Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Postępowanie administracyjne

Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Dla niektórych osób uwłaszczenie gruntów pod blokami i domami to już historia. Warto jednak pamiętać, że wiele postępowań w tej sprawie wydłużyło się przez koronawirusa.
W dniu 22 czerwca 2020 r. Naczelny Sąd Administracyjny podjął uchwałę w składzie 7 sędziów (sygn. II OPS 5/19), w której uznał, że wniesienie skargi na bezczynność po zakończeniu przez organ administracji publicznej prowadzonego postępowania poprzez wydanie decyzji ostatecznej stanowi przeszkodę w merytorycznym rozpoznaniu takiej skargi.
Ustawodawca nakazuje doręczać pisma urzędowe cudzoziemcowi pod wskazanym przez niego adresem albo w każdym miejscu, w którym cudzoziemca zastanie. Nie musi to być adres zamieszkania czy adres miejsca pracy. Dopuszczalne jest również doręczanie pisma w trybie zastępczym oraz za pośrednictwem ustanowionego przez cudzoziemca pełnomocnika.
Ustawa o szczególnych rozwiązaniach związanych z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID-19, innych chorób zakaźnych oraz wywołanych nimi sytuacji kryzysowych przewiduje zawieszenie biegu niektórych terminów procesowych i materialnych. Zgodnie z założeniem, w okresie obowiązywania stanu zagrożenia epidemicznego oraz stanu epidemii zawieszone zostają terminy na dokonanie różnych czynności prawnych i procesowych.
Uzyskanie decyzji o pozwoleniu na budowę uzależnione jest od spełnienia szeregu warunków. W praktyce pojawiają się wątpliwości czy organ może uzależnić wydanie takiej decyzji od uprzedniego wykonania przez inwestora obowiązku remediacji.
Czy w najbliższym czasie czeka nas rewolucja w procedurze wydawania warunków technicznych przyłączenia do sieci wod – kan? Wiele na to wskazuje, najwięcej: tempo prac nad projektem nowelizacji ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. Prawo budowlane.
W dniu 14 października 2019 r. Prezydent Andrzej Duda podpisał ustawę z dnia 11 września 2019 r. o zmianie ustawy o postępowaniu egzekucyjnym w administracji oraz niektórych innych ustaw.
Uregulowane w przepisach Kodeksu postępowania administracyjnego zaświadczenia mają cechy w sposób precyzyjny określone przez ustawodawcę. Zaświadczenie musi zostać wydane w sytuacji, gdy urzędowego potwierdzenia określonych faktów lub stanu prawnego wymaga określony przepis prawa lub też gdy osoba ubiega się potwierdzenia określonych faktów lub stanu prawnego ze względu na swój interes prawny.
W dniu 31 maja weszły w życie: nowelizacja ustawy – Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi oraz niektórych innych ustaw oraz art. 4 ustawy z dnia 10 stycznia 2014 r. o zmianie ustawy o informatyzacji działalności podmiotów realizujących zadania publiczne oraz niektórych innych ustaw. Nowe przepisy wprowadzają elektronizację postępowania przed sądami administracyjnymi.
W dniu 29 lipca 2019 r. Prezydent podpisał ustawę z dnia 4 lipca 2019 r. o zmianie ustawy o postępowaniu egzekucyjnym w administracji oraz niektórych innych ustaw. Większość przepisów dotyczących naliczania i poboru kosztów egzekucyjnych wejdzie w życie po upływie 18 miesięcy od dnia ogłoszenia. W ustawie określono dwie maksymalne stawki opłaty manipulacyjnej pobieranej przez organ egzekucyjny.
Rada gminy może określić w lokalnych standardach urbanistycznych wymagania dla inwestycji towarzyszących, o ile jest to niezbędne dla zachowania ładu przestrzennego.
Zmiany w postępowaniu egzekucyjnym w administracji już niedługo. Senacka komisja przyjęła bez poprawek nowelę ustawy, upraszczającej postępowania egzekucyjne w administracji.
Nadanie pisma w placówce pocztowej operatora świadczącego pocztowe usługi powszechne w innym państwie członkowskim Unii Europejskiej zostało zrównane w skutkach z nadaniem pisma w polskiej placówce pocztowej.
Już niedługo wzrosną koszty postępowania administracyjnego dla obywateli. Jak zmienią się opłaty za egzekucję administracyjną?
Zmiany w zasadach doręczeń pism w postępowaniu administracyjnym już niedługo. Ustawa z dnia 16 maja 2019 r. o zmianie ustawy – Kodeks postępowania administracyjnego podpisana przez Prezydenta 6 czerwca 2019 r.
W dniu 16 maja 2019 r. Prezydent Andrzej Duda podpisał ustawę z dnia 12 kwietnia 2019 r. o zmianie ustawy – Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi oraz niektórych innych ustaw. Jest to związane z elektronizacją postępowania administracyjnego, które ma nastąpić już 31 maja 2019 r.
W dniu 16 maja 2019 r. Prezydent podpisał ustawę z dnia 12 kwietnia 2019 r. o zmianie ustawy – Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi oraz niektórych innych ustaw. Zmiany związane są elektronizacją postępowania przed sądami administracyjnymi. Zmiany wchodzą w życie 31 maja 2019 r.
Kobiety z rocznika 1953 wnioskują o kolejne przeliczenie emerytury. Czy wznowienie postępowania będzie możliwe?
Na stronie Rządowego Centrum Legislacji, opublikowany został projekt ustawy z dnia 19 marca 2019 roku o zmianie ustawy o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko oraz niektórych innych ustaw, zakładający istotne zmiany w procedurze wydawania decyzji środowiskowych. Mają one na celu przyspieszenie wydawania tychże decyzji.
Wojewódzki Sąd Administracyjny po kasacji w Naczelnym Sądzie Administracyjnym wydał wyrok w sprawie dotyczącej udostępnienia informacji publicznej. Przygotował przy tym dla organów swoiste vademecum co do prawidłowego sposobu przygotowania odpowiedzi na wnioski o dostęp do informacji publicznej.
Spór o udostępnienie informacji publicznej wiąże się z możliwością poniesienia przez instytucję publiczną dodatkowych kosztów. Chodzi nie tylko o koszty wynikające z poniesienia własnych wydatków czy o zwrot kosztów przeciwnika. Niekiedy kosztami urzędu są również specyficzne sankcje finansowe, orzekane przez sądy administracyjne.
Prezydent podpisał ustawę z dnia 6 grudnia 2018 r. o Krajowym Rejestrze Zadłużonych. Przepisy ustawy zaczną obowiązywać od 1 grudnia 2020 r. Ustawa wprowadza szereg zmian w egzekucji administracyjnej.
Sprawdź co się zmieni w postępowaniu przed sądami administracyjnymi. Prezydent podpisał ustawę z dnia 9 listopada 2018 r. o zmianie ustawy - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi. Zmiany wchodzą w życie już w 2019 r.
Prezydent podpisał ustawę z dnia 9 listopada 2018 r. o zmianie ustawy o rybołówstwie morskim oraz niektórych innych ustaw. Ustawa tworzy nowy centralny organ administracji rządowej – Głównego Inspektora Rybołówstwa Morskiego.
Przepisy Kodeksu postępowania administracyjnego regulujące zasady nakładania administracyjnych kar pieniężnych stosuje się w takim zakresie, w jakim materia ta nie została uregulowana w przepisach odrębnych. Dlatego też wykładnia regulujących to zagadnienie przepisów art. 189a i następnych k.p.a. nie stanowi tylko teoretycznej analizy, ale będzie wykorzystana w praktyce. Warto więc z takiej właśnie perspektywy przyjrzeć się poszczególnym przepisom dotyczącym administracyjnych kar pieniężnych.
W dniu 6 listopada 2018 r. Prezydent podpisał ustawę z dnia 4 października 2018 r. o zmianie ustawy o produktach pochodzenia zwierzęcego oraz ustawy o bezpieczeń­stwie żywności i żywienia. Ustawa znacznie upraszcza procedury administracyjne.
Zasada szybkości postępowania administracyjnego uregulowana została w art. 12 Kodeksu postępowania administracyjnego. Jest jedną z ważniejszych zasad postępowania administracyjnego.
Udział organizacji społecznych w postępowaniu administracyjnym uregulowany został w art. 31 Kodeksu postępowania administracyjnego. Organizacja może żądać albo wszczęcia postępowania administracyjnego albo dopuszczenia jej do udziału w nim.
Zasada informowania stron w postępowaniu administracyjnym uregulowana została w Kodeksie postępowania administracyjnego. Obowiązek informowania stron leży po stronie organów administracji publicznej.
Pogłębianie zaufania obywateli do postępowania administracyjnego jest jedną z zasad postępowania administracyjnego. Zasada uregulowana została w art. 8 Kodeksu postępowania administracyjnego.
Art. 101 ustawy o samorządzie gminnym formułuje prawo do zaskarżenia uchwały i zarządzenia organu gminy. Jest to narzędzie skierowane do każdego, czyj interes prawny naruszył akt prawny wójta czy też rady gminy. Niemniej jednak warto wiedzieć, jak praktyka sądów ustosunkowała się do ogólnie określonych w ustawie warunków legitymacji do wniesienia skargi.
Ugoda administracyjna jest alternatywną metodą rozstrzygania spraw z zakresu postępowania administracyjnego. Co ważne, ugoda wywołuje takie same skutki jak decyzja administracyjna. Kiedy można zawrzeć ugodę administracyjną? Jakie warunki powinna spełniać ugoda?
Ponaglenie jest stosunkowo nowym środkiem prawnym, który ma umożliwić zwalczanie opieszałości organów. Ponaglenie zastąpiło zażalenie w 2017 r. Przysługuje stronie zarówno w razie bezczynności organu administracji, jak i w przypadku przewlekłości w postępowaniu administracyjnym.
Mediacja w postępowaniu administracyjnym obecna jest stosunkowo niedługo, bo zaledwie od 2017 r. Mediacja to alternatywna metoda rozwiązywania sporów, która pozwala na polubowne załatwienie sprawy przy udziale bezstronnego i neutralnego mediatora. Jakie zasady obowiązują w mediacji?
Regulacje dotyczące milczącego załatwienia sprawy obowiązują zaledwie od 2017 r. Milczące załatwienie sprawy ma rozwiązać kwestie bezczynności organu administracji, a w pewnych przypadkach przyśpieszyć postępowania administracyjne. Warto znać właściwe terminy oraz tryby, w których sprawa zostaje załatwiona milcząco.
Wniosek o sporą ilość informacji publicznej, wymagający dużego nakładu pracy, połączony z wysiłkiem intelektualnym i powodujący dezorganizację pracy podmiotu zobowiązanego sprawia, że dotyczy informacji publicznej przetworzonej.
Zdaniem NSA od decyzji Dyrektora MOPSu odmawiającej dostępu do informacji publicznej nie przysługuje odwołanie do SKO, lecz wniosek o ponowne rozpatrzenie sprawy.
W maju 2018 r. Prezydent podpisał ustawę z dnia 13 kwietnia 2018 r. o zmianie ustawy – Kodeks postępowania cywilnego, ustawy o postępowaniu egzekucyjnym w administracji oraz ustawy o księgach wieczystych i hipotece. Co się zmieniło?
Wojewoda śląski wydał zarządzenia zastępcze zmieniające nazwy ulic pod koniec marca 2018 r. Sprawa trafiła do sądu administracyjnego.
Rzecznik Praw Obywatelskich wystąpił do Naczelnego Sądu Administracyjnego z wnioskiem o podjęcie uchwały mającej rozstrzygnąć czy w ramach udostępniania akt postępowania stronie mieści się sporządzanie przez organ, w sposób wynikających z posiadanych możliwości technicznych i organizacyjnych, na wniosek strony, kopii dokumentacji zgromadzonej w aktach sprawy.
Kolejny raz zmienią się przepisy Kodeksu postępowania administracyjnego. Zmiany dotyczą zasady pisemności. Ponadto do katalogu zasad ogólnych postępowania administracyjnego nowego przepisu – art. 14a KPA.
W praktyce konkretne postępowania o uzupełnienie czy sprostowanie decyzji administracyjnej znacznie się od siebie różnią. Dotyczy to w szczególności ich zakresu przedmiotowego i w konsekwencji – zakresu postępowania wyjaśniającego. Oba tryby służą przede wszystkim naprawie błędów bez konieczności podważania całej decyzji.
Wyrok NSA utrzymał w mocy dwa wyroki Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, który uchylił decyzję Inspekcji Ochrony Środowiska o braku podstaw do wstrzymania działalności kompostowni i składowiska odpadów na warszawskim Radiowie.
Od początku obowiązywania kodeksu postępowania administracyjnego, a więc od 1 stycznia 1961 r. zasadą jest, że jeżeli strona w postępowaniu administracyjnym ustanowiła pełnomocnika, pisma doręcza się pełnomocnikowi. Wydawałoby się, że reguła ta jest jednoznaczna i oczywista, a tymczasem pomimo obowiązywania jej od kilkudziesięciu lat, praktyka organów jest często taka, że pisma doręcza się wyłącznie stronie (z pominięciem pełnomocnika) albo z kolei zarówno stronie jak i jej pełnomocnikowi.
Sądy administracyjne interpretują przepisy ustawy o postępowaniu przed sądami administracyjnymi w taki sposób, że dopiero przedłożenie pełnomocnictwa w postępowaniu sądowym obliguje sąd do dokonywania doręczeń pełnomocnikowi, nawet jeśli ten reprezentował stronę na etapie postępowania administracyjnego, a udzielone mu pełnomocnictwo obejmowało umocowanie do reprezentowania klienta również przed sądami wszelkich instancji.
Zdaniem WSA w Olsztynie, nie każda ulica mająca w nazwie datę oznaczoną dniem i miesiącem, mogącą mieć pochodzenie „komunistyczne”, podlega dekomunizacji.
Temat tzw. dużej ustawy reprywatyzacyjnej od kilku tygodni mocno porusza opinię publiczną. Lata nadużywania prawa i niesprawiedliwości społecznej, szczególnie przy tzw. dzikiej reprywatyzacji w Warszawie sprawiły, iż dyskusja o powojennych zaszłościach prawnych  dawno już przestała być domeną prawników czy historyków, a stała się istotnym elementem dyskursu politycznego toczonego już nieomal powszechnie.
Wojewoda Śląski w rozstrzygnięciu nadzorczym uznał, że brak jest podstaw prawnych do nadawania w drodze uchwały nazwy ulicom znajdującym się w fazie projektu.
Spory między urzędami o to, który z nich jest właściwy do załatwienia sprawy, to złożony prawnie problem. Dlatego dużą część z nich rozstrzyga NSA. Spory te można podzielić na spory o właściwość organu oraz spory kompetencyjne. Najwięcej problemów nastręczają tzw. spory negatywne – kiedy żaden z urzędów nie chce uznać swojej właściwości do rozpatrzenia danej sprawy. W artykule analizujemy przykłady najnowszych sporów rozstrzyganych przez NSA i argumentów użytych do wydanych postanowień.
Na takie pytanie orzecznictwo sądów administracyjnych nie udzieliło - jak do tej pory definitywnej odpowiedzi. Z istniejących wyroków jedynie pośrednio można wnioskować, że zakaz taki może wynikać jedynie z uchwalonych na podstawie przepisów ustawy o samorządzie gminnym aktów prawa miejscowego określających zasady i tryb korzystania z komunalnych obiektów i urządzeń użyteczności publicznej.