REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Łatwiej o pomoc unijną na sfinansowanie budowy dróg

Andrzej Okrasiński

REKLAMA

REKLAMA

W Sektorowym Programie Operacyjnym Transport (SPOT) wprowadzono od niedawna zmiany do umów o wypłatę dotacji. Będzie można otrzymać dofinansowanie projektu drogowego nawet do 100 proc. kosztów inwestycyjnych. Prostsze będą w niektórych przypadkach procedury otrzymania pomocy. Program ten jest adresowany m.in. do powiatów.

W ramach transportu drogowego głównymi beneficjentami SPOT są: miasta na prawach powiatu (powiaty grodzkie),Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad, Policja, Straż Pożarna. W ramach natomiast transportu kolejowego głównymi beneficjentami SPOT są: PKP PLK i PKP Przewozy Regionalne.

REKLAMA

REKLAMA

Wszystkie projekty w ramach SPOT, za wyjątkiem projektów realizowanych w Działaniu 1.3 Rozwój systemów intermodalnych, muszą zostać rozliczone do dnia 30 czerwca 2008 r. Projekty realizowane w ramach wyżej wspomnianego Działania 1.3 zgodnie z przepisami zostaną zakończone do końca 2008 r.

Zmiany w systemie realizacji SPOT mają na celu przyśpieszenie jego wykonania i skuteczniejszego sposobu pozyskania dotacji.

Znowelizowano instrukcję wypełniania wniosku o płatność, w kilku miejscach upraszczając sam wniosek. Wprowadzenie zmian w SPO Transport było podyktowane poważnymi opóźnieniami w wypłacie przyznanych wcześniej dotacji. Według analizy przyczyn zaistniałej sytuacji, dokonanych przez Ministerstwo Rozwoju Regionalnego i Ministerstwo Transportu, opóźnienia powstały przede wszystkim z powodu:

REKLAMA

• popełniania przez beneficjentów częstych i podobnych błędów przy składaniu wniosków o płatności,

Dalszy ciąg materiału pod wideo

• problemów z rozliczaniem robót nieprzewidzianych na etapie projektowania wynikających z różnic między przedmiarem i obmiarem,

• niedokładnego sporządzania dokumentacji technicznej.

Nastąpiła więc konieczność uproszczenia procedur składania wniosków o płatności.

PRZYKŁAD

WARTOŚĆ SKUMULOWANA I KWOTY NARASTAJĄCE

Do poprzedniego wniosku o płatność na prace przygotowawcze wydano 10 tys. zł. Natomiast do obecnego wniosku zostały dołączone 3 faktury na kwoty: 2 tys. zł, 8,2 tys. zł i 5,5 tys. zł. A z tego koszty kwalifikowane wyniosły odpowiednio: 2 tys. zł, 1,3 tys. zł oraz 4,5 tys. zł. Wypełnienie kolumn powinno wyglądać następująco:

• 12 tys. zł,

• 13,3 tys. zł,

• 17,8 tys. zł.

Najważniejsze zmiany

Beneficjent wypełnia wniosek o płatność przy pomocy generatora wniosków płatniczych. Wniosek musi być parafowany przez osobę do tego upoważnioną na każdej stronie. Musi być opatrzony podpisem i pieczęcią imienną na ostatniej stronie przez osobę upoważnioną do zaciągnięcia zobowiązania finansowego w starostwie powiatowym.

Załączniki do wniosku o płatność, które są trwale spięte, wystarczy ponumerować każdą stronę. Na pierwszej stronie przystawić należy pieczątkę beneficjenta za zgodność z oryginałem wraz z podpisem, datą i informacją o liczbie stron, jaką posiada dany dokument.

Beneficjent może złożyć wniosek o płatność przygotowany w komputerowym formacie Word.

W sytuacji gdy dany wydatek (koszt) kwalifikowany został pominięty we wniosku o płatności sporządzonym dla okresu, którego dotyczył, można go ująć w odrębnym wniosku o płatność dla wydatków nierozliczonych lub we wniosku o płatność końcową.

W przypadku wniosku o płatność końcową w piśmie przekazującym ten wniosek do właściwej instytucji należy zawrzeć informacje o umieszczeniu w tym wniosku wydatków poniesionych w poprzednich okresach rozliczeniowych.

Beneficjent zobowiązany jest przedstawić oświadczenie (niekoniecznie zaświadczenie) albo inny podobny dokument potwierdzający posiadanie numeru NIP przez bezpośredniego wykonawcę projektu drogowego w przypadku, gdy dokumenty takie nie były dostarczane przy kontroli zamówienia publicznego, albo gdy nie były dostarczane podczas przekazywania umowy z wykonawcą do instytucji przyjmującej wniosek o płatność lub we wcześniejszych wnioskach.

Należy w zestawieniu wniosku wykazywać faktury korygujące, jeżeli takie otrzymał beneficjent. W zasadzie należy tylko podawać różnice wynikające z dokonania korekty.

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

Fundusze dla powiatów

KTO SKŁADA WNIOSEK

Wniosek o dofinansowanie składa potencjalny beneficjent starający się o dofinansowanie w ramach Sektorowego Programu Operacyjnego Transport. Natomiast wniosek o płatność składa jednostka samorządowa, która podpisała wcześniej już umowę o dofinansowanie projektu z ministrem transportu i rozpoczęła realizację projektu w ramach tego programu unijnego.

Roboty dodatkowe

W przypadku robót dodatkowych wykonywanych w ramach realizacji projektu, robót zamiennych i uzupełniających oraz robót finansowanych w ramach tzw. kwot warunkowych, o które refundację beneficjent się ubiega, do wniosku o płatność należy dołączyć: protokoły konieczności, karty obmiaru, polecenia zmian, instrukcje zmian.

Dla robót dodatkowych, uzupełniających powinny być także dołączone protokoły z przeprowadzonych postępowań. Należy także dołączyć umowę z wykonawcą wraz z ewentualnymi aneksami, kosztorysy ofertowe lub uzgodnieniowe, o ile nie były wcześniej przekazane do właściwej instytucji.

Do wniosku o płatność powinny być także dołączone umowy oraz wszystkie podpisane aneksy do umów z wykonawcami, jeżeli nie były wcześniej przekazywane do właściwej instytucji.

Pilnowanie faktur

Beneficjent musi sporządzić tzw. zestawienie faktur, jako dokumentów finansowych zaświadczających wykonywane roboty i prace podczas realizacji projektu. Zestawienie faktur należy sporządzić według wzoru zamieszczonego na stronach internetowych: www.spot.gov.pl lub www.funduszestrukturalne.gov.pl/SPOT. Dodatkowo tabele elementów rozliczeniowych (lub zestawienie równoważne) dotychczas przekazywane w wersji papierowej należy obecnie przekazywać także w wersji elektronicznej. Wskazane jest, by dokument elektroniczny był zapisany w formacie umożliwiającym jego edycje i odtworzenie (plik xls). Trudno w tym przypadku twierdzić, że jest to uproszczenie.

Andrzej Okrasiński

andrzej.okrasinski@infor.pl

PODSTAWA PRAWNA

• Rozporządzenie ministra rozwoju regionalnego z 26 lutego 2007 r. w sprawie trybu, terminów i zakresu sprawozdawczości dotyczącej realizacji Narodowego Planu Rozwoju oraz trybu i zakresu rozliczeń (Dz.U. nr 44, poz. 283).

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Sektor publiczny
Co nam grozi gdy Prezydent skieruje do TK ustawę budżetową? Budżet państwa jako zakładnik sporu politycznego

W ostatnich dniach prawdziwą burzę wywołały słowa Prezydenta, który zadeklarował, że „jest gotów podjąć każdą decyzję” w sprawie ustawy budżetowej. Ceną za rozszerzenie konfliktu politycznego na obszar budżetu może być integralność państwa - pisze Michał Ostrowski, ekspert Instytutu Podatków i Finansów Publicznych.

Fundusz Autobusowy w 2026 r.: 75 mln zł dla samorządów z województwa małopolskiego. Wnioski do 5 grudnia

Wnioski o dofinansowanie przewozów autobusowych w 2026 roku w samorządach województwa małopolskiego można składać do 5 grudnia 2025 roku. Na działania wieloletnie przeznacza się prawie 75 mln zł.

Autonomia samorządu pod presją przepisów. Granice samodzielności JST w ochronie zabytków

Choć samorząd terytorialny od 35 lat stanowi trzon lokalnej administracji publicznej, to w obszarze ochrony zabytków jego możliwości działania są wyraźnie ograniczone. Wynika to nie z ocen czy praktyk, ale z samej konstrukcji przepisów, które powierzają zasadnicze władztwo organom administracji rządowej. Warto więc przyjrzeć się, jak ustawodawca wyznacza granice samodzielności jednostek samorządu terytorialnego (JST) w tym szczególnym sektorze.

Rozstrzygnięcie konkursu FERS "Doskonalenie zawodowe pracowników systemu ochrony zdrowia z zakresu leczenia uzależnień" [MZ]

Już jest rozstrzygnięcie konkursu FERS "Doskonalenie zawodowe pracowników systemu ochrony zdrowia z zakresu leczenia uzależnień". Komisja Oceny Projektów wybrała 5 wniosków do dofinansowania.

REKLAMA

Wyższe dodatki stażowe i nagrody jubileuszowe. Kto skorzysta na zmianach w 2026 r.?

Na zwiększeniu stażu pracy uwzględnianego przy świadczeniach pracowniczych zyska m.in. wielu nauczycieli i pracowników samorządowych. Dla samorządów konieczność wypłaty wyższych nagród jubileuszowych, świadczeń urlopowych, dodatków stażowych i odpraw będzie nowym obciążeniem.

Dzierżawa infrastruktury szpitalnej pozwala na lepsze zarządzanie jego majątkiem i finansami. To nie prywatyzacja ani oddanie szpitala w obce ręce

Dzierżawa infrastruktury szpitalnej nie jest zjawiskiem nowym ani wyjątkowym dla Polski - to powszechny, od lat stosowany na świecie model transformacji szpitalnictwa, który w odpowiednio zaplanowanym kontekście potrafi przywrócić płynność, uratować miejsca pracy i nadać nowy impuls rozwojowy placówkom ochrony zdrowia. W istocie nie mówimy o prywatyzacji ani o oddaniu szpitala w obce ręce – lecz o zmianie sposobu zarządzania majątkiem i przepływem kapitału, która pozwala na zachowanie misji publicznej, przy jednoczesnym wprowadzeniu profesjonalnych metod zarządzania finansami i inwestycjami. W ujęciu systemowym dzierżawa powinna być traktowana nie jako prywatyzacja, lecz jako instrument modernizacji infrastruktury zdrowotnej – rozwiązanie pragmatyczne, które pozwala utrzymać publiczny charakter systemu, a jednocześnie otwiera go na nowoczesne formy finansowania. To mechanizm, który łączy interes publiczny z logiką biznesową, a jego skuteczność potwierdzają dane z rynków zagranicznych.

Gorzów Wlkp. uruchamia nową farmę fotowoltaiczną. Oszczędności 570 tys. zł rocznie i wyższy udział OZE w PWiK

Przedsiębiorstwo Wodociągów i Kanalizacji (PWiK) w Gorzowie Wlkp. zakończyło budowę szóstej instalacji fotowoltaicznej. Farma kosztowała 2,2 mln zł i powstała na terenie oczyszczalni ścieków przy ul. Kostrzyńskiej – poinformował rzecznik Urzędu Miasta Gorzowa Wlkp. Wiesław Ciepiela.

Pekao wypłaci klientom nawet 2500 zł. UOKiK: opóźnienia były systemowe, decyzja już zapadła

Bank Pekao, który w latach 2021-2023 nieterminowo rozpatrywał reklamacje, musi wypłacić odszkodowanie klientom – zdecydował Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów (UOKiK). Klienci mogą otrzymać nawet 2,5 tys. zł odszkodowania.

REKLAMA

Wiele osób o tym nie wie, a to szczególny dzień - specjalny komunikat Prezydenta RP z okazji 21 listopada [co to za dzień?]

21 listopada, w Dniu Pracownika Socjalnego, na stronie Prezydenta RP pojawiły się życzenia skierowane do ludzi, którzy na co dzień mierzą się z najtrudniejszymi ludzkimi historiami. Między wierszami widać opowieść o 35 latach polskiej pomocy społecznej, o roli samorządów – i o tym, że ci, którzy pomagają innym, sami coraz częściej potrzebują wsparcia.

Plan ogólny uchwaliły tylko 2 gminy. Do kiedy trzeba zdążyć

Tylko 2 gminy uchwaliły plan ogólny. Ile gmin zdąży przygotować plany ogólne do 1 lipca 2026 roku? Z czym wiąże się uchwalenie planów ogólnych i dlaczego to takie ważne?

Zapisz się na newsletter
Śledź na bieżąco nowe inicjatywy, projekty i ważne decyzje, które wpływają na Twoje życie codzienne. Zapisz się na nasz newsletter samorządowy.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA