REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Sieć miejska - atrakcyjna dla inwestorów i mieszkańców

Mariusz Jendra

REKLAMA

REKLAMA

Budowa miejskiej sieci światłowodowej to, w naturalny sposób, zadanie władz samorządowych. Jest to bowiem zbyt rozległa i kosztowna infrastruktura, by jej tworzenia podjął się inwestor prywatny, np. firma telekomunikacyjna.


Sieć miejska to duża struktura światłowodowa służąca do komunikacji między przyłączonymi do niej podmiotami. Sieci takie budowane są przede wszystkim przez organizacje rządowe, edukacyjne lub prywatne, a także przez władze miast.

Nowa infrastruktura

Po dotychczasowych inwestycjach ułatwiających życie w mieście (np. drogowych, kanalizacyjnych, cieplnych, wodociągowych) czas przyszedł na projekty zapewniające rozwój miasta i jego mieszkańców. - Sieci metropolitalne to nowy rodzaj infrastruktury zapewniający mieszkańcom nowy rodzaj usług - wskazuje Michał Kraut z firmy Cisco.

Zakres zadań, do których mogą być wykorzystane, jest bardzo szeroki. Umożliwiają podłączenie m.in. monitoringu miejskiego. Przepustowość łączy świetlnych umożliwia też wizyjne przesyłanie informacji o natężeniu ruchu ulicznego i sterowania tym ruchem. Sieci pozwalają też na zbieranie danych z parkomatów on-line.

Rozrywka dla mieszkańców

Sieci miejskie oferują też usługi dla osób prywatnych - mieszkańców. Za pomocą operatorów telekomunikacyjnych, którzy wydzierżawią łącze świetlne od miasta, mogą oni udostępnić połączenia telefoniczne oraz usługę dostępu do Internetu o dużej przepustowości. Oferowane prędkości oscylować mogą od 10 Mb/s do nawet 1 Gb/s (dla porównania Neostrada w zależności od abonamentu to ok. 512 kb/s).

Sieci metropolitalne to również możliwość dzierżawienia łączy operatorom telewizyjnym. Dzięki wspomnianej przepustowości mogą oni zaoferować klientom dostęp do setek kanałów telewizyjnych. Przesyłanie sygnału telewizyjnego siecią pozwala też na takie tricki, jak oglądanie programu telewizyjnego z wczoraj (każdego dowolnego programu z ostatnich 48 h), usługa elektronicznego wypożyczania filmów (tzw. wirtualna wideoteka) czy dostęp do tysięcy kanałów radiowych. Umożliwia też realizację takich usług, jak wideorozmowy czy wideokonferencje (transmisje z obrad rady miasta, miejskie telewizje). Nic nie stoi na przeszkodzie, by monitorować własne mieszkanie z innego miejsca. Sieci metropolitalne stanowią bazę dla dziesiątek nowych usług, nawet takich, które dziś są jedynie w sferze marzeń.

Światłowody ułożone pod miastem są obecnie najnowocześniejszą infrastrukturą zapewniającą rozwój społeczeństwa informacyjnego. Za ich pomocą przesyłany jest obecnie najdroższy towar - informacje.

Zbyt drogie dla innych

Położenie sieci światłowodowych na terenie miasta jest sprawą bardzo kosztowną. W Amsterdamie koszt położenia sieci dla całej aglomeracji wyniósł ok. 300 mln euro. Trudno jest liczyć, że na taką inwestycję zdecyduje się jakikolwiek inwestor prywatny. - Skala inwestycji powoduje, że zwraca się ona długo, nawet do 20 lat - mówi Piotr Skirski, dyrektor handlowy ds. kluczowych klientów Cisco Systems Poland. Inwestycją w sieci miejskie nie są więc zainteresowane nawet najbardziej predestynowane do tego podmioty - operatorzy telekomunikacyjni. Mimo iż telekomy są głównymi podmiotami korzystającymi ze światłowodowych łączy i oferujących dzięki nim swoje usługi (telefonia, Internet). - Firmy prywatne, jeżeli uznają, że inwestycja zwraca się dłużej niż 5 lat, to odstępują od inwestycji - tłumaczy Piotr Skirski. Liczą na szybki zysk.

Władze lokalne zarządzające miastami i ich infrastrukturą są więc jedynymi potencjalnymi realizatorami budowy sieci metropolitalnych. Dane z krajów Unii Europejskiej mówią, że w ok. 70 proc. tego typu inwestycji w skali Europy zaangażowane są właściwe jednostki samorządu terytorialnego.

Jak obniżyć koszty?

Budowa sieci metro zależy od ukształtowania terenu, sytuacji geologicznej, geograficznej, a także demograficznej. Możliwości obniżenia kosztów należy szukać w istniejących już szczątkach architektury optycznej. Często fragmenty sieci, na potrzeby komunikacji między swoimi lokalizacjami, budują kolej, firmy wodociągowe, uczelnie, firmy prywatne itd.

Bardzo interesujący pomysł na zmniejszenie kosztów inwestycji zrealizował Mediolan. Wykorzystano tam technologię giętkich światłowodów. Ułożone zostały w asfalcie ulicznym. Inwestycja ta nie wymagała rozkopywania miasta w celu ułożenia kabla, wystarczyło niewielkie nacięcie w asfalcie. Po ułożeniu światłowodu zalewano je asfaltem. Rozwiązanie to jest stosunkowo tanie i bardzo szybkie w realizacji. Ma jedną wadę. - Jeżeli światłowód ulegnie awarii, wtedy zapominamy o nim, obok robimy drugie nacięcie i układamy nowy odcinek - mówi Michał Kraut. Zatopiony w asfalcie jest nie do odzyskania.

Tak naprawdę najlepszą metodą układania sieci jest wykorzystanie remontu lub budowy innej inwestycji liniowej. - Trzeba wykorzystywać okazję i układać sieci metropolitalne razem z budowanym wodociągiem czy kanalizacją - mówi Michał Kraut. Jest to najtańszy sposób pozwalający podzielić koszty na dwie inwestycje.

Nie wchodzić z konkurencją

Mimo że budowa sieci światłowodowych powinna, ze względu na zakres prac i koszty, z natury leżeć w gestii samorządów, to jednak rodzi nieufność po stronie dostawców mediów. Miasto nie może bowiem po ułożeniu sieci świadczyć usług dostępowych (do Internetu). Ze względu na środki publiczne, jakimi dysponuje, byłaby to nieuczciwa konkurencja i złamanie zasad wolnego rynku.

Żeby zagwarantować usługodawcom równe zasady, miasto powinno opracować model biznesowy tej inwestycji. Najbardziej zasadny jest taki, że zadaniem miasta (lub lepiej powołanej do tego spółki należącej do miasta) byłoby tylko zbudowane i utrzymanie sieci. Miasto byłoby jej operatorem. Wszelkie usługi, jakie byłyby dzięki niej oferowane, powinny leżeć już po stronie przedsiębiorców (dostęp do Internetu, telefonu, telewizja itd.).

Operator sieci zapewnia równe warunki dla wielu konkurujących dostawców - telewizyjnych, telefonicznych, internetowych. Konkurują oni wśród mieszkańców jakością i ceną usługi.

Patrząc od strony mieszkańców, takie dopuszczenie kilku konkurujących dostawców prowadzi do obniżania ceny usługi.

Dla miasta - im więcej dostawców (i klientów), tym szybciej zwróci się inwestycja (dostawcy usług z opłat abonamentowych od mieszkańców płacą operatorowi miejskiemu za dzierżawę łącza).

Przykład Pragi

Zachowanie zasad konkurencji na łączach miejskich jest oczkiem w głowie komisarzy unijnych decydujących o przyznaniu dotacji. Interesujący projekt, umożliwiający właśnie zachowanie tej konkurencji, zrealizowała Praga. W obietnicach przedwyborczych gwarantowano wybudowanie sieci z bezpłatnym dostępem. Zaprotestowali przedsiębiorcy, którzy prowadzą działalność w zakresie usług dostępowych do Internetu.

Władze miasta wybroniły się w ten sposób, iż wykonały inwestycję (z pomocą środków unijnych), gwarantując darmowy dostęp do usług oferowanych przez miasto - czyli na potrzeby elektronicznej komunikacji z urzędem. Jeżeli natomiast użytkownik będzie chciał skorzystać z Internetu, będzie musiał wykupić usługę u dostawców. - Władze zapewniły więc konkurencję i nie wchodzą w kompetencje firm prywatnych - mówi

Piotr Skirski.

Mariusz Jendra

Źródło: Samorzad.infor.pl

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Sektor publiczny
Decyzja, która zmieni Polskę. Dlaczego Szybka Kolej Miejska Wrocław jest dziś najrozsądniejszą inwestycją państwa

Polska nie potrzebuje kolejnych deklaracji o nowoczesności. Potrzebuje decyzji, które naprawdę zmieniają kraj. Szybka Kolej Miejska Wrocław (SKM Wrocław) jest jedną z nich – logiczną, policzalną i gotową do realizacji inwestycją, która może w ciągu dekady spiąć gospodarkę zachodniej Polski w jednolity organizm.

Czy organ może spóźnić się z rozstrzygnięciem sprawy?

Opóźnienia w postępowaniu administracyjnym nie zawsze muszą oznaczać naruszenie prawa. Niekiedy wynikają bowiem z realnych przeszkód, które trudno przewidzieć. Każde przekroczenie terminu wymaga jednak precyzyjnego uzasadnienia, inaczej może skutkować skargą na bezczynność lub przewlekłość organu.

Samorządy tracą wpływy z PIT i CIT. Gminy planują wspólnie wystąpić do MF o wprowadzenie korekt i wyrównania

Prezydent Jastrzębia-Zdroju Michał Urgoł poinformował, że gminy, które rok do roku stracą na zaproponowanym przez Ministerstwo Finansów sposobie obliczania udziałów w PIT i CIT oraz subwencji na 2026 r., zamierzają wspólnie wystąpić do resortu ws. korekt lub wyrównań.

E-Doręczenia wkraczają w nową fazę. Sprawdź, kiedy papierowe awiza przejdą do historii [Harmonogram]

Jak wynika z komunikatu Poczty Polskiej, już ponad dwa miliony Polaków, firm i instytucji korzysta z systemu e-Doręczeń. Z czego, aż 75 proc. z nich założyło swoje skrzynki w tym roku. Czym są e-Doręczenia i e-Polecone?

REKLAMA

Nowy system opłat za odpady: krok w stronę ekologii czy powrót do dawnych problemów?

Resort klimatu i środowiska zapowiada zmiany, które mają umożliwić gminom różnicowanie wysokości opłat za odpady w zależności od ich masy oraz jakości segregacji. Pomysł, choć zgodny z europejskim trendem "płać za to, co wyrzucasz", budzi jednak wątpliwości – zwłaszcza wśród samorządów, które obawiają się skutków ubocznych w postaci wzrostu kosztów i nielegalnego pozbywania się odpadów.

Wielki Wrocław. Decyzja państwowa, nie lokalna fanaberia. Kiedy nastąpi formalne rozszerzenie granic miasta?

Wrocław nie mieści się już w sobie. Oficjalnie żyje w nim 670 000 mieszkańców, ale w rzeczywistości – według badań miasta i uniwersytetu – blisko 900 000. To różnica, która decyduje o wszystkim: o liczbie szkół, o subwencjach, o liniach tramwajowych i o tym, ile karetek może ruszyć w drogę. Przez statystyczne złudzenie miasto wygląda na mniejsze, niż jest. A państwo udaje, że tego nie widzi.

Będą szkolenia dla samorządów dot. adaptacji do zmian klimatu. Ankieta do 14 listopada 2025 r.

Będą szkolenia dla samorządów dotyczące adaptacji do zmian klimatu. IOŚ-PIB rusza z konsultacjami szkoleń. Specjalna ankieta dostępna jest do 14 listopada 2025 r.

Program OLiOC w samorządach - zadania i finansowanie

Pierwszy Program Ochrony Ludności i Obrony Cywilnej jest wdrażany już w latach 2025–2026. Następne będą miały charakter planów czteroletnich. Co jest podstawą finansowania tych zadań?

REKLAMA

Łatwiejszy obieg dokumentów związanych z budowami

Czy to możliwe, by było mniej papierów, a więcej spraw online w administracji budowlanej? Okazuje się, że tak – urzędy w Polsce zyskają nowoczesne narzędzia, które to umożliwią. Zmienione usługi SOPAB i e-Budownictwo uproszczą obsługę spraw – od wniosków po decyzje i podgląd statusu sprawy. Projekt jest finansowany z Funduszy Europejskich i stanowi element cyfryzacji usług publicznych.

MSWiA: zmienimy przepisy o budżecie obywatelskim

Wprowadzenie obowiązku konsultowania z mieszkańcami uchwał określających tryb i zasady realizacji budżetu obywatelskiego oraz dopuszczenie realizacji zadań wieloletnich zapowiada Ministerstwo Spraw Wewnętrznych i Administracji. Prace nad zmianami legislacyjnymi ma prowadzić Komitet do spraw Pożytku Publicznego.

Zapisz się na newsletter
Śledź na bieżąco nowe inicjatywy, projekty i ważne decyzje, które wpływają na Twoje życie codzienne. Zapisz się na nasz newsletter samorządowy.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA