REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Inteligentne Systemy Transportowe - korzyści z zastosowania

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
B. W.

REKLAMA

Nieustanny rozwój naukowo-techniczny w zakresie informatyki, telekomunikacji oraz multimediów oraz ciągły  postęp w dziedzinie zarządzania ruchem drogowym w krajach o rozwiniętej motoryzacji i systemie dróg bardzo często wymaga od służb zarządzających ruchem sięgania po najnowocześniejsze technologie.

W chwili obecnej  Polsce daleko jeszcze do eksploatacji nowoczesnych autostrad, dróg ekspresowych, czy dróg o niższej kategorii, ale ciągle słyszymy z ust przedstawicieli Rządu oraz Ministerstwa Infrastruktury, że kiedyś będą - miejmy nadzieję, iż nie jest to tylko działanie PR-owskie. Wydaje się zatem, iż warto zastanowić się jak w przyszłości w efektywny sposób zarządzać potokiem poruszających się po wspomnianych drogach pojazdów.

REKLAMA

REKLAMA

W Europie z telematyką, która w transporcie zwłaszcza drogowym utożsamiana jest z nazwą Inteligentne Systemy Transportowe (w skrócie: ITS), termin ten zaczęto stosować bardziej powszechnie w latach dziewięćdziesiątych XX wieku. Wtedy to Unia Europejska zaczęła brać pod uwagę rozwiązania telematyczne w programach ramowych. W chwili obecnej mamy do czynienia z olbrzymim rozwojem inteligentnych systemów w transporcie.

Tematyka ta jest silnie rozwijana nie tylko w Europie ale przede wszystkim w USA oraz w Japonii, Kanadzie czy Australii.

Mimo licznych publikacji na temat Inteligentnych Systemów Transportowych wydaje się, iż w Polsce tematyka ta wciąż nie jest na tyle znana, promowana i dostrzegana (głównie przez przedstawicieli służb odpowiadających za rozwój transportu w Polsce). Warto wspomnieć, iż Ministerstwo Infrastruktury wciąż nie opracowało strategii rozwoju ITS w Polsce. Może warto zacząć pracować nad tym bardziej intensywnie?

REKLAMA

Artykuł ten poświęcony jest zatem próbie wyjaśnienia w „pigułce” czym jest zatem ów ITS

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Definicja

Nazwa "Inteligentne Systemy Transportowe" została opracowana na pierwszym w dziedzinie systemów transportowych Światowym Kongresie w Paryżu w 1994 roku.

Oznacza ona systemy, które stanowią szeroki zbiór różnych technologii (telekomunikacyjnych, informatycznych, automatycznych i pomiarowych), jak również technik zarządzania stosowanych w transporcie w celu zwiększania bezpieczeństwa uczestników ruchu, zwiększenia efektywności systemu transportowego oraz ochrony zasobów środowiska naturalnego.

Korzyści

Korzyści płynące z zastosowania Inteligentnych Systemów Transportowych są różnorakie. Z badań wynika, iż zastosowanie ITS powoduje:

•    Zwiększenie przepustowości sieci ulic o średnio 22,5%

•    Poprawę bezpieczeństwa ruchu drogowego (zmniejszenie liczby wypadków o średnio 60%)

•    Zmniejszenie czasów podróży i zużycia energii (o blisko 60%)

•    Poprawę jakości środowiska naturalnego (redukcję emisji spalin o średnio 40%)

•    Poprawę komfortu podróżowania i warunków ruchu kierowców, podróżujących transportem zbiorowym oraz pieszych

•    Redukcję kosztów zarządzania taborem drogowym

•    Redukcję kosztów związana z utrzymaniem i renowacją nawierzchni

•    Zwiększenie korzyści ekonomicznych w regionie, w którym zastosowane są rozwiązania ITS

Czytaj także: Jednolity system poboru opłat drogowych >>

Architektura ITS

Jednym z najważniejszych zadań jakie stawiają sobie regiony europejskie, czy też światowe wprowadzając inteligentne rozwiązania w transporcie jest ustanowienie tzw. architektury ITS.

Co to oznacza?

Architektura ITS jest rozumiana jako zbiór powiązań (logicznych, fizycznych i komunikacyjnych) pomiędzy elementami systemów jakie tworzą Inteligentne Systemy Transportowe w celu stworzenia rozwiązań mierzalnych, prostych w utrzymaniu i zarządzaniu [por.5]..

W chwili obecnej w Polsce rozwiązania ITS mają charakter „wyrywkowy”, tzn. iż oddzielnie spełniają zadaną rolę, natomiast w przypadku ich połączenia może dojść do sytuacji, w której systemy te będą niekompatybilne i nie będą mogły ze sobą współpracować nie przynosząc tym samym potencjalnych korzyści.

Czytaj także: Inteligentne Systemy Transportowe - cele i źródła finansowania>>

ITS w Polce – stan obecny

W chwili obecnej należy zintensyfikować prace legislacyjno – organizacyjne w celu rozwoju zastosowania ITS w Polsce.

Od sektora publicznego należy oczekiwać, w szczególności na szczeblu rządowym, działań na rzecz rozwoju i upowszechniania ITS w Polsce zgodnie z przyjętym przez Radę Unii Europy planem, oraz stworzenia odpowiednich regulacji prawnych umożliwiających i stymulujących ten rozwój.


Oczekiwania:

- standaryzacja rozwiązań ITS, w sposób zapewniający kompatybilność techniczną poszczególnych podsystemów ITS oraz otwartość tych podsystemów. Opracowanie i realizacja rządowej strategii rozwoju ITS zapewni możliwości biznesowe w tej dziedzinie. Niestety, jest to jeszcze odległa i tym samym niepewna perspektywa.

- należałoby zapewnić niezbędne środki na kształtowanie świadomości społecznej w obszarze ITS, w tym na:

• opracowanie materiałów informacyjnych i popularyzujących ITS,

• opracowanie materiałów edukacyjnych na temat ITS,

• promocję i popularyzację ITS.

Należy pamiętać, iż jedną z barier rozwoju ITS w transporcie stanowią rozporządzenia i przepisy resortowe. Wdrożenie dostępnych, zaawansowanych rozwiązań ITS uzależnione jest od modyfikacji ram prawnych.

Przyspieszenie procesu tych modyfikacji jest konieczne, m.in. ze względu na terminy wejścia w życie ustaw – aktów prawnych wyższego rzędu, krajowych i unijnych. M.in. niepokoi postęp prac nad ramami prawnymi dla elektronicznych systemów poboru opłat za korzystanie z infrastruktury drogowej.

Zwrócić należy również uwagę na konieczność modyfikacji wielu obowiązujących aktów prawnych tak, aby nie blokowały one wdrażania dobrych rozwiązań w dziedzinie zarządzania ruchu.

Należy też zwrócić większą uwagę na zgodność projektów ITS z istniejącymi zapisami prawa. W szczególności należy zmienić istniejący stan prawny – tak, aby umożliwić szersze wykorzystanie podsystemów ITS w egzekwowaniu przestrzegania przepisów ruchu drogowego.

Co na to UE?

Komisja Europejska w dniu 16 grudnia 2008r. opublikowała Komunikat "Plan wdrożenia inteligentnych systemów transportowych w Europie, COM(2008)886". Plan przedstawia w bardzo ogólnych zarysach priorytetowe obszary działań w celu przyspieszenia skoordynowanego wdrażania aplikacji i usług ITS w Unii Europejskiej.

Co przewiduje Plan wdrożenia ITS w Europie?

Plan przewiduje działania w sześciu obszarach:

1. Optymalne wykorzystanie danych dotyczących dróg, ruchu i podróży.

2. Ciągłość usług ITS w zakresie zarządzania ruchem i transportem towarowym w europejskich korytarzach transportowych i konurbacjach.

3. Bezpieczeństwo i ochrona w transporcie drogowym.

4. Integracja pojazdu z infrastrukturą transportową.

5. Bezpieczeństwo i ochrona danych oraz kwestie odpowiedzialności.

6. Europejska współpraca i koordynacja w zakresie ITS.

Należy zwrócić uwagę, iż Inteligentne systemy transportowe mogą przyczynić się do optymalizacji zarówno transportowej mobilności społeczeństwa, jak i jakości usług transportowych, co przekłada się m.in. na pozytywne skutki gospodarcze, zmniejszenie presji na środowisko oraz poprawę bezpieczeństwa ruchu drogowego.

Dokumentem towarzyszącym Komunikatowi jest propozycja Dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady ustanawiającej ramy dla wdrożenia inteligentnych systemów transportowych w obszarze transportu drogowego i powiązania z innymi gałęziami transportu: COM(2008)887.

Słowniczek podstawowych pojęć transportowych >>

Czytaj także: Partnerstwo publiczno-prywatne w inwestycjach miejskich >>

Zapisz się na newsletter
Śledź na bieżąco nowe inicjatywy, projekty i ważne decyzje, które wpływają na Twoje życie codzienne. Zapisz się na nasz newsletter samorządowy.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Sektor Publiczny

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Sektor publiczny
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Naczelna Rada Lekarska krytykuje rządowe zmiany w ustawie o zawodach lekarza i lekarza dentysty

Naczelna Rada Lekarska sprzeciwia się propozycji rządu, by w ramach pilnej nowelizacji dotyczącej pomocy obywatelom Ukrainy wprowadzić także zmiany w ustawie o zawodach lekarza i lekarza dentysty. Samorząd lekarski ocenia, że „uproszczony” tryb uznawania kwalifikacji lekarzy spoza UE stanowi zagrożenie dla bezpieczeństwa pacjentów i omija właściwą ścieżkę legislacyjną.

Co powinien zawierać plecak ewakuacyjny?

Proponowaną listę najpotrzebniejszych rzeczy można znaleźć w Poradniku Bezpieczeństwa. W publikacji przygotowanej przez MSWiA, MOC i RCB znajdziemy ważne zasady postępowania podczas kryzysu.

Dochody jednostek samorządu terytorialnego [Projekt ustawy]

W wykazie prac legislacyjnych rządu pojawił się projekt nowelizacji ustawy o dochodach jednostek samorządu terytorialnego. Chodzi precyzyjniejsze dopasowanie dochodów osiąganych przez poszczególnych podatników do właściwej JST.

Coraz mniej czasu na plany ewakuacyjne w samorządach

Gminy teoretycznie mają czas na sporządzenie planów ewakuacyjnych do końca 2025 roku. W praktyce jednak trzeba to zrobić wcześniej. Gminne plany stanowią bowiem wkład do planów wojewódzkich. Ustawowy termin dotyczy zaś wszystkich organów ludności i obrony cywilnej.

REKLAMA

E-rejestracja do lekarza od 2026 roku. Sejmowa komisja zdrowia przyjęła projekt ustawy

Sejmowa komisja zdrowia przyjęła projekt nowelizacji ustawy o świadczeniach opieki zdrowotnej, wprowadzający centralny system e-rejestracji na wizyty w ramach NFZ. Zmiany mają wejść w życie w 2026 roku i początkowo obejmą kardiologię, mammografię oraz cytologię. Nowe przepisy mają usprawnić dostęp do lekarzy i uporządkować kolejki pacjentów.

Lex szarlatan: nowe przepisy mają ukrócić pseudomedycynę i chronić pacjentów onkologicznych

Wzrost popularności pseudomedycyny i alternatywnych metod leczenia raka stał się poważnym zagrożeniem dla pacjentów. Jesienią mają ruszyć prace nad ustawą Lex szarlatan, która da Rzecznikowi Praw Pacjenta nowe narzędzia do walki z nieuczciwymi praktykami i ochrony chorych przed szarlatanami medycznymi.

Polska przestrzeń powietrzna naruszona przez rosyjskie drony. Uruchomiono procedury obronne

Kilkanaście lecących z Rosji dronów naruszyło nad ranem w środę polską przestrzeń powietrzną. Wojsko podjęło decyzję o ich zestrzeleniu. Armia i służby zostały postawione w stan najwyższej gotowości. Władze apelują o śledzenie komunikatów.

Pakiet antyblackoutowy: nowe prawo ma ochronić Polskę przed blackoutem i cyberzagrożeniami

Ministerstwo Energii wraz z Polskimi Sieciami Elektroenergetycznymi (PSE) zaprezentowały właśnie kompleksowy pakiet regulacji prawnych – tzw. pakiet antyblackoutowy – który ma zwiększyć odporność Krajowego Systemu Elektroenergetycznego na awarie, cyberataki oraz zakłócenia. Projekty trafią we wrześniu do wykazu prac Rady Ministrów.

REKLAMA

Mrożenie cen prądu i bon ciepłowniczy coraz bliżej – rząd przyjął projekty ustaw

Komitet Stały Rady Ministrów przyjął trzy kluczowe projekty ustaw, które mają zabezpieczyć domowe budżety: przedłużenie zamrożenia cen energii elektrycznej do końca 2025 roku, wprowadzenie bonu ciepłowniczego dla najuboższych gospodarstw oraz nowelizację przepisów w zakresie zapasów ropy i gazu, by wzmocnić bezpieczeństwo energetyczne państwa.

ISAC wod-kan: nowe centrum cyberbezpieczeństwa chroniące infrastruktury wodociągowe

W odpowiedzi na rosnące zagrożenia cybernetyczne rząd powołał Centrum Wymiany Informacji i Analiz dla sektora wodno-kanalizacyjnego (ISAC wod-kan), umożliwiające wspólne reagowanie na incydenty, wzmacnianie ochrony systemów i zapewnienie bezpiecznego dostępu do wody dla milionów obywateli.

REKLAMA