REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Sieć miejska - atrakcyjna dla inwestorów i mieszkańców

Mariusz Jendra

REKLAMA

REKLAMA

Budowa miejskiej sieci światłowodowej to, w naturalny sposób, zadanie władz samorządowych. Jest to bowiem zbyt rozległa i kosztowna infrastruktura, by jej tworzenia podjął się inwestor prywatny, np. firma telekomunikacyjna.


Sieć miejska to duża struktura światłowodowa służąca do komunikacji między przyłączonymi do niej podmiotami. Sieci takie budowane są przede wszystkim przez organizacje rządowe, edukacyjne lub prywatne, a także przez władze miast.

Nowa infrastruktura

Po dotychczasowych inwestycjach ułatwiających życie w mieście (np. drogowych, kanalizacyjnych, cieplnych, wodociągowych) czas przyszedł na projekty zapewniające rozwój miasta i jego mieszkańców. - Sieci metropolitalne to nowy rodzaj infrastruktury zapewniający mieszkańcom nowy rodzaj usług - wskazuje Michał Kraut z firmy Cisco.

Zakres zadań, do których mogą być wykorzystane, jest bardzo szeroki. Umożliwiają podłączenie m.in. monitoringu miejskiego. Przepustowość łączy świetlnych umożliwia też wizyjne przesyłanie informacji o natężeniu ruchu ulicznego i sterowania tym ruchem. Sieci pozwalają też na zbieranie danych z parkomatów on-line.

Rozrywka dla mieszkańców

Sieci miejskie oferują też usługi dla osób prywatnych - mieszkańców. Za pomocą operatorów telekomunikacyjnych, którzy wydzierżawią łącze świetlne od miasta, mogą oni udostępnić połączenia telefoniczne oraz usługę dostępu do Internetu o dużej przepustowości. Oferowane prędkości oscylować mogą od 10 Mb/s do nawet 1 Gb/s (dla porównania Neostrada w zależności od abonamentu to ok. 512 kb/s).

Sieci metropolitalne to również możliwość dzierżawienia łączy operatorom telewizyjnym. Dzięki wspomnianej przepustowości mogą oni zaoferować klientom dostęp do setek kanałów telewizyjnych. Przesyłanie sygnału telewizyjnego siecią pozwala też na takie tricki, jak oglądanie programu telewizyjnego z wczoraj (każdego dowolnego programu z ostatnich 48 h), usługa elektronicznego wypożyczania filmów (tzw. wirtualna wideoteka) czy dostęp do tysięcy kanałów radiowych. Umożliwia też realizację takich usług, jak wideorozmowy czy wideokonferencje (transmisje z obrad rady miasta, miejskie telewizje). Nic nie stoi na przeszkodzie, by monitorować własne mieszkanie z innego miejsca. Sieci metropolitalne stanowią bazę dla dziesiątek nowych usług, nawet takich, które dziś są jedynie w sferze marzeń.

Światłowody ułożone pod miastem są obecnie najnowocześniejszą infrastrukturą zapewniającą rozwój społeczeństwa informacyjnego. Za ich pomocą przesyłany jest obecnie najdroższy towar - informacje.

Zbyt drogie dla innych

Położenie sieci światłowodowych na terenie miasta jest sprawą bardzo kosztowną. W Amsterdamie koszt położenia sieci dla całej aglomeracji wyniósł ok. 300 mln euro. Trudno jest liczyć, że na taką inwestycję zdecyduje się jakikolwiek inwestor prywatny. - Skala inwestycji powoduje, że zwraca się ona długo, nawet do 20 lat - mówi Piotr Skirski, dyrektor handlowy ds. kluczowych klientów Cisco Systems Poland. Inwestycją w sieci miejskie nie są więc zainteresowane nawet najbardziej predestynowane do tego podmioty - operatorzy telekomunikacyjni. Mimo iż telekomy są głównymi podmiotami korzystającymi ze światłowodowych łączy i oferujących dzięki nim swoje usługi (telefonia, Internet). - Firmy prywatne, jeżeli uznają, że inwestycja zwraca się dłużej niż 5 lat, to odstępują od inwestycji - tłumaczy Piotr Skirski. Liczą na szybki zysk.

Władze lokalne zarządzające miastami i ich infrastrukturą są więc jedynymi potencjalnymi realizatorami budowy sieci metropolitalnych. Dane z krajów Unii Europejskiej mówią, że w ok. 70 proc. tego typu inwestycji w skali Europy zaangażowane są właściwe jednostki samorządu terytorialnego.

Jak obniżyć koszty?

Budowa sieci metro zależy od ukształtowania terenu, sytuacji geologicznej, geograficznej, a także demograficznej. Możliwości obniżenia kosztów należy szukać w istniejących już szczątkach architektury optycznej. Często fragmenty sieci, na potrzeby komunikacji między swoimi lokalizacjami, budują kolej, firmy wodociągowe, uczelnie, firmy prywatne itd.

Bardzo interesujący pomysł na zmniejszenie kosztów inwestycji zrealizował Mediolan. Wykorzystano tam technologię giętkich światłowodów. Ułożone zostały w asfalcie ulicznym. Inwestycja ta nie wymagała rozkopywania miasta w celu ułożenia kabla, wystarczyło niewielkie nacięcie w asfalcie. Po ułożeniu światłowodu zalewano je asfaltem. Rozwiązanie to jest stosunkowo tanie i bardzo szybkie w realizacji. Ma jedną wadę. - Jeżeli światłowód ulegnie awarii, wtedy zapominamy o nim, obok robimy drugie nacięcie i układamy nowy odcinek - mówi Michał Kraut. Zatopiony w asfalcie jest nie do odzyskania.

Tak naprawdę najlepszą metodą układania sieci jest wykorzystanie remontu lub budowy innej inwestycji liniowej. - Trzeba wykorzystywać okazję i układać sieci metropolitalne razem z budowanym wodociągiem czy kanalizacją - mówi Michał Kraut. Jest to najtańszy sposób pozwalający podzielić koszty na dwie inwestycje.

Nie wchodzić z konkurencją

Mimo że budowa sieci światłowodowych powinna, ze względu na zakres prac i koszty, z natury leżeć w gestii samorządów, to jednak rodzi nieufność po stronie dostawców mediów. Miasto nie może bowiem po ułożeniu sieci świadczyć usług dostępowych (do Internetu). Ze względu na środki publiczne, jakimi dysponuje, byłaby to nieuczciwa konkurencja i złamanie zasad wolnego rynku.

Żeby zagwarantować usługodawcom równe zasady, miasto powinno opracować model biznesowy tej inwestycji. Najbardziej zasadny jest taki, że zadaniem miasta (lub lepiej powołanej do tego spółki należącej do miasta) byłoby tylko zbudowane i utrzymanie sieci. Miasto byłoby jej operatorem. Wszelkie usługi, jakie byłyby dzięki niej oferowane, powinny leżeć już po stronie przedsiębiorców (dostęp do Internetu, telefonu, telewizja itd.).

Operator sieci zapewnia równe warunki dla wielu konkurujących dostawców - telewizyjnych, telefonicznych, internetowych. Konkurują oni wśród mieszkańców jakością i ceną usługi.

Patrząc od strony mieszkańców, takie dopuszczenie kilku konkurujących dostawców prowadzi do obniżania ceny usługi.

Dla miasta - im więcej dostawców (i klientów), tym szybciej zwróci się inwestycja (dostawcy usług z opłat abonamentowych od mieszkańców płacą operatorowi miejskiemu za dzierżawę łącza).

Przykład Pragi

Zachowanie zasad konkurencji na łączach miejskich jest oczkiem w głowie komisarzy unijnych decydujących o przyznaniu dotacji. Interesujący projekt, umożliwiający właśnie zachowanie tej konkurencji, zrealizowała Praga. W obietnicach przedwyborczych gwarantowano wybudowanie sieci z bezpłatnym dostępem. Zaprotestowali przedsiębiorcy, którzy prowadzą działalność w zakresie usług dostępowych do Internetu.

Władze miasta wybroniły się w ten sposób, iż wykonały inwestycję (z pomocą środków unijnych), gwarantując darmowy dostęp do usług oferowanych przez miasto - czyli na potrzeby elektronicznej komunikacji z urzędem. Jeżeli natomiast użytkownik będzie chciał skorzystać z Internetu, będzie musiał wykupić usługę u dostawców. - Władze zapewniły więc konkurencję i nie wchodzą w kompetencje firm prywatnych - mówi

Piotr Skirski.

Mariusz Jendra

Źródło: Samorzad.infor.pl

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Sektor publiczny
Fundusz Autobusowy w 2026 r.: 75 mln zł dla samorządów z województwa małopolskiego. Wnioski do 5 grudnia

Wnioski o dofinansowanie przewozów autobusowych w 2026 roku w samorządach województwa małopolskiego można składać do 5 grudnia 2025 roku. Na działania wieloletnie przeznacza się prawie 75 mln zł.

Autonomia samorządu pod presją przepisów. Granice samodzielności JST w ochronie zabytków

Choć samorząd terytorialny od 35 lat stanowi trzon lokalnej administracji publicznej, to w obszarze ochrony zabytków jego możliwości działania są wyraźnie ograniczone. Wynika to nie z ocen czy praktyk, ale z samej konstrukcji przepisów, które powierzają zasadnicze władztwo organom administracji rządowej. Warto więc przyjrzeć się, jak ustawodawca wyznacza granice samodzielności jednostek samorządu terytorialnego (JST) w tym szczególnym sektorze.

Rozstrzygnięcie konkursu FERS "Doskonalenie zawodowe pracowników systemu ochrony zdrowia z zakresu leczenia uzależnień" [MZ]

Już jest rozstrzygnięcie konkursu FERS "Doskonalenie zawodowe pracowników systemu ochrony zdrowia z zakresu leczenia uzależnień". Komisja Oceny Projektów wybrała 5 wniosków do dofinansowania.

Wyższe dodatki stażowe i nagrody jubileuszowe. Kto skorzysta na zmianach w 2026 r.?

Na zwiększeniu stażu pracy uwzględnianego przy świadczeniach pracowniczych zyska m.in. wielu nauczycieli i pracowników samorządowych. Dla samorządów konieczność wypłaty wyższych nagród jubileuszowych, świadczeń urlopowych, dodatków stażowych i odpraw będzie nowym obciążeniem.

REKLAMA

Dzierżawa infrastruktury szpitalnej pozwala na lepsze zarządzanie jego majątkiem i finansami. To nie prywatyzacja ani oddanie szpitala w obce ręce

Dzierżawa infrastruktury szpitalnej nie jest zjawiskiem nowym ani wyjątkowym dla Polski - to powszechny, od lat stosowany na świecie model transformacji szpitalnictwa, który w odpowiednio zaplanowanym kontekście potrafi przywrócić płynność, uratować miejsca pracy i nadać nowy impuls rozwojowy placówkom ochrony zdrowia. W istocie nie mówimy o prywatyzacji ani o oddaniu szpitala w obce ręce – lecz o zmianie sposobu zarządzania majątkiem i przepływem kapitału, która pozwala na zachowanie misji publicznej, przy jednoczesnym wprowadzeniu profesjonalnych metod zarządzania finansami i inwestycjami. W ujęciu systemowym dzierżawa powinna być traktowana nie jako prywatyzacja, lecz jako instrument modernizacji infrastruktury zdrowotnej – rozwiązanie pragmatyczne, które pozwala utrzymać publiczny charakter systemu, a jednocześnie otwiera go na nowoczesne formy finansowania. To mechanizm, który łączy interes publiczny z logiką biznesową, a jego skuteczność potwierdzają dane z rynków zagranicznych.

Gorzów Wlkp. uruchamia nową farmę fotowoltaiczną. Oszczędności 570 tys. zł rocznie i wyższy udział OZE w PWiK

Przedsiębiorstwo Wodociągów i Kanalizacji (PWiK) w Gorzowie Wlkp. zakończyło budowę szóstej instalacji fotowoltaicznej. Farma kosztowała 2,2 mln zł i powstała na terenie oczyszczalni ścieków przy ul. Kostrzyńskiej – poinformował rzecznik Urzędu Miasta Gorzowa Wlkp. Wiesław Ciepiela.

Pekao wypłaci klientom nawet 2500 zł. UOKiK: opóźnienia były systemowe, decyzja już zapadła

Bank Pekao, który w latach 2021-2023 nieterminowo rozpatrywał reklamacje, musi wypłacić odszkodowanie klientom – zdecydował Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów (UOKiK). Klienci mogą otrzymać nawet 2,5 tys. zł odszkodowania.

Wiele osób o tym nie wie, a to szczególny dzień - specjalny komunikat Prezydenta RP z okazji 21 listopada [co to za dzień?]

21 listopada, w Dniu Pracownika Socjalnego, na stronie Prezydenta RP pojawiły się życzenia skierowane do ludzi, którzy na co dzień mierzą się z najtrudniejszymi ludzkimi historiami. Między wierszami widać opowieść o 35 latach polskiej pomocy społecznej, o roli samorządów – i o tym, że ci, którzy pomagają innym, sami coraz częściej potrzebują wsparcia.

REKLAMA

Plan ogólny uchwaliły tylko 2 gminy. Do kiedy trzeba zdążyć

Tylko 2 gminy uchwaliły plan ogólny. Ile gmin zdąży przygotować plany ogólne do 1 lipca 2026 roku? Z czym wiąże się uchwalenie planów ogólnych i dlaczego to takie ważne?

Jak obliczyć dochody gmin i innych JST na 2026 rok. Ministerstwo Finansów publikuje algorytm

Ministerstwo Finansów przygotowało i opublikowało 19 listopada 2025 r. opracowanie „Objaśnienia dotyczące ustalenia dochodów JST na rok 2026”. W tym opracowaniu resort finansów prezentuje algorytm wyliczania dochodów przykładowej gminy. Mechanizmy wyliczenia są analogiczne dla samorządów ze wszystkich kategorii jednostek samorządu terytorialnego. Zdaniem MF, to opracowanie pozwoli każdej JST na samodzielną analizę procesu naliczenia dochodów danej jednostki.

Zapisz się na newsletter
Śledź na bieżąco nowe inicjatywy, projekty i ważne decyzje, które wpływają na Twoje życie codzienne. Zapisz się na nasz newsletter samorządowy.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA