REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak uzyskać pozwolenie na broń?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Bartłomiej Ceglarski
Bartłomiej Ceglarski
Jak uzyskać pozwolenie na broń?/ fot. Fotolia
Jak uzyskać pozwolenie na broń?/ fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Pozwolenie na broń może zostać wydane jedynie w ściśle określonych przypadkach. Jest ono wydawane przez właściwego miejscowo Komendanta Wojewódzkiego Policji w formie decyzji administracyjnej.

W rozumieniu ustawy o broni i amunicji bronią jest:

REKLAMA

REKLAMA

  • broń palna - w tym myśliwska, bojowa, gazowa, sportowa, alarmowa, sygnałowa;
  • broń pneumatyczna;
  • miotacze gazu obezwładniającego;
  • broń biała w postaci: ostrzy ukrytych w przedmiotach niemających wyglądu broni, kastetów i nunczaków, pałek posiadających zakończenie z ciężkiego i twardego materiału lub zawierających wkładki z takiego materiału, pałek wykonanych z drewna lub innego ciężkiego i twardego materiału, imitujących kij bejsbolowy;
  • kusze;
  • paralizatory.

Jakie ma znaczenie wydanie pozwolenia na broń?

Broń palną i amunicję do niej można posiadać tylko na podstawie pozwolenia na broń wydanego przez właściwego miejscowo komendanta wojewódzkiego Policji.

Broń pneumatyczną można posiadać na podstawie karty rejestracyjnej broni pneumatycznej wydanej przez właściwego ze względu na miejsce stałego pobytu zainteresowanej osoby lub siedzibę zainteresowanego podmiotu komendanta powiatowego Policji.

Istnieją wyjątki od wymogu posiadania pozwolenia na broń. Są one wymienione w art. 11 ustawy o broni i amunicji.

REKLAMA

Należy pamiętać o tym, że posiadanie broni bez pozwolenia jest przestępstwem. W przypadku broni palnej lub amunicji do niej, zostało ono określone w art. 263 § 2 Kodeksu karnego Za nielegalne posiadania broni palnej, można podlegać karze od 6 miesięcy do 8 lat pozbawienia wolności. Jeżeli chodzi o pozostałe rodzaje broni to ich nielegalne posiadanie stanowi wykroczenie z art.51 ustawy o broni i amunicji i podlega karze grzywny lub aresztu.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Polecamy: Gazeta Samorządu i Administracji

Kiedy może być wydane pozwolenie na broń?

Pozwolenie na posiadanie broni może zostać wydane jeżeli wnioskodawca nie stanowi zagrożenia dla samego siebie, porządku lub bezpieczeństwa publicznego oraz przedstawi ważną przyczynę posiadania broni. Pozwolenie na broń wydaje się w szczególności w celach:

  1. ochrony osobistej;
  2. ochrony osób i mienia;
  3. łowieckich;
  4. sportowych;
  5. rekonstrukcji historycznych;
  6. kolekcjonerskich;
  7. pamiątkowych;
  8. szkoleniowych.

Komu nie może być wydane pozwolenie na broń?

Pozwolenia na broń nie wydaje się osobie, która:

  • nie ma ukończonych 21 lat,
  • ma zaburzenia psychiczne o których mowa w ustawie z dnia 19 sierpnia 1994 r. o ochronie zdrowia psychicznego lub jest ograniczona psychofizycznie w znacznym stopniu.

Przesłanką do odmowy wydania pozwolenia jest także uzależnienie od alkoholu lub środków psychoaktywnych, nieposiadanie stałego miejsca pobytu na terytorium RP a także skazanie prawomocnym wyrokiem za:

  • umyślne przestępstwo, umyślne przestępstwo skarbowe
  • nieumyślne przestępstwo przeciwko życiu i zdrowiu lub przeciwko bezpieczeństwu w komunikacji popełnione w stanie nietrzeźwości lub pod wpływem środka odurzającego albo gdy sprawca zbiegł z miejsca zdarzenia.

W celach sportowych oraz łowieckich, osobie mające ukończone 18 lat może zostać wydanie pozwolenie na broń. Jest ono wydawane na wniosek szkoły, organizacji sportowej, Polskiego Związku Łowieckiego lub stowarzyszenia obronnego.

Co powinno zawierać podanie o pozwolenie na broń?

Prawidłowo sporządzony wniosek powinien zawierać m.in. oznaczenie daty, miejscowości, daty i miejsca urodzenia, adres stałego pobytu, nr PESEL, określenie liczby egzemplarzy broni, które wnioskodawca zamierza nabyć lub posiadać, podpis wnioskodawcy.

Przepisy wskazują, że do podania o pozwolenie na broń należy także załączyć:

  1. orzeczenia lekarskie i psychologiczne wydane przez upoważnionych lekarza i psychologa - biegły stwierdza, że wnioskodawca może posługiwać się bronią; 
  2. dokumenty potwierdzające istnienie ważnej przyczyny przywołanej w uzasadnieniu podania, np. w przypadku ubiegania się o broń w celach ochrony osobistej należy wykazać istnienie stałego, realnego i ponadprzeciętnego zagrożenia życia, zdrowia lub mienia.;

  C. Dowód uiszczenia opłaty skarbowej za wniosek - jest to kwota 242 zł;

  D. Dwa aktualne zdjęcia wnioskodawcy w formacie 3cm x 4cm.

Najczęściej wybieranym sposobem na uzyskanie pozwolenia jest ubieganie się o pozwolenie na broń do celów sportowych. W tym wypadku należy przedstawić dowód, że jest się członkiem klubu strzeleckiego, i że uzyskało się tam patent strzelecki oraz licencje strzelecką. Spełnienie tych przesłanek uprawnia do ubiegania się o pozwolenie na broń do celów sportowych.

Następny krok - egzamin

Po prawidłowym złożeniu wniosku o wydanie pozwolenia na broń osoba ubiegająca się o pozwolenie na broń musi zdać egzamin przed komisją powołaną przez właściwy organ policji ze znajomości przepisów dotyczących posiadania i używania danej broni oraz z umiejętności posługiwania się tą bronią.

Szczegółowy tryb oraz zakres egzaminy został uregulowany w rozporządzeniu Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji z dnia 20 marca 2000 r. w sprawie egzaminu ze znajomości przepisów dotyczących posiadania broni oraz umiejętności posługiwania się bronią.

Egzamin składa się z:

  • części teoretycznej, która sprawdza znajomość przepisów w zakresie użytkowania i posiadania broni oraz
  • praktycznej, która obejmuje sprawdzenie czy osoba potrafi bezpiecznie posługiwać się bronią.

Przed przystąpieniem do egzaminu należy wnieść opłatę, której wysokość jest uzależniona od celu w jakim wnioskodawca ubiega się o wydanie broni.

Wysokość opłaty za przystąpienie do egzaminu w przypadku ubiegania się o pozwolenie na broń w celach sportowych wynosi 800 zł, a w przypadku celów ochrony osobistej jest to kwota 500 zł.

Ostatni kroki - wydanie pozwolenia, zakup broni oraz jej rejestracja

Gdy podanie zostanie pozytywnie rozpatrzone oraz egzamin zostanie zaliczony, komendant wojewódzki wydaje pozwolenie na broń. Robi to w drodze decyzji administracyjnej. W tym pozwoleniu określa cel w jakim zostało wydane oraz rodzaj i liczbę egzemplarzy broni.

Po wydaniu pozwolenia, na wniosek osoby, która je uzyskała, komendant wojewódzki wydaje zaświadczenie uprawniające do nabycia broni. Tylko z tym zaświadczeniem możliwy jest zakup broni.

Nabywca broni jest zobowiązany do jej zarejestrowania w ciągu 5 dni od dnia zakupu na podstawie dowodu jej nabycia. Fakt nabycia zostaje potwierdzony w legitymacji posiadacza broni, która zostaje wydana przez organ wydający pozwolenie.

Opracowano na podstawie:

ustawy z dnia 21 maja 1999 r. o broni i amunicji (Dz.U. 1999 nr 53 poz. 549 z późn. zm.)

rozporządzenia Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji z dnia 20 marca 2000 r. w sprawie egzaminu ze znajomości przepisów dotyczących posiadania broni oraz umiejętności posługiwania się bronią (Dz.U. 2000 nr 19 poz. 241 z późn. zm.)

Zapisz się na newsletter
Śledź na bieżąco nowe inicjatywy, projekty i ważne decyzje, które wpływają na Twoje życie codzienne. Zapisz się na nasz newsletter samorządowy.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Sektor publiczny
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Wielki Wrocław. Decyzja państwowa, nie lokalna fanaberia. Kiedy nastąpi formalne rozszerzenie granic miasta?

Wrocław nie mieści się już w sobie. Oficjalnie żyje w nim 670 000 mieszkańców, ale w rzeczywistości – według badań miasta i uniwersytetu – blisko 900 000. To różnica, która decyduje o wszystkim: o liczbie szkół, o subwencjach, o liniach tramwajowych i o tym, ile karetek może ruszyć w drogę. Przez statystyczne złudzenie miasto wygląda na mniejsze, niż jest. A państwo udaje, że tego nie widzi.

Będą szkolenia dla samorządów dot. adaptacji do zmian klimatu. Ankieta do 14 listopada 2025 r.

Będą szkolenia dla samorządów dotyczące adaptacji do zmian klimatu. IOŚ-PIB rusza z konsultacjami szkoleń. Specjalna ankieta dostępna jest do 14 listopada 2025 r.

Program OLiOC w samorządach - zadania i finansowanie

Pierwszy Program Ochrony Ludności i Obrony Cywilnej jest wdrażany już w latach 2025–2026. Następne będą miały charakter planów czteroletnich. Co jest podstawą finansowania tych zadań?

Łatwiejszy obieg dokumentów związanych z budowami

Czy to możliwe, by było mniej papierów, a więcej spraw online w administracji budowlanej? Okazuje się, że tak – urzędy w Polsce zyskają nowoczesne narzędzia, które to umożliwią. Zmienione usługi SOPAB i e-Budownictwo uproszczą obsługę spraw – od wniosków po decyzje i podgląd statusu sprawy. Projekt jest finansowany z Funduszy Europejskich i stanowi element cyfryzacji usług publicznych.

REKLAMA

MSWiA: zmienimy przepisy o budżecie obywatelskim

Wprowadzenie obowiązku konsultowania z mieszkańcami uchwał określających tryb i zasady realizacji budżetu obywatelskiego oraz dopuszczenie realizacji zadań wieloletnich zapowiada Ministerstwo Spraw Wewnętrznych i Administracji. Prace nad zmianami legislacyjnymi ma prowadzić Komitet do spraw Pożytku Publicznego.

Rada Ministrów przyjęła zmiany w Programie Ochrony Ludności i Obrony Cywilnej na lata 2025-2026

Do końca 2025 r. część środków planowanych na realizację inwestycji budowlanych będzie można przeznaczyć na zakup sprzętu lub wyposażenia – wynika z przyjętych przez rząd zmian w Programie Ochrony Ludności i Obrony Cywilnej.

NIK: Samorządy przegrały walkę o poprawę jakości powietrza

Działania skontrolowanych przez NIK samorządów na rzecz wdrożenia uchwał antysmogowych, mających poprawić jakość powietrza, okazały się nieskuteczne - poinformowała NIK. Przy obecnym tempie wymiany kotłów ich likwidacja w gminach może zająć od 2 do 24 lat.

MKiŚ: Nowelizacja ustawy o zmianie ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach [Projekt]

Nowe regulacje poprawią jakość systemu gospodarowania odpadami komunalnymi oraz będą wspierać mieszkańców w prawidłowej segregacji i ograniczaniu ilości wytwarzanych odpadów. Dzięki nim gminy zyskają więcej narzędzi do motywowania mieszkańców do segregacji, na przykład poprzez obniżanie opłat czy rozszerzenie katalogu ulg i zwolnień.

REKLAMA

Wniosek od 3 listopada 2025 r. Kto dostanie nowe świadczenie z MOPS?

Od 3 listopada 2025 r. gminy przyjmują wnioski o bon ciepłowniczy. O nowe świadczenie można też ubiegać się w tradycyjnej papierowej formie, jak również drogą elektroniczną. Komu przysługuje takie wsparcie i ile wynosi? Czy w każdym ośrodku pomocy społecznej otrzymamy bon?

Gdzie wyrzucić kubek z McDonald's? Papier, plastik czy zmieszane - gdzie lądują kubki papierowe, jednorazowe, a gdzie kubek ceramiczny? Segregacja

Gdzie wyrzucić kubek z McDonald's? Czy to papierowy kubek jednorazowy, który powinien wylądować w pojemniku na papier? Gdzie zgodnie z prawidłową segregacją odpadów powinien znaleźć się kubek ceramiczny?

REKLAMA