REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak uzyskać pozwolenie na broń?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Bartłomiej Ceglarski
Bartłomiej Ceglarski
Jak uzyskać pozwolenie na broń?/ fot. Fotolia
Jak uzyskać pozwolenie na broń?/ fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Pozwolenie na broń może zostać wydane jedynie w ściśle określonych przypadkach. Jest ono wydawane przez właściwego miejscowo Komendanta Wojewódzkiego Policji w formie decyzji administracyjnej.

W rozumieniu ustawy o broni i amunicji bronią jest:

REKLAMA

  • broń palna - w tym myśliwska, bojowa, gazowa, sportowa, alarmowa, sygnałowa;
  • broń pneumatyczna;
  • miotacze gazu obezwładniającego;
  • broń biała w postaci: ostrzy ukrytych w przedmiotach niemających wyglądu broni, kastetów i nunczaków, pałek posiadających zakończenie z ciężkiego i twardego materiału lub zawierających wkładki z takiego materiału, pałek wykonanych z drewna lub innego ciężkiego i twardego materiału, imitujących kij bejsbolowy;
  • kusze;
  • paralizatory.

Jakie ma znaczenie wydanie pozwolenia na broń?

Broń palną i amunicję do niej można posiadać tylko na podstawie pozwolenia na broń wydanego przez właściwego miejscowo komendanta wojewódzkiego Policji.

Broń pneumatyczną można posiadać na podstawie karty rejestracyjnej broni pneumatycznej wydanej przez właściwego ze względu na miejsce stałego pobytu zainteresowanej osoby lub siedzibę zainteresowanego podmiotu komendanta powiatowego Policji.

Istnieją wyjątki od wymogu posiadania pozwolenia na broń. Są one wymienione w art. 11 ustawy o broni i amunicji.

Należy pamiętać o tym, że posiadanie broni bez pozwolenia jest przestępstwem. W przypadku broni palnej lub amunicji do niej, zostało ono określone w art. 263 § 2 Kodeksu karnego Za nielegalne posiadania broni palnej, można podlegać karze od 6 miesięcy do 8 lat pozbawienia wolności. Jeżeli chodzi o pozostałe rodzaje broni to ich nielegalne posiadanie stanowi wykroczenie z art.51 ustawy o broni i amunicji i podlega karze grzywny lub aresztu.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Polecamy: Gazeta Samorządu i Administracji

Kiedy może być wydane pozwolenie na broń?

Pozwolenie na posiadanie broni może zostać wydane jeżeli wnioskodawca nie stanowi zagrożenia dla samego siebie, porządku lub bezpieczeństwa publicznego oraz przedstawi ważną przyczynę posiadania broni. Pozwolenie na broń wydaje się w szczególności w celach:

  1. ochrony osobistej;
  2. ochrony osób i mienia;
  3. łowieckich;
  4. sportowych;
  5. rekonstrukcji historycznych;
  6. kolekcjonerskich;
  7. pamiątkowych;
  8. szkoleniowych.

Komu nie może być wydane pozwolenie na broń?

Pozwolenia na broń nie wydaje się osobie, która:

  • nie ma ukończonych 21 lat,
  • ma zaburzenia psychiczne o których mowa w ustawie z dnia 19 sierpnia 1994 r. o ochronie zdrowia psychicznego lub jest ograniczona psychofizycznie w znacznym stopniu.

Przesłanką do odmowy wydania pozwolenia jest także uzależnienie od alkoholu lub środków psychoaktywnych, nieposiadanie stałego miejsca pobytu na terytorium RP a także skazanie prawomocnym wyrokiem za:

  • umyślne przestępstwo, umyślne przestępstwo skarbowe
  • nieumyślne przestępstwo przeciwko życiu i zdrowiu lub przeciwko bezpieczeństwu w komunikacji popełnione w stanie nietrzeźwości lub pod wpływem środka odurzającego albo gdy sprawca zbiegł z miejsca zdarzenia.

W celach sportowych oraz łowieckich, osobie mające ukończone 18 lat może zostać wydanie pozwolenie na broń. Jest ono wydawane na wniosek szkoły, organizacji sportowej, Polskiego Związku Łowieckiego lub stowarzyszenia obronnego.

Co powinno zawierać podanie o pozwolenie na broń?

Prawidłowo sporządzony wniosek powinien zawierać m.in. oznaczenie daty, miejscowości, daty i miejsca urodzenia, adres stałego pobytu, nr PESEL, określenie liczby egzemplarzy broni, które wnioskodawca zamierza nabyć lub posiadać, podpis wnioskodawcy.

Przepisy wskazują, że do podania o pozwolenie na broń należy także załączyć:

  1. orzeczenia lekarskie i psychologiczne wydane przez upoważnionych lekarza i psychologa - biegły stwierdza, że wnioskodawca może posługiwać się bronią; 
  2. dokumenty potwierdzające istnienie ważnej przyczyny przywołanej w uzasadnieniu podania, np. w przypadku ubiegania się o broń w celach ochrony osobistej należy wykazać istnienie stałego, realnego i ponadprzeciętnego zagrożenia życia, zdrowia lub mienia.;

  C. Dowód uiszczenia opłaty skarbowej za wniosek - jest to kwota 242 zł;

  D. Dwa aktualne zdjęcia wnioskodawcy w formacie 3cm x 4cm.

Najczęściej wybieranym sposobem na uzyskanie pozwolenia jest ubieganie się o pozwolenie na broń do celów sportowych. W tym wypadku należy przedstawić dowód, że jest się członkiem klubu strzeleckiego, i że uzyskało się tam patent strzelecki oraz licencje strzelecką. Spełnienie tych przesłanek uprawnia do ubiegania się o pozwolenie na broń do celów sportowych.

Następny krok - egzamin

REKLAMA

Po prawidłowym złożeniu wniosku o wydanie pozwolenia na broń osoba ubiegająca się o pozwolenie na broń musi zdać egzamin przed komisją powołaną przez właściwy organ policji ze znajomości przepisów dotyczących posiadania i używania danej broni oraz z umiejętności posługiwania się tą bronią.

Szczegółowy tryb oraz zakres egzaminy został uregulowany w rozporządzeniu Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji z dnia 20 marca 2000 r. w sprawie egzaminu ze znajomości przepisów dotyczących posiadania broni oraz umiejętności posługiwania się bronią.

Egzamin składa się z:

  • części teoretycznej, która sprawdza znajomość przepisów w zakresie użytkowania i posiadania broni oraz
  • praktycznej, która obejmuje sprawdzenie czy osoba potrafi bezpiecznie posługiwać się bronią.

Przed przystąpieniem do egzaminu należy wnieść opłatę, której wysokość jest uzależniona od celu w jakim wnioskodawca ubiega się o wydanie broni.

Wysokość opłaty za przystąpienie do egzaminu w przypadku ubiegania się o pozwolenie na broń w celach sportowych wynosi 800 zł, a w przypadku celów ochrony osobistej jest to kwota 500 zł.

Ostatni kroki - wydanie pozwolenia, zakup broni oraz jej rejestracja

REKLAMA

Gdy podanie zostanie pozytywnie rozpatrzone oraz egzamin zostanie zaliczony, komendant wojewódzki wydaje pozwolenie na broń. Robi to w drodze decyzji administracyjnej. W tym pozwoleniu określa cel w jakim zostało wydane oraz rodzaj i liczbę egzemplarzy broni.

Po wydaniu pozwolenia, na wniosek osoby, która je uzyskała, komendant wojewódzki wydaje zaświadczenie uprawniające do nabycia broni. Tylko z tym zaświadczeniem możliwy jest zakup broni.

Nabywca broni jest zobowiązany do jej zarejestrowania w ciągu 5 dni od dnia zakupu na podstawie dowodu jej nabycia. Fakt nabycia zostaje potwierdzony w legitymacji posiadacza broni, która zostaje wydana przez organ wydający pozwolenie.

Opracowano na podstawie:

ustawy z dnia 21 maja 1999 r. o broni i amunicji (Dz.U. 1999 nr 53 poz. 549 z późn. zm.)

rozporządzenia Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji z dnia 20 marca 2000 r. w sprawie egzaminu ze znajomości przepisów dotyczących posiadania broni oraz umiejętności posługiwania się bronią (Dz.U. 2000 nr 19 poz. 241 z późn. zm.)

Zapisz się na newsletter
Śledź na bieżąco nowe inicjatywy, projekty i ważne decyzje, które wpływają na Twoje życie codzienne. Zapisz się na nasz newsletter samorządowy.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Sektor publiczny
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Sytuacja na granicy polsko-niemieckiej. Ekspert: obustronna spirala działań pozornych. Kiedy Niemcy nie powinny odsyłać migranta do Polski?

To Niemcy rozpoczęli ten teatr polityczny na granicy z Polską, a teraz szefowie rządów Friedrich Merz i Donald Tusk wchodzą w spiralę działań pozornych - powiedział PAP Piotr Buras, dyrektor warszawskiego biura Europejskiej Rady Spraw Zagranicznych (ECFR) .

Przeciwdziałanie praniu pieniędzy i finansowaniu terroryzmu w JST. Najważniejsze informacje

System przeciwdziałania praniu pieniędzy i finansowaniu terroryzmu dotyczy również jednostek samorządu terytorialnego. Z tego powodu są one objęte szeregiem obowiązków. Co trzeba wiedzieć o obowiązujących przepisach? Oto lista 10 najważniejszych informacji!

Od 1 września 2025 r. podwyżka o 8 i 16 zł za odbiór śmieci w Krakowie

Od 1 września w Krakowie wzrośnie opłata za odbiór śmieci posegregowanych: z 27 do 35 zł miesięcznie od jednego mieszkańca. W przypadku odpadów nieposegregowanych stawka zwiększy się z 54 do 70 zł od mieszkańca.

MKiŚ: wyznaczamy lasy społeczne z ograniczoną wycinką drzew. 158 tys. ha wokół 11 największych aglomeracji

Ministerstwo Klimatu i Środowiska poinformowało 2 lipca 2025 r., że zakończyło pierwszy etap projektu wyznaczania lasów społecznych wokół największych polskich miast. To przełomowy krok w kierunku zmiany podejścia do gospodarki leśnej - z naciskiem na potrzeby społeczne, zdrowotne i ekologiczne mieszkańców aglomeracji. O szczegółach w trakcie konferencji prasowej mówiła ministra klimatu i środowiska Paulina Hennig-Kloska oraz wiceminister klimatu i środowiska, główny konserwator przyrody Mikołaj Dorożała.

REKLAMA

Zmiany w opłatach za śmieci – będą nowe zasady segregacji, ulgi i kontrola deklaracji [PROJEKT MKiŚ]

W wykazie prac legislacyjnych pojawił się projekt nowelizacji ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach. Chodzi o zmiany w funkcjonowaniu systemu gospodarowania odpadami na poziomie gminnym, które w ocenie projektodawców będą odpowiadać na realne potrzeby JST oraz mieszkańców.

RPO: Dość "wrogich przejęć" między gminami. Potrzebna kontrola sądowa

Rzecznik Praw Obywatelskich apeluje do premiera Donalda Tuska o zawieszenie kontrowersyjnych decyzji dotyczących zmian granic gmin do czasu wprowadzenia nowych przepisów. Od lat brakuje skutecznej kontroli sądowej nad decyzjami Rady Ministrów, które prowadzą do konfliktów między samorządami.

Granica polsko-niemiecka. Polska wprowadza kontrole. Przedsiębiorcy mają 3 pytania

Czy Niemcy przerzucają imigrantów do Polski? Co z granicą polsko-niemiecką? Polska wprowadza kontrole graniczne w celu zapobiegania napływom nielegalnych migrantów. Co na to Niemcy?

Premier Tusk: po rekonstrukcji w rządzie będą wyłącznie przyzwoici ludzie; około 15 lipca zapadną decyzje personalne

W dniu 30 czerwca 2025 r. na konferencji prasowej Premier Donald Tusk zapowiedział, że około 15 lipca zaproponuje kształt rządu po rekonstrukcji. Rozmowy w tej sprawie są prowadzone z liderami koalicyjnych ugrupowań - PSL, Polski 2050 i Lewicy. Żyjemy w ustrojowym bałaganie, podważane są obiektywne kryteria prawne, dlatego chciałbym, by politycy kierowali się naturalnymi kryteriami, jak zdrowy rozsądek czy zwykła ludzka przyzwoitość, i tacy będą ministrowie po rekonstrukcji - mówił 27 czerwca 2025 r. na konferencji prasowej premier Donald Tusk.

REKLAMA

Nowelizacja specustawy powodziowej. Nowe zadania i obowiązki samorządów

Możliwość zamiany zniszczonych nieruchomości na lokale komunalne, obowiązek raportowania decyzji WZ, świadczenie lokalowe, premia powodziowa czy ułatwienia proceduralne w odbudowie zniszczonych domów i obiektów – to najważniejsze zmiany w specustawie powodziowej. Nowelizacja ustawy wzmacnia kompetencje JST, daje im nowe narzędzia, ale też nakłada dodatkowe obowiązki administracyjne i sprawozdawcze.

Czym różni się „odbiór” odpadów komunalnych z nieruchomości od „przyjmowania odpadów”

NSA przypomniał gminom, że ustawodawca rozróżnia pojęcia odbierania odpadów komunalnych od ich przyjmowania i wprowadza odrębnie różne sposoby oddawania odpadów. Co za tym idzie – mechanizmy nie mogą być traktowane jako formy zamienne, kształtowane według własnego uznania gminy.

REKLAMA