REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Państwa EOG dają Polsce pieniądze

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Łukasz Trochimiuk

REKLAMA

REKLAMA

Na lata latach 2004-2009 Polska ma do wykorzystania 533,51 mln euro w ramach Norweskiego Mechanizmu Finansowego i Mechanizmu Finansowego Europejskiego Obszaru Gospodarczego. Środki te, stanowią uzupełniające źrodło finansowania inwestycji w stosunku do funduszy UE.

Powyższe środki udostępniły nam Norwegia, Islandia i Lichtenstein. Ukierunkowane są one na wsparcie przedsięwzięć prorozwojowych, przyczyniających się do zmniejszania różnic ekonomicznych i społecznych w obrębie Europejskiego Obszaru Gospodarczego oraz zacieśnienie współpracy pomiędzy Polską a państwami-darczyńcami. Ich głównymi beneficjentami są podmioty małe i średnie, a projekty mają w większości charakter regionalny i lokalny.

3 etapy naboru wniosków

Obecnie znajdujemy się w połowie okresu wdrażania Mechanizmu Finansowego w Polsce. Dotychczas odbyły się dwa nabory wniosków. Pierwszy nabór na kwotę 195 660 000 euro odbywał się w okresie wrzesień – listopad 2005 r., drugi – trwał od stycznia br. i zakończył się w kwietniu 2007 r. Do zagospodarowania w drugim naborze jest 176 895 000 euro. Trzeci, ostatni nabór na kwotę 73 mln euro, planowany jest na przełom 2007 i 2008 r.

Pierwszy nabór - kończymy podpisywanie umów

W ramach pierwszego naboru złożono łącznie 1391 wniosków. Strona polska rekomendowała państwom-darczyńcom do dofinansowania 197 projektów, z tego 149 wniosków zostało dotychczas pozytywnie ocenionych przez państwa - darczyńców. Obecnie głównym celem podejmowanych działań jest zakończenie podpisywania umów finansowych dla pojedynczych projektów pomiędzy państwami-darczyńcami i Ministerstwem Rozwoju Regionalnego. Do dziś działające w imieniu państw darczyńców Biuro Mechanizmów Finansowych przekazało do MRR 114 umów finansowych. Wszystkie te umowy o łącznej wartości dofinansowania ze środków Mechanizmów Finansowych w wysokości blisko 90 mln euro zostały przez stronę polską podpisane.

REKLAMA

REKLAMA

Drugi nabór - wkrótce zakończymy ocenę wniosków po stronie polskiej

W ramach drugiego naboru łącznie złożono 1203 wnioski na szacunkową kwotę dofinansowania w wysokości ponad 1,3 mld euro. Kwota ta przekracza prawie ośmiokrotnie dostępną alokację przewidzianą do rozdysponowania w drugim naborze. Przypomnijmy, że do zagospodarowania w drugim naborze jest 176 895 000 euro. Warto zaznaczyć, że na 1203 wnioski, 250 zostało złożonych w partnerstwie z podmiotami z krajów państw – darczyńców (Islandii, Liechtensteinu, Norwegii), z czego 248 wniosków - z partnerami pochodzącymi z Norwegii.

Trzeci nabór na przełomie roku 2007/2008

Trzeci i ostatni nabór wniosków na kwotę 73 mln euro odbędzie się najprawdopodobniej na przełomie roku 2007/2008 i będzie obejmował priorytety określone w Programie Operacyjnym.  

Główne obszary wsparcia projektów

Głównymi obszarami wspieranymi przez projekty są:
· Ochrona środowiska - redukcja zanieczyszczeń i promowanie odnawialnych źródeł energii,
· Ochrona środowiska - wzmacnianie zdolności administracyjnych,
· Promowanie zrównoważonego rozwoju,
· Ochrona kulturowego dziedzictwa europejskiego,
· Rozwój zasobów ludzkich,
· Opieka zdrowotna i opieka nad dzieckiem,
· Badania naukowe,
· Wdrażanie przepisów z Schengen,
· Polityka regionalna i działania transgraniczne,
· Pomoc techniczna przy wdrażaniu acquis communautaire.  

Granty blokowe

Poza wsparciem indywidualnych projektów i programów w ramach powyższych obszarów tematycznych, realizowane są następujące granty blokowe:
· Fundusz Grantów dla Organizacji Pozarządowych - 37,35 mln euro (uruchomiony)
· Polsko-Norweski Fundusz Badań Naukowych - 15 mln euro (w trakcie uruchamiania)
· Fundusz Kapitału Początkowego – 2 mln euro (zakończony)
· Fundusz Stypendialny i Szkoleniowy - 12 mln euro (w trakcie uruchamiania)
· Fundusz Wymiany Kulturalnej – 4 mln euro (w trakcie uruchamiania)
· Fundusz Pomocy Technicznej – 9,8 mln euro (uruchomiony)

Projektodawcy (beneficjenci programów)

Generalnie, wnioskodawcami ubiegającymi się o dofinansowanie projektów ze środków Mechanizmów Finansowych mogą być wszystkie instytucje sektora publicznego i prywatnego oraz organizacje pozarządowe utworzone w prawny sposób w Polsce i działające w interesie publicznym. W szczególności wnioskodawcami mogą być: organy administracji rządowej i samorządowej wszystkich szczebli, instytucje naukowe i badawcze , instytucje branżowe i środowiskowe, organizacje społeczne oraz podmioty partnerstwa publiczno-prywatnego.  

System instytucji

Nadzór i rolę koordynującą wdrażania Mechanizmów Finansowych w Polsce pełni Ministerstwo Rozwoju Regionalnego, które zostało wyznaczone jako tzw. Krajowy Punkt Kontaktowy. Funkcje Instytucji Pośredniczących powierzono poszczególnym ministerstwom: Ministerstwu Środowiska, Ministerstwu Kultury i Dziedzictwa Narodowego, Ministerstwu Spraw Wewnętrznych i Administracji, Ministerstwu Zdrowia, Ministerstwu Nauki i Szkolnictwa Wyższego, Ministerstwu Rozwoju Regionalnego oraz Urzędowi Komitetu Integracji Europejskiej. Rolę Instytucji Płatniczej przyjęło Ministerstwo Finansów. W ramach struktur wdrażania powołano Komitety Sterujące, których zadaniem jest rekomendowanie projektów do dofinansowania oraz Komitet Monitorujący, który monitoruje wykorzystanie środków pomocowych.  


Łukasz Trochimiuk
lukasz.trochimiuk@infor.pl

- opracowano na podstawie informacji prasowej Ministerstwa Rozwoju Regionalnego z dnia 22 sierpnia 2007 r. (www.mrr.gov.pl)

 

REKLAMA

 

Dalszy ciąg materiału pod wideo

 

 

Zapisz się na newsletter
Śledź na bieżąco nowe inicjatywy, projekty i ważne decyzje, które wpływają na Twoje życie codzienne. Zapisz się na nasz newsletter samorządowy.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Samorzad.infor.pl

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Sektor publiczny
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Tylko 61 punkty dla niewidomej (znaczny stopień niepełnosprawności i stałe orzeczenie. Bez świadczeń pielęgnacyjnego i wspierającego

List czytelniczki - otrzymała tylko 61 punkty dla osoby niepełnosprawnej ze znacznym stopniem niepełnosprawności i stałym orzeczeniem (niewidoma). Efekt? Bez świadczeń pielęgnacyjnego i wspierającego.

Luka w budżecie NFZ w 2025 r. wynosi 14 mld zł, wpływy ze składki zdrowotnej niższe o 3,5 mld. Luka w 2026 r. może sięgnąć 23 mld zł

NFZ odnotował niższe niż zakładano wpływy ze składki zdrowotnej – o 3,5 mld zł mniej w pierwszych ośmiu miesiącach 2025 roku. Eksperci alarmują, że problemy finansowe mogą zagrozić realizacji świadczeń medycznych w niektórych regionach, a w 2026 roku luka w budżecie Funduszu może wzrosnąć do 23 mld zł.

Jak polski model sztucznej inteligencji może wspierać samorządy?

Ministerstwo Cyfryzacji, wspólnie z partnerami z sektora nauki i technologii, opracowało PLLuM (Polish Large Language universal Model). To pierwszy zrealizowany na rządowe zlecenie duży, otwarty model językowy dopasowany do realiów języka polskiego. Jak jednostki samorządu terytorialnego (JST) mogą skorzystać z możliwości oferowanych przez ten model?

Kiedy gmina ma obowiązek pomóc w dotarciu dzieci do szkół i przedszkoli?

Obowiązki gmin związane z pomocą w dotarciu dzieci do szkoły podstawowej wciąż budzą wątpliwości. W praktyce rozstrzygają je dopiero sądy. Artykuł prezentuje m.in. nowe orzeczenia dotyczące wywiązywania się przez gminę z tego obowiązku, gdy dziecko dojeżdża do szkoły podstawowej, która nie jest jego szkołą obwodową.

REKLAMA

Podatek od małpek dla gmin. Pieniądze zapłatą za interwencje związane z przemocą domową wobec dziecka

Samorządy będą mogły przeznaczać wpływy z tzw. podatku od małpek na wezwanie personelu medycznego podczas interwencji związanej z przemocą domową wobec dziecka - zakłada projekt nowelizacji ustawy Ministerstwa Zdrowia przekazany do konsultacji publicznych.

MOPS: Prawo do świadczenia pielęgnacyjnego także dla 40-latków, 50-latków, 60-latków, 70-latków i 80-latków. I oczywiście 100-latków

Łamanie prawa polega na braku nowelizacji ustawy ustawy z dnia 28 listopada 2003 r. o świadczeniach rodzinnych. Od 11 lat na mocy wyroku TK powinna być znowelizowana w ten sposób, że prawo do świadczenia pielęgnacyjne (starego) otrzyma każda osoba niepełnosprawna (ściślej jej opiekun, który musi zrezygnować z pracy). W ustawie jest jednak wciąż ograniczenie (naprawdę trudno w to uwierzyć) mówiące, że świadczenie otrzymuje się tylko wtedy jak niepełnosprawność powstała do 18 roku życia. Trudno uwierzyć bo Trybunał Konstytucyjny uznał takie ograniczenie za niezgodne z Konstytucją RP, a sądy od 2014 r. seryjnie uchylają decyzje MOPS, które odmawiają przyznania świadczenia opiekunom osób, które stały się niepełnosprawne w wieku 30 lat, 40 lat, 50 lat itd. Dlaczego MOPS wydają od 11 lat niezgodne z prawem decyzje? Bo inaczej wojewodowie kolejnych rządów zabiorą gminom dofinansowania - wojewodowie udają, że nie wiedzą o wyroku TK i powołują się na ustawę, której nie znowelizował Sejm (ewentualnie twierdzą - wbrew wyrokom NSA - że w wyroku TK wcale nie chodzi o to, że Sejm ma znowelizować niekonstytucyjne przepisy, a do tego czasu stosuje się wyrok TK).

Zanim szpital trafi na OIOM finansów. Jak stosować nowe przepisy o programach naprawczych w publicznych podmiotach leczniczych

Nie czekaj, aż szpital trafi na OIOM finansów. Nowa ustawa nakazuje program naprawczy dopiero po stracie przekraczającej 1%, ale kto zwleka do tego momentu, ryzykuje terapię przymusową. Dyrektor, który wcześniej sięgnie po narzędzia „pre-naprawcze”, ma szansę poprawić wynik własnym tempem, bez ustawowej kroplówki i kwartalnych raportów. Nowe przepisy dotyczące programów naprawczych w publicznych podmiotach leczniczych komentuje adwokat Grzegorz Prigan.

Rząd: Wynagrodzenia lekarzy w ZUS wyższe o 25%. Reforma orzecznictwa lekarskiego i orzeczeń

W rządzie projekt reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Regulacja usprawnia i ujednolica sposób wydawania orzeczeń przez lekarzy orzeczników ZUS oraz zasady kontroli zwolnień lekarskich. Doprecyzowane zostają sytuacje, w których można stracić zasiłek chorobowy.

REKLAMA

Tańsze leki dla pacjentów i NFZ - list otwarty branży farmaceutycznej do Ministerstwa Zdrowia

Kilkudziesięciu sygnatariuszy, w tym organizacje pacjenckie i z branży farmaceutycznej, podpisało list otwarty do Ministerstwa Zdrowia, apelując o tańsze i bardziej dostępne leki dla pacjentów. Sygnatariusze wezwali resort zdrowia do wykorzystania zbliżającej się nowelizacji ustawy refundacyjnej jako szansy na odblokowanie potencjału importu równoległego. List otwarty podpisano 14 października br. w Warszawie podczas XIII Forum Importu Równoległego.

Właściciele działek niepotrzebnie się martwią utratą ich wartości? Słynne plany uchwaliły tylko 4 gminy

Planów ogólnych nie da się uchwalić do 30 czerwca 2026 r. Ten ustawowy termin, do którego gminy mają uchwalić plany ogólne, jest nierealistyczny - mówi o tym wiceminister rozwoju i technologii Michał Jaros podczas posiedzenia senackich komisji samorządu oraz infrastruktury. Stwierdził, że konieczne będzie jego wydłużenie.

REKLAMA