REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Relacja pomiędzy starostą a strażą pożarną w praktyce

Jarosław Kotowski
straż pożarna
straż pożarna
ST

REKLAMA

REKLAMA

Jaki jest status prawny Komendy Powiatowej Państwowej Straży Pożarnej w ramach finansów publicznych? Komenda jest jednostką budżetową podsektora rządowego i jej podległość staroście jest niejako „okrojona”? Czy w związku z tym starosta może zlecić wykonanie audytu w komendzie przez zatrudnionego w starostwie audytora?

Jednostkami organizacyjnymi Państwowej Straży Pożarnej są komendy powiatowe i miejskie (art. 8 ustawy z 24 sierpnia 1991 r. o Państwowej Straży Pożarnej; dalej: ustawa o PSP). Zadania i kompetencje Państwowej Straży Pożarnej w terenie wykonuje komendant powiatowy Państwowej Straży Pożarnej (art. 11 pkt 2 ustawy o PSP). Do końca 2009 r. komenda powiatowa pozostawała jednostką podsektora rządowego – jednostką budżetową.

REKLAMA

REKLAMA

W związku z wejściem w życie nowej ustawy z 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (dalej: nowa uofp) zlikwidowano do 1 stycznia 2010 r. podział na sektory rządowy, samorządowy i ubezpieczeń społecznych, funkcjonujący pod rządami ustawy z 30 czerwca 2005 r. o finansach publicznych. Tym samym komenda zyskała status państwowej jednostki budżetowej w myśl art. 8–11 nowej uofp.

Z kolei, co do podległości staroście, to jest ona okrojona w tym zakresie, że zgodnie z art. 13 ustawy o PSP komendanta powiatowego Państwowej Straży Pożarnej powołuje spośród oficerów Państwowej Straży Pożarnej komendant wojewódzki jedynie w porozumieniu ze starostą, co oznacza, że do powołania nie stosuje się art. 35 ust. 3 pkt 1 ustawy z 5 czerwca 1998 r. o samorządzie powiatowym (dalej: ustawa o samorządzie powiatowym).

Tak więc starostwo wobec komendanta powiatowego nie jest organem powołującym ani odwołującym go oraz nie wykonuje względem niego czynności z zakresu prawa pracy.

REKLAMA

Jednakże istotny jest tutaj również art. 35 ust. 3 pkt 5 ustawy o samorządzie powiatowym, mówiący o kwestii kontroli starosty jako jego uprawnienia z tytułu zwierzchnictwa względem powiatowych służb inspekcji i straży. Trzeba bowiem dostrzec, że wyłączenie dotyczące uprawnień starosty tego punktu nie dotyczy. Koszty funkcjonowania straży pokrywa budżet państwa, natomiast koszty funkcjonowania poprzez dofinansowanie pokrywać mogą również powiaty (art. 19a ustawy o PSP).

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Kompetencje starosty obejmują zaś jego uprawnienia względem straży określone w art. 35 ust. 3 pkt 2–5 ustawy o samorządzie powiatowym, z wyjątkiem powoływania komendanta oraz kwestii finansowania straży.

Poznaj przepisy art. 35 ust. 3 ustawy o samorządzie powiatowym

Art. 35.

3. Starosta sprawując zwierzchnictwo w stosunku do powiatowych służb, inspekcji i straży:

1) powołuje i odwołuje kierowników tych jednostek, w uzgodnieniu z wojewodą, a także wykonuje wobec nich czynności w sprawach z zakresu prawa pracy, jeżeli przepisy szczególne nie stanowią inaczej,

2) zatwierdza programy ich działania,

3) uzgadnia wspólne działanie tych jednostek na obszarze powiatu,

4) w sytuacjach szczególnych kieruje wspólnymi działaniami tych jednostek,

5) zleca w uzasadnionych przypadkach przeprowadzenie kontroli.

Co się zaś tyczy audytu, to obligatoryjny audyt w państwowych jednostkach budżetowych prowadzi się tam, gdzie kwota ujętych w planie finansowym jednostki dochodów lub wydatków przekracza wysokość 40 000 zł (art. 274 ust. 2 pkt 1 nowej uofp). Audyt wewnętrzny prowadzi się również w jednostkach, których kierownicy podejmą decyzję o prowadzeniu audytu (art. 274 ust. 2 pkt 4 nowej uofp).

Problem upoważnienia przez starostę audytora do prowadzenia audytu w komendzie zależy od tego, czy traktuje się komendę jako jednostkę organizacyjną powiatu. Jeżeli bowiem tak będzie wprost zapisane w statucie starostwa, że komenda jest jednostką organizacyjną powiatu, to do przeprowadzenia audytu w jednostce samorządu terytorialnego, w tym w jej jednostkach organizacyjnych, audytora wewnętrznego zatrudnionego w urzędzie upoważnia wójt, burmistrz, prezydent miasta, przewodniczący zarządu jednostki samorządu terytorialnego (art. 287 nowej uofp).

Istnieją jednak uzasadnione wątpliwości, czy komenda spełnia status jednostki organizacyjnej, ponieważ nie jest przez powiat finansowana ani też komendanta nie powołuje i nie odwołuje starosta. A zatem, jeśli przyjmie się takie stanowisko, to starosta mógłby jedynie inicjować kontrole w komendzie na podstawie art. 35 ust. 3 ustawy o samorządzie powiatowym.

Jarosław Kotowski

Podstawy prawne

• Ustawa z 24 sierpnia 1991 r. o Państwowej Straży Pożarnej (j.t. Dz.U. z 2009 r. Nr 12, poz. 68; ost.zm. Dz.U. z 2009 r. Nr 18, poz. 97)

• Ustawa z 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz.U. Nr 157, poz. 1240)

• Ustawa z 5 czerwca 1998 r. o samorządzie powiatowym (j.t. Dz.U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1592; ost.zm. Dz.U. z 2009 r. Nr 157, poz. 1240)

Źródło: Rachunkowość Budżetowa

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Sektor publiczny
Decyzja, która zmieni Polskę. Dlaczego Szybka Kolej Miejska Wrocław jest dziś najrozsądniejszą inwestycją państwa

Polska nie potrzebuje kolejnych deklaracji o nowoczesności. Potrzebuje decyzji, które naprawdę zmieniają kraj. Szybka Kolej Miejska Wrocław (SKM Wrocław) jest jedną z nich – logiczną, policzalną i gotową do realizacji inwestycją, która może w ciągu dekady spiąć gospodarkę zachodniej Polski w jednolity organizm.

Czy organ może spóźnić się z rozstrzygnięciem sprawy?

Opóźnienia w postępowaniu administracyjnym nie zawsze muszą oznaczać naruszenie prawa. Niekiedy wynikają bowiem z realnych przeszkód, które trudno przewidzieć. Każde przekroczenie terminu wymaga jednak precyzyjnego uzasadnienia, inaczej może skutkować skargą na bezczynność lub przewlekłość organu.

Samorządy tracą wpływy z PIT i CIT. Gminy planują wspólnie wystąpić do MF o wprowadzenie korekt i wyrównania

Prezydent Jastrzębia-Zdroju Michał Urgoł poinformował, że gminy, które rok do roku stracą na zaproponowanym przez Ministerstwo Finansów sposobie obliczania udziałów w PIT i CIT oraz subwencji na 2026 r., zamierzają wspólnie wystąpić do resortu ws. korekt lub wyrównań.

E-Doręczenia wkraczają w nową fazę. Sprawdź, kiedy papierowe awiza przejdą do historii [Harmonogram]

Jak wynika z komunikatu Poczty Polskiej, już ponad dwa miliony Polaków, firm i instytucji korzysta z systemu e-Doręczeń. Z czego, aż 75 proc. z nich założyło swoje skrzynki w tym roku. Czym są e-Doręczenia i e-Polecone?

REKLAMA

Nowy system opłat za odpady: krok w stronę ekologii czy powrót do dawnych problemów?

Resort klimatu i środowiska zapowiada zmiany, które mają umożliwić gminom różnicowanie wysokości opłat za odpady w zależności od ich masy oraz jakości segregacji. Pomysł, choć zgodny z europejskim trendem "płać za to, co wyrzucasz", budzi jednak wątpliwości – zwłaszcza wśród samorządów, które obawiają się skutków ubocznych w postaci wzrostu kosztów i nielegalnego pozbywania się odpadów.

Wielki Wrocław. Decyzja państwowa, nie lokalna fanaberia. Kiedy nastąpi formalne rozszerzenie granic miasta?

Wrocław nie mieści się już w sobie. Oficjalnie żyje w nim 670 000 mieszkańców, ale w rzeczywistości – według badań miasta i uniwersytetu – blisko 900 000. To różnica, która decyduje o wszystkim: o liczbie szkół, o subwencjach, o liniach tramwajowych i o tym, ile karetek może ruszyć w drogę. Przez statystyczne złudzenie miasto wygląda na mniejsze, niż jest. A państwo udaje, że tego nie widzi.

Będą szkolenia dla samorządów dot. adaptacji do zmian klimatu. Ankieta do 14 listopada 2025 r.

Będą szkolenia dla samorządów dotyczące adaptacji do zmian klimatu. IOŚ-PIB rusza z konsultacjami szkoleń. Specjalna ankieta dostępna jest do 14 listopada 2025 r.

Program OLiOC w samorządach - zadania i finansowanie

Pierwszy Program Ochrony Ludności i Obrony Cywilnej jest wdrażany już w latach 2025–2026. Następne będą miały charakter planów czteroletnich. Co jest podstawą finansowania tych zadań?

REKLAMA

Łatwiejszy obieg dokumentów związanych z budowami

Czy to możliwe, by było mniej papierów, a więcej spraw online w administracji budowlanej? Okazuje się, że tak – urzędy w Polsce zyskają nowoczesne narzędzia, które to umożliwią. Zmienione usługi SOPAB i e-Budownictwo uproszczą obsługę spraw – od wniosków po decyzje i podgląd statusu sprawy. Projekt jest finansowany z Funduszy Europejskich i stanowi element cyfryzacji usług publicznych.

MSWiA: zmienimy przepisy o budżecie obywatelskim

Wprowadzenie obowiązku konsultowania z mieszkańcami uchwał określających tryb i zasady realizacji budżetu obywatelskiego oraz dopuszczenie realizacji zadań wieloletnich zapowiada Ministerstwo Spraw Wewnętrznych i Administracji. Prace nad zmianami legislacyjnymi ma prowadzić Komitet do spraw Pożytku Publicznego.

Zapisz się na newsletter
Śledź na bieżąco nowe inicjatywy, projekty i ważne decyzje, które wpływają na Twoje życie codzienne. Zapisz się na nasz newsletter samorządowy.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA