REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Partnerstwo publiczno – prywatne – etapy realizacji projektu

REKLAMA

Jedną z form finansowania działań podejmowanych przez jednostki sektora finansów publicznych jest partnerstwo publiczno – prywatne. Daje ono jednostkom sektora publicznego możliwość zrealizowania inwestycji, na które nie byłyby w stanie zgromadzić wystarczającej ilości środków. Partnerstwo publiczno – prywatne pozwala ponadto na podnoszenie jakości usług publicznych oraz realizacje coraz to nowszych inwestycji.

Partnerstwo publiczno – prywatne (dalej: PPP) to szczególna forma finansowania, którą reguluje ustawa z 19 grudnia 2008 r. o partnerstwie publiczno-prywatnym (dalej: ustawa o PPP).

REKLAMA

REKLAMA

Ustawa o PPP określa zasady współpracy podmiotu publicznego i partnera prywatnego w ramach partnerstwa publiczno-prywatnego. Zgodnie z jej zapisami, PPP polega na włączeniu do finansowania przedsięwzięcia infrastrukturalnego podmiotów prywatnych, którym w zamian zapewnia się możliwość czerpania korzyści z tej inwestycji oraz współpracy pomiędzy sektorem publicznym i prywatnym.

Celem tej współpracy jest realizacja projektu inwestycyjnego lub świadczenia usług o charakterze użyteczności publicznej. Przedmiotem partnerstwa publiczno-prywatnego jest zatem wspólna realizacja przedsięwzięcia oparta na podziale zadań i rodzajów ryzyka pomiędzy podmiotem publicznym i partnerem prywatnym (m.in. 1 ust. 2 ustawy o PPP).

Zobacz serwis: Rozwój i promocja

REKLAMA

Przedsięwzięciem, które można objąć umową o partnerstwie publiczno-prywatnym będzie:
1) budowa lub remont obiektu budowlanego,
2) świadczenie usług,
3) wykonanie dzieła, w szczególności wyposażenie składnika majątkowego (tj. nieruchomości, części nieruchomości, przedsiębiorstwa, rzeczy ruchomej lub prawa majątkowego) w urządzenia podwyższające jego wartość lub użyteczność, lub
4) inne świadczenie (inne działania i inwestycje)
– połączone z utrzymaniem lub zarządzaniem składnikiem majątkowym, który jest wykorzystywany do realizacji przedsięwzięcia publiczno-prywatnego lub jest z nim związany.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Partnerstwo publiczno-prywatne gmina może zatem wykorzystywać w większości swoich zadań (o ile inne przepisy szczególne nie stoją temu na przeszkodzie), w tym przede wszystkim w zadaniach z zakresu:
• gospodarki wodnej,
• gminnych dróg, ulic, mostów, placów,
• organizacji ruchu drogowego,
• wodociągów i zaopatrzenia w wodę,
• kanalizacji, usuwania i oczyszczania ścieków komunalnych,
• wysypisk i unieszkodliwiania odpadów komunalnych,
• zaopatrzenia w energię elektryczną i cieplną oraz gaz,
• kultury fizycznej i turystyki, w tym terenów rekreacyjnych i urządzeń sportowych.

Partnerstwo publiczno - prywatne - etapy realizacji

Realizacja projektu opartego na partnerstwie publiczno - prywatnym składa się z pięciu etapów:

Etap 1 → rozpoznanie projektu

Pozyskanie informacji o:
• przedsięwzięciu i możliwościach jego współfinansowania przez podmiot publiczny,
• zewnętrznych źródłach finansowania oraz
• potencjalnych uczestnikach zarówno po stronie publicznej, jak i prywatnej.

Etap 2 → przegląd i przygotowanie

Weryfikacja projektu pod kątem:
• możliwości wykonania go na zasadach PPP,
• korzyści dla społeczności lokalnej, a także
• ekonomicznej efektywności inwestycji (zwrotu z kapitału inwestora prywatnego).

Etap 3 → przetarg

Tworzenie struktury partnerstwa, wybór partnera prywatnego i konstruowanie ostatecznych rozwiązań przyjmujących postać umowy o partnerstwie publiczno-prywatnym, zawierającej uregulowania kwestii natury technicznej, prawnej i finansowej.

Etap 4 → realizacja

Wykonanie zadań przypisanych obu stronom porozumienia, zgodnie z zasadą „każdy wykonuje i odpowiedzialny jest za to, co najlepiej potrafi".

Etap 5 → działania kontrolne

Podjęcie czynności, których celem jest ocena efektywności wykonania warunków umowy, zwłaszcza po stronie partnera prywatnego.

Masz problem? Podyskutuj na Forum.

Podstawa prawna:
• Ustawa z 19 grudnia 2008 r. o partnerstwie publiczno-prywatnym (Dz.U. z 2009 r., nr 19, poz. 100 ze zm.),

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Sektor publiczny
Decyzja, która zmieni Polskę. Dlaczego Szybka Kolej Miejska Wrocław jest dziś najrozsądniejszą inwestycją państwa

Polska nie potrzebuje kolejnych deklaracji o nowoczesności. Potrzebuje decyzji, które naprawdę zmieniają kraj. Szybka Kolej Miejska Wrocław (SKM Wrocław) jest jedną z nich – logiczną, policzalną i gotową do realizacji inwestycją, która może w ciągu dekady spiąć gospodarkę zachodniej Polski w jednolity organizm.

Czy organ może spóźnić się z rozstrzygnięciem sprawy?

Opóźnienia w postępowaniu administracyjnym nie zawsze muszą oznaczać naruszenie prawa. Niekiedy wynikają bowiem z realnych przeszkód, które trudno przewidzieć. Każde przekroczenie terminu wymaga jednak precyzyjnego uzasadnienia, inaczej może skutkować skargą na bezczynność lub przewlekłość organu.

Samorządy tracą wpływy z PIT i CIT. Gminy planują wspólnie wystąpić do MF o wprowadzenie korekt i wyrównania

Prezydent Jastrzębia-Zdroju Michał Urgoł poinformował, że gminy, które rok do roku stracą na zaproponowanym przez Ministerstwo Finansów sposobie obliczania udziałów w PIT i CIT oraz subwencji na 2026 r., zamierzają wspólnie wystąpić do resortu ws. korekt lub wyrównań.

E-Doręczenia wkraczają w nową fazę. Sprawdź, kiedy papierowe awiza przejdą do historii [Harmonogram]

Jak wynika z komunikatu Poczty Polskiej, już ponad dwa miliony Polaków, firm i instytucji korzysta z systemu e-Doręczeń. Z czego, aż 75 proc. z nich założyło swoje skrzynki w tym roku. Czym są e-Doręczenia i e-Polecone?

REKLAMA

Nowy system opłat za odpady: krok w stronę ekologii czy powrót do dawnych problemów?

Resort klimatu i środowiska zapowiada zmiany, które mają umożliwić gminom różnicowanie wysokości opłat za odpady w zależności od ich masy oraz jakości segregacji. Pomysł, choć zgodny z europejskim trendem "płać za to, co wyrzucasz", budzi jednak wątpliwości – zwłaszcza wśród samorządów, które obawiają się skutków ubocznych w postaci wzrostu kosztów i nielegalnego pozbywania się odpadów.

Wielki Wrocław. Decyzja państwowa, nie lokalna fanaberia. Kiedy nastąpi formalne rozszerzenie granic miasta?

Wrocław nie mieści się już w sobie. Oficjalnie żyje w nim 670 000 mieszkańców, ale w rzeczywistości – według badań miasta i uniwersytetu – blisko 900 000. To różnica, która decyduje o wszystkim: o liczbie szkół, o subwencjach, o liniach tramwajowych i o tym, ile karetek może ruszyć w drogę. Przez statystyczne złudzenie miasto wygląda na mniejsze, niż jest. A państwo udaje, że tego nie widzi.

Będą szkolenia dla samorządów dot. adaptacji do zmian klimatu. Ankieta do 14 listopada 2025 r.

Będą szkolenia dla samorządów dotyczące adaptacji do zmian klimatu. IOŚ-PIB rusza z konsultacjami szkoleń. Specjalna ankieta dostępna jest do 14 listopada 2025 r.

Program OLiOC w samorządach - zadania i finansowanie

Pierwszy Program Ochrony Ludności i Obrony Cywilnej jest wdrażany już w latach 2025–2026. Następne będą miały charakter planów czteroletnich. Co jest podstawą finansowania tych zadań?

REKLAMA

Łatwiejszy obieg dokumentów związanych z budowami

Czy to możliwe, by było mniej papierów, a więcej spraw online w administracji budowlanej? Okazuje się, że tak – urzędy w Polsce zyskają nowoczesne narzędzia, które to umożliwią. Zmienione usługi SOPAB i e-Budownictwo uproszczą obsługę spraw – od wniosków po decyzje i podgląd statusu sprawy. Projekt jest finansowany z Funduszy Europejskich i stanowi element cyfryzacji usług publicznych.

MSWiA: zmienimy przepisy o budżecie obywatelskim

Wprowadzenie obowiązku konsultowania z mieszkańcami uchwał określających tryb i zasady realizacji budżetu obywatelskiego oraz dopuszczenie realizacji zadań wieloletnich zapowiada Ministerstwo Spraw Wewnętrznych i Administracji. Prace nad zmianami legislacyjnymi ma prowadzić Komitet do spraw Pożytku Publicznego.

Zapisz się na newsletter
Śledź na bieżąco nowe inicjatywy, projekty i ważne decyzje, które wpływają na Twoje życie codzienne. Zapisz się na nasz newsletter samorządowy.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA