REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Komunikat PFRON o rehabilitacji kompleksowej. Trzy moduły. Specjalne ośrodki rehabilitacyjne

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Tomasz Król
prawnik - prawo pracy, cywilne, gospodarcze, administracyjne, podatki, ubezpieczenia społeczne, sektor publiczny
Komunikat PFRON o rehabilitacji kompleksowej. Czy zostanie wprowadzona na szerszą skalę?
Shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

PFRON informuje o sukcesie rehabilitacji kompleksowej prowadzonej w ośrodkach rehabilitacji kompleksowej.

Z końcem 2023 roku zakończono realizację pilotażowego projektu rehabilitacji kompleksowej. Projekt finansowany był z Europejskiego Funduszu Społecznego i Budżetu Państwa.

REKLAMA

Co to jest rehabilitacja kompleksowa? 

W ramach projektu opracowano model rehabilitacji kompleksowej, nowatorskie rozwiązanie na polskim rynku, wspierające osoby z niepełnosprawnościami w powrocie do funkcjonowania w życiu społecznym i zawodowym. Po opracowaniu model poddano pilotażowemu testowaniu w Ośrodkach Rehabilitacji Kompleksowej. Ośrodki funkcjonowały przez cztery lata, w tym specjalistyczne Ośrodki dla osób z zaburzeniami psychicznymi przez ostatni rok. Działały cztery ośrodki zlokalizowane w: Grębiszewie (woj. mazowieckie), Nałęczowie (woj. lubelskie) oraz Wągrowcu (woj. wielkopolskie)oraz dwa ośrodki dedykowane dla osób z zaburzeniami psychicznymi działały w: Puszczykowie (woj. wielkopolskie) i Grębiszewie (woj. mazowieckie). 

Z rehabilitacji kompleksowej skorzystało w sumie 615 osób, w tym 88 osób ze specjalistycznej rehabilitacji dla osób z zaburzeniami psychicznymi. 

Rehabilitacja kompleksowa, mająca prowadzić do powrotu do pracy lub wejścia na rynek pracy, składała się z trzech zintegrowanych modułów realizowanych równolegle w jednym ośrodku przez jeden zespół rehabilitacyjny w tym samym czasie:

  1. Rehabilitacji zawodowej – Moduł zawodowy – której celem było przygotowanie uczestnika do uzyskania nowego zawodu, umożliwiającego trwałe i stabilne zatrudnienie na otwartym rynku pracy, dostosowanego do jego potrzeb i możliwości oraz stanu zdrowia poprzez: dobór ścieżki rozwoju zawodowego dostosowanej do obecnego stanu zdrowia uczestnika i sytuacji na rynku pracy, wzmocnienie pozycji uczestnika na rynku pracy poprzez naukę poruszania się po rynku pracy oraz zdobycie nowych lub aktualizację posiadanych kompetencji i kwalifikacji zawodowych.

    W ramach tego modułu zrealizowano między innymi: 
    • ponad 7 tys. godzin doradztwa zawodowego (średnio 12 godz. dla osoby),
    • ponad 116 tys. osobogodzin szkoleń zawodowych (średnio szkolenia trwały po 190 godz.), prawie 4 tys. godzin pośrednictwa pracy (średnio 6 godz. dla osoby).
  2. Rehabilitacji psychospołecznej – Moduł psychospołeczny – mającej na celu przywrócenie motywacji uczestnika do powrotu do pracy i do życia społecznego, w szczególności poprzez poprawę jego stanu funkcjonalnego w wymiarze psychologiczno-społecznym jako warunku wejścia lub powrotu na rynek pracy, podtrzymanie i wzmocnienie motywacji do wysiłku fizycznego i intelektualnego ukierunkowanego na realizację celów rehabilitacji kompleksowej oraz do podejmowania aktywności w różnych obszarach własnego życia, utrzymanie dobrostanu psychicznego, wzmacnianie zasobów oraz redefinicja celów życiowych, przywrócenie możliwie pełnej samodzielności społecznej w różnych wymiarach życia (rodzina społeczeństwo, aktywność zawodowa) oraz przyswojenie zasad właściwego pełnienia ról społecznych (zawodowych), umożliwiających regulowanie stosunków z otoczeniem.

    W ramach Modułu psychospołecznego zrealizowano: 
    • ponad 8 tys. godzin sesji psychologicznych (13 godzin na osobę)
    • ponad 16 tys. osobogodzin warsztatów psychologicznych dopasowanych do potrzeb Uczestników (średnio 26 godz. dla osoby).
  3. Rehabilitacji medycznej -  Moduł medyczny - mającej na celu przywrócenie uczestnikowi możliwie optymalnej sprawności w czynnościach dnia codziennego oraz w czynnym życiu społecznym i zawodowym poprzez: przywrócenie utraconych funkcji lub ich odtworzenie w jak największym, możliwym do osiągnięcia stopniu, poprawę lub podtrzymanie możliwego do osiągnięcia stanu funkcjonalnego, zapobieganie rozwojowi wtórnych zmian funkcjonalnych, wypracowanie prawidłowych wzorców kompensacyjnych oraz wzmocnienie poczucia własnej wartości i przydatności uczestnika w społeczeństwie

    W ramach tego modułu przeprowadzono ponad 70 tys. godzin rehabilitacji różnego typu, zależnie od potrzeby danej osoby (średnio każdy Uczestnik otrzymał 115 godzin rehabilitacji).

Jakie są skutki rehabilitacji kompleksowej?

Dobór wsparcia był określany indywidualnie dla każdej osoby po przeprowadzeniu dogłębnej oceny preferencji zawodowych, stanu organizmu oraz możliwości i potrzeb danego uczestnika. W trakcie realizacji procesu rehabilitacji kompleksowej wielokrotnie obserwowano postępy oraz w razie potrzeby weryfikowano wybraną ścieżkę wsparcia. 

Dalszy ciąg materiału pod wideo

W wyniku udziału w rehabilitacji kompleksowej ponad 50% osób uczestniczących w projekcie podjęło pracę z czego większość utrzymała zatrudnienie powyżej 6 miesięcy. 

Skuteczność kompleksowej rehabilitacji potwierdzają wyniki ewaluacji zewnętrznej pilotażu modelu przeprowadzone w 2022 roku i 2023 roku na grupie 272 uczestników projektu:

  • Po wzięciu udziału w projekcie, tj. w okresie 3 m-cy od zakończenia kompleksowej rehabilitacji, 39% uczestników podjęło pracę.
  • Dla większości (91% osób pracujących po opuszczeniu ośrodka) jest to praca w zupełnie nowym zakładzie pracy. Prawie wszystkie osoby (93 %) pracujące po opuszczeniu ośrodka wykonują regularną pracę " u kogoś", tj. nie we własnej firmie.
  • W 80 % przypadków, jest to praca na czas określony. Jeden na dziesięć razy jest to umowa o pracę na czas nieokreślony. U 66 % uczestników pracujących po opuszczeniu ośrodka praca odbywa się w wymiarze odpowiadającym całemu etatowi. Większość osób nie pracujących na cały etat chciałoby pracować więcej.
  • Dla zdecydowanej większości uczestników podejmujących pracę po opuszczeniu ośrodka jest ona przynajmniej częściowo zgodna z kwalifikacjami nabytymi w toku kompleksowej rehabilitacji. Przeciwnego zdania jest około 25% uczestników pracujących.
  • W większości przypadków wynagrodzenia z tytułu realizowanej pracy są relatywnie niskie - do 3 tys. zł netto.
  • Wraz z czasem upływającym od opuszczenia ośrodka coraz więcej osób znajduje zatrudnienie. Po upływie 3 miesięcy od ukończenia projektu (a przed upływem 6 miesięcy) pracę posiadało 39% uczestników, 6 miesięcy od ukończenia projektu było to już 49 % uczestników. Rok po zakończeniu projektu zatrudnienie deklarowało 52% uczestników, a dwa lata po pracę posiadało 69 % uczestników. Wraz z upływem czasu od zakończenia kompleksowej rehabilitacji rośnie udział osób, które zmieniły pracę, co świadczy o mobilności uczestników.
  • Jeśli chodzi o subiektywną ocenę skuteczności rehabilitacji kompleksowej wśród uczestników, którzy po opuszczeniu ośrodka pracują, to większość, tj 70 % uważa, że bez udziału w projekcie nie miałaby pracy. 75% pracujących po ukończeniu projektu uczestników uważa, że udział w rehabilitacji końcowej pomógł im podjąć pracę zarobkową.
  • Jeśli chodzi o osoby pozostające bez pracy po opuszczeniu ośrodka, to niemal połowa z nich (44%) to osoby pobierające świadczenie rentowe. Grupa osób pozostających bez pracy deklaruje motywację do podjęcia zatrudnienia. 91% z nich wskazało, że po wyjściu z ośrodka starało się znaleźć pracę zarobkową (np. poprzez wysłanie CV, spotkania z pracodawcami itp.).
  • Poza bezpośrednim efektem zatrudnieniowym uczestnicy wskazywali inne, pozytywne skutki udziału w projekcie. 91% zdobyło nowe formalne uprawnienia zawodowe (np. certyfikaty), 80 % uczestników nauczyło się nowych rzeczy, które ogólnie mogą polepszyć sytuację na rynku pracy, 75% wskazuje na pozytywny wpływ projektu na nawiązywanie kontaktów i współpracę z innymi, 73% uczestników dzięki udziałowi w projekcie ma wyższą motywację do działania. Wg uczestników rehabilitacji kompleksowej miała ona najmniejszy wpływ na zmianę ich sytuacji finansowej.
  • Globalnie, 67 % uczestników ocenia, że po projekcie ich życie zmieniło się na lepsze. 88% osób zauważających pozytywne zmiany uważa, że bez udziału w projekcie ich życie nie zmieniłoby się
  • Większość uczestników preferuje praktykowaną do tej pory formę rehabilitacji, z noclegami. Wg 79 % respondentów, gdyby rehabilitacja była realizowana w formie pobytu dziennego, bez noclegów jej efekty byłyby mniejsze. Zdecydowana większość uczestników, tj. 81 % respondentów, jest za utrzymaniem obecnej długości trwania wsparcia.
  • Na pozytywne wyróżnienie wskazuje bardzo uważna i zaangażowana diagnoza potrzeb uczestników. Prawie wszyscy respondenci, bo 96% uczestników podkreśla, że na początku udziału w projekcie rozmawiano z nimi o potrzebach i oczekiwaniach. U 75% osób panuje przekonanie, że w wyniku tych rozmów zmodyfikowano wsparcie w taki sposób, by dostosować je do ich oczekiwań.

Podsumowując PFRON stwierdził: pilotaż wykazał wyższą skuteczność tego rozwiązania w porównaniu z dotychczasowymi działaniami. Pozytywne oceny Uczestników rehabilitacji kompleksowej oraz duża skuteczność wyrażająca się wysokim procentem osób, które podjęły pracę potwierdza potrzebę kontynuacji tego działania.

Zapisz się na newsletter
Śledź na bieżąco nowe inicjatywy, projekty i ważne decyzje, które wpływają na Twoje życie codzienne. Zapisz się na nasz newsletter samorządowy.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: PFRON

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Sektor publiczny
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Przeciwdziałanie praniu pieniędzy i finansowaniu terroryzmu w JST. Najważniejsze informacje

System przeciwdziałania praniu pieniędzy i finansowaniu terroryzmu dotyczy również jednostek samorządu terytorialnego. Z tego powodu są one objęte szeregiem obowiązków. Co trzeba wiedzieć o obowiązujących przepisach? Oto lista 10 najważniejszych informacji!

Od 1 września 2025 r. podwyżka o 8 i 16 zł za odbiór śmieci w Krakowie

Od 1 września w Krakowie wzrośnie opłata za odbiór śmieci posegregowanych: z 27 do 35 zł miesięcznie od jednego mieszkańca. W przypadku odpadów nieposegregowanych stawka zwiększy się z 54 do 70 zł od mieszkańca.

MKiŚ: wyznaczamy lasy społeczne z ograniczoną wycinką drzew. 158 tys. ha wokół 11 największych aglomeracji

Ministerstwo Klimatu i Środowiska poinformowało 2 lipca 2025 r., że zakończyło pierwszy etap projektu wyznaczania lasów społecznych wokół największych polskich miast. To przełomowy krok w kierunku zmiany podejścia do gospodarki leśnej - z naciskiem na potrzeby społeczne, zdrowotne i ekologiczne mieszkańców aglomeracji. O szczegółach w trakcie konferencji prasowej mówiła ministra klimatu i środowiska Paulina Hennig-Kloska oraz wiceminister klimatu i środowiska, główny konserwator przyrody Mikołaj Dorożała.

Zmiany w opłatach za śmieci – będą nowe zasady segregacji, ulgi i kontrola deklaracji [PROJEKT MKiŚ]

W wykazie prac legislacyjnych pojawił się projekt nowelizacji ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach. Chodzi o zmiany w funkcjonowaniu systemu gospodarowania odpadami na poziomie gminnym, które w ocenie projektodawców będą odpowiadać na realne potrzeby JST oraz mieszkańców.

REKLAMA

RPO: Dość "wrogich przejęć" między gminami. Potrzebna kontrola sądowa

Rzecznik Praw Obywatelskich apeluje do premiera Donalda Tuska o zawieszenie kontrowersyjnych decyzji dotyczących zmian granic gmin do czasu wprowadzenia nowych przepisów. Od lat brakuje skutecznej kontroli sądowej nad decyzjami Rady Ministrów, które prowadzą do konfliktów między samorządami.

Granica polsko-niemiecka. Polska wprowadza kontrole. Przedsiębiorcy mają 3 pytania

Czy Niemcy przerzucają imigrantów do Polski? Co z granicą polsko-niemiecką? Polska wprowadza kontrole graniczne w celu zapobiegania napływom nielegalnych migrantów. Co na to Niemcy?

Premier Tusk: po rekonstrukcji w rządzie będą wyłącznie przyzwoici ludzie; około 15 lipca zapadną decyzje personalne

W dniu 30 czerwca 2025 r. na konferencji prasowej Premier Donald Tusk zapowiedział, że około 15 lipca zaproponuje kształt rządu po rekonstrukcji. Rozmowy w tej sprawie są prowadzone z liderami koalicyjnych ugrupowań - PSL, Polski 2050 i Lewicy. Żyjemy w ustrojowym bałaganie, podważane są obiektywne kryteria prawne, dlatego chciałbym, by politycy kierowali się naturalnymi kryteriami, jak zdrowy rozsądek czy zwykła ludzka przyzwoitość, i tacy będą ministrowie po rekonstrukcji - mówił 27 czerwca 2025 r. na konferencji prasowej premier Donald Tusk.

Nowelizacja specustawy powodziowej. Nowe zadania i obowiązki samorządów

Możliwość zamiany zniszczonych nieruchomości na lokale komunalne, obowiązek raportowania decyzji WZ, świadczenie lokalowe, premia powodziowa czy ułatwienia proceduralne w odbudowie zniszczonych domów i obiektów – to najważniejsze zmiany w specustawie powodziowej. Nowelizacja ustawy wzmacnia kompetencje JST, daje im nowe narzędzia, ale też nakłada dodatkowe obowiązki administracyjne i sprawozdawcze.

REKLAMA

Czym różni się „odbiór” odpadów komunalnych z nieruchomości od „przyjmowania odpadów”

NSA przypomniał gminom, że ustawodawca rozróżnia pojęcia odbierania odpadów komunalnych od ich przyjmowania i wprowadza odrębnie różne sposoby oddawania odpadów. Co za tym idzie – mechanizmy nie mogą być traktowane jako formy zamienne, kształtowane według własnego uznania gminy.

Wydruk zdjęcia z Google Street View jako dowód w sprawie administracyjnej

Dowodem w postępowaniu administracyjnym może być wszystko, co może przyczynić się do wyjaśnienia sprawy, a nie jest sprzeczne z prawem. Dlatego wydrukom z Geoportalu oraz wydrukom zdjęć Google Street View nie można odmówić mocy dowodowej. Stanowią one jednak tzw. dowody nienazwane i nie mają prawem przewidzianej mocy dowodowej – tak jak w przypadku dokumentów urzędowych, które sporządzone w przepisanej formie przez powołane do tego organy państwowe w ich zakresie działania stanowią dowód tego, co zostało w nich urzędowo stwierdzone.

REKLAMA