REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Dodatkowe wynagrodzenie roczne (trzynastka) a projekt unijny

Magdalena Szochner-Siemińska
Fundusze unijne, pracownik, prawo do dodatkowego wynagrodzenia rocznego.
Fundusze unijne, pracownik, prawo do dodatkowego wynagrodzenia rocznego.
ShutterStock

REKLAMA

REKLAMA

Dodatkowe wynagrodzenie roczne jest kwalifikowalne w ramach realizacji projektu wówczas, gdy wynika z właściwych przepisów prawa pracy. Wysokość trzynastki zależy od sumy wynagrodzenia za pracę otrzymanego przez pracownika w ciągu roku kalendarzowego, za który przysługuje to wynagrodzenie.

Praca przy projekcie finansowanym ze środków UE a prawo do trzynastki za 2013 rok

Samorządowa jednostka budżetowa składa wniosek o dofinansowanie projektu z Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki. Do projektu chcemy zatrudnić pracowników w wymiarze połowy i całego etatu. Pracownicy ci obecnie są u nas zatrudnieni na całe etaty, na zastępstwo do końca roku. Projekt rozpoczął się 2 września 2013 r. i potrwa do 1 września 2015 r. Czy pracownicy zatrudnieni do projektu nabędą prawo do dodatkowego wynagrodzenia rocznego za okres od 2 września do 31 grudnia 2013 r., wypłaconego ze środków UE w 2014 roku – mimo że nie przepracowali przy projekcie sześciu miesięcy? Czy może będzie się im należała wypłata za ten okres ze środków budżetowych naszej jednostki?

REKLAMA

Odpowiedź

W przypadku opisanym w pytaniu pracownicy są nadal zatrudnieni w jednostce budżetowej – mimo że ich wynagrodzenia są finansowane z innych środków. Dodatkowe wynagrodzenie roczne jest kwalifikowalne w ramach realizacji projektu wówczas, gdy wynika z właściwych przepisów prawa pracy (tutaj: zgodnie z art. 9 § 1 ustawy z 26 czerwca 1974 r. – Kodeks pracy, dalej: k.p.), innych ustaw regulujących prawa i obowiązki pracowników i pracodawców, układów zbiorowych pracy, porozumień, regulaminów i statutów). Uznanie dodatkowego wynagrodzenia rocznego jest możliwe wyłącznie proporcjonalnie do wynagrodzenia rozliczanego w ramach projektu, przy czym – ustalając wartość proporcjonalnego wynagrodzenia – należy uwzględnić okres realizacji projektu w roku, za który wypłacana jest trzynastka. Ustalenie właściwych proporcji dotyczy również tego, w jakiej części wynagrodzenie danej osoby jest kwalifikowalne w ramach projektu.

Polecamy: Forum

Uzasadnienie

Wysokość trzynastki zależy od sumy wynagrodzenia za pracę otrzymanego przez pracownika w ciągu roku kalendarzowego, za który przysługuje to wynagrodzenie. Przy obliczaniu wysokości trzynastki uwzględnia się wynagrodzenie i inne świadczenia ze stosunku pracy, przyjmowane do obliczenia ekwiwalentu pieniężnego za urlop wypoczynkowy.

Zobacz również: Fundusze Unijne na lata 2014 – 2020

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Pracownik nabywa prawo do dodatkowego wynagrodzenia rocznego w pełnej wysokości po przepracowaniu u danego pracodawcy całego roku kalendarzowego. Natomiast pracownik, który nie przepracował u danego pracodawcy całego roku kalendarzowego, nabywa prawo do wynagrodzenia rocznego w wysokości proporcjonalnej do okresu przepracowanego – pod warunkiem że okres ten wynosi co najmniej sześć miesięcy. Jednocześnie przepisy ustawy z 12 grudnia 1997 r. o dodatkowym wynagrodzeniu rocznym dla pracowników jednostek sfery budżetowej wskazują sytuacje, w których pracownik nabywa prawo do proporcjonalnego wynagrodzenia rocznego mimo nieprzepracowania u danego pracodawcy tego minimalnego okresu. Z taką sytuacją mamy do czynienia w przypadku:

● powołania pracownika do czynnej służby wojskowej albo skierowania do odbycia służby zastępczej,

● skorzystania przez pracownika z urlopu wychowawczego, urlopu dla poratowania zdrowia,

● w sytuacji wygaśnięcia stosunku pracy w wyniku śmierci pracownika.

Obowiązek przepracowania sześciu miesięcy należy rozpatrywać w kontekście jednego roku kalendarzowego. Pracownik musi zatem przepracować sześć miesięcy w danym roku kalendarzowym, a nie sześć miesięcy łącznie.

PODSTAWY PRAWNE

● Ustawa 12 grudnia 1997 r. o dodatkowym wynagrodzeniu rocznym dla pracowników jednostek sfery budżetowej (j.t. Dz.U. z 2013 r. poz. 1144)

● Ustawa z 26 czerwca 1974 r. – Kodeks pracy (j.t. Dz.U. z 1998 r. nr 21, poz. 94; ost.zm. Dz.U. z 2013 r. poz. 1028)

Polecamy serwis: Pracownicy

Źródło: Gazeta Samorządu i Administracji

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Sektor publiczny
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Kalendarz szczepień dorosłych [TABELA]

Kalendarz szczepień dorosłych. Kiedy i na co warto się zaszczepić? Które szczepionki są szczególnie zalecane dla seniorów? Ile dawek poszczególnych szczepionek? Polskie Towarzyszko Medycyny rodzinnej we współpracy z Fundacją MY PACJENCI opracowało kalendarz szczepień dla dorosłych.

Branża pirotechniczna chce wzmocnić potencjał obronny kraju

W odpowiedzi na zapowiadane przez rząd plany dotyczące szeroko zakrojonych szkoleń wojskowych, przedstawiciele branży pirotechnicznej, w liście wysłanym do ministrów obrony oraz spraw wewnętrznych i administracji, podkreślają swoje unikalne kompetencje i zasoby. Chodzi o wzmocnienie bezpieczeństwa państwa oraz efektywną współpracę ze strukturami obronnymi.

Od 1 stycznia 2026 r. nowy obowiązek jednostek sektora finansów publicznych. Chodzi o zmiany w zakresie rejestru umów

Od 1 stycznia 2026 r. nowy obowiązek jednostek sektora finansów publicznych. Chodzi m.in. o zmiany w zakresie rejestru umów. Projekt nowelizacji trafił do opiniowania. Projektodawcą jest Ministerstwo Finansów.

8400 zł brutto dla pracowników pomocy społecznej? 3-miesięczny urlop? Związkowcy przedstawili propozycje

Ile zarabia pracownik pomocy społecznej? A ile powinien zarabiać? Związkowa Alternatywa domaga się radykalnej poprawy warunków pracy i wynagrodzeń zatrudnionych w tym sektorze. Związek oczekuje skokowego wzrostu płac, dotrzymania przez rząd złożonych wcześniej obietnic, a także zapewnienia urlopu regeneracyjnego i warunków do rozwoju zawodowego dla wszystkich zatrudnionych w sektorze pomocy społecznej.

REKLAMA

Gminy mają problemy finansowe, bo słabo ściągają zaległe czynsze, podatki, kary i tym podobne zobowiązania

Podatki, czynsze za mieszkania komunalne, wodę, wywóz śmieci, alimenty i mandaty – takich opłat nie regulują konsumenci oraz firmy wobec gmin. Nazbierało się tego już ponad 17,5 miliarda złotych. Jednocześnie gminy narzekają na brak pieniędzy na remonty, budowę mieszkań i inne ważne przedsięwzięcia.

36 lat w oczekiwaniu na diagnozę. Pacjenci z chorobami rzadkimi wciąż czekają na zmiany

W Polsce ponad 3 miliony osób zmaga się z chorobami rzadkimi, a system opieki zdrowotnej wciąż nie jest odpowiednio przystosowany do ich potrzeb. Czas oczekiwania na diagnozę często rozciąga się na lata, co prowadzi do pogorszenia zdrowia pacjentów i stanowi ogromne obciążenie dla ich rodzin. Oto historie pacjentów, którzy latami czekali na diagnozę.

4666 zł dla każdego sołtysa? Wybory organizowane przez PKW?

Czy sołtysi otrzymają wynagrodzenia na poziomie ustawowej płacy minimalnej? Czy wybory na sołtysa będą organizowane przez Państwową Komisję Wyborczą, a kandydaci organizować będą kampanie w swoich wsiach? Profesjonalizacje działań najmniejszych jednostek administracyjnych zaproponował jeden z kandydatów na Prezydenta PR.

Status ochrony wilka. Komisja Europejska proponuje zmiany

7 marca 2025 r. weszły w życie zmiany dotyczące załączników do konwencji berneńskiej. Chodzi o zmianę statusu ochrony wilka. Komisja UE proponuje dostosowanie statusu ochrony wilka w prawodawstwie UE do konwencji berneńskiej.

REKLAMA

Poradnik kryzysowy. Pierwsze 72 h każde gospodarstwo powinno przetrwać o własnych siłach

Do końca roku do obywateli ma trafić tzw. poradnik kryzysowy. Robert Klonowski z MSWiA przekazał PAP: - Przez trzy dni wszyscy obywatele, każde gospodarstwo domowe, powinno przetrwać o własnych siłach.

Fundusz Kompensacyjny Zdarzeń Medycznych – alternatywa dla drogi sądowej

Zgodnie z obowiązującą ustawą z 16 czerwca 2023 r. o zmianie ustawy o prawach pacjenta i Rzeczniku Praw Pacjenta oraz niektórych innych ustaw od 1 lipca 2024 r. doszło do zniesienia wojewódzkich komisji ds. orzekania o zdarzeniach medycznych. W ramach pozasądowego trybu kompensaty szkód medycznych zastąpił je Rzecznik Praw Pacjenta będący dysponentem Funduszu Kompensacyjnego Zdarzeń Medycznych.

REKLAMA