiał dowodowy (art. 7 i 77 § 1 k.p.a.) Istotnym elementem postępowania jest wywiad środowiskowy. Ustawa nie nakłada wprawdzie na organy obowiązku przeprowadzania go w każdej sprawie, jednak zasada prawdy obiektywnej przemawia za tym aby organy możliwie często z tej możliwości korzystały. Dotyczy to zwłaszcza sytuacji gdy prawdziwość danych zawartych w załączonej do wniosku deklaracji budzi wątpliwości organu.

Zgodnie z art. 7 ust. 3 Ustawy, wywiad środowiskowy ma na celu dokładne ustalenie faktycznego stanu majątkowego wnioskodawcy oraz faktycznej liczby osób wspólnie stale z nim zamieszkujących i gospodarujących. Przeprowadza go pracownik upoważniony przez organ. Może on zażądać od wnioskodawcy i innych członków gospodarstwa domowego złożenia pod rygorem odpowiedzialności karnej oświadczenia o stanie majątkowym. Wzór oświadczenia określa Rozporządzenie Ministra Infrastruktury z dnia 27 grudnia 2001 r. w sprawie sposobu przeprowadzania wywiadu środowiskowego, wzoru kwestionariusza wywiadu oraz oświadczenia o stanie majątkowym wnioskodawcy i innych członków gospodarstwa domowego, a także wzoru legitymacji pracownika upoważnionego do przeprowadzenia wywiadu.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zgodnie z powołanym rozporządzeniem, wywiad przeprowadza się w miejscu zamieszkania wnioskodawcy w ciągu 14 dni od daty złożenia wniosku o przyznanie dodatku mieszkaniowego. Wywiad środowiskowy jest szczególną postacią dowodu z oględzin, w rezultacie czego stosuje się do niego art. 79 § 2 k.p.a., zgodnie z którym na siedem dni przed terminem jego przeprowadzenia organ ma obowiązek powiadomić stronę o dacie i miejscu planowanych czynności. Podany stronie termin musi być konkretny- nie wolno organowi w szczególności poprzestać na poinformowaniu strony o tym, że wywiad zostanie lub może zostać przeprowadzony w ciągu 14 dni od złożenia wniosku. Niedopełnienie przez organ w/w obowiązku nie może powodować dla strony negatywnych konsekwencji (wyrok WSA w Łodzi  z dnia 4 grudnia 2007 r., III SA/Łd 568/07, niepubl.).


 Komu przysługuje dodatek mieszkaniowy>>


Termin wydania decyzji

Zgodnie z art. 7 ust. 7 Ustawy, decyzja w sprawie dodatku mieszkaniowego powinna być wydana w ciągu miesiąca od dnia złożenia wniosku oraz doręczona wnioskodawcy i zarządcy lub osobie uprawnionej do pobierania należności za lokal mieszkalny. Powołany przepis wyłącza w postępowaniu o przyznanie dodatku zastosowanie art. 35 § 3 k.p.a., który w sprawach szczególnie skomplikowanych dopuszcza prowadzenie postępowania przez dwa miesiące. Wskazany termin ma charakter instrukcyjny, a jego celem jest wyłącznie zdyscyplinowanie organów administracji publicznej. Należy przyjąć, iż jest to maksymalny termin w jakim decyzja w przedmiocie dodatku powinna być wydana. Na organie administracji zawsze bowiem ciąży z mocy art. 35 § 1 oraz art. 12 § 1 k.p.a. obowiązek niezwłocznego załatwienia sprawy. Po upływie wskazanego terminu, wnioskodawcy przysługuje prawo złożenia do samorządowego kolegium odwoławczego zażalenia na bezczynność organu.


Postępowanie przetargowe w sprawie nieruchomości>>


Kiedy odmówić przyznania dodatku

Organ odmówi przyznania dodatku gdy wnioskodawca nie spełni ustawowych kryteriów w zakresie osiąganych dochodów na jednego członka gospodarstwa domowego i powierzchni normatywnej lokalu. Co istotne, w takim przypadku organ ma obowiązek wydać decyzję merytoryczną „o odmowie”, a nie decyzję umarzającą postępowanie.

Decyzję o odmowie przyznania dodatku organ podejmuje również gdy w efekcie przeprowadzonego wywiadu środowiskowego stwierdzi rażącą dysproporcję pomiędzy deklarowanymi przez wnioskodawcę dochodami a jego faktycznym stanem majątkowym lub, że faktyczna liczba wspólnie zamieszkujących i gospodarujących z wnioskodawcą jest mniejsza niż deklarowana (art. 7 ust. 3 Ustawy). Również odmowa złożenia przez wnioskodawcę i członków jego gospodarstwa domowego oświadczenia o stanie majątkowym stanowi, stosownie do art. 7 ust. 4 Ustawy, podstawę do wydania decyzji o odmowie przyznania dodatku.

Wydaje się, że w przypadku nieusprawiedliwionej nieobecności wnioskodawcy w lokalu, w którym ma być przeprowadzony wywiad środowiskowy, o którego miejscu i terminie wnioskodawca został zawiadomiony, jest równoznaczne z odmową złożenia oświadczenia majątkowego. Jako takie, zgodnie z powołanym przepisem, powinno skutkować odmową przyznania dodatku.

Agata Legat jest prawnikiem w Kancelarii

Dr Krystian Ziemski & Partners

Kancelaria Prawna w Poznaniu

samorzad.infor.pl

 

Zapisz się na newsletter
Śledź na bieżąco nowe inicjatywy, projekty i ważne decyzje, które wpływają na Twoje życie codzienne. Zapisz się na nasz newsletter samorządowy.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Samorzad.infor.pl

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Sektor publiczny
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Badania cholesterolu w bilansie sześciolatka. Od kiedy?

Od 5 maja do programu badań bilansu zdrowia sześciolatka wchodzi lipidogram. Rzeczniczka praw dziecka Monika Horna-Cieślak uważa to za ogromny sukces, bo zwiększy się świadomość, że choroby serca mogą dotykać także młodych.

Jak i kiedy rezerwować wakacje, żeby było najtaniej?

Jak Polacy planują wakacje? Na ostatnią chwilę czy z wyprzedzeniem? Jak najtaniej zarezerwować hotel? Czy Polacy chętnie spędzają wakacje w kraju?

Kalendarz szczepień dorosłych [TABELA]

Kalendarz szczepień dorosłych. Kiedy i na co warto się zaszczepić? Które szczepionki są szczególnie zalecane dla seniorów? Ile dawek poszczególnych szczepionek? Polskie Towarzyszko Medycyny rodzinnej we współpracy z Fundacją MY PACJENCI opracowało kalendarz szczepień dla dorosłych.

Branża pirotechniczna chce wzmocnić potencjał obronny kraju

W odpowiedzi na zapowiadane przez rząd plany dotyczące szeroko zakrojonych szkoleń wojskowych, przedstawiciele branży pirotechnicznej, w liście wysłanym do ministrów obrony oraz spraw wewnętrznych i administracji, podkreślają swoje unikalne kompetencje i zasoby. Chodzi o wzmocnienie bezpieczeństwa państwa oraz efektywną współpracę ze strukturami obronnymi.

REKLAMA

Od 1 stycznia 2026 r. nowy obowiązek jednostek sektora finansów publicznych. Chodzi o zmiany w zakresie rejestru umów

Od 1 stycznia 2026 r. nowy obowiązek jednostek sektora finansów publicznych. Chodzi m.in. o zmiany w zakresie rejestru umów. Projekt nowelizacji trafił do opiniowania. Projektodawcą jest Ministerstwo Finansów.

8400 zł brutto dla pracowników pomocy społecznej? 3-miesięczny urlop? Związkowcy przedstawili propozycje

Ile zarabia pracownik pomocy społecznej? A ile powinien zarabiać? Związkowa Alternatywa domaga się radykalnej poprawy warunków pracy i wynagrodzeń zatrudnionych w tym sektorze. Związek oczekuje skokowego wzrostu płac, dotrzymania przez rząd złożonych wcześniej obietnic, a także zapewnienia urlopu regeneracyjnego i warunków do rozwoju zawodowego dla wszystkich zatrudnionych w sektorze pomocy społecznej.

Gminy mają problemy finansowe, bo słabo ściągają zaległe czynsze, podatki, kary i tym podobne zobowiązania

Podatki, czynsze za mieszkania komunalne, wodę, wywóz śmieci, alimenty i mandaty – takich opłat nie regulują konsumenci oraz firmy wobec gmin. Nazbierało się tego już ponad 17,5 miliarda złotych. Jednocześnie gminy narzekają na brak pieniędzy na remonty, budowę mieszkań i inne ważne przedsięwzięcia.

36 lat w oczekiwaniu na diagnozę. Pacjenci z chorobami rzadkimi wciąż czekają na zmiany

W Polsce ponad 3 miliony osób zmaga się z chorobami rzadkimi, a system opieki zdrowotnej wciąż nie jest odpowiednio przystosowany do ich potrzeb. Czas oczekiwania na diagnozę często rozciąga się na lata, co prowadzi do pogorszenia zdrowia pacjentów i stanowi ogromne obciążenie dla ich rodzin. Oto historie pacjentów, którzy latami czekali na diagnozę.

REKLAMA

4666 zł dla każdego sołtysa? Wybory organizowane przez PKW?

Czy sołtysi otrzymają wynagrodzenia na poziomie ustawowej płacy minimalnej? Czy wybory na sołtysa będą organizowane przez Państwową Komisję Wyborczą, a kandydaci organizować będą kampanie w swoich wsiach? Profesjonalizacje działań najmniejszych jednostek administracyjnych zaproponował jeden z kandydatów na Prezydenta PR.

Status ochrony wilka. Komisja Europejska proponuje zmiany

7 marca 2025 r. weszły w życie zmiany dotyczące załączników do konwencji berneńskiej. Chodzi o zmianę statusu ochrony wilka. Komisja UE proponuje dostosowanie statusu ochrony wilka w prawodawstwie UE do konwencji berneńskiej.

REKLAMA