REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Korzystanie z pomocy społecznej może przydarzyć się każdemu [SONDAŻ]

pomoc dłoń
Shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

CBOS przedstawił wyniki badania "Pomoc społeczna - doświadczenia i opinie". Postrzeganie i oceny systemu pomocy społecznej CBOS bada od lat 90. W tym roku więcej miejsca poświęcono korzystaniu z tej pomocy. 

Pomoc społeczna - większość się z nią zetknęła

Jak wynika z badań: zgodnie z deklaracjami, większość dorosłych (61 proc.) zetknęła się – przynajmniej pośrednio – z działalnością ośrodków pomocy społecznej. Korzystanie z pomocy społecznej osobiście - obecnie lub w przeszłości - zadeklarowało 12 proc. badanych. Zbliżony odsetek ankietowanych (14 proc.) stwierdził, że z takiej pomocy korzystał ktoś w ich rodzinie - podano. 7 proc. badanych zwracało się o pomoc dla siebie lub swojej rodziny, ale jej nie uzyskało. Tyle samo respondentów - wskazało CBOS - prosiło o pomoc dla kogoś spoza rodziny.

REKLAMA

REKLAMA

Ponad połowa spośród deklarujących, że osobiście korzystają z pomocy społecznej, ma wykształcenie podstawowe lub gimnazjalne (24 proc.) lub zasadnicze zawodowe (28 proc.) - wskazano. 7 proc. z nich zadeklarowało miesięczne dochody per capita w wysokości co najmniej 3000 zł. Największa część (35 proc.) uzyskuje dochody na osobę w gospodarstwie domowym mniejsze niż 1500 zł - podano.

CBOS zapytał też o rodzaj otrzymanego wsparcia - osoby, które zadeklarowały, że one same lub ktoś z ich rodziny korzystał z pomocy społecznej (19 proc. ogółu badanych).
Według sondażu, najwięcej osób - 35 proc. - korzystało z zasiłku stałego. Z zasiłku celowego skorzystało 24 proc., a z innych form wsparcia finansowego - 21 proc. Ponadto, jak wskazano, co piąty beneficjent (21 proc.) otrzymał pomoc w postaci posiłków, dożywania. Świadczenie usług opiekuńczych w miejscu zamieszkania lub ośrodku wsparcia wskazało 11 proc., poradnictwo specjalistyczne, pomoc psychologiczną, prawną itp. - 9 proc., a pomoc rzeczową - 7 proc. pytanych. Najmniej osób korzystało z opłacania składek na ubezpieczenie emerytalne lub rentowe (4 proc.) oraz z pomocy asystenta rodziny (3 proc.). 7 proc. badanych odmówiło wskazania, z jakich form pomocy społecznej korzystała.

Pracownik pomocny i życzliwy a pomoc odpowiednia 

Innym pytaniem CBOS-u było, czy pomoc, którą otrzymali lub otrzymują obecnie badani, była/jest odpowiednia do problemu, z którym oni lub któryś z członków rodziny się zmagał. 
48 proc. osób odpowiedziało, że "tak, częściowo". 29 proc. wskazało, że "tak, w pełni". 18 proc. osób odpowiedziało, że nie, a 5 proc. wskazało na odpowiedź "trudno powiedzieć".

REKLAMA

Osoby, które w ostatnich latach miały kontakt z pomocą społeczną, na ogół dobrze oceniają jej pracowników - wynika z badania.
57 proc. badanych, którzy zadeklarowali jakąkolwiek styczność z pomocą społeczną, uważa, że jej pracownicy są życzliwi i uprzejmi wobec klientów - wskazano. Z kolei 11 proc. odpowiedziało, że pracownicy są nieżyczliwi i nieuprzejmi wobec klientów. Wśród osób, które osobiście korzystały/korzystają z pomocy społecznej, dominuje opinia, że pracownicy są życzliwi oraz uprzejmi wobec klientów (84 proc.), natomiast 9 proc. jest odmiennego zdania.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

68 proc. osób, które osobiście korzystały/korzystają z pomocy społecznej, oceniło, że pracownicy są dobrze wyszkoleni oraz przygotowani do swojej pracy. Odmiennego zdania jest 18 proc. badanych.

CBOS zapytał też, czy pracownicy pomocy społecznej są dobrze wynagradzani za swoją pracę. 61 proc. osób, które osobiście korzystały/korzystają z pomocy społecznej, zaznaczyło odpowiedź: "trudno powiedzieć". 18 proc. uznało, że "zarabiają odpowiednio", 16 proc., że "zarabiają za mało", a 5 proc., że "zarabiają za dużo".

Kto korzysta z pomocy społecznej 

Na pytanie: "jak Pan(i) ocenia, czy z pomocy społecznej w Polsce (nie licząc programu Rodzina 500+) korzystają przede wszystkim osoby, którym rzeczywiście jest ona potrzebna, czy też raczej takie, które poradziłyby sobie bez niej?", 42 proc. odpowiedziało, że "korzystają głównie naprawdę potrzebujący, ale zdarza się, że także ludzie, którzy poradziliby sobie bez niej". 27 proc. uważa, że z pomocy korzystają w podobnym stopniu osoby naprawdę jej potrzebujące i takie, które poradziłyby sobie bez niej, a 14 proc., że z pomocy korzystają przede wszystkim osoby, które poradziłyby sobie bez niej, a dla naprawdę potrzebujących jej brakuje.

Jak wskazało CBOS, w opinii społecznej beneficjentami pomocy społecznej są najczęściej osoby ubogie (53 proc.), często rodziny wielodzietne (42 proc.) oraz osoby z niepełnosprawnościami (37 proc.). Dość często - jak podano - jako odbiorców takiej pomocy wskazywano także ludzi starszych (30 proc.), a w dalszej kolejności osoby uzależnione od alkoholu lub narkotyków (24 proc.) oraz bezdomnych (22 proc.).

Jako odbiorców pomocy wskazano także: rodziny niewydolne wychowawczo (uważa tak 17 proc.), poszkodowani w wyniku zdarzeń losowych, klęsk żywiołowych (16 proc.), ofiary przemocy domowej, innych przestępstw (12 proc.), sieroty, osoby niemające bliskich (7 proc.), byli więźniowie (2 proc.). Odpowiedź "trudno powiedzieć" wskazało 4 proc. badanych.

95 proc. badanych uważa, że korzystanie z pomocy społecznej jest czymś naturalnym i może przydarzyć się każdemu; 3 proc. twierdzi, że korzystanie z pomocy społecznej jest czymś, czego raczej należy się wstydzić, a 2 proc. wskazuje, że trudno powiedzieć.

Badanie

Badanie "Aktualne problemy i wydarzenia" przeprowadzono w ramach procedury mixed-mode na reprezentatywnej imiennej próbie pełnoletnich mieszkańców Polski, wylosowanej z rejestru PESEL. Każdy respondent wybierał samodzielnie jedną z metod: wywiad bezpośredni z udziałem ankietera (metoda CAPI), wywiad telefoniczny po skontaktowaniu się z ankieterem CBOS (CATI) – dane kontaktowe respondent otrzymywał w liście zapowiednim od CBOS, samodzielne wypełnienie ankiety internetowej (CAWI), do której dostęp był możliwy na podstawie loginu i hasła przekazanego respondentowi w liście zapowiednim od CBOS.

We wszystkich trzech przypadkach ankieta miała taki sam zestaw pytań oraz strukturę. Badanie zrealizowano w dniach od 4 do 14 września 2023 roku na próbie liczącej 1073 osoby (w tym: 62,7 proc. metodą CAPI, 23,4 proc. – CATI i 13,9 proc. – CAWI). (PAP)

pak/ mir/

Więcej ważnych informacji znajdziesz na stronie głównej Infor.pl

Źródło: PAP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Sektor publiczny
Decyzja, która zmieni Polskę. Dlaczego Szybka Kolej Miejska Wrocław jest dziś najrozsądniejszą inwestycją państwa

Polska nie potrzebuje kolejnych deklaracji o nowoczesności. Potrzebuje decyzji, które naprawdę zmieniają kraj. Szybka Kolej Miejska Wrocław (SKM Wrocław) jest jedną z nich – logiczną, policzalną i gotową do realizacji inwestycją, która może w ciągu dekady spiąć gospodarkę zachodniej Polski w jednolity organizm.

Czy organ może spóźnić się z rozstrzygnięciem sprawy?

Opóźnienia w postępowaniu administracyjnym nie zawsze muszą oznaczać naruszenie prawa. Niekiedy wynikają bowiem z realnych przeszkód, które trudno przewidzieć. Każde przekroczenie terminu wymaga jednak precyzyjnego uzasadnienia, inaczej może skutkować skargą na bezczynność lub przewlekłość organu.

Samorządy tracą wpływy z PIT i CIT. Gminy planują wspólnie wystąpić do MF o wprowadzenie korekt i wyrównania

Prezydent Jastrzębia-Zdroju Michał Urgoł poinformował, że gminy, które rok do roku stracą na zaproponowanym przez Ministerstwo Finansów sposobie obliczania udziałów w PIT i CIT oraz subwencji na 2026 r., zamierzają wspólnie wystąpić do resortu ws. korekt lub wyrównań.

E-Doręczenia wkraczają w nową fazę. Sprawdź, kiedy papierowe awiza przejdą do historii [Harmonogram]

Jak wynika z komunikatu Poczty Polskiej, już ponad dwa miliony Polaków, firm i instytucji korzysta z systemu e-Doręczeń. Z czego, aż 75 proc. z nich założyło swoje skrzynki w tym roku. Czym są e-Doręczenia i e-Polecone?

REKLAMA

Nowy system opłat za odpady: krok w stronę ekologii czy powrót do dawnych problemów?

Resort klimatu i środowiska zapowiada zmiany, które mają umożliwić gminom różnicowanie wysokości opłat za odpady w zależności od ich masy oraz jakości segregacji. Pomysł, choć zgodny z europejskim trendem "płać za to, co wyrzucasz", budzi jednak wątpliwości – zwłaszcza wśród samorządów, które obawiają się skutków ubocznych w postaci wzrostu kosztów i nielegalnego pozbywania się odpadów.

Wielki Wrocław. Decyzja państwowa, nie lokalna fanaberia. Kiedy nastąpi formalne rozszerzenie granic miasta?

Wrocław nie mieści się już w sobie. Oficjalnie żyje w nim 670 000 mieszkańców, ale w rzeczywistości – według badań miasta i uniwersytetu – blisko 900 000. To różnica, która decyduje o wszystkim: o liczbie szkół, o subwencjach, o liniach tramwajowych i o tym, ile karetek może ruszyć w drogę. Przez statystyczne złudzenie miasto wygląda na mniejsze, niż jest. A państwo udaje, że tego nie widzi.

Będą szkolenia dla samorządów dot. adaptacji do zmian klimatu. Ankieta do 14 listopada 2025 r.

Będą szkolenia dla samorządów dotyczące adaptacji do zmian klimatu. IOŚ-PIB rusza z konsultacjami szkoleń. Specjalna ankieta dostępna jest do 14 listopada 2025 r.

Program OLiOC w samorządach - zadania i finansowanie

Pierwszy Program Ochrony Ludności i Obrony Cywilnej jest wdrażany już w latach 2025–2026. Następne będą miały charakter planów czteroletnich. Co jest podstawą finansowania tych zadań?

REKLAMA

Łatwiejszy obieg dokumentów związanych z budowami

Czy to możliwe, by było mniej papierów, a więcej spraw online w administracji budowlanej? Okazuje się, że tak – urzędy w Polsce zyskają nowoczesne narzędzia, które to umożliwią. Zmienione usługi SOPAB i e-Budownictwo uproszczą obsługę spraw – od wniosków po decyzje i podgląd statusu sprawy. Projekt jest finansowany z Funduszy Europejskich i stanowi element cyfryzacji usług publicznych.

MSWiA: zmienimy przepisy o budżecie obywatelskim

Wprowadzenie obowiązku konsultowania z mieszkańcami uchwał określających tryb i zasady realizacji budżetu obywatelskiego oraz dopuszczenie realizacji zadań wieloletnich zapowiada Ministerstwo Spraw Wewnętrznych i Administracji. Prace nad zmianami legislacyjnymi ma prowadzić Komitet do spraw Pożytku Publicznego.

Zapisz się na newsletter
Śledź na bieżąco nowe inicjatywy, projekty i ważne decyzje, które wpływają na Twoje życie codzienne. Zapisz się na nasz newsletter samorządowy.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA