REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak przygotować się do wykorzystania pieniędzy na wsparcie obszarów wiejskich

Andrzej Okrasiński
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Aż 500 najbiedniejszych gmin z całego kraju otrzyma wkrótce łącznie około 40 mln zł w ramach Poakcesyjnego Programu Wsparcia Obszarów Wiejskich (PPWOW). Średnio gmina biorąca udział w programie otrzyma 40 tys. euro. Warunkiem otrzymania pomocy jest stworzenie dobrej strategii rozwiązywania problemów społecznych i lokalnego programu działania.

Poakcesyjny Program Wsparcia Obszarów Wiejskich stwarza gminom wyjątkową okazję, by nauczyły się inaczej myśleć o polityce społecznej, a także przygotowuje je do sięgnięcia po środki unijne na integrację społeczną i wyrównywanie szans. Cennym wkładem będzie też Baza Dobrych Praktyk, z której będą mogły korzystać wszystkie gminy.

REKLAMA

REKLAMA

Gminy, które nie opracowały jeszcze strategii rozwiązywania problemów społecznych, będą mogły wykorzystać tylko 1/3 przewidzianych dla nich środków, i to tylko, jeżeli przygotują lokalny plan działania. Jednak na skonstruowanie i ewentualne zweryfikowanie danych gminy mają dwa lata, do końca trwania PPWOW, czyli do końca 2009 roku. Ale im szybciej gmina przygotuje strategię i plan, tym szybciej otrzyma pomoc finansową. I szybciej będzie mogła zrealizować projekt rozwiązania problemu społecznego na swoim terenie.

Przed dofinansowaniem

PPWOW jest adresowany głównie do samorządów gminnych wiejskich i miejsko-wiejskich. Bezpośrednimi jednak beneficjentami są:

• ludzie starsi,

REKLAMA

dzieci i młodzież,

Dalszy ciąg materiału pod wideo

• rodziny z dziećmi.

Tylko projekty skierowane do tych trzech grup beneficjentów otrzymają dofinansowanie.

Zanim jednak gmina otrzyma pieniądze, to musi opracować własną strategię rozwiązywania problemów społecznych. Powinna ona być opracowana po konsultacjach z liderami społecznymi, z organizacjami pozarządowymi i z jak najszerszą grupą mieszkańców gminy. Na jej podstawie należy zaplanować konkretny projekt usług społecznych, na który gmina otrzyma dofinansowanie. W ten sposób ma zostać przygotowany szereg działań, które w trwały i skuteczny sposób zmienią sytuację określonych grup wykluczonych z wszelkich form zarobkowania i innych źródeł utrzymania oraz zabezpieczenia materialnego.

Należy podkreślić, że program PPWOW nie jest działaniem typowym dla pomocy społecznej. Chodzi w nim przede wszystkim o integrację, a nie o działania ograniczające się do osób w trudnej sytuacji życiowej.

Przewidywana jest np. ścisła współpraca z organizacjami pozarządowymi, o ile takie będą istnieć na terenie gminy. Istnieć będzie możliwość zlecania im przez gminę wykonania niektórych zadań.

W każdym z 13 województw, uczestniczących w Programie Integracji Społecznej PPWOW, powołany będzie tzw. komitet doradczy. W jego skład wchodzić będą przedstawiciele organizacji pozarządowych, posłowie, radni oraz osoby będące autorytetem w zakresie polityki społecznej i wykluczenia społecznego oraz liderzy regionalni.

Pierwsze pieniądze dla gmin z PPWOW zostaną wypłacone dopiero, gdy konsultanci regionalni zweryfikują gminne strategie pomocy społecznej oraz pomogą gminom w opracowaniu planów działania w zakresie PPWOW.

INFORMACJE O PROGRAMIE

Więcej informacji o PPWOW można znaleźć na stronach internetowych Ministerstwa Pracy i Polityki Społecznej: www.mpips.gov.pl. Na tej witrynie internetowej będą także zamieszczane cyklicznie aktualne informacje o programie.

Trzy grupy beneficjentów

Gmina i autorzy strategii muszą pamiętać, że pomoc ma być bezpośrednio skierowana do trzech grup społecznych, czyli: ludzi starszych, dzieci i młodzieży oraz rodzin z dziećmi.

W ramach PPWOW, pomoc udzielana osobom starszym obejmować będzie: usługi opiekuńcze o różnym zakresie i charakterze. Będą to m.in. środowiskowe formy opieki nad osobami w podeszłym wieku. Na terenie gminy musi nastąpić rozwój usług wspomagających i ułatwiających codzienne funkcjonowanie osób starszych. Wspierane będą usługi gastronomiczne z myślą o osobach starszych. A także transport i kształcenie ustawiczne. Rozwijane będą formy pomocy w okresowym wyręczaniu opiekunów rodzinnych. W razie potrzeby w ramach programu będą finansowane przedsięwzięcia polegające na ochronie mieszkań dających możliwość maksymalnie długiej samodzielności osób starszych. Wspierane będą różne formy samopomocy.

Druga grupa bezpośrednich beneficjentów to dzieci i młodzież. W tym przypadku będzie rozwijana sieć świetlic wiejskich. Tworzone będą kluby młodzieżowe, które będą oferować różne formy rozrywki i wypoczynku. Tworzone będą kawiarenki internetowe. Organizowana będzie sieć poradnictwa i wspierania w sytuacjach kryzysowych oraz poradnictwo zawodowe dla młodzieży. Budowane będą zastępcze formy opieki, głównie rodzinnej dla dzieci i młodzieży, której rodzice niewłaściwie wywiązują się ze swoich obowiązków rodzinnych.

Natomiast pomoc dla rodzin z dziećmi obejmować będzie m.in.:

• poradnictwo prawne, socjalne i rodzinne,

• poradnictwo pedagogiczno-psychologiczne,

• opiekę instytucjonalną nad dziećmi w wieku szkolnym i młodszym,

• miniprzedszkola,

• miniżłobki o charakterze rodzinnym.

W PPWOW przewidziano również działania służące poprawie skuteczności działania Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego.

Baza dobrych praktyk

W 9 z 13 województw zaczął oficjalnie już funkcjonować PPWOW. PPWOW będzie trwał do końca 2009 r. W sumie co piąta polska gmina otrzyma pieniądze na rozwiązywanie ważnych problemów społecznych.

Samorządy gminne otrzymają wsparcie w projektowaniu lokalnej strategii rozwiązywania problemów społecznych. Będą one miały do dyspozycji stosunkowo dobry know-how w postaci ekspertów, szkoleń i bazy dobrych praktyk. Do dyspozycji samorządów będą wykwalifikowani konsultanci PPWOW, którzy na bieżąco mają współpracować z samorządami gminnymi.

Gminy otrzymają też wsparcie finansowe dla lepszego aktywizowania lokalnej społeczności. Uzyskają pomoc w identyfikacji lokalnych liderów, motywowaniu ich do działania oraz zachęcaniu mieszkańców do aktywnego włączenia się w rozwiązywanie problemów społecznych.

Wysokość dofinansowania zadań mających przeciwdziałać wykluczeniu społecznemu będzie zależeć m.in. od skali problemów i liczby korzystających z pomocy społecznej. Średnio będzie to około 20 tys. euro rocznie na gminę i przez cały czas trwania PPWOW, czyli do końca 2009 r. Tak więc średnio każda gmina biorąca udział w programie może otrzymać 40 tys. euro.

5 KROKÓW

JAK OTRZYMAĆ PIENIĄDZE Z PPWOW

1. Identyfikacja potrzeb

Wraz z liderami społecznymi i organizacjami pozarządowymi należy wyszukać i zidentyfikować największe problemy z zakresu pomocy społecznej.

2. Strategia

Po konsultacjach z liderami i organizacjami stworzona powinna być strategia rozwiązywania problemów społecznych.

3. Plan

We współpracy z konsultantami regionalnymi programu i na podstawie strategii stworzony powinien być lokalny plan działania.

4. Weryfikacja

Regionalni konsultanci programu weryfikować będą każdą strategie rozwiązywania problemów społecznych i lokalny plan działania.

5. Pieniądze

Po pozytywnej weryfikacji gmina otrzymuje pieniądze. Jeżeli weryfikacja była negatywna, to gmina musi usunąć błędy i nieścisłości, w porozumieniu z konsultantami i regionalnymi ekspertami programu.

ANDRZEJ OKRASIŃSKI

andrzej.okrasinski@infor.pl

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Sektor publiczny
Dzierżawa infrastruktury szpitalnej pozwala na lepsze zarządzanie jego majątkiem i finansami. To nie prywatyzacja ani oddanie szpitala w obce ręce

Dzierżawa infrastruktury szpitalnej nie jest zjawiskiem nowym ani wyjątkowym dla Polski - to powszechny, od lat stosowany na świecie model transformacji szpitalnictwa, który w odpowiednio zaplanowanym kontekście potrafi przywrócić płynność, uratować miejsca pracy i nadać nowy impuls rozwojowy placówkom ochrony zdrowia. W istocie nie mówimy o prywatyzacji ani o oddaniu szpitala w obce ręce – lecz o zmianie sposobu zarządzania majątkiem i przepływem kapitału, która pozwala na zachowanie misji publicznej, przy jednoczesnym wprowadzeniu profesjonalnych metod zarządzania finansami i inwestycjami. W ujęciu systemowym dzierżawa powinna być traktowana nie jako prywatyzacja, lecz jako instrument modernizacji infrastruktury zdrowotnej – rozwiązanie pragmatyczne, które pozwala utrzymać publiczny charakter systemu, a jednocześnie otwiera go na nowoczesne formy finansowania. To mechanizm, który łączy interes publiczny z logiką biznesową, a jego skuteczność potwierdzają dane z rynków zagranicznych.

Gorzów Wlkp. uruchamia nową farmę fotowoltaiczną. Oszczędności 570 tys. zł rocznie i wyższy udział OZE w PWiK

Przedsiębiorstwo Wodociągów i Kanalizacji (PWiK) w Gorzowie Wlkp. zakończyło budowę szóstej instalacji fotowoltaicznej. Farma kosztowała 2,2 mln zł i powstała na terenie oczyszczalni ścieków przy ul. Kostrzyńskiej – poinformował rzecznik Urzędu Miasta Gorzowa Wlkp. Wiesław Ciepiela.

Pekao wypłaci klientom nawet 2500 zł. UOKiK: opóźnienia były systemowe, decyzja już zapadła

Bank Pekao, który w latach 2021-2023 nieterminowo rozpatrywał reklamacje, musi wypłacić odszkodowanie klientom – zdecydował Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów (UOKiK). Klienci mogą otrzymać nawet 2,5 tys. zł odszkodowania.

Wiele osób o tym nie wie, a to szczególny dzień - specjalny komunikat Prezydenta RP z okazji 21 listopada [co to za dzień?]

21 listopada, w Dniu Pracownika Socjalnego, na stronie Prezydenta RP pojawiły się życzenia skierowane do ludzi, którzy na co dzień mierzą się z najtrudniejszymi ludzkimi historiami. Między wierszami widać opowieść o 35 latach polskiej pomocy społecznej, o roli samorządów – i o tym, że ci, którzy pomagają innym, sami coraz częściej potrzebują wsparcia.

REKLAMA

Plan ogólny uchwaliły tylko 2 gminy. Do kiedy trzeba zdążyć

Tylko 2 gminy uchwaliły plan ogólny. Ile gmin zdąży przygotować plany ogólne do 1 lipca 2026 roku? Z czym wiąże się uchwalenie planów ogólnych i dlaczego to takie ważne?

Jak obliczyć dochody gmin i innych JST na 2026 rok. Ministerstwo Finansów publikuje algorytm

Ministerstwo Finansów przygotowało i opublikowało 19 listopada 2025 r. opracowanie „Objaśnienia dotyczące ustalenia dochodów JST na rok 2026”. W tym opracowaniu resort finansów prezentuje algorytm wyliczania dochodów przykładowej gminy. Mechanizmy wyliczenia są analogiczne dla samorządów ze wszystkich kategorii jednostek samorządu terytorialnego. Zdaniem MF, to opracowanie pozwoli każdej JST na samodzielną analizę procesu naliczenia dochodów danej jednostki.

MSiT: Opłata turystyczna w każdej gminie i Poland Travel - rządowa platforma rezerwacji usług turystycznych

Ministerstwo Sportu i Turystki pracuje nad wprowadzeniem opłaty turystycznej oraz nad stworzeniem rządowej platformy rezerwacji, która byłaby konkurencja dla komercyjnych platform - poinformował 19 listopada 2025 r. w Sejmie wiceminister sportu Ireneusz Raś. Jest już gotowy wstępny projekt przepisów dot. opłaty turystycznej, która byłaby możliwa do wprowadzenia w każdej gminie.

3,6 mld zł dla NFZ na nadwykonania – rząd zajmie się projektem. Co zmieni nowa ustawa?

Trwa Rada Ministrów. W porządku obrad jest projekt ws. przekazania ok. 3,6 mld zł z Funduszu Medycznego do Narodowego Funduszu Zdrowia na sfinansowanie tzw. nadwykonań. Ministrowie rozpatrzą też projekt ws. wytwarzania przez Polską Wytwórnię Papierów Wartościowych dokumentów publicznych.

REKLAMA

Czy zadowalający jest uznaniowy nadzór wojewody nad zarządzeniami starosty?

Wojewoda sprawuje nadzór nad zarządzeniami starosty w zakresie ich legalności, czyli zgodności z prawem, a nie celowością. Przysługującym środkiem w postaci rozstrzygnięcia nadzorczego jest akt administracyjny, mocą którego wojewoda stwierdza nieważność w części lub w całości zarządzenia. Rozstrzygnięcie zawiera uzasadnienie faktyczne i prawne oraz pouczenie o prawie do złożenia skargi - w ciągu 30 dni - do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego (WSA).

Decyzja, która zmieni Polskę. Dlaczego Szybka Kolej Miejska Wrocław jest dziś najrozsądniejszą inwestycją państwa

Polska nie potrzebuje kolejnych deklaracji o nowoczesności. Potrzebuje decyzji, które naprawdę zmieniają kraj. Szybka Kolej Miejska Wrocław (SKM Wrocław) jest jedną z nich – logiczną, policzalną i gotową do realizacji inwestycją, która może w ciągu dekady spiąć gospodarkę zachodniej Polski w jednolity organizm.

Zapisz się na newsletter
Śledź na bieżąco nowe inicjatywy, projekty i ważne decyzje, które wpływają na Twoje życie codzienne. Zapisz się na nasz newsletter samorządowy.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA