REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Sędziego może delegować także podsekretarz stanu

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Marta Pionkowska

REKLAMA

REKLAMA

Uchwała Sądu Najwyższego w pełnym składzie ma moc zasady prawnej. Ingerencja w miejsce służbowe sędziego ogranicza jego władzę. Orzekanie przez sędziów delegowanych jest powszechne w sądownictwie.

Uchwałę podjęto w odpowiedzi na przedstawione przez pierwszego prezesa Sądu Najwyższego zagadnienie prawne: Czy minister sprawiedliwości jest zobowiązany do wykonywania uprawnienia do delegowania sędziego do pełnienia obowiązków w innym sądzie na podstawie art. 77 par. 1 ustawy z 27 lipca 2001 r. Prawo o ustroju sadów powszechnych (Dz.U. nr 98, poz. 1070 ze zm.) osobiście, czy też może być ono wykonywane na zasadach przewidzianych w ustawie z 8 sierpnia 1996 r. o Radzie Ministrów (t.j. Dz.U. z 2003 r. nr 24, poz. 199 ze zm.) przez inne osoby?

REKLAMA

REKLAMA

Pierwszy prezes SN w uzasadnieniu pytania prawnego przypomniał, że w lipcu sędziowie SN uznali, że uprawnienie do przeniesienia sędziego przysługuje tylko ministrowi (uchwała SN z 17 lipca 2007 r. - III CZP 81/07). Stwierdzono w niej, że wynikające z art. 77 par. 1 p.u.s.p. uprawnienie przysługuje wyłącznie ministrowi sprawiedliwości i nie może być przenoszone na inne osoby. Tylko wtedy, gdy stanowisko ministra nie jest obsadzone lub jest on czasowo niezdolny do wykonywania obowiązków, uprawnienie to może wykonać prezes Rady Ministrów lub inny wskazany przez niego członek RM (art. 36 u.r.m.). Każda ingerencja dotycząca miejsca służbowego sędziego, dokonywana za jego zgodą lub bez niej, w tym delegacja sędziego jest przede wszystkim ingerencją w zakres władzy sędziego.

Zdaniem pierwszego prezesa SN możliwa jest jednak interpretacja odmienna, prowadząca do wniosku, że kompetencja z art. 77 par. 1 p.u.s.p. może być wykonywana także przez inne osoby. Konieczne jest tylko ustalenie, czy może się to odbywać na zasadach określonych w ustawie o Radzie Ministrów. Z pełnienia funkcji zastępcy wynika daleko idąca samodzielność w wykonywaniu zadań ministra. Inaczej przedstawia się jednak kwestia wykonywania zadań przez ministra na podstawie art. 37 ust. 1 p.u.s.p. Mówi on, że minister wykonuje swoje zadania przy pomocy sekretarza i podsekretarzy stanu oraz gabinetu politycznego. Doktryna prawa administracyjnego stoi na stanowisku, że wykonywanie zadań „za pomocą” należy ujmować w kategoriach szczególnego rodzaju upoważnienia do wykonywania kompetencji.

Przedstawione zagadnienie prawne wymagało rozstrzygnięcia również dlatego, że orzecznictwo SN nie jest jednolite. W postanowieniu z 13 kwietnia 2007 r. (I CZ 12/07) SN stwierdził bowiem, że w zastępstwie ministra sprawiedliwości do podpisania dokumentu zawierającego udzieloną sędziemu delegację jest uprawniony tylko sekretarz stanu. Wskazane w art. 77 par. 1 p.u.s.p. uprawnienie ma charakter uprawnienia osobistego i jest ściśle związane z tym organem, nie może być zatem przenoszone na inne osoby lub organy bez wyraźnej woli ustawodawcy.

REKLAMA

Orzekanie przez sędziów delegowanych jest zjawiskiem powszechnym i dotyczy wszystkich szczebli w hierarchii sądów.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Podjęta wczoraj przez pełny skład SN uchwała z mocy prawa ma moc zasady prawnej. Oznacza to, że muszą się do niej stosować wszystkie składy orzekające SN.

Sygn. akt BSA I - 4110 - 5/07


MARTA PIONKOWSKA

marta.pionkowska@infor.pl

Zapisz się na newsletter
Śledź na bieżąco nowe inicjatywy, projekty i ważne decyzje, które wpływają na Twoje życie codzienne. Zapisz się na nasz newsletter samorządowy.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Sektor publiczny
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Gdzie wyrzucić kubek z McDonald's? Papier, plastik czy zmieszane - gdzie lądują kubki papierowe, jednorazowe, a gdzie kubek ceramiczny? Segregacja

Gdzie wyrzucić kubek z McDonald's? Czy to papierowy kubek jednorazowy, który powinien wylądować w pojemniku na papier? Gdzie zgodnie z prawidłową segregacją odpadów powinien znaleźć się kubek ceramiczny?

Wszystkich Świętych 2025: zmiany w ruchu i komunikacji miejskiej, zamknięte ulice, dojazd do cmentarzy

Zapowiadają się szerokie zmiany w funkcjonowaniu komunikacji miejskiej w okresie Wszystkich Świętych. W wielu miastach na ulice wyjadą linie cmentarne, a inne środki komunikacji miejskiej będą funkcjonować według zmienionych rozkładów.

Jak bezpiecznie przechowywać i przygotowywać żywność jesienią i zimą? [WYWIAD]

Jak bezpiecznie przechowywać i przygotowywać żywność jesienią i zimą? W ramach kampanii EFSA Safe2Eat rozmawiamy z doktorem Jackiem Postupolskim ekspertem Narodowego Instytutu Zdrowia Publicznego PZH – Państwowego Instytutu Badawczego (NIZP PZH-PIB).

Gdzie wyrzucać styropian opakowaniowy po sprzętach agd? Nie każdy styropian nadaje się do recyklingu

Gdzie wyrzucać styropian po sprzętach agd? Do pojemnika żółtego, czarnego, a może bezpośrednio do PSZOK-u? Nie każdy nadaje się do recyklingu. Styropian opakowaniowy trafia do innego miejsca niż styropian po jedzeniu czy styropian budowlany.

REKLAMA

Pomagają pomagać. Pożyczki dla ekonomii społecznej

Są firmy i organizacje, których celem jest nie tyle zysk, co przede wszystkim pomaganie ludziom. To podmioty ekonomii społecznej, które łączą działalność gospodarczą z misją społeczną. Często to jednak one same potrzebują finansowania, by wystartować z nowymi usługami, utrzymać działalność albo się rozwijać.

Spór w Krakowie. O pieniądze i przestrzeganie prawa. Prywatne przedszkola kontra miasto [List otwarty]

Dyrektorzy przedszkoli niepublicznych w Krakowie uważają, że miasto stosuje błędną prawnie metodę obliczania dotacji. W efekcie niepubliczne oraz publiczne niesamorządowe przedszkola w Krakowie znalazły się na krawędzi przepaści finansowej. Dyrektorzy nie chcą ujawniać swoich imion i nazwisk.

Wstrzymywanie planowych zabiegów w szpitalach to ekonomiczny absurd. Zamrożony blok operacyjny kosztuje tyle samo, co działający … tylko nie leczy

Zawieszanie planowych zabiegów ma być sposobem na „oszczędności” w szpitalach. W rzeczywistości to finansowa i medyczna pułapka: pacjenci wracają później na SOR w gorszym stanie, koszty rosną, a zaufanie do systemu znika. Szpital nie jest urzędem — nie może „zawiesić przyjmowania interesantów” - pisze adwokat Grzegorz Prigan.

Precedens. Setki gmin chcą do sądu po Szczecinie. Ten pozwie Skarb Państwa o 111 mln zł. Bo nie wystarczało nawet na pensje nauczycieli

Miasto Szczecin pozwie Skarb Państwa domagając się zwrotu ponad 111 mln zł z tytułu różnicy w otrzymanej subwencji oświatowej a faktycznie poniesionymi wydatkami na edukację. "Subwencja oświatowa od 2018 r. nie wystarczała nawet na wynagrodzenia dla nauczycieli" prezydent Szczecina Piotr Krzystek. Zdaniem Andrzeja Porawskiego: "Gdyby zaistniał taki precedens to będzie on w interesie wszystkich samorządów”. Miasto żąda ponad 111 mln zł za okres 2018-2020.

REKLAMA

eZUS zastąpi PUE ZUS. Nowy portal z prostszą obsługą i większym bezpieczeństwem

Zakład Ubezpieczeń Społecznych szykuje duże zmiany dla swoich klientów. Trwają prace nad nowym portalem eZUS, który już wkrótce zastąpi dobrze znaną Platformę Usług Elektronicznych (PUE) ZUS. Serwis ma być bardziej intuicyjny, bezpieczniejszy i dostępny dla wszystkich – także osób z niepełnosprawnościami.

Wyższe wynagrodzenie dla pracowników samorządowych. Projekt MRPiPS zakłada podwyżki od 1 stycznia 2026 r.

Wyższe wynagrodzenie dla pracowników samorządowych (z wyrównaniem?) od 1 stycznia 2026 r. Sprawdź, co zakłada projekt rozporządzenia Rady Ministrów zmieniającego rozporządzenie w sprawie wynagradzania pracowników samorządowych opublikowany w wykazie prac legislacyjnych rządu.

REKLAMA