REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Skutki koncentracji mogą być ocenione przez jedną instytucję

Bartosz Degener

REKLAMA

REKLAMA

Przedsiębiorcy dokonujący koncentracji o wymiarze wspólnotowym mają możliwość - przed wniesieniem zgłoszenia do Komisji Europejskiej - zwrócić się do KE z tzw. uzasadnionym wnioskiem o przekazanie sprawy do krajowego organu ochrony konkurencji.

Koncentracje między przedsiębiorcami, których łączne obroty przekraczają progi określone w rozporządzeniu Rady WE w sprawie kontroli koncentracji przedsiębiorstw podlegają wyłącznej kontroli Komisji Europejskiej (KE). Z drugiej strony, transakcje pomiędzy przedsiębiorcami, których łączne obroty kształtują się poniżej progów przewidzianych w rozporządzeniu, a zatem niemające wymiaru wspólnotowego, są co do zasady oceniane przez krajowe organy ochrony konkurencji, jeżeli spełniają dane progi kwotowe.

REKLAMA

REKLAMA

One-stop-shop

Te reguły mają na celu wyraźne rozgraniczenie kompetencji KE i krajowych organów ochrony konkurencji i są przejawem tzw. zasady one-stop-shop, urzeczywistniającej ideę oceny koncentracji przez jedną instytucję. Ma ona na celu obniżenie kosztów administracyjnych obciążających przedsiębiorców oraz uniknięcie niespójnego podejścia do kwestii budzących wątpliwości na gruncie prawa konkurencji.

Od wyłącznej jurysdykcji KE bądź krajowych organów ochrony konkurencji do oceny koncentracji podlegających ich właściwości, wspólnotowe prawo konkurencji przewiduje wiele wyjątków nienaruszających jednak zasady one-stop-shop i które mają zapewnić rozpatrywanie spraw przez najbardziej właściwy organ. Mowa tu o systemie odsyłania i przekazywania spraw podlegających bądź właściwości Komisji, bądź krajowych organów ochrony konkurencji. Przepływ spraw jest możliwy zarówno z Komisji do krajowych organów ochrony konkurencji, jak i w odwrotną stronę.

Bruksela przekazuje i odsyła

Zgodnie z art. 4 ust. 4 rozporządzenia przedsiębiorcy dokonujący koncentracji o wymiarze wspólnotowym mają możliwość - przed wniesieniem zgłoszenia do Komisji Europejskiej - zwrócić się do KE z tzw. uzasadnionym wnioskiem o przekazanie sprawy do krajowego organu ochrony konkurencji. Dzieje się tak wtedy, gdy organ krajowy wydaje się zgłaszającemu bardziej właściwy do oceny koncentracji, ponieważ transakcja może znacząco wpłynąć na konkurencję na rynku noszącego wszelkie cechy odrębnego rynku w danym państwie członkowskim. Uzasadniony wniosek zostaje następnie przesłany przez KE do wskazanego krajowego organu ochrony konkurencji, który może (choć nie musi) zdecydować o przejęciu sprawy do rozstrzygnięcia.

REKLAMA

Inną możliwość przedostania się zgłoszenia o wymiarze wspólnotowym pod ocenę krajowego organu ochrony konkurencji jest formalne wystąpienie z takim żądaniem już na etapie procedury zgłoszeniowej przez organ krajowy, zgodnie z art. 9 rozporządzenia. Na jego podstawie Komisja po spełnieniu określonych w tym artykule przesłanek przekaże sprawę do oceny krajowemu organowi ochrony konkurencji.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Kto składa wniosek

Zgodnie z art. 4 ust. 5 rozporządzenia, przedsiębiorcy dokonujący koncentracji niemającej wymiaru wspólnotowego mają możliwość - w sytuacji gdy zgłoszenie dokonywane jest do co najmniej trzech właściwych krajowych organów ochrony konkurencji - poddać pod rozwagę KE wniosek o rozpatrzenie takiej koncentracji przez KE. Sprzeciw co najmniej jednego właściwego organu ochrony konkurencji będzie skutkował odrzuceniem wniosku zgłaszającego, a transakcja będzie podlegać kilku zgłoszeniom na szczeblu krajowym.

Innym wyjątkiem od zasady wyłącznej jurysdykcji jest odesłanie sprawy do KE przez krajowy organ ochrony konkurencji w trybie art. 22 rozporządzenia. Na podstawie tego przepisu jeden lub kilka krajowych organów ochrony konkurencji może zwrócić się do Komisji o rozpatrzenie koncentracji niemającej wymiaru wspólnotowego, która jednak wpływa na handel między państwami członkowskimi i znacząco wpływa na konkurencję na terytorium wnioskującego państwa lub państw członkowskich. Również KE z własnej inicjatywy może zwrócić się do państw członkowskich o złożenie takiego wniosku, jeżeli koncentracja spełnia wyżej wymienione kryteria.

Statystyki dostępne na stronie internetowej KE wskazują, że system odsyłania i przekazywania spraw z/do KE działa sprawnie i od początku jego funkcjonowania łącznie ok. 250 spraw podlegało przepływowi pomiędzy KE a krajowymi organami ochrony konkurencji.


BARTOSZ DEGENER

prawnik w Kancelarii Allen & Overy, A. Pędzich

 

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Sektor publiczny
Co nam grozi gdy Prezydent skieruje do TK ustawę budżetową? Budżet państwa jako zakładnik sporu politycznego

W ostatnich dniach prawdziwą burzę wywołały słowa Prezydenta, który zadeklarował, że „jest gotów podjąć każdą decyzję” w sprawie ustawy budżetowej. Ceną za rozszerzenie konfliktu politycznego na obszar budżetu może być integralność państwa - pisze Michał Ostrowski, ekspert Instytutu Podatków i Finansów Publicznych.

Fundusz Autobusowy w 2026 r.: 75 mln zł dla samorządów z województwa małopolskiego. Wnioski do 5 grudnia

Wnioski o dofinansowanie przewozów autobusowych w 2026 roku w samorządach województwa małopolskiego można składać do 5 grudnia 2025 roku. Na działania wieloletnie przeznacza się prawie 75 mln zł.

Autonomia samorządu pod presją przepisów. Granice samodzielności JST w ochronie zabytków

Choć samorząd terytorialny od 35 lat stanowi trzon lokalnej administracji publicznej, to w obszarze ochrony zabytków jego możliwości działania są wyraźnie ograniczone. Wynika to nie z ocen czy praktyk, ale z samej konstrukcji przepisów, które powierzają zasadnicze władztwo organom administracji rządowej. Warto więc przyjrzeć się, jak ustawodawca wyznacza granice samodzielności jednostek samorządu terytorialnego (JST) w tym szczególnym sektorze.

Rozstrzygnięcie konkursu FERS "Doskonalenie zawodowe pracowników systemu ochrony zdrowia z zakresu leczenia uzależnień" [MZ]

Już jest rozstrzygnięcie konkursu FERS "Doskonalenie zawodowe pracowników systemu ochrony zdrowia z zakresu leczenia uzależnień". Komisja Oceny Projektów wybrała 5 wniosków do dofinansowania.

REKLAMA

Wyższe dodatki stażowe i nagrody jubileuszowe. Kto skorzysta na zmianach w 2026 r.?

Na zwiększeniu stażu pracy uwzględnianego przy świadczeniach pracowniczych zyska m.in. wielu nauczycieli i pracowników samorządowych. Dla samorządów konieczność wypłaty wyższych nagród jubileuszowych, świadczeń urlopowych, dodatków stażowych i odpraw będzie nowym obciążeniem.

Dzierżawa infrastruktury szpitalnej pozwala na lepsze zarządzanie jego majątkiem i finansami. To nie prywatyzacja ani oddanie szpitala w obce ręce

Dzierżawa infrastruktury szpitalnej nie jest zjawiskiem nowym ani wyjątkowym dla Polski - to powszechny, od lat stosowany na świecie model transformacji szpitalnictwa, który w odpowiednio zaplanowanym kontekście potrafi przywrócić płynność, uratować miejsca pracy i nadać nowy impuls rozwojowy placówkom ochrony zdrowia. W istocie nie mówimy o prywatyzacji ani o oddaniu szpitala w obce ręce – lecz o zmianie sposobu zarządzania majątkiem i przepływem kapitału, która pozwala na zachowanie misji publicznej, przy jednoczesnym wprowadzeniu profesjonalnych metod zarządzania finansami i inwestycjami. W ujęciu systemowym dzierżawa powinna być traktowana nie jako prywatyzacja, lecz jako instrument modernizacji infrastruktury zdrowotnej – rozwiązanie pragmatyczne, które pozwala utrzymać publiczny charakter systemu, a jednocześnie otwiera go na nowoczesne formy finansowania. To mechanizm, który łączy interes publiczny z logiką biznesową, a jego skuteczność potwierdzają dane z rynków zagranicznych.

Gorzów Wlkp. uruchamia nową farmę fotowoltaiczną. Oszczędności 570 tys. zł rocznie i wyższy udział OZE w PWiK

Przedsiębiorstwo Wodociągów i Kanalizacji (PWiK) w Gorzowie Wlkp. zakończyło budowę szóstej instalacji fotowoltaicznej. Farma kosztowała 2,2 mln zł i powstała na terenie oczyszczalni ścieków przy ul. Kostrzyńskiej – poinformował rzecznik Urzędu Miasta Gorzowa Wlkp. Wiesław Ciepiela.

Pekao wypłaci klientom nawet 2500 zł. UOKiK: opóźnienia były systemowe, decyzja już zapadła

Bank Pekao, który w latach 2021-2023 nieterminowo rozpatrywał reklamacje, musi wypłacić odszkodowanie klientom – zdecydował Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów (UOKiK). Klienci mogą otrzymać nawet 2,5 tys. zł odszkodowania.

REKLAMA

Wiele osób o tym nie wie, a to szczególny dzień - specjalny komunikat Prezydenta RP z okazji 21 listopada [co to za dzień?]

21 listopada, w Dniu Pracownika Socjalnego, na stronie Prezydenta RP pojawiły się życzenia skierowane do ludzi, którzy na co dzień mierzą się z najtrudniejszymi ludzkimi historiami. Między wierszami widać opowieść o 35 latach polskiej pomocy społecznej, o roli samorządów – i o tym, że ci, którzy pomagają innym, sami coraz częściej potrzebują wsparcia.

Plan ogólny uchwaliły tylko 2 gminy. Do kiedy trzeba zdążyć

Tylko 2 gminy uchwaliły plan ogólny. Ile gmin zdąży przygotować plany ogólne do 1 lipca 2026 roku? Z czym wiąże się uchwalenie planów ogólnych i dlaczego to takie ważne?

Zapisz się na newsletter
Śledź na bieżąco nowe inicjatywy, projekty i ważne decyzje, które wpływają na Twoje życie codzienne. Zapisz się na nasz newsletter samorządowy.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA