REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Karty miejskie - praktyczne zastosowanie ITS w miastach polskich

Wojciech Bugajski

REKLAMA

ITS, czyli inteligentne systemy transportowe ma szerokie zastosowanie w życiu każdego człowieka, mieszkającego zarówno w wielkiej metropolii jak i w mniejszym mieście. Przykładem tego zastosowania jest stająca się coraz bardziej popularną, tzw. karta miejska.

Czym jest karta miejska?

Należy podkreślić, iż karta miejska jest częścią karty zbliżeniowej, zwanej też bezstykowej. Karta zbliżeniowa to plastikowa karta elektroniczna, która na pierwszy rzut okaz przypomina kartę płatniczą z wbudowanym niewielkim mikroprocesorem, pamięcią i anteną.

REKLAMA

Jak to działa?

Zasadniczo odczyt informacji z karty dokonuje się bezprzewodowo przez tzw. indukcję elektromagnetyczną. Dzięki komunikacji bezprzewodowej, karta jest naprawdę prosta w obsłudze (nie ma potrzeby przesuwania karty przez czytnik). Ponadto jest ona bardziej trwała od kart magnetycznych oraz chipowych, które ulegają zużyciu mechanicznemu.

Gdzie mają zastosowanie karty zbliżeniowe?

Karty zbliżeniowe znajdują zastosowanie zazwyczaj jako nośniki biletów komunikacji miejskiej, tzw. karty miejskie. Ale nie tylko. Mają one zastosowanie jako np.:

i.    elektroniczna legitymacja studencka.

ii.    elektroniczne karty biblioteczne, parkingowe, itp.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

iii.    elektroniczne „portfele” (np. do regulowania opłat za płatny parking w mieście).

iv.    identyfikatory i przepustki (np. pracowników w przedsiębiorstwach, kibiców na stadionach – tzw. karty kibica por. http://stadion.legia.com/index.php?pod=210).

v.    elementy systemów bezpieczeństwa (alarmów, zabezpieczeń drzwi wejściowych, bram wjazdowych, zamków)

Jak to jest w Polsce?

Systemy elektronicznych kart miejskich wdrożone zostały już m.in. w Bydgoszczy, Warszawie, Krakowie, Rybniku, Pile, Krośnie czy Suwałkach. Nadal jednak definiowanie karty miejskiej stwarza problemy.

Czytaj także: Inteligentne Systemy Transportowe - cele i źródła finansowania>>

Definicja karty miejskiej

REKLAMA

Chcąc zdefiniować kartę miejską napotykamy na problem. Tak naprawdę dobrej definicji nie podają tak popularne źródła informacji jak Wikipedia czy Encyclopaedia Britannica. Wyszukiwarka Google zdaje się wyjaśniać, że karta miejska (city card, city pass) to praktycznie produkty dedykowane dla turystów.

Tzw. miejskie karty turystyczne w metropoliach Europy znane są już od wielu, wielu lat. Wyglądem i formatem przypominają kartę płatniczą, a dedykowane są dla turystów indywidualnych chcących w ciągu kilku dni zwiedzić miasto.

Miejska karta turystyczna łączy w sobie cechy sieciowego biletu komunikacji miejskiej, biletu wstępu do wyznaczonych zabytków i atrakcji oraz karty rabatowej do sklepów, restauracji i hoteli. W Polsce karty tego typu w ostatnich latach wyemitowały m.in. Kraków, Poznań, Warszawa, Wrocław i Gdańsk.

W Polsce pojęciu „karta miejska” nadano jednak nieco inne znaczenie. Karta miejska to karta elektroniczna (chipowa) używana do wnoszenia opłat w co najmniej dwóch z następujących obszarów:

a)    transport publiczny, parkowanie

b)    wstęp do miejskich obiektów kultury i sportu.

REKLAMA

Po analizie polskich przykładów można stwierdzić, że karta miejska to bilet elektroniczny oraz co najmniej jeszcze jedna, dodatkowa funkcjonalność. Problem pojawia się wówczas, gdy nazwa „karta miejska” stosowana jest tak naprawdę na wyrost. Możemy znaleźć w naszym kraju miasta, które wprowadzają jedynie bilet elektroniczny do swojego transportu publicznego, nazywając go „kartą miejską”, co jest nadużyciem.

Z czego to wynika? Zapewne z działań marketingowych. W przypadku wielu polskich miast możemy zaobserwować, iż w różnych dokumentach pojawia się nazwa „karta miejska”, choć już w następnym zdaniu regulaminu lub opisu zostaje użyty termin „bilet elektroniczny”. A taki np. Berlin nie ma karty miejskiej i nie ma też biletu elektronicznego, ale jego system transportu publicznego należy do najlepszych na świecie.

Warto pamiętać, iż karta miejska to nie to samo co bilet elektroniczny transportu publicznego (komunikacji miejskiej). Cechą charakterystyczną dla „dojrzałej” karty miejskiej możliwość płatności za różne usługi w ramach jednego nośnika.

Jak jest na świecie?

Absolutnie dominującą aplikacją karty miejskiej jest bilet elektroniczny transportu publicznego. Wynika to z pierwszoplanowego znaczenia transportu publicznego dla funkcjonowania każdego dużego miasta.  

Należy zwrócić uwagę, że większość miast na świecie rozpoczynała wdrożenia systemu karty miejskiej od projektu pilotowego na stosunkowo małą skalę, w kontrolowanym środowisku.

Tego typu projekt trwał zazwyczaj 6 – 12 miesięcy i mógł być prowadzony w całym mieście (np. Rotterdam), na określonych stacjach (np. RATP, Paryż) lub w określonej grupie użytkowników (np. Londyn).

Planując wdrożenie musimy pamiętać, że proces zastępowania papierowych biletów okresowych kartą miejską trwa zazwyczaj około 12 miesięcy - tak, by zakończył się okres ważności biletów rocznych.

Doświadczenia innych krajów wskazują, że wdrożenie karty miejskiej może trwać dłużej niż 2 –3 lata. Główne przyczyny opóźnień to np. niedostatek funduszy lub brak budżetu (np. niektóre miasta niemieckie), czy też zbyt długotrwała weryfikacja technologii/wybór odpowiedniego standardu (np. Wielka Brytania),

Wyzwania przyszłości

Wyzwaniami, którym nie udało się dotychczas sprostać są obsługa transportu aglomeracyjnego i obsługa innych płatności niż bilet transportu publicznego oraz płatne parkowanie. Wydaje się jednak, że bariery jakie tu istnieją nie mają charakteru technicznego, lecz organizacyjny, prawny i finansowy. W przypadku biletu aglomeracyjnego konieczne jest najpierw wypracowanie modelu wspólnego finansowania przewozów przez metropolię, przylegające do niej gminy oraz samorząd województwa.

Kolejnym wyzwaniem niedalekiej już przyszłości są Mistrzostwa UEFA EURO 2012. Turniej ten może stać się „lokomotywą napędową”, wręcz impulsem do budowy nowych rozwiązań integrujących karty miejskie z bankowymi kartami płatniczymi. Co możemy zrobić?

Wzorem elektronicznej legitymacji studenckiej, do typowej karty płatniczej mogłaby zostać dodana funkcjonalność karty miejskiej. Wówczas np. niektóre bankomaty mogłyby się stać urządzeniami do ładowania kart miejskich.

Czytaj także: Inteligentne Systemy Transportowe - korzyści z zastosowania>>

Przykłady zastosowań karty miejskiej w Polsce i na świecie (wybrane):

1.    Białostocka Karta Miejska.

2.    Bydgoska Karta Miejska.

3.    Elbląska Karta Miejska.

4.    Gdańska Karta Miejska.

5.    Głogowska Karta Miejska.

6.    Jaworznicka Karta Miejska.

7.    Krakowska Karta Miejska.

8.    Krośnieńska Karta Miejska.

9.    Lubelska Karta Miejska.

10.    Ostrołęcka Karta Miejska.

11.    Warszawska Karta Miejska.

12.    Wrocławska Karta Miejska.

13.    Amsterdam City Card.

14.    Barcelona Card.

15.    Brussels Card.

16.    Dubai City Card.

17.    Dubrovnik Card.

18.    Hong Kong Urban Pass.

19.    Innsbruck Card.

20.    Istanbul Kart.

21.    Los Angeles City Card.

22.    Lisboa Card.

23.    Oyster Card (London).

24.    Paris Card.

Wojciech Bugajski

samorzad.infor.pl

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: Samorzad.infor.pl
Czy ten artykuł był przydatny?
tak
nie
Dziękujemy za powiadomienie - zapraszamy do subskrybcji naszego newslettera
Jeśli nie znalazłeś odpowiedzi na swoje pytania w tym artykule, powiedz jak możemy to poprawić.
UWAGA: Ten formularz nie służy wysyłaniu zgłoszeń . Wykorzystamy go aby poprawić artykuł.
Jeśli masz dodatkowe pytania prosimy o kontakt

REKLAMA

Komentarze(0)

Pokaż:

Uwaga, Twój komentarz może pojawić się z opóźnieniem do 10 minut. Zanim dodasz komentarz -zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.
    QR Code
    Sektor publiczny
    Zapisz się na newsletter
    Zobacz przykładowy newsletter
    Zapisz się
    Wpisz poprawny e-mail
    Rząd kończy prace nad nowym rozporządzeniem o szkoleniach w Policji. Co się zmienia? [projekt rozporządzenia]

    Nowe rozporządzenie odpowiada regulacjom określonym w rozporządzeniu Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji z dnia 21 grudnia 2022 r. w sprawie szczegółowych warunków odbywania szkoleń zawodowych oraz doskonalenia zawodowego w Policji (Dz. U. poz. 2826). 

    Krajowy Program Żeglugowy do roku 2030 ustanowiony. Co jest w planach?

    Czy rola śródlądowego transportu wodnego wreszcie się zwiększy? Rada Ministrów przyjęła uchwałę ws. ustanowienia Krajowego Programu Żeglugowego do roku 2030. Co ma zapewnić program? 

    MON: Zasady mianowania na stopnie wojskowe [Rozporządzenie od 13 października 2023 r.]

    ROZPORZĄDZENIE MINISTRA OBRONY NARODOWEJ z dnia 28 sierpnia 2023 r. w sprawie mianowania na stopnie wojskowe (Dziennik Ustaw - rok 2023 poz. 2113)

    Świadczenia dla żołnierza zawodowego: dodatek za rozłąkę, zwrot kosztów dojazdu, dopłaty do wypoczynku i rehabilitacji dzieci [ROZPORZĄDZENIE od 24 X 2023 r.]

    Zostało opublikowane ROZPORZĄDZENIE MINISTRA OBRONY NARODOWEJ z dnia 18 września 2023 r. w sprawie świadczeń socjalnobytowych dla żołnierzy zawodowych. Wejdzie w życie 24 X 2023 r.

    REKLAMA

    Codzienne picie herbaty może mieć znaczenie w profilaktyce cukrzycy

    Codzienne picie herbaty, zwłaszcza ciemnej tj. herbaty podwójnie fermentowanej, korzystnie wpływa na metabolizm glukozy i w ten sposób może obniżać ryzyko stanu przedcukrzycowego oraz cukrzycy typu 2 – wynika z badania naukowców z Australii i Chin.

    Bon 2500 zł: ROZPORZĄDZENIE MINISTRA CYFRYZACJI z dnia 28 września 2023 r. [poz. 2071]

    ROZPORZĄDZENIE MINISTRA CYFRYZACJI z dnia 28 września 2023 r. w sprawie określenia grup nauczycieli, wychowawców i innych pracowników pedagogicznych uprawnionych do otrzymania wsparcia sfinansowanego ze środków publicznych.

    Ministerstwo Cyfryzacji: przykładowy wzór wniosku o bon 2500 zł. Do wniosku koniecznie dołącz plik Excel

    Ministerstwo Cyfryzacji opublikowało wzór wniosku o bon 2500 zł dla nauczycieli klas IV-VIII i uprawnionych pracowników pedagogicznych.

    Instrukcja Ministra Cyfryzacji: Jak złożyć wniosek o wydanie bonu 2500 zł na zakup laptopa? [Dla nauczycieli i dyrektorów szkół]

    Od 10 października 2023 r. nauczyciele klas IV-VIII klas mogą składać wnioski o przyznanie bonu 2500 zł przeznaczonego na zakup laptopa. Prawo to mają także pracownicy pedagogiczni przyporządkowani do tych klas.  

    REKLAMA

    Jakie kwalifikacje musi mieć nauczyciel? Nowe rozporządzenie MEiN od 3 października 2023 r.

    W dniu 3 października 2023 r. weszło w życie nowe rozporządzenie Ministra Edukacji i Nauki z  14 września 2023 r. w sprawie szczegółowych kwalifikacji wymaganych od nauczycieli. Rozporządzenie to określa szczegółowe kwalifikacje wymagane od nauczycieli, w szczególności poziom wykształcenia i jego zakres w odniesieniu do poszczególnych typów szkół i rodzajów placówek. W rozporządzeniu znajdują się też warunki uzyskiwania kwalifikacji do nauczania języków obcych, wykaz egzaminów, poprzez które uzyskuje się kwalifikacje do nauczania języków obcych, a także szkoły i przypadki, w których można zatrudnić nauczycieli niemających wyższego wykształcenia lub ukończonego zakładu kształcenia nauczycieli.

    Stypendium socjalne, rektora, zapomoga. Na jakie świadczenia mogą liczyć studenci w roku akademickim 2023/24?

    Rozpoczął się nowy rok akademicki. Ministerstwo Edukacji i Nauki przypomniało, o jakiego rodzaju świadczenia mogą ubiegać się studenci. Komu przysługuje prawo do świadczeń? 

    REKLAMA