REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Skutki koncentracji mogą być ocenione przez jedną instytucję

Bartosz Degener

REKLAMA

REKLAMA

Przedsiębiorcy dokonujący koncentracji o wymiarze wspólnotowym mają możliwość - przed wniesieniem zgłoszenia do Komisji Europejskiej - zwrócić się do KE z tzw. uzasadnionym wnioskiem o przekazanie sprawy do krajowego organu ochrony konkurencji.

Koncentracje między przedsiębiorcami, których łączne obroty przekraczają progi określone w rozporządzeniu Rady WE w sprawie kontroli koncentracji przedsiębiorstw podlegają wyłącznej kontroli Komisji Europejskiej (KE). Z drugiej strony, transakcje pomiędzy przedsiębiorcami, których łączne obroty kształtują się poniżej progów przewidzianych w rozporządzeniu, a zatem niemające wymiaru wspólnotowego, są co do zasady oceniane przez krajowe organy ochrony konkurencji, jeżeli spełniają dane progi kwotowe.

REKLAMA

One-stop-shop

REKLAMA

Te reguły mają na celu wyraźne rozgraniczenie kompetencji KE i krajowych organów ochrony konkurencji i są przejawem tzw. zasady one-stop-shop, urzeczywistniającej ideę oceny koncentracji przez jedną instytucję. Ma ona na celu obniżenie kosztów administracyjnych obciążających przedsiębiorców oraz uniknięcie niespójnego podejścia do kwestii budzących wątpliwości na gruncie prawa konkurencji.

Od wyłącznej jurysdykcji KE bądź krajowych organów ochrony konkurencji do oceny koncentracji podlegających ich właściwości, wspólnotowe prawo konkurencji przewiduje wiele wyjątków nienaruszających jednak zasady one-stop-shop i które mają zapewnić rozpatrywanie spraw przez najbardziej właściwy organ. Mowa tu o systemie odsyłania i przekazywania spraw podlegających bądź właściwości Komisji, bądź krajowych organów ochrony konkurencji. Przepływ spraw jest możliwy zarówno z Komisji do krajowych organów ochrony konkurencji, jak i w odwrotną stronę.

Bruksela przekazuje i odsyła

REKLAMA

Zgodnie z art. 4 ust. 4 rozporządzenia przedsiębiorcy dokonujący koncentracji o wymiarze wspólnotowym mają możliwość - przed wniesieniem zgłoszenia do Komisji Europejskiej - zwrócić się do KE z tzw. uzasadnionym wnioskiem o przekazanie sprawy do krajowego organu ochrony konkurencji. Dzieje się tak wtedy, gdy organ krajowy wydaje się zgłaszającemu bardziej właściwy do oceny koncentracji, ponieważ transakcja może znacząco wpłynąć na konkurencję na rynku noszącego wszelkie cechy odrębnego rynku w danym państwie członkowskim. Uzasadniony wniosek zostaje następnie przesłany przez KE do wskazanego krajowego organu ochrony konkurencji, który może (choć nie musi) zdecydować o przejęciu sprawy do rozstrzygnięcia.

Inną możliwość przedostania się zgłoszenia o wymiarze wspólnotowym pod ocenę krajowego organu ochrony konkurencji jest formalne wystąpienie z takim żądaniem już na etapie procedury zgłoszeniowej przez organ krajowy, zgodnie z art. 9 rozporządzenia. Na jego podstawie Komisja po spełnieniu określonych w tym artykule przesłanek przekaże sprawę do oceny krajowemu organowi ochrony konkurencji.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Kto składa wniosek

Zgodnie z art. 4 ust. 5 rozporządzenia, przedsiębiorcy dokonujący koncentracji niemającej wymiaru wspólnotowego mają możliwość - w sytuacji gdy zgłoszenie dokonywane jest do co najmniej trzech właściwych krajowych organów ochrony konkurencji - poddać pod rozwagę KE wniosek o rozpatrzenie takiej koncentracji przez KE. Sprzeciw co najmniej jednego właściwego organu ochrony konkurencji będzie skutkował odrzuceniem wniosku zgłaszającego, a transakcja będzie podlegać kilku zgłoszeniom na szczeblu krajowym.

Innym wyjątkiem od zasady wyłącznej jurysdykcji jest odesłanie sprawy do KE przez krajowy organ ochrony konkurencji w trybie art. 22 rozporządzenia. Na podstawie tego przepisu jeden lub kilka krajowych organów ochrony konkurencji może zwrócić się do Komisji o rozpatrzenie koncentracji niemającej wymiaru wspólnotowego, która jednak wpływa na handel między państwami członkowskimi i znacząco wpływa na konkurencję na terytorium wnioskującego państwa lub państw członkowskich. Również KE z własnej inicjatywy może zwrócić się do państw członkowskich o złożenie takiego wniosku, jeżeli koncentracja spełnia wyżej wymienione kryteria.

Statystyki dostępne na stronie internetowej KE wskazują, że system odsyłania i przekazywania spraw z/do KE działa sprawnie i od początku jego funkcjonowania łącznie ok. 250 spraw podlegało przepływowi pomiędzy KE a krajowymi organami ochrony konkurencji.


BARTOSZ DEGENER

prawnik w Kancelarii Allen & Overy, A. Pędzich

 

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Sektor publiczny
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Wyższe uposażenia żołnierzy zawodowych w 2025 roku [Tabela stawek]. Podwyżka z wyrównaniem od 1 stycznia

Minister Obrony Narodowej przygotował projekt rozporządzenia w sprawie stawek uposażenia zasadniczego żołnierzy zawodowych. Stawki te mają zostać podwyższone od 5,3% do 7,1% (w zależności od grupy uposażenia) ze skutkiem od 1 stycznia 2025 r. Zatem w 2025 r. (z wyrównaniem od 1 stycznia) nastąpi wzrost uposażenia zasadniczego od 400 zł dla szeregowych, 500 zł dla podoficerów oraz do 1100 zł dla generała - w porównaniu do dotychczasowych stawek. Najniższe uposażenie zasadnicze żołnierza zawodowego wzrośnie o 400 zł - z 6000 zł do 6400 zł.

Dzień Bezpiecznego Internetu. Ilu Polaków dzieli się swoimi danymi do logowania?

Czy Polacy udostępniają swoje dane do logowania? Z badania "Mobilny Portret Polaka" opublikowanego 11 lutego, w Dniu Bezpiecznego Internetu wynika, że 60 proc. badanych deklaruje, iż nie dzieli się z nikim swoimi danymi do logowania. Co piąty respondent przyznał, że padł ofiarą oszustwa w internecie.

Jak obliczyć trzynastkę dla pracownika samorządowego? RIO: nie można wliczać jednorazowych, nieperiodycznych wypłat do podstawy wymiaru dodatkowego wynagrodzenia rocznego

Regionalna Izba Obrachunkowa w piśmie z 28 stycznia 2025 r. wyjaśniła, że do podstawy wymiaru dodatkowego wynagrodzenia rocznego (tzw. trzynastki) wlicza się te składniki wynagrodzenia, które przyjmowane są do obliczenia ekwiwalentu pieniężnego za urlop wypoczynkowy, a także wynagrodzenie za urlop wypoczynkowy oraz wynagrodzenie za czas pozostawania bez pracy przysługujące pracownikowi, który podjął pracę w wyniku przywrócenia do pracy. Do tej podstawy nie wlicza się natomiast jednorazowych lub nieperiodycznych wypłat za spełnienie określonego zadania bądź za określone osiągnięcie.

Z Radomia polecisz tylko w dwóch kierunkach. Jeden wkrótce będzie zawieszony

Jedynie ponad 3 tys. pasażerów. Tylu odprawiło lotnisko w Radomiu w styczniu. To o połowę mniej niż w tym samym miesiącu 2024 roku. Polskie Porty Lotnicze przekazały, że na ten moment dostępne są dwa regularne kierunki lotów.

REKLAMA

Jak obniżyć koszty obsługi zadań pomocy społecznej? Postulaty Unii Metropolii Polskich im. Pawła Adamowicza

Jak obniżyć koszty obsługi zadań pomocy społecznej? Postulaty Komisji ds. Polityki Społecznej i Ochrony Zdrowia Unii Metropolii Polskich im. Pawła Adamowicza dotyczące usprawnienia działania organów pomocy społeczne.

Raport o stanie gminy 2025 szybko i bez błędów. Kielce, Wrocław i Jarocin już to zrobiły ... z pomocą AI

Gminom pozostało nieco ponad 100 dni na przygotowanie obowiązkowych sprawozdań, w których co roku raportują kluczowe informacje i rozliczają się z efektów realizowanych projektów. Czy to dużo czasu? Niekoniecznie, biorąc uwagę, że gminom w zależności od ich wielkości i specyficznych potrzeb stworzenie takiego opracowania zajmuje od min. 120, do nawet 2500 godzin, czyli 312 dni (!) i może angażować aż 20 pracowników (Dane szacunkowe: Integrator Danych Miejskich IRMiR). Dlatego przygotowując raport, gmina musi nierzadko sięgać po dodatkowe wsparcie. Opracowanie dokumentu kosztuje sporo wysiłku, czasu i pieniędzy, ale zdarza się, że jego lekturą nie są zainteresowani radni, więc mieszkańcy tym bardziej. Te wszystkie problemy można rozwiązać za pomocą wsparcia sztucznej inteligencji, która wygeneruje sprawozdanie o gminie. Czy to może działać? Przypadki Kielc, Jarocina i Wrocławia pokazują, że tak.

EU Navigate. Program wsparcia dla osób starszych z chorobą nowotworową

Zapraszamy do udziału w projekcie EU NAVIGATE prowadzonym przez Pracownię Badań nad Starzejącym się Społeczeństwem Uniwersytetu Jagiellońskiego Collegium Medicum działającą pod kierunkiem pani profesor Katarzyny Szczerbińskiej.

Co z telefonami komórkowymi w szkołach? MEN odpowiada na ważne pytania

„W 2025 r. minister edukacji planuje przeprowadzenie badań dotyczących sposobów uregulowania przez szkoły zasad korzystania z telefonów komórkowych i innych urządzeń elektronicznych.” - zapowiedziała wiceministra Katarzyna Lubnauer w odpowiedzi na interpelację poselską.

REKLAMA

W styczniu lekarze zdiagnozowali ok. 300 tys. zachorowań na grypę. W tym sezonie zaszczepiło się niespełna 1,7 mln osób

GIS poinformował, że od początku sezonu epidemicznego 2024/2025 w związku z powikłaniami grypy zmarło prawie tysiąc osób. Ministerstwo Zdrowia podało, że przeciw zaszczepiło się w tym sezonie niespełna 1,7 mln osób. Zapasy szczepionek są, brak tylko chętnych do szczepień.

Usługi sąsiedzkie, teleopieka dla seniorów. Do 7 lutego 2025 r. gminy mogą składać wnioski o dofinansowania

Teleopieka dla seniorów. Gminy mogą składać wnioski o dofinansowania. Kto będzie mógł skorzystać z usług sąsiedzkich, w tym m.in. z dostępu do tzw. „opieki na odległość”? Ile wynosi dofinansowanie w ramach rządowego programu "Korpus Wsparcia Seniorów" na 2025 r.?

REKLAMA