Partnerstwo publiczno – prywatne – etapy realizacji projektu
REKLAMA
Partnerstwo publiczno – prywatne (dalej: PPP) to szczególna forma finansowania, którą reguluje ustawa z 19 grudnia 2008 r. o partnerstwie publiczno-prywatnym (dalej: ustawa o PPP).
REKLAMA
Ustawa o PPP określa zasady współpracy podmiotu publicznego i partnera prywatnego w ramach partnerstwa publiczno-prywatnego. Zgodnie z jej zapisami, PPP polega na włączeniu do finansowania przedsięwzięcia infrastrukturalnego podmiotów prywatnych, którym w zamian zapewnia się możliwość czerpania korzyści z tej inwestycji oraz współpracy pomiędzy sektorem publicznym i prywatnym.
Celem tej współpracy jest realizacja projektu inwestycyjnego lub świadczenia usług o charakterze użyteczności publicznej. Przedmiotem partnerstwa publiczno-prywatnego jest zatem wspólna realizacja przedsięwzięcia oparta na podziale zadań i rodzajów ryzyka pomiędzy podmiotem publicznym i partnerem prywatnym (m.in. 1 ust. 2 ustawy o PPP).
Zobacz serwis: Rozwój i promocja
REKLAMA
Przedsięwzięciem, które można objąć umową o partnerstwie publiczno-prywatnym będzie:
1) budowa lub remont obiektu budowlanego,
2) świadczenie usług,
3) wykonanie dzieła, w szczególności wyposażenie składnika majątkowego (tj. nieruchomości, części nieruchomości, przedsiębiorstwa, rzeczy ruchomej lub prawa majątkowego) w urządzenia podwyższające jego wartość lub użyteczność, lub
4) inne świadczenie (inne działania i inwestycje)
– połączone z utrzymaniem lub zarządzaniem składnikiem majątkowym, który jest wykorzystywany do realizacji przedsięwzięcia publiczno-prywatnego lub jest z nim związany.
Partnerstwo publiczno-prywatne gmina może zatem wykorzystywać w większości swoich zadań (o ile inne przepisy szczególne nie stoją temu na przeszkodzie), w tym przede wszystkim w zadaniach z zakresu:
• gospodarki wodnej,
• gminnych dróg, ulic, mostów, placów,
• organizacji ruchu drogowego,
• wodociągów i zaopatrzenia w wodę,
• kanalizacji, usuwania i oczyszczania ścieków komunalnych,
• wysypisk i unieszkodliwiania odpadów komunalnych,
• zaopatrzenia w energię elektryczną i cieplną oraz gaz,
• kultury fizycznej i turystyki, w tym terenów rekreacyjnych i urządzeń sportowych.
Partnerstwo publiczno - prywatne - etapy realizacji
Realizacja projektu opartego na partnerstwie publiczno - prywatnym składa się z pięciu etapów:
Etap 1 → rozpoznanie projektu
Pozyskanie informacji o:
• przedsięwzięciu i możliwościach jego współfinansowania przez podmiot publiczny,
• zewnętrznych źródłach finansowania oraz
• potencjalnych uczestnikach zarówno po stronie publicznej, jak i prywatnej.
Etap 2 → przegląd i przygotowanie
Weryfikacja projektu pod kątem:
• możliwości wykonania go na zasadach PPP,
• korzyści dla społeczności lokalnej, a także
• ekonomicznej efektywności inwestycji (zwrotu z kapitału inwestora prywatnego).
Etap 3 → przetarg
Tworzenie struktury partnerstwa, wybór partnera prywatnego i konstruowanie ostatecznych rozwiązań przyjmujących postać umowy o partnerstwie publiczno-prywatnym, zawierającej uregulowania kwestii natury technicznej, prawnej i finansowej.
Etap 4 → realizacja
Wykonanie zadań przypisanych obu stronom porozumienia, zgodnie z zasadą „każdy wykonuje i odpowiedzialny jest za to, co najlepiej potrafi".
Etap 5 → działania kontrolne
Podjęcie czynności, których celem jest ocena efektywności wykonania warunków umowy, zwłaszcza po stronie partnera prywatnego.
Masz problem? Podyskutuj na Forum.
Podstawa prawna:
• Ustawa z 19 grudnia 2008 r. o partnerstwie publiczno-prywatnym (Dz.U. z 2009 r., nr 19, poz. 100 ze zm.),
REKLAMA
REKLAMA
© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.