REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Łatwiej o pomoc unijną na sfinansowanie budowy dróg

Andrzej Okrasiński

REKLAMA

REKLAMA

W Sektorowym Programie Operacyjnym Transport (SPOT) wprowadzono od niedawna zmiany do umów o wypłatę dotacji. Będzie można otrzymać dofinansowanie projektu drogowego nawet do 100 proc. kosztów inwestycyjnych. Prostsze będą w niektórych przypadkach procedury otrzymania pomocy. Program ten jest adresowany m.in. do powiatów.

W ramach transportu drogowego głównymi beneficjentami SPOT są: miasta na prawach powiatu (powiaty grodzkie),Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad, Policja, Straż Pożarna. W ramach natomiast transportu kolejowego głównymi beneficjentami SPOT są: PKP PLK i PKP Przewozy Regionalne.

REKLAMA

Wszystkie projekty w ramach SPOT, za wyjątkiem projektów realizowanych w Działaniu 1.3 Rozwój systemów intermodalnych, muszą zostać rozliczone do dnia 30 czerwca 2008 r. Projekty realizowane w ramach wyżej wspomnianego Działania 1.3 zgodnie z przepisami zostaną zakończone do końca 2008 r.

Zmiany w systemie realizacji SPOT mają na celu przyśpieszenie jego wykonania i skuteczniejszego sposobu pozyskania dotacji.

Znowelizowano instrukcję wypełniania wniosku o płatność, w kilku miejscach upraszczając sam wniosek. Wprowadzenie zmian w SPO Transport było podyktowane poważnymi opóźnieniami w wypłacie przyznanych wcześniej dotacji. Według analizy przyczyn zaistniałej sytuacji, dokonanych przez Ministerstwo Rozwoju Regionalnego i Ministerstwo Transportu, opóźnienia powstały przede wszystkim z powodu:

• popełniania przez beneficjentów częstych i podobnych błędów przy składaniu wniosków o płatności,

Dalszy ciąg materiału pod wideo

• problemów z rozliczaniem robót nieprzewidzianych na etapie projektowania wynikających z różnic między przedmiarem i obmiarem,

• niedokładnego sporządzania dokumentacji technicznej.

Nastąpiła więc konieczność uproszczenia procedur składania wniosków o płatności.

PRZYKŁAD

WARTOŚĆ SKUMULOWANA I KWOTY NARASTAJĄCE

Do poprzedniego wniosku o płatność na prace przygotowawcze wydano 10 tys. zł. Natomiast do obecnego wniosku zostały dołączone 3 faktury na kwoty: 2 tys. zł, 8,2 tys. zł i 5,5 tys. zł. A z tego koszty kwalifikowane wyniosły odpowiednio: 2 tys. zł, 1,3 tys. zł oraz 4,5 tys. zł. Wypełnienie kolumn powinno wyglądać następująco:

• 12 tys. zł,

• 13,3 tys. zł,

• 17,8 tys. zł.

Najważniejsze zmiany

REKLAMA

Beneficjent wypełnia wniosek o płatność przy pomocy generatora wniosków płatniczych. Wniosek musi być parafowany przez osobę do tego upoważnioną na każdej stronie. Musi być opatrzony podpisem i pieczęcią imienną na ostatniej stronie przez osobę upoważnioną do zaciągnięcia zobowiązania finansowego w starostwie powiatowym.

Załączniki do wniosku o płatność, które są trwale spięte, wystarczy ponumerować każdą stronę. Na pierwszej stronie przystawić należy pieczątkę beneficjenta za zgodność z oryginałem wraz z podpisem, datą i informacją o liczbie stron, jaką posiada dany dokument.

Beneficjent może złożyć wniosek o płatność przygotowany w komputerowym formacie Word.

W sytuacji gdy dany wydatek (koszt) kwalifikowany został pominięty we wniosku o płatności sporządzonym dla okresu, którego dotyczył, można go ująć w odrębnym wniosku o płatność dla wydatków nierozliczonych lub we wniosku o płatność końcową.

W przypadku wniosku o płatność końcową w piśmie przekazującym ten wniosek do właściwej instytucji należy zawrzeć informacje o umieszczeniu w tym wniosku wydatków poniesionych w poprzednich okresach rozliczeniowych.

Beneficjent zobowiązany jest przedstawić oświadczenie (niekoniecznie zaświadczenie) albo inny podobny dokument potwierdzający posiadanie numeru NIP przez bezpośredniego wykonawcę projektu drogowego w przypadku, gdy dokumenty takie nie były dostarczane przy kontroli zamówienia publicznego, albo gdy nie były dostarczane podczas przekazywania umowy z wykonawcą do instytucji przyjmującej wniosek o płatność lub we wcześniejszych wnioskach.

Należy w zestawieniu wniosku wykazywać faktury korygujące, jeżeli takie otrzymał beneficjent. W zasadzie należy tylko podawać różnice wynikające z dokonania korekty.

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

Fundusze dla powiatów

KTO SKŁADA WNIOSEK

Wniosek o dofinansowanie składa potencjalny beneficjent starający się o dofinansowanie w ramach Sektorowego Programu Operacyjnego Transport. Natomiast wniosek o płatność składa jednostka samorządowa, która podpisała wcześniej już umowę o dofinansowanie projektu z ministrem transportu i rozpoczęła realizację projektu w ramach tego programu unijnego.

Roboty dodatkowe

REKLAMA

W przypadku robót dodatkowych wykonywanych w ramach realizacji projektu, robót zamiennych i uzupełniających oraz robót finansowanych w ramach tzw. kwot warunkowych, o które refundację beneficjent się ubiega, do wniosku o płatność należy dołączyć: protokoły konieczności, karty obmiaru, polecenia zmian, instrukcje zmian.

Dla robót dodatkowych, uzupełniających powinny być także dołączone protokoły z przeprowadzonych postępowań. Należy także dołączyć umowę z wykonawcą wraz z ewentualnymi aneksami, kosztorysy ofertowe lub uzgodnieniowe, o ile nie były wcześniej przekazane do właściwej instytucji.

Do wniosku o płatność powinny być także dołączone umowy oraz wszystkie podpisane aneksy do umów z wykonawcami, jeżeli nie były wcześniej przekazywane do właściwej instytucji.

Pilnowanie faktur

Beneficjent musi sporządzić tzw. zestawienie faktur, jako dokumentów finansowych zaświadczających wykonywane roboty i prace podczas realizacji projektu. Zestawienie faktur należy sporządzić według wzoru zamieszczonego na stronach internetowych: www.spot.gov.pl lub www.funduszestrukturalne.gov.pl/SPOT. Dodatkowo tabele elementów rozliczeniowych (lub zestawienie równoważne) dotychczas przekazywane w wersji papierowej należy obecnie przekazywać także w wersji elektronicznej. Wskazane jest, by dokument elektroniczny był zapisany w formacie umożliwiającym jego edycje i odtworzenie (plik xls). Trudno w tym przypadku twierdzić, że jest to uproszczenie.

Andrzej Okrasiński

andrzej.okrasinski@infor.pl

PODSTAWA PRAWNA

• Rozporządzenie ministra rozwoju regionalnego z 26 lutego 2007 r. w sprawie trybu, terminów i zakresu sprawozdawczości dotyczącej realizacji Narodowego Planu Rozwoju oraz trybu i zakresu rozliczeń (Dz.U. nr 44, poz. 283).

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Sektor publiczny
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Opłata reklamowa 2025 r.: część stała 3,72 zł, część zmienna 0,34 zł

Opłata reklamowa 2025 r.: część stała 3,72 zł, część zmienna 0,34 zł. W jakich przypadkach nie pobiera się opłaty reklamowej? Kto musi opłacić opłatę reklamową? Co w przypadku, gdy budynek ma więcej niż jednego właściciela?

Opłata od posiadania psów 2025 r.: 178,26 zł

Opłata od posiadania psów 2025 r. Maksymalna wysokość opłaty od posiadania psów w 2025 r. wynosić będzie 178,26 zł. Kto powinien opłacić opłatę od posiadania psów? Kto jest zwolniony od opłaty od posiadania psów? Co z psami asystującymi?

QUIZ Podróżujesz po Polsce? Na pewno wiesz, gdzie są te miejsca
Gdzie znajdziemy Maczugę Herkulesa? A Kolorowe Jeziorka? Gdzie jest Kaplica Czaszek? A Sokolica? Rozwiąż quiz i sprawdź swoją wiedzę.
Opłata miejscowa i uzdrowiskowa 2025 r.: od 3,31 zł do 6,38 zł

Opłata miejscowa 2025 r., opłata uzdrowiskowa 2025 r.: od 3,31 zł do 6,38 zł. Czym jest opłata miejscowa? Czym jest opłata uzdrowiskowa? Co w przypadku nakładania się opłat? Kto jest zwolniony z opłacania opłaty lokalnej i uzdrowiskowej?

REKLAMA

Opłata targowa 2025 r.: 1126 zł

Opłata targowa 2025 r.: 1126 zł. Czym jest opłata targowa? Kto musi opłacać opłatę targową? Kto może liczyć na zwolnienie z opłaty targowej? Kto ustala wysokość opłaty targowej? Czy opłata targowa w 2025 r. może być niższa niż 1126 zł?

Podatek od środków transportu 2025 r.: od 1204,87 zł do 4602,58 zł

Podatek od środków transportu 2025 r.: od 1204,87 zł do 4602,58 zł. Ile wyniesie podatek od samochodów ciężarowych o dopuszczalnej masie powyżej 9 ton w 2025 r.? Ile wyniesie podatek od autobusów w 2025 r.? Na kim ciąży obowiązek podatkowy?

Czy Polacy chętnie angażują się w wolontariat?

5 grudnia to Światowy Dzień Wolontariusza. Czy ten temat jest bliski Polakom? Okazuje się, że zaledwie 33% ma doświadczenie w wolontariacie. 

Podatek od nieruchomości 2025 r.: od 0,73 zł do 34 zł

Od 0,73 zł do 34 zł podatku od nieruchomości 2025 r. Kto będzie musiał opłacić podatek od nieruchomości w 2025 r.? Ile wyniesie podatek od gruntu 2025 r.? Ile wyniesie podatek od budynków lub ich części w 2025 r.? Ile wyniesie podatek od budowli w 2025 r.?

REKLAMA

Komunikat MC: List polecony przez Internet? Wygodna korespondencja z urzędami dzięki e-Doręczeniom

Od 1 stycznia 2025 r. zacznie obowiązywać system e-doręczeń. Wszystkie urzędowe pisma i decyzje będzie można odbierać oraz nadawać w formie elektronicznej. E-Doręczenia są elektronicznym odpowiednikiem listu poleconego za pośrednictwem odbioru.

Ósmoklasiści rozpoczęli próbne egzaminy

Dziś zaczął się trzydniowy próbny egzamin ósmoklasisty organizowany przez Centralną Komisję Egzaminacyjną. Udział szkół nie jest obowiązkowy. 

REKLAMA