REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Łatwiej o pomoc unijną na sfinansowanie budowy dróg

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Andrzej Okrasiński

REKLAMA

REKLAMA

W Sektorowym Programie Operacyjnym Transport (SPOT) wprowadzono od niedawna zmiany do umów o wypłatę dotacji. Będzie można otrzymać dofinansowanie projektu drogowego nawet do 100 proc. kosztów inwestycyjnych. Prostsze będą w niektórych przypadkach procedury otrzymania pomocy. Program ten jest adresowany m.in. do powiatów.

W ramach transportu drogowego głównymi beneficjentami SPOT są: miasta na prawach powiatu (powiaty grodzkie),Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad, Policja, Straż Pożarna. W ramach natomiast transportu kolejowego głównymi beneficjentami SPOT są: PKP PLK i PKP Przewozy Regionalne.

REKLAMA

REKLAMA

Wszystkie projekty w ramach SPOT, za wyjątkiem projektów realizowanych w Działaniu 1.3 Rozwój systemów intermodalnych, muszą zostać rozliczone do dnia 30 czerwca 2008 r. Projekty realizowane w ramach wyżej wspomnianego Działania 1.3 zgodnie z przepisami zostaną zakończone do końca 2008 r.

Zmiany w systemie realizacji SPOT mają na celu przyśpieszenie jego wykonania i skuteczniejszego sposobu pozyskania dotacji.

Znowelizowano instrukcję wypełniania wniosku o płatność, w kilku miejscach upraszczając sam wniosek. Wprowadzenie zmian w SPO Transport było podyktowane poważnymi opóźnieniami w wypłacie przyznanych wcześniej dotacji. Według analizy przyczyn zaistniałej sytuacji, dokonanych przez Ministerstwo Rozwoju Regionalnego i Ministerstwo Transportu, opóźnienia powstały przede wszystkim z powodu:

REKLAMA

• popełniania przez beneficjentów częstych i podobnych błędów przy składaniu wniosków o płatności,

Dalszy ciąg materiału pod wideo

• problemów z rozliczaniem robót nieprzewidzianych na etapie projektowania wynikających z różnic między przedmiarem i obmiarem,

• niedokładnego sporządzania dokumentacji technicznej.

Nastąpiła więc konieczność uproszczenia procedur składania wniosków o płatności.

PRZYKŁAD

WARTOŚĆ SKUMULOWANA I KWOTY NARASTAJĄCE

Do poprzedniego wniosku o płatność na prace przygotowawcze wydano 10 tys. zł. Natomiast do obecnego wniosku zostały dołączone 3 faktury na kwoty: 2 tys. zł, 8,2 tys. zł i 5,5 tys. zł. A z tego koszty kwalifikowane wyniosły odpowiednio: 2 tys. zł, 1,3 tys. zł oraz 4,5 tys. zł. Wypełnienie kolumn powinno wyglądać następująco:

• 12 tys. zł,

• 13,3 tys. zł,

• 17,8 tys. zł.

Najważniejsze zmiany

Beneficjent wypełnia wniosek o płatność przy pomocy generatora wniosków płatniczych. Wniosek musi być parafowany przez osobę do tego upoważnioną na każdej stronie. Musi być opatrzony podpisem i pieczęcią imienną na ostatniej stronie przez osobę upoważnioną do zaciągnięcia zobowiązania finansowego w starostwie powiatowym.

Załączniki do wniosku o płatność, które są trwale spięte, wystarczy ponumerować każdą stronę. Na pierwszej stronie przystawić należy pieczątkę beneficjenta za zgodność z oryginałem wraz z podpisem, datą i informacją o liczbie stron, jaką posiada dany dokument.

Beneficjent może złożyć wniosek o płatność przygotowany w komputerowym formacie Word.

W sytuacji gdy dany wydatek (koszt) kwalifikowany został pominięty we wniosku o płatności sporządzonym dla okresu, którego dotyczył, można go ująć w odrębnym wniosku o płatność dla wydatków nierozliczonych lub we wniosku o płatność końcową.

W przypadku wniosku o płatność końcową w piśmie przekazującym ten wniosek do właściwej instytucji należy zawrzeć informacje o umieszczeniu w tym wniosku wydatków poniesionych w poprzednich okresach rozliczeniowych.

Beneficjent zobowiązany jest przedstawić oświadczenie (niekoniecznie zaświadczenie) albo inny podobny dokument potwierdzający posiadanie numeru NIP przez bezpośredniego wykonawcę projektu drogowego w przypadku, gdy dokumenty takie nie były dostarczane przy kontroli zamówienia publicznego, albo gdy nie były dostarczane podczas przekazywania umowy z wykonawcą do instytucji przyjmującej wniosek o płatność lub we wcześniejszych wnioskach.

Należy w zestawieniu wniosku wykazywać faktury korygujące, jeżeli takie otrzymał beneficjent. W zasadzie należy tylko podawać różnice wynikające z dokonania korekty.

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

Fundusze dla powiatów

KTO SKŁADA WNIOSEK

Wniosek o dofinansowanie składa potencjalny beneficjent starający się o dofinansowanie w ramach Sektorowego Programu Operacyjnego Transport. Natomiast wniosek o płatność składa jednostka samorządowa, która podpisała wcześniej już umowę o dofinansowanie projektu z ministrem transportu i rozpoczęła realizację projektu w ramach tego programu unijnego.

Roboty dodatkowe

W przypadku robót dodatkowych wykonywanych w ramach realizacji projektu, robót zamiennych i uzupełniających oraz robót finansowanych w ramach tzw. kwot warunkowych, o które refundację beneficjent się ubiega, do wniosku o płatność należy dołączyć: protokoły konieczności, karty obmiaru, polecenia zmian, instrukcje zmian.

Dla robót dodatkowych, uzupełniających powinny być także dołączone protokoły z przeprowadzonych postępowań. Należy także dołączyć umowę z wykonawcą wraz z ewentualnymi aneksami, kosztorysy ofertowe lub uzgodnieniowe, o ile nie były wcześniej przekazane do właściwej instytucji.

Do wniosku o płatność powinny być także dołączone umowy oraz wszystkie podpisane aneksy do umów z wykonawcami, jeżeli nie były wcześniej przekazywane do właściwej instytucji.

Pilnowanie faktur

Beneficjent musi sporządzić tzw. zestawienie faktur, jako dokumentów finansowych zaświadczających wykonywane roboty i prace podczas realizacji projektu. Zestawienie faktur należy sporządzić według wzoru zamieszczonego na stronach internetowych: www.spot.gov.pl lub www.funduszestrukturalne.gov.pl/SPOT. Dodatkowo tabele elementów rozliczeniowych (lub zestawienie równoważne) dotychczas przekazywane w wersji papierowej należy obecnie przekazywać także w wersji elektronicznej. Wskazane jest, by dokument elektroniczny był zapisany w formacie umożliwiającym jego edycje i odtworzenie (plik xls). Trudno w tym przypadku twierdzić, że jest to uproszczenie.

Andrzej Okrasiński

andrzej.okrasinski@infor.pl

PODSTAWA PRAWNA

• Rozporządzenie ministra rozwoju regionalnego z 26 lutego 2007 r. w sprawie trybu, terminów i zakresu sprawozdawczości dotyczącej realizacji Narodowego Planu Rozwoju oraz trybu i zakresu rozliczeń (Dz.U. nr 44, poz. 283).

Zapisz się na newsletter
Śledź na bieżąco nowe inicjatywy, projekty i ważne decyzje, które wpływają na Twoje życie codzienne. Zapisz się na nasz newsletter samorządowy.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Sektor publiczny
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Łatwiejszy obieg dokumentów związanych z budowami

Czy to możliwe, by było mniej papierów, a więcej spraw online w administracji budowlanej? Okazuje się, że tak – urzędy w Polsce zyskają nowoczesne narzędzia, które to umożliwią. Zmienione usługi SOPAB i e-Budownictwo uproszczą obsługę spraw – od wniosków po decyzje i podgląd statusu sprawy. Projekt jest finansowany z Funduszy Europejskich i stanowi element cyfryzacji usług publicznych.

MSWiA: zmienimy przepisy o budżecie obywatelskim

Wprowadzenie obowiązku konsultowania z mieszkańcami uchwał określających tryb i zasady realizacji budżetu obywatelskiego oraz dopuszczenie realizacji zadań wieloletnich zapowiada Ministerstwo Spraw Wewnętrznych i Administracji. Prace nad zmianami legislacyjnymi ma prowadzić Komitet do spraw Pożytku Publicznego.

Rada Ministrów przyjęła zmiany w Programie Ochrony Ludności i Obrony Cywilnej na lata 2025-2026

Do końca 2025 r. część środków planowanych na realizację inwestycji budowlanych będzie można przeznaczyć na zakup sprzętu lub wyposażenia – wynika z przyjętych przez rząd zmian w Programie Ochrony Ludności i Obrony Cywilnej.

NIK: Samorządy przegrały walkę o poprawę jakości powietrza

Działania skontrolowanych przez NIK samorządów na rzecz wdrożenia uchwał antysmogowych, mających poprawić jakość powietrza, okazały się nieskuteczne - poinformowała NIK. Przy obecnym tempie wymiany kotłów ich likwidacja w gminach może zająć od 2 do 24 lat.

REKLAMA

MKiŚ: Nowelizacja ustawy o zmianie ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach [Projekt]

Nowe regulacje poprawią jakość systemu gospodarowania odpadami komunalnymi oraz będą wspierać mieszkańców w prawidłowej segregacji i ograniczaniu ilości wytwarzanych odpadów. Dzięki nim gminy zyskają więcej narzędzi do motywowania mieszkańców do segregacji, na przykład poprzez obniżanie opłat czy rozszerzenie katalogu ulg i zwolnień.

Wniosek od 3 listopada 2025 r. Kto dostanie nowe świadczenie z MOPS?

Od 3 listopada 2025 r. gminy przyjmują wnioski o bon ciepłowniczy. O nowe świadczenie można też ubiegać się w tradycyjnej papierowej formie, jak również drogą elektroniczną. Komu przysługuje takie wsparcie i ile wynosi? Czy w każdym ośrodku pomocy społecznej otrzymamy bon?

Gdzie wyrzucić kubek z McDonald's? Papier, plastik czy zmieszane - gdzie lądują kubki papierowe, jednorazowe, a gdzie kubek ceramiczny? Segregacja

Gdzie wyrzucić kubek z McDonald's? Czy to papierowy kubek jednorazowy, który powinien wylądować w pojemniku na papier? Gdzie zgodnie z prawidłową segregacją odpadów powinien znaleźć się kubek ceramiczny?

Wszystkich Świętych 2025: zmiany w ruchu i komunikacji miejskiej, zamknięte ulice, dojazd do cmentarzy

Zapowiadają się szerokie zmiany w funkcjonowaniu komunikacji miejskiej w okresie Wszystkich Świętych. W wielu miastach na ulice wyjadą linie cmentarne, a inne środki komunikacji miejskiej będą funkcjonować według zmienionych rozkładów.

REKLAMA

Jak bezpiecznie przechowywać i przygotowywać żywność jesienią i zimą? [WYWIAD]

Jak bezpiecznie przechowywać i przygotowywać żywność jesienią i zimą? W ramach kampanii EFSA Safe2Eat rozmawiamy z doktorem Jackiem Postupolskim ekspertem Narodowego Instytutu Zdrowia Publicznego PZH – Państwowego Instytutu Badawczego (NIZP PZH-PIB).

Gdzie wyrzucać styropian opakowaniowy po sprzętach agd? Nie każdy styropian nadaje się do recyklingu

Gdzie wyrzucać styropian po sprzętach agd? Do pojemnika żółtego, czarnego, a może bezpośrednio do PSZOK-u? Nie każdy nadaje się do recyklingu. Styropian opakowaniowy trafia do innego miejsca niż styropian po jedzeniu czy styropian budowlany.

REKLAMA