REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Zbiory biblioteczne w jednostkach sektora finansów publicznych

Magdalena Rypińska

REKLAMA

W wielu jednostkach sektora finansów publicznych jednym ze składników majątku trwałego są zbiory biblioteczne.
 
Materiały gromadzone w ramach zbiorów bibliotecznych podlegają szczególnym zasadom ewidencji, wyceny i inwentaryzacji. W wielu jednostkach gromadzi się szereg publikacji, często o znacznej wartości, w związku z czym pojawiają się problemy: czy można potraktować je właśnie w kategorii zbiorów bibliotecznych, czy zbiory związane są ściśle z instytucją biblioteki? Czy każda jednostka sektora finansów publicznych może potraktować gromadzone u siebie publikacje jako zbiory biblioteczne i jak ujmować je księgowo?
Przepisem wykonawczym do ustawy o finansach publicznych, który wymienia zbiory biblioteczne jako składnik majątku trwałego w sektorze publicznym, jest rozporządzenie Ministra Finansów z 28 lipca 2006 r. w sprawie szczególnych zasad rachunkowości oraz planów kont dla budżetu państwa, budżetów jednostek samorządu terytorialnego oraz niektórych jednostek sektora finansów publicznych. Mówi ono, że zbiory biblioteczne stanowią zbiory bibliotek naukowych, fachowych, szkolnych i pedagogicznych oraz bibliotek publicznych.
Z rozporządzenia wynika, że zbiory biblioteczne jako składnik majątku (także w rozumieniu ewidencji) wystąpią tylko w tych jednostkach, które są bibliotekami lub takie biblioteki w ramach swojej działalności posiadają.
Zadania bibliotek
Istotę biblioteki natomiast określa ustawa z 27 czerwca 1997 r. o bibliotekach, która mówi o podstawowych zadaniach instytucji, jaką jest biblioteka (czy to jako samodzielna jednostka, czy też jako wydzielona działalność innej jednostki, jak np. biblioteka szkolna). Biblioteka ma obowiązek realizować następujące zadania:
• gromadzić, opracowywać, przechowywać i chronić materiały biblioteczne,
• obsługiwać użytkowników, a przede wszystkim udostępniać zbiory oraz prowadzić działalność informacyjną, zwłaszcza informować o zbiorach własnych, innych bibliotek, muzeów i ośrodków informacji naukowej, a także współdziałać z archiwami w tym zakresie.
Rodzaje bibliotek
Ustawa wyróżnia następujące rodzaje bibliotek:
• publiczne,
• naukowe,
• szkolne i pedagogiczne,
fachowe i zakładowe oraz
• Bibliotekę Narodową.
 
Biblioteki fachowe i zakładowe mogą być tworzone i prowadzone przez zakłady pracy, przy czym biblioteki zakładowe służą zaspokajaniu potrzeb oświatowych i kulturalnych pracowników i ich rodzin, natomiast biblioteki fachowe wspierają realizację zadań zakładów pracy oraz służą potrzebom doskonalenia zawodowego pracowników. Tak więc w jednostkach sektora finansów publicznych, jeśli będą występowały zbiory biblioteczne, to przede wszystkim w ramach bibliotek fachowych.
 
Oprócz tego, że istnienie zbiorów bibliotecznych zależeć będzie w danej jednostce sektora finansów publicznych od tego, czy funkcjonuje w niej biblioteka, ale także od tego, jakiego rodzaju materiały są w niej gromadzone. Nie każda publikacja stanowi bowiem materiał biblioteczny stanowiący zbiory biblioteczne zgodnie z rozporządzeniem w sprawie szczególnych zasad rachunkowości i ustawy o bibliotekach. Według art. 5 tej ustawy materiałami bibliotecznymi są w szczególności dokumenty zawierające utrwalony wyraz myśli ludzkiej, przeznaczone do rozpowszechniania, niezależnie od nośnika fizycznego i sposobu zapisu treści, a zwłaszcza: dokumenty graficzne (piśmiennicze, ikonograficzne i muzyczne), dźwiękowe, wizualne, audiowizualne i elektroniczne.
ZAPAMIĘTAJ!
Sformułowanie „przeznaczone do rozpowszechniania” oznacza, że jeśli w jednostce pojawiają się publikacje fachowe kupowane w celu używania ich przez określone komórki lub pracowników jako pomoc w pracy (czyli nie są przeznaczone do „wypożyczania” przez różne osoby na określonych zasadach), nie stanowią one zbiorów bibliotecznych. Nie zwiększają też majątku jednostki, są traktowane jako materiały, których zakup odnoszony jest bezpośrednio w koszty, natomiast w ramach klasyfikacji budżetowej kwalifikowane są do § 4210 „Materiały i wyposażenie”.
Ewidencja zbiorów
Jeżeli w jednostce występują zbiory biblioteczne, ich ewidencji służy konto 014 „Zbiory biblioteczne”. Na stronie Wn tego konta ujmuje się w szczególności przychody zbiorów bibliotecznych pochodzących z zakupu lub nieodpłatnie otrzymanych oraz nadwyżki zbiorów. Na stronie Ma konta 014 ujmuje się rozchód zbiorów bibliotecznych w związku z ich likwidacją, sprzedażą lub nieodpłatnym przekazaniem oraz niedobory zbiorów.
Konto 014 może wykazywać saldo Wn, które oznacza stan zbiorów bibliotecznych znajdujących się w jednostce (patrz schemat).
Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

Zasady ewidencji materiałów bibliotecznych
W ewidencji zbiorów bibliotecznych niezwykle istotną rolę spełnia ewidencja analityczna, którą prowadzi się według zasad określonych w rozporządzeniu Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego w sprawie zasad ewidencji materiałów bibliotecznych.
Według zawartych tam przepisów ewidencja materiałów bibliotecznych polega na ujęciu wpływów i ubytków w sposób umożliwiający identyfikację tych materiałów oraz na ujęciu ilościowym i wartościowym ich stanu i zachodzących w nim zmian.
 
Rozporządzenie szczegółowo określa, że ewidencja zbiorów bibliotecznych ma obejmować:
sumaryczną ewidencję wpływów, która polega na wstępnym ujęciu ewidencyjnym wszystkich materiałów wpływających do biblioteki, bez względu na źródło ich wpływu,
szczegółową ewidencję wpływów, obejmującą materiały włączane do zbiorów, prowadzoną w księdze inwentarzowej,
szczegółową i sumaryczną ewidencję ubytków, która obejmuje materiały wyłączane ze zbiorów na podstawie protokołów ubytków, prowadzoną w rejestrze ubytków,
finansowo-księgową ewidencję wpływów i ubytków (w jednostkach sektora finansów publicznych prowadzoną na koncie 014).
 
W jednostkach sektora finansów publicznych, w których występują zbiory biblioteczne, ewidencję analityczną do konta 014 będzie stanowić szczegółowa ewidencja wpływów, czyli księga inwentarzowa. Ze względu na specyfikę – w cytowanym rozporządzeniu – został określony jej wzór, który przedstawiono poniżej.
Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

Inwentaryzacja
Zbiory biblioteczne, tak jak pozostały majątek jednostki sektora finansów publicznych, podlegają również kontroli w formie inwentaryzacji. Jednak ze względu na ich szczególny charakter przeprowadza się ją nie na zasadach ogólnych, lecz według przepisów rozporządzenia w sprawie zasad ewidencji materiałów bibliotecznych.
Wszystkie zbiory biblioteczne muszą zostać raz w roku skontrolowane przez ustalenie wartości zbiorów wykazywanej w ewidencji sumarycznej bądź szczegółowej (księga inwentarzowa) i porównanie jej z wartością wykazywaną na koncie 014 w ewidencji księgowej. Można więc powiedzieć, że w przypadku występowania zbiorów w jednostce, jest ona zobowiązana do zweryfikowania salda na koncie 014, czy wartość zbiorów wynikająca z konta odpowiada wartości w księdze inwentarzowej. Nie jest to jednak inwentaryzacja, która w bibliotekach nazywa się skontrum.
Częstotliwość przeprowadzania skontrum zależy od dwóch okoliczności: sposobu udostępniania zbiorów i ilości zgromadzonych materiałów bibliotecznych. W bibliotekach, w których czytelnicy mają wolny dostęp do materiałów bibliotecznych, skontrum przeprowadza się raz na 5 lat.
 
W bibliotekach o innym systemie udostępniania (czytelnicy nie mają wolnego dostępu do materiałów), w których zbiory są mniejsze niż 100 tysięcy jednostek ewidencyjnych, skontrum przeprowadza się raz na 10 lat.
Jeżeli zbiory są większe niż 100 tysięcy jednostek ewidencyjnych, kontrolę materiałów bibliotecznych prowadzi się w sposób ciągły.
ZAPAMIĘTAJ!
Skontrum (czyli inwentaryzacja zbiorów bibliotecznych) polega na porównaniu zapisów inwentarzowych ze stanem faktycznym materiałów oraz stwierdzeniu i wyjaśnieniu różnic między zapisami ewidencyjnymi a stanem faktycznym zbiorów i ustaleniu ewentualnych braków.
Przy inwentaryzacji zbiorów szczególną uwagę należy zwrócić na różnice inwentaryzacyjne, które księgowo traktuje się nieco inaczej niż typowe różnice wynikające podczas inwentaryzacji innych składników majątku jednostki.
 
Materiały nieodnalezione w czasie skontrum przeprowadzanym po raz pierwszy, ani niefigurujące w ewidencji, uznaje się za braki względne. Braki względne nie są traktowane jako niedobór i nie podlegają ewidencji księgowej (nie pomniejsza się wartości księgozbioru na koncie 014 o braki względne).
Niedoborem podlegającym ewidencji są dopiero braki bezwzględne, za które uznaje się braki względne z poprzedniego skontrum. Czyli, przy pierwszym skontrum niedobór danego materiału bibliotecznego traktowany jest jako brak względny i nieewidencjonowany, natomiast jeżeli przy następnym skontrum dany materiał się nie odnalazł, uznaje się go za brak bezwzględny i ewidencjonuje jako niedobór.
Jeżeli dane materiały biblioteczne zostały potraktowane jako braki bezwzględne, a potem się odnalazły, traktuje się je jak nowe wpływy i tak wprowadza do ewidencji.
 
Skontrum przeprowadza komisja skontrowa. Liczbę członków komisji i jej skład osobowy ustala kierownik biblioteki lub kierownik jednostki, w której znajduje się biblioteka.
 
O zasadach wyceny zbiorów bibliotecznych mówi przede wszystkim rozporządzenie w sprawie szczególnych zasad rachunkowości i planów kont, zgodnie z którym przychody i rozchody zbiorów bibliotecznych wycenia się według cen nabycia. Natomiast zbiory otrzymane nieodpłatnie i nadwyżki inwentaryzacyjne wprowadza się do ewidencji w wartości oszacowanej komisyjnie. Rozporządzenie w sprawie zasad ewidencji materiałów bibliotecznych mówi, że bieżącą szacunkową wartość nabycia ustala się na podstawie okresowej wyceny opracowanej komisyjnie i zatwierdzonej przez kierownika biblioteki (w przypadku jednostek sektora finansów publicznych, w których występuje biblioteka, będzie to kierownik jednostki).
Zbiory biblioteczne umarza się jednorazowo, przez spisanie w koszty w miesiącu przyjęcia do używania. Kontem, na którym księguje się umorzenie zbiorów, jest konto 072 „Umorzenie pozostałych środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych”.
Podsumowanie
To, czy w danej jednostce sektora finansów publicznych wystąpią zbiory biblioteczne jako element majątku trwałego, będzie zależeć przede wszystkim od rodzaju gromadzonych w jednostce materiałów i publikacji oraz ich przeznaczenia (o zbiorach będziemy mówić tylko wtedy, gdy gromadzone materiały będą miały charakter materiałów bibliotecznych i będą przeznaczone do udostępniania, a nie tylko jako pomoc fachowa dla konkretnych pracowników jednostki).
Natomiast jeśli jednostka utworzy bibliotekę (np. fachową) i zaewidencjonuje zbiory biblioteczne, musi pamiętać o wszystkich wymienionych szczególnych zasadach ewidencji, wyceny i inwentaryzacji, gdyż tylko zgodnie z nimi gospodarowanie zbiorami bibliotecznymi jest prawidłowe.


MAGDALENA RYPIŃSKA

PODSTAWY PRAWNE
• Ustawa z 27 czerwca 1997 r. o bibliotekach (Dz.U. Nr 85, poz. 539; ost.zm. Dz.U. z 2004 r. Nr 238, poz. 2390)
• Rozporządzenie Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego z 5 listopada 1999 r. w sprawie zasad ewidencji materiałów bibliotecznych (Dz.U. Nr 93, poz. 1077; ost.zm. Dz.U. z 2001 r. Nr 74, poz. 793)
• Rozporządzenie Ministra Finansów z 28 lipca 2006 r. w sprawie szczególnych zasad rachunkowości oraz planów kont dla budżetu państwa, budżetów jednostek samorządu terytorialnego oraz niektórych jednostek sektora finansów publicznych (Dz.U. Nr 142, poz. 1020)
Źródło: Samorzad.infor.pl

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Sektor publiczny
Nie tylko „rury i oczyszczalnie”: FENX.01.03 Gospodarka wodno-ściekowa - szansa na prawdziwie nowoczesną gospodarkę wodno-ściekową. Jak uzyskać dotację?

Nowy nabór FENX.01.03 Gospodarka wodno-ściekowa to nie tylko dotacje na kanalizację i oczyszczalnie. To okazja, żeby uporządkować całą gospodarkę wodno-ściekową w aglomeracjach ≥ 15 000 RLM, wzmocnić odporność na zmiany klimatu, ograniczyć koszty energii i straty wody – z dofinansowaniem nawet do 70% kosztów kwalifikowanych.

Najdroższe śmieci w Polsce? Jak wrocławianie dopłacają do dumpingu cenowego na innych rynkach

Wrocław od kilku lat znajduje się w ścisłej czołówce najdroższych miast w Polsce pod względem opłat za odbiór, transport i zagospodarowanie odpadów komunalnych. Tłem obecnej drożyzny był głośny, ciągnący się miesiącami przetarg na obsługę systemu, w którym złożone przez firmy oferty przekroczyły możliwości finansowe miasta – roczne koszty miały sięgnąć ponad 500 mln zł, czyli około 300 mln zł więcej niż w poprzednim budżecie. Oferenci wysłali około 250 pytań dotyczących specyfikacji, złożono kilkadziesiąt odwołań do Krajowej Izby Odwoławczej oraz skarg, które do dziś rozstrzygane są przez sądy. Unieważnienie przetargu uratowało wrocławian przed natychmiastową, drastyczną podwyżką, ale na pewno nie rozwiązało problemu.

Inwestycje infrastrukturalne. Nie ma tuneli drogowych i kolejowych bez inżynierów i narzędzi geodezyjnych [WYWIAD]

Praktyka zawodowa geodety jest służbą publiczną, bardzo ważną w kontekście projektów infrastrukturalnych, realizowanych przy współudziale specjalistów innych branż, m.in. inżynierów budownictwa, transportu, energetyki, hydrotechniki czy tunelowania. Dr hab. inż. Tomasz Lipecki z Wydziału Geodezji Górniczej i Inżynierii Środowiska Akademii Górniczo-Hutniczej w Krakowie, członek Komitetu Naukowego GeoConnect Expo – międzynarodowych, targów geodezyjnych, które odbędą się 14-15 kwietnia 2026 w Kielcach, o roli geodezji w projektach infrastrukturalnych oraz o istocie i misji zawodu geodety rozmawia z Wiceprezesem Geodezyjnej Izby Gospodarczej Dariuszem Tomaszewskim z firmy GEOPRZEM.

W urzędach dodatkowe 13 dni urlopu. Do wykorzystania w 6 miesięcy. I 2 modele skróconego czasu pracy

Mniej godzin w pracy i dłuższe urlopy dla pracowników samorządowych oraz inwestycje w nowe technologie usprawniające obsługę mieszkańców planują jednostki samorządu terytorialnego w ramach pilotażu skróconego czasu pracy.

REKLAMA

Chcą zakazu wydawania prasy przez samorządy: "to tuba propagandowa lokalnych włodarzy". Dlaczego wykreślono przepisy z projektu nowej ustawy medialnej?

Organizacje skupiające wydawców prasy i innych mediów lokalnych wydały wspólne oświadczenie w sprawie projektu ustawy o zmianie ustawy o radiofonii i telewizji oraz niektórych innych ustaw. Skrytykowali wykreślenie z tego projektu przepisów ograniczająych wydawanie prasy przez samorządy. Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego odpowiada, że pracuje nad nowym programem wsparcia dla mediów lokalnych.

Świąteczne wydatki gmin pod lupą. Ekspert: RIO sprawdza uzasadnienie, nie estetykę iluminacji

Grudzień to dla samorządów okres wzmożonej organizacji jarmarków, iluminacji, koncertów oraz wydarzeń integracyjnych. Choć takie inicjatywy są w pełni dopuszczalne, gminy muszą pamiętać, że dla organów nadzoru – RIO czy NIK – kluczowe jest nie to, czy dekoracje podobają się mieszkańcom, lecz czy ich finansowanie ma jasną podstawę prawną i zostało właściwie udokumentowane. Mec. Bartłomiej Tkaczyk, specjalista ds. obsługi samorządów i partner w kancelarii LEGALLY.SMART, przypomina najważniejsze zasady bezpiecznego planowania, a także realizowania świątecznych wydatków.

Polska zwolniona z mechanizmu relokacji w UE. Nie musimy przyjmować migrantów [Pakt migracyjny]

Szef MSWiA: państwa członkowskie zgodziły się na zwolnienie Polski z obowiązku przyjmowania migrantów. Nie dotyczy nas mechanizm solidarnościowy w ramach paktu migracyjnego. Polska nie będzie musiała płacić rekompensaty finansowej.

223 przegrane przez ZUS spory z emerytami w sądach powszechnych w sprawach dot. wyroku TK z 4 czerwca 2024 r. SK 140/20, w tym 52 prawomocne

ZUS przegrywa w sądach - 223 przegrane przez ZUS spory z emerytami w sądach powszechnych w sprawach dot. wyroku TK z 4 czerwca 2024 r. SK 140/20, w tym 52 prawomocne. Już wydane wyroki można znaleźć w pierwszej w Polsce wyszukiwarki wyroków.

REKLAMA

Ministerstwo Finansów nie żąda zapłaty za postój w strefie zastrzeżonej. Taki mail to fake i próba oszustwa!

Ministerstwo Finansów ostrzega przed próbami oszustów w wiadomościach rzekomo pochodzących z MF. Oszuści podszywają się pod Ministerstwo Finansów żądając zapłaty za postój w strefie zastrzeżonej. Ministerstwo Finansów nie jest nadawcą wiadomości tego typu. Może to być próba wyłudzenia danych lub środków finansowych. Trzeba patrzeć na adres nadawcy e-maila. Jeśli nie kończy się na „gov.pl”, a wiadomość dotyczy spraw urzędowych, konieczna jest większa czujność.

Olejomat - o co tu chodzi? Już działa 100 olejomatów w Polsce i pierwszy w Warszawie

O co chodzi z olejomatami? W Polsce jest już 100 olejomatów. Właśnie stanął pierwszy w Warszawie przy Centrum Handlowym Wola Park. Jak obsługiwać punkty zbiórki UCO? Gromadzone punkty można wymieniać na nagrody. Jakie?

Zapisz się na newsletter
Śledź na bieżąco nowe inicjatywy, projekty i ważne decyzje, które wpływają na Twoje życie codzienne. Zapisz się na nasz newsletter samorządowy.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA