REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak gmina powinna wspierać lokalną przedsiębiorczość

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Andrzej Okrasiński

REKLAMA

Gmina ma dużo możliwości wspierania przedsiębiorczości na własnym terenie. Władze lokalne powinny stworzyć i uchwalić przede wszystkim miejscowy plan zagospodarowania przestrzennego i plan rozwoju gospodarczego. Zadaniem gminy jest inwestowanie w infrastrukturę techniczną oraz przygotowanie terenu pod inwestycje.


Jednym z głównych zadań gminy powinno być tworzenie korzystnych warunków rozwoju lokalnej przedsiębiorczości. Konieczne jest np. niwelowanie bariery administracyjnej. Urząd gminy powinien być przyjazny przedsiębiorcom. Na stronach internetowych gminy można udostępnić np. niezbędne informacje o warunkach działalności gospodarczej, potrzebne druki i dokumentów. Konieczne jest również tworzenie warunków do rozwoju inwestycji. Niezbędny jest w tym przypadku miejscowy plan zagospodarowania przestrzennego.

Finanse przede wszystkim

W miarę swoich funduszy i środków kapitałowych i przy aktywnym udziale innych sąsiednich gmin należy tworzyć fundusz poręczeniowy i pożyczkowy dla małych i średnich firm. Tego typu instytucje udzielają preferencyjnego wsparcia finansowego.

Przy czynnym i aktywnym współudziale i z inicjatywy gmin powstały m.in. fundusze pożyczkowe, działające przy; Fundacji Rozwoju Gminy Żelów (Łódzkie) i Stowarzyszeniu Wspierania Małej Przedsiębiorczości w Dobiegniewie (Lubuskie) oraz Fundusz Pożyczkowy Regionu Wałbrzyskiego. Aktywnie wspiera działalność lokalnych przedsiębiorstw także Fundusz Poręczeń Kredytowych Związku Gmin „Barcja” w Kętrzynie (Warmińsko-mazurskie) oraz Fundusz Poręczeń Kredytowych przy Towarzystwie Rozwoju Gminy Płużnica (Kujawsko-pomorskie) oraz fundusz istniejący przy Działdowskiej Agencji Rozwoju.

W każdej gminie, dbającej o rozwój gospodarczy, powinien działać aktywnie punkt informacyjny dla przedsiębiorców lub dla kandydatów na właścicieli firm. W takiej miejscu przedsiębiorca powinien mieć możliwość dowiedzenia się o możliwościach otrzymania wsparcia finansowego lub innego na terenie gminy, województwa i kraju. Gmina poprzez tego typu instytucje powinna również organizować szkolenia, np. jak zostać przedsiębiorcą, jak stworzyć biznesplan określonego przedsięwzięcia itp.

Działające np. od 2 stycznia 2004 r. w gminie Pleśna (Małopolskie) Gminne Centrum Informacyjne (www.gci.plesna.pl) promuje m.in. osoby chcące działać na własny rachunek. Pomaga im przy zakładaniu firm. Prowadzi także kursy szkoleniowe dla młodzieży dwa razy w tygodniu przez 5 tygodni na temat przedsiębiorczości. Centrum otrzymało na taką działalność wsparcie z Ministerstwa Gospodarki.

Gmina w porozumieniu z miejscowym powiatowym urzędem pracy powinna organizować kursy i szkolenia dla bezrobotnych, które umożliwiają zdobycie kwalifikacji, na jakie mają zapotrzebowanie miejscowi przedsiębiorcy.

Plany i strategie

Wszystkie elementy rozwoju przedsiębiorczości lokalnej w gminie władze samorządowe powinny ująć w miejscowych planach zagospodarowania i strategiach rozwoju gospodarczego lub rozwoju przedsiębiorczości. Posiadanie tego typu dokumentów, uchwalonych przez rady gminne, ułatwi otrzymanie wsparcia finansowego zarówno dla gmin na rozwój infrastruktury komunalnej i drogowej, jak i na inwestycje dla miejscowych przedsiębiorców. Chodzi o programy operacyjne, które będą dostępne w latach 2007 - 2013. Przy podejmowaniu pozytywnej decyzji o przyznaniu dotacji duże znaczenie będzie miało to, czy wśród załącznikiem do wniosku o wsparcie finansowe będą m.in. takie dokumenty, jak miejscowy plan zagospodarowania czy strategia rozwoju gospodarczego. Tak było przy staraniu się o pomoc przez samorządy w okresie 2004 - 2006.

Władze samorządowe mają do dyspozycji kilka instrumentów, które mogą oddziaływać na lokalne życie gospodarcze. Stosowane kompleksowo, planowo i z rozwagą mogą przyczynić się w znacznym stopniu do stworzenia dobrych warunków do rozwoju przedsiębiorczości.

Trzy zachęty

Najważniejszym instrumentem wspierania przedsiębiorczości jest budżet gminy. To przy jego konstruowaniu zarząd gminy może zaplanować wspieracie dla lokalnej przedsiębiorczości. To wspieracie nie musi opierać się tylko na obniżaniu podatków i opłat lokalnych. Takie rozwiązania nie są obecnie decydujące, choć mogą na początku zachęcić przedsiębiorców np. do inwestycji na obszarze danej gminy.

Bardzo ważnym punktem budżetu jest wydatkowanie środków na rozwój infrastruktury technicznej, w tym głównie drogowej i kanalizacyjno-wodociągowej. Gmina powinna zadbać o stworzenie sieci dróg gminnych, które połączą konkretną gminę z siecią dróg wojewódzkich i krajowych. Sprawna sieć drogowa to magnes dla inwestorów. Drugim takim magnesem jest sprawna sieć kanalizacyjno - wodociągowa. A trzecim posiadanie terenów uzbrojonych pod inwestycje

Największe możliwości przygotowania budżetu jako środka pobudzającego przedsiębiorczość jest okres przed jego uchwaleniem, w czasie jego opracowania, tj. przed uchwaleniem go przez radę gminy. A więc, przed 15 listopada każdego roku. Projekt budżetu przygotowuje zarząd gminy.

Witryna gminna

Władze gminy ma jeszcze inne ważny instrument wspierania lokalnej przedsiębiorczości. Jest nim witryna internetowa. Na stronach gminy można stworzyć wszelkiego rodzaju elementy graficzne sprzyjające rozwojowi miejscowych firm.

I tak np. gmina Szydłowiec (Mazowieckie) na swojej miejskiej witrynie (www.szydłowiec.pl) w dziale przedsiębiorczość udostępniła bezpłatnie zamieszczanie ofert handlowych lokalnym firmom. A gmina Dębe Wielkie (Mazowieckie) na gminnych stronach internetowych: www.debewielkie.pl stworzyła bazę danych z podziałem na rodzaje działalności, np.: gastronomia, rachunkowość, motoryzacja, tworzywa sztuczne.

Oprócz witryny innym istotnym narzędziem, szczególnie w przyciąganiu inwestorów z zewnątrz, jest stworzenie i uchwalenie przez władze samorządowe miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego. Przedsiębiorcy na podstawie tych dokumentów dowiadują się gdzie, w jakich miejscach, na jakich terenach można budować zakłady pracy, fabryki, zakłady usługowe lub handlowe.

Dobrze, gdy tereny wyznaczone w miejscowym planie zagospodarowania przestrzennego pod inwestycję są już uzbrojone za środki gminne lub za środki pozyskane przez gminę. Po pierwsze, zwiększa się cena takich działek, po drugie, na takie tereny chętnie patrzą inwestorzy.

FORMY WSPIERANIA PRZEDSIĘBIORCZOŚCI

Gminy mogą pomagać firmom i inwestorom poprzez:

n tworzenie funduszy poręczeniowo-pożyczkowych dla małych i średnich firm,

n tworzenie aktywnych punktów informacyjnych dla przedsiębiorców lub dla kandydatów na właścicieli firm,

n organizację kursów i szkoleń dla bezrobotnych, w porozumieniu z miejscowym powiatowym urzędem pracy, tak aby jak najwięcej osób posiadało kwalifikacje zgodne z zapotrzebowaniem przedsiębiorców funkcjonujących na określonym obszarze,

n stworzenie miejscowych planów zagospodarowania przestrzennego,

n stworzenie strategii rozwoju gospodarczego lub rozwoju przedsiębiorczości,

n przygotowanie budżetu gminy przewidującego wydatkowanie środków na działania zmierzające do wspierania przedsiębiorczości,

n obniżanie podatków i opłat lokalnych,

n rozbudowę infrastruktury

n uzbrojenie i przygotowanie terenów pod inwestycje,

n stworzenie witryny internetowej zawierającej elementy potrzebne przedsiębiorcom.



ANDRZEJ OKRASIŃSKI

andrzej.okrasinski@infor.pl

Zapisz się na newsletter
Śledź na bieżąco nowe inicjatywy, projekty i ważne decyzje, które wpływają na Twoje życie codzienne. Zapisz się na nasz newsletter samorządowy.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Sektor publiczny
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Wyższe wynagrodzenie dla pracowników samorządowych. Projekt MRPiPS zakłada podwyżki od 1 stycznia 2026 r.

Wyższe wynagrodzenie dla pracowników samorządowych (z wyrównaniem?) od 1 stycznia 2026 r. Sprawdź, co zakłada projekt rozporządzenia Rady Ministrów zmieniającego rozporządzenie w sprawie wynagradzania pracowników samorządowych opublikowany w wykazie prac legislacyjnych rządu.

ZUS zapowiada przerwę techniczną. Niedostępne usługi w Płatniku, ePłatniku i e-ZLA

Zakład Ubezpieczeń Społecznych poinformował o planowanych pracach serwisowych, które odbędą się 25 października (sobota) w godzinach od 5.30 do 12.00. W tym czasie mogą występować utrudnienia w komunikacji elektronicznej z ZUS, dotyczące kilku popularnych systemów i aplikacji.

Szefowa NRPiP: pielęgniarki powinny badać, zlecać badania i wystawiać L4 – czas to uregulować

Prezes Naczelnej Rady Pielęgniarek i Położnych, Mariola Łodzińska, apeluje o zmiany w organizacji pracy pielęgniarek i położnych. Jej zdaniem powinny one mieć możliwość samodzielnego przyjmowania pacjentów, zlecania badań, ordynowania leków oraz wystawiania zwolnień lekarskich. Obecnie ich kompetencje – mimo że szerokie – nie są w pełni wykorzystywane w polskim systemie ochrony zdrowia.

Karta Rodziny Mundurowej. Jakie przywileje, dla kogo i od kiedy według nowego projektu?

Do Sejmu wpłynął poselski projekt ustawy o Karcie Rodziny Mundurowej. Kto – zgodnie z założeniami – będzie mógł uzyskać taki dokument i od kiedy? Zgodnie z szacunkami nowe przywileje objęłyby ponad milion beneficjentów.

REKLAMA

Pierwszy w Polsce Regionalny Plan Adaptacji do zmian klimatu stał się faktem

Pierwszy w Polsce Regionalny Plan Adaptacji do zmian klimatu stał się faktem. Został przygotowany przez ekspertów z Instytutu Ochrony Środowiska – Państwowego Instytutu Badawczego (IOŚ-PIB) i dotyczy województwa śląskiego.

Papierowe listy odchodzą do lamusa! Urzędy całkowicie przechodzą na e-Doręczenia

Od 2026 roku urzędy i instytucje publiczne będą musiały wysyłać pisma wyłącznie elektronicznie – przez system e-Doręczeń. Ministerstwo Cyfryzacji przypomina, że kończy się okres przejściowy, a papierowa korespondencja odejdzie do historii.

Polska pod lupą Brukseli! Rząd ujawnia, jak naprawdę wygląda walka z nadmiernym deficytem

Rząd przedstawił Brukseli raport, który pokazuje, jak Polska radzi sobie z ograniczaniem deficytu mimo rekordowych wydatków na obronę i spadku wpływów z podatków. Czy Unia Europejska uzna te działania za wystarczające?

Nowe uprawnienia dla sołtysów [Nowelizacja 2026 r.]

1 stycznia 2026 r. nowe przepisy dotyczące uprawnień sołtysów oraz finansowania zadań z funduszu sołeckiego. Nowe regulacje wprowadzają m.in. obowiązkowe ubezpieczenia sołtysów oraz nadają im uprawnienia do zarządzania mieniem komunalnym na podstawie upoważnienia wydanego przez wójta.

REKLAMA

HPV: szczepienia obowiązkowe od 2027 roku. Ministerstwo Zdrowia wprowadza nowe przepisy

Szczepienia przeciw wirusowi brodawczaka ludzkiego (HPV) staną się obowiązkowe dla dzieci od 9. do 15. roku życia. Nowe przepisy mają na celu skuteczniejsze zapobieganie nowotworom wywoływanym przez HPV – w tym rakowi szyjki macicy.

Forum Rynku Zdrowia 2025: Prof. Czauderna apeluje o wzrost składki zdrowotnej. Minister zdrowia: tego się nie da już spiąć

Podczas XXI Forum Rynku Zdrowia w Warszawie doradca społeczny prezydenta, prof. Piotr Czauderna, wezwał do rozpoczęcia poważnej debaty o wzroście składki zdrowotnej. Minister zdrowia Jolanta Sobierańska-Grenda przyznała, że mimo rosnących kosztów ochrony zdrowia, rząd nie planuje podwyżki składki.

REKLAMA