REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Relacja pomiędzy starostą a strażą pożarną w praktyce

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Jarosław Kotowski
straż pożarna
straż pożarna
ST

REKLAMA

REKLAMA

Jaki jest status prawny Komendy Powiatowej Państwowej Straży Pożarnej w ramach finansów publicznych? Komenda jest jednostką budżetową podsektora rządowego i jej podległość staroście jest niejako „okrojona”? Czy w związku z tym starosta może zlecić wykonanie audytu w komendzie przez zatrudnionego w starostwie audytora?

Jednostkami organizacyjnymi Państwowej Straży Pożarnej są komendy powiatowe i miejskie (art. 8 ustawy z 24 sierpnia 1991 r. o Państwowej Straży Pożarnej; dalej: ustawa o PSP). Zadania i kompetencje Państwowej Straży Pożarnej w terenie wykonuje komendant powiatowy Państwowej Straży Pożarnej (art. 11 pkt 2 ustawy o PSP). Do końca 2009 r. komenda powiatowa pozostawała jednostką podsektora rządowego – jednostką budżetową.

REKLAMA

REKLAMA

W związku z wejściem w życie nowej ustawy z 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (dalej: nowa uofp) zlikwidowano do 1 stycznia 2010 r. podział na sektory rządowy, samorządowy i ubezpieczeń społecznych, funkcjonujący pod rządami ustawy z 30 czerwca 2005 r. o finansach publicznych. Tym samym komenda zyskała status państwowej jednostki budżetowej w myśl art. 8–11 nowej uofp.

Z kolei, co do podległości staroście, to jest ona okrojona w tym zakresie, że zgodnie z art. 13 ustawy o PSP komendanta powiatowego Państwowej Straży Pożarnej powołuje spośród oficerów Państwowej Straży Pożarnej komendant wojewódzki jedynie w porozumieniu ze starostą, co oznacza, że do powołania nie stosuje się art. 35 ust. 3 pkt 1 ustawy z 5 czerwca 1998 r. o samorządzie powiatowym (dalej: ustawa o samorządzie powiatowym).

Tak więc starostwo wobec komendanta powiatowego nie jest organem powołującym ani odwołującym go oraz nie wykonuje względem niego czynności z zakresu prawa pracy.

REKLAMA

Jednakże istotny jest tutaj również art. 35 ust. 3 pkt 5 ustawy o samorządzie powiatowym, mówiący o kwestii kontroli starosty jako jego uprawnienia z tytułu zwierzchnictwa względem powiatowych służb inspekcji i straży. Trzeba bowiem dostrzec, że wyłączenie dotyczące uprawnień starosty tego punktu nie dotyczy. Koszty funkcjonowania straży pokrywa budżet państwa, natomiast koszty funkcjonowania poprzez dofinansowanie pokrywać mogą również powiaty (art. 19a ustawy o PSP).

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Kompetencje starosty obejmują zaś jego uprawnienia względem straży określone w art. 35 ust. 3 pkt 2–5 ustawy o samorządzie powiatowym, z wyjątkiem powoływania komendanta oraz kwestii finansowania straży.

Poznaj przepisy art. 35 ust. 3 ustawy o samorządzie powiatowym

Art. 35.

3. Starosta sprawując zwierzchnictwo w stosunku do powiatowych służb, inspekcji i straży:

1) powołuje i odwołuje kierowników tych jednostek, w uzgodnieniu z wojewodą, a także wykonuje wobec nich czynności w sprawach z zakresu prawa pracy, jeżeli przepisy szczególne nie stanowią inaczej,

2) zatwierdza programy ich działania,

3) uzgadnia wspólne działanie tych jednostek na obszarze powiatu,

4) w sytuacjach szczególnych kieruje wspólnymi działaniami tych jednostek,

5) zleca w uzasadnionych przypadkach przeprowadzenie kontroli.

Co się zaś tyczy audytu, to obligatoryjny audyt w państwowych jednostkach budżetowych prowadzi się tam, gdzie kwota ujętych w planie finansowym jednostki dochodów lub wydatków przekracza wysokość 40 000 zł (art. 274 ust. 2 pkt 1 nowej uofp). Audyt wewnętrzny prowadzi się również w jednostkach, których kierownicy podejmą decyzję o prowadzeniu audytu (art. 274 ust. 2 pkt 4 nowej uofp).

Problem upoważnienia przez starostę audytora do prowadzenia audytu w komendzie zależy od tego, czy traktuje się komendę jako jednostkę organizacyjną powiatu. Jeżeli bowiem tak będzie wprost zapisane w statucie starostwa, że komenda jest jednostką organizacyjną powiatu, to do przeprowadzenia audytu w jednostce samorządu terytorialnego, w tym w jej jednostkach organizacyjnych, audytora wewnętrznego zatrudnionego w urzędzie upoważnia wójt, burmistrz, prezydent miasta, przewodniczący zarządu jednostki samorządu terytorialnego (art. 287 nowej uofp).

Istnieją jednak uzasadnione wątpliwości, czy komenda spełnia status jednostki organizacyjnej, ponieważ nie jest przez powiat finansowana ani też komendanta nie powołuje i nie odwołuje starosta. A zatem, jeśli przyjmie się takie stanowisko, to starosta mógłby jedynie inicjować kontrole w komendzie na podstawie art. 35 ust. 3 ustawy o samorządzie powiatowym.

Jarosław Kotowski

Podstawy prawne

• Ustawa z 24 sierpnia 1991 r. o Państwowej Straży Pożarnej (j.t. Dz.U. z 2009 r. Nr 12, poz. 68; ost.zm. Dz.U. z 2009 r. Nr 18, poz. 97)

• Ustawa z 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz.U. Nr 157, poz. 1240)

• Ustawa z 5 czerwca 1998 r. o samorządzie powiatowym (j.t. Dz.U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1592; ost.zm. Dz.U. z 2009 r. Nr 157, poz. 1240)

Zapisz się na newsletter
Śledź na bieżąco nowe inicjatywy, projekty i ważne decyzje, które wpływają na Twoje życie codzienne. Zapisz się na nasz newsletter samorządowy.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Rachunkowość Budżetowa

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Sektor publiczny
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Sejm: Możliwe inwestycje publiczne przed uchwaleniem planu ogólnego

Uchwalona przez Sejm nowela ustawy o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym pozwoli gminom wydać decyzję o lokalizacji inwestycji publicznych, takich jak np. szkoły, po utracie mocy studium uwarunkowań, a przed uchwaleniem planu ogólnego.

Z prawem jazdy kategorii B będzie można prowadzić też większy pojazd. Zmiana nie będzie dotyczyła wszystkich. Dlaczego?

Czy już niedługo kierowcy z prawem jazdy kategorii B poprowadzą też większe pojazdy? Pojawiły się postulaty zmian, które nie zagrażałaby bezpieczeństwu w ruchu i miałyby wiele pozytywnych konsekwencji. Będzie to szczególnie istotne dla mieszkańców mniejszych miejscowości.

Podwyżki dla wójtów, burmistrzów i prezydentów miast! Pensje samorządowców wzrosną z wyrównaniem od lipca

Przez długi czas pensje wójtów, burmistrzów i prezydentów miast pozostawały w stagnacji, podczas gdy ich podwładni cieszyli się wzrostem wynagrodzeń. Ta nierówność, wywołana podwójną ścieżką legislacyjną, wreszcie zostanie naprawiona. Nowe rozporządzenie, będące efektem nacisku organizacji samorządowych, ma przywrócić sprawiedliwość i zapewnić należne podwyżki kluczowym urzędnikom.

Marzena Okła-Drewnowicz: wyzwaniem jest opieka długoterminowa dla seniorów

Każda gmina w Polsce powinna mieć radę seniorów – mówiła w poniedziałek w Rzeszowie minister ds. polityki senioralnej Marzena Okła-Drewnowicz. Według niej największym wyzwaniem polityki senioralnej są opieka długoterminowa i bezpieczeństwo seniorów.

REKLAMA

Karta Dużej Rodziny 2026. Jakie stawki będą obowiązywać?

Karta Dużej Rodziny w 2026 roku zyskuje na znaczeniu. Dzięki nowym partnerom biznesowym i rozszerzonym ulgom, program wsparcia dla rodzin wielodzietnych staje się jeszcze bardziej atrakcyjny. Kto skorzysta najwięcej na tych zmianach i jak zaoszczędzić realne pieniądze, korzystając z nowych przywilejów?

Zdarzenia niepożądane w polskich szpitalach – raport Rzecznika Praw Pacjenta

16 września 2025 r. Rzecznik Praw Pacjenta opublikował raport zatytułowany "Gromadzenie i analiza informacji o zdarzeniach niepożądanych w polskich szpitalach". Celem raportu jest analiza tego, jak podmioty lecznicze zarządzają zdarzeniami niepożądanymi i zbierają na ten temat dane. Jest to pierwsza tego typu analiza sposobu rejestrowania i zarządzania zdarzeniami niepożądanymi.

Wynagrodzenia lekarzy rosną szybciej niż finansowanie z NFZ. Szpitale apelują o zawieszenie ustawy podwyżkowej na 2 lata

Polska Federacja Szpitali (PFSz) zaapelowała do Ministra Zdrowia oraz Parlamentarzystów o zawieszenie na 2 lata ustawy z 8 czerwca 2017 r. o sposobie ustalania najniższego wynagrodzenia zasadniczego niektórych pracowników zatrudnionych w podmiotach leczniczych (tzw. Ustawa podwyżkowa). Celem PFSz nie jest ograniczanie wynagrodzeń pracowników, lecz ochrona pacjentów i zapewnienie ciągłości świadczeń. Mechanizm automatycznej waloryzacji, oparty na średnim wynagrodzeniu w gospodarce, spowodował w ostatnich latach, że koszty płac rosły szybciej niż finansowanie ze strony NFZ. W konsekwencji szpitale coraz częściej stawały przed dramatycznym wyborem – albo regulować wynagrodzenia, albo ograniczać leczenie pacjentów - pisze Michał Dybowski, dyrektor Departamentu Bezpieczeństwa i Zrównoważonego Rozwoju Polskiej Federacji Szpitali, Forum Ekspertów Ad Rem.

Alimenty dla dziecka – czy MOPS może wystąpić w powództwem?

Czy do wytaczania na rzecz obywateli powództwa o roszczenia alimentacyjne może być uprawniony dyrektor miejskiego ośrodka pomocy społecznej?

REKLAMA

Kultura w cieniu kryzysu. Nowa ustawa a ochrona dóbr kultury

Ustawa o ochronie ludności i obronie cywilnej z grudnia 2024 r. kojarzy się przede wszystkim z bezpieczeństwem ludzi. Jednak jej przepisy pokazują jasno: życie i kultura to nierozerwalna całość. Ochrona dóbr kultury w sytuacjach kryzysowych stała się obowiązkiem systemowym, a nie tylko dobrą praktyką.

Wzrosną maksymalne stawki wynagrodzeń samorządowców

Zgodnie z nowym rozporządzeniem maksymalny poziom wynagrodzeń m.in. wójtów, burmistrzów, skarbników czy marszałków województw wzrośnie o ok. 5 procent.

REKLAMA