REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Punkty w rekrutacji za szczepienie dzieci to nie dyskryminacja./ fot. Fotolia
Punkty w rekrutacji za szczepienie dzieci to nie dyskryminacja./ fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Czy przyznawanie zaszczepionym dzieciom dodatkowych punktów w trakcie rekrutacji do przedszkoli stanowi o dyskryminacji dzieci niezaszczepionych?

Taką argumentację przedstawił Wojewoda Śląski, stwierdzając nieważność uchwały Rady Gminy Częstochowa w tym przedmiocie. Sąd administracyjny, który rozpoznawał sprawę orzekł, że dodatkowe punkty nie pozbawiają prawa do opieki przedszkolnej oraz podkreślił, że to antyszczepionkowi rodzice łamią obowiązujące przepisy prawa w zakresie, w jakim nakładają one obowiązek przeprowadzenia szczepień ochronnych. W ocenie Sądu antyszczepionkowcy w efekcie żądają niejako równouprawnienia dla nieprzestrzegania prawa, co WSA uznał za niedopuszczalne.

REKLAMA

REKLAMA

Punkty za rekrutację na mocy uchwały Rady Gminy

Rada Miasta Częstochowy podjęła uchwałę, w której postanowiono, iż dzieci poddane obowiązkowym szczepieniom ochronnym lub posiadające lekarskie odroczenie szczepienia będą miały przyznane 20 dodatkowych punktów (na 63 możliwych) podczas drugiego etapu rekrutacji do przedszkoli.

Polecamy: Rejestr Należności Publicznoprawnych. Zasady funkcjonowania, praktyczne przykłady, wzory dokumentów. PREMIUM

Stwierdzenie nieważności uchwały przez Wojewodę

Wojewoda Śląski w wyniku postępowania nadzorczego stwierdził nieważność uchwały Rady Miasta. W uzasadnieniu wskazał, iż choć gmina ma pewną dowolność w ustalaniu kryteriów rekrutacyjnych, to w ocenie Wojewody Rada Miasta całkowicie pominęła przesłanki ustawowe w tym zakresie, gdyż przedstawienie zaświadczenia o odbyciu obowiązkowych szczepień nie nawiązuje do żadnej z kategorii ustawowych przesłanek, o których mowa w art. 131 prawa oświatowego, tzn. nie odnosi się do potrzeb rodziny ani lokalnych potrzeb społecznych.

REKLAMA

Argumentacja Wojewody

Wojewoda Śląski przedstawił następującą argumentację:

Dalszy ciąg materiału pod wideo
  • szczepienia są w Polsce obowiązkowe, a w razie niewywiązywania się z tego obowiązku istnieją odpowiednie procedury egzekucyjne w tym zakresie, zatem nie ma powodu wprowadzania takiego wymogu przy przyjęciu do przedszkola,
  • wymóg na II etapie rekrutacji nie gwarantuje, że przyjęte zostaną wyłącznie dzieci zaszczepione, zatem jego wprowadzenie jest bezcelowe,
  • dokumentacja medyczna (której informacja o szczepieniach jest częścią) stanowi dane wrażliwe, co do których obowiązuje zakaz przetwarzania na mocy art. 9 ust. 1 RODO i art. 23 ust. 2 ustawy o prawach pacjenta, a gromadzenie takich danych przez przedszkola stanowiłoby o nieuprawnionym przetwarzaniu danych przez te podmioty.

Gmina Częstochowa wniosła skargę od tego rozstrzygnięcia nadzorczego.

Zobacz: Pracownicy

Skarga do sądu administracyjnego

Wojewódzki Sąd Administracyjny w Gliwicach w wyroku z dnia 6 sierpnia 2019 r. w sprawie o sygnaturze III SA/Gl 489/19 uznał skargę Gminy Częstochowa za zasadną.

W odniesieniu do kwestii danych wrażliwych Sąd wskazał, że wniosek o przyjęcie dziecka do przedszkola zawiera dane wrażliwe takie jak imię, nazwisko czy numer PESEL, a do wiadomości publicznej podawane są jedynie wyniki rekrutacji. W ocenie sądu ustawodawca zezwolił zatem na przetwarzanie danych wrażliwych dla celów rekrutacji, a w art. 160 prawa oświatowego przewidział sposób ochrony takich danych. Ochrona danych wrażliwych nie ma zatem charakteru bezwzględnego, na co dowodem jest choćby właśnie wskazany powyżej przepis prawa.

Dodatkowo, Sąd podkreślił, iż uchwała przewiduje przyznanie 20 dodatkowych punktów na 63 możliwe. W konsekwencji, szczepienie to dodatkowe punkty, a nie jedyne kryterium całkowicie przesądzające o możliwości przyjęcia dziecka do przedszkola.

Nie ma dyskryminacji

Sąd podkreślił, iż polskie prawo nakłada obowiązek wykonania określonych szczepień ochronnych (m.in. poprzez art. 17 ustawy o zapobieganiu oraz zwalczaniu zakażeń i chorób zakaźnych u ludzi), a odpowiedzialność za ich niewykonanie ponosi osoba sprawująca pieczę nad dzieckiem. Zatem zastosowanie takiego kryterium nie jest dyskryminujące, gdyż „nie zmusza do czynienia tego, czego prawo nie nakazuje” (zgodnie z art. 31 pkt 2 Konstytucji RP) ani nie pozbawia prawa do opieki przedszkolnej.

W ocenie sądu kryterium szczepienne nie dyskryminuje dzieci, gdyż jest konsekwencją sprzecznego z prawem wyboru rodziców w zakresie decyzji o nieprzestrzeganiu ustawowego obowiązku poddania dziecka szczepieniom ochronnym. Decyzja rodziców o nieprzestrzeganiu prawa z kolei nie może być promowana przez organy władzy.

Dyskryminacja może być oparta o cechy osobiste, które są od nas niezależne (takie jak płeć czy kolor skóry). Poddanie się szczepieniom zatem nie może być przesłanką dyskryminacyjną, bo jest obowiązkiem ustawowym, a odmowa w tym zakresie oparta na przesłankach innych niż ustawowe nie jest w ocenie Sądu racjonalna. Równość wobec prawa oznacza traktowanie podmiotów podobnych w sposób podobny. Z kolei traktowanie różnych podmiotów w sposób podobny mogłoby świadczyć o nierówności.

WSA w uzasadnieniu wyjaśnił, iż osoby odmawiające poddania się (lub swych dzieci) szczepieniu same doprowadzają do pewnego podziału w społeczeństwie i dlatego „nie mogą wymagać, by były traktowane na równi z tymi, którzy przestrzegają obowiązków ustawowych i pozostałych wymogów konstytucji” ani zarzucać, że są dyskryminowane - czy też, że osoby wypełniające swoje obowiązki są faworyzowane.

W efekcie wskazane kryterium punktów dodatkowych stanowi realizację konstytucyjnej zasady przestrzegania prawa wynikającej z art. 82 Konstytucji, a oświadczenie o spełnieniu obowiązku szczepiennego nie stoi w sprzeczności z zasadą prywatności. WSA podkreślił, że „[i]nteresem publicznym jest […] nie tylko objęcie dziecka wychowaniem przedszkolnym ale także zapobieganie epidemiom chorób zakaźnych a w konsekwencji realizacji potrzeb dziecka w zakresie ochrony jego zdrowia i zdrowia innych dzieci w przedszkolu.”

Na marginesie już Sąd podniósł, iż konstytucyjność ustawy o zapobieganiu oraz zwalczaniu zakażeń i chorób zakaźnych u ludzi nie była podważona, a on sam nie jest upoważniony do orzekania w tym zakresie.

Mając powyższe na uwadze, WSA w Gliwicach uchylił zaskarżone rozstrzygnięcie nadzorcze Wojewody Śląskiego.

Orzeczenie Sądu nie jest prawomocne.

Komentarz

Orzeczenie WSA pojawia się w środku rozgorzałego od paru lat głośnego sporu co do zasadności obowiązkowego szczepienia ochronnego. W odpowiedzi na pojawiające się postulaty „antyszczepionkowców” co do prawa wyboru, środowisko lekarskie jednak niezmiennie wskazuje na nietrafność argumentacji z punktu widzenia naukowego oraz na tzw. argument odporności stada, czyli na negatywny wpływ nieszczepionych jednostek na odporność i zdrowie całej populacji[1].

[1] Apel Nr 2/18/P-VIII Prezydium Naczelnej Rady Lekarskiej z dnia 4 października 2018 r. do parlamentarzystów w sprawie obowiązkowych szczepień ochronnych, https://www.nil.org.pl/aktualnosci/apel-do-parlamentarzystow-w-sprawie-obowiazkowych-szczepien-ochronnych

Agnieszka Tomkowiak

Aplikant radcowski w Dziale Prawa Cywilnego w Kancelarii Prawnej Dr Krystian Ziemski & Partners w Poznaniu

Dr Krystian Ziemski & Partners Kancelaria Prawna spółka komandytowa w Poznaniu

www.ziemski.com.pl

Artykuł pochodzi z Portalu: www.prawodlasamorzadu.pl

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Sektor publiczny
Fundusz Autobusowy w 2026 r.: 75 mln zł dla samorządów z województwa małopolskiego. Wnioski do 5 grudnia

Wnioski o dofinansowanie przewozów autobusowych w 2026 roku w samorządach województwa małopolskiego można składać do 5 grudnia 2025 roku. Na działania wieloletnie przeznacza się prawie 75 mln zł.

Autonomia samorządu pod presją przepisów. Granice samodzielności JST w ochronie zabytków

Choć samorząd terytorialny od 35 lat stanowi trzon lokalnej administracji publicznej, to w obszarze ochrony zabytków jego możliwości działania są wyraźnie ograniczone. Wynika to nie z ocen czy praktyk, ale z samej konstrukcji przepisów, które powierzają zasadnicze władztwo organom administracji rządowej. Warto więc przyjrzeć się, jak ustawodawca wyznacza granice samodzielności jednostek samorządu terytorialnego (JST) w tym szczególnym sektorze.

Rozstrzygnięcie konkursu FERS "Doskonalenie zawodowe pracowników systemu ochrony zdrowia z zakresu leczenia uzależnień" [MZ]

Już jest rozstrzygnięcie konkursu FERS "Doskonalenie zawodowe pracowników systemu ochrony zdrowia z zakresu leczenia uzależnień". Komisja Oceny Projektów wybrała 5 wniosków do dofinansowania.

Wyższe dodatki stażowe i nagrody jubileuszowe. Kto skorzysta na zmianach w 2026 r.?

Na zwiększeniu stażu pracy uwzględnianego przy świadczeniach pracowniczych zyska m.in. wielu nauczycieli i pracowników samorządowych. Dla samorządów konieczność wypłaty wyższych nagród jubileuszowych, świadczeń urlopowych, dodatków stażowych i odpraw będzie nowym obciążeniem.

REKLAMA

Dzierżawa infrastruktury szpitalnej pozwala na lepsze zarządzanie jego majątkiem i finansami. To nie prywatyzacja ani oddanie szpitala w obce ręce

Dzierżawa infrastruktury szpitalnej nie jest zjawiskiem nowym ani wyjątkowym dla Polski - to powszechny, od lat stosowany na świecie model transformacji szpitalnictwa, który w odpowiednio zaplanowanym kontekście potrafi przywrócić płynność, uratować miejsca pracy i nadać nowy impuls rozwojowy placówkom ochrony zdrowia. W istocie nie mówimy o prywatyzacji ani o oddaniu szpitala w obce ręce – lecz o zmianie sposobu zarządzania majątkiem i przepływem kapitału, która pozwala na zachowanie misji publicznej, przy jednoczesnym wprowadzeniu profesjonalnych metod zarządzania finansami i inwestycjami. W ujęciu systemowym dzierżawa powinna być traktowana nie jako prywatyzacja, lecz jako instrument modernizacji infrastruktury zdrowotnej – rozwiązanie pragmatyczne, które pozwala utrzymać publiczny charakter systemu, a jednocześnie otwiera go na nowoczesne formy finansowania. To mechanizm, który łączy interes publiczny z logiką biznesową, a jego skuteczność potwierdzają dane z rynków zagranicznych.

Gorzów Wlkp. uruchamia nową farmę fotowoltaiczną. Oszczędności 570 tys. zł rocznie i wyższy udział OZE w PWiK

Przedsiębiorstwo Wodociągów i Kanalizacji (PWiK) w Gorzowie Wlkp. zakończyło budowę szóstej instalacji fotowoltaicznej. Farma kosztowała 2,2 mln zł i powstała na terenie oczyszczalni ścieków przy ul. Kostrzyńskiej – poinformował rzecznik Urzędu Miasta Gorzowa Wlkp. Wiesław Ciepiela.

Pekao wypłaci klientom nawet 2500 zł. UOKiK: opóźnienia były systemowe, decyzja już zapadła

Bank Pekao, który w latach 2021-2023 nieterminowo rozpatrywał reklamacje, musi wypłacić odszkodowanie klientom – zdecydował Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów (UOKiK). Klienci mogą otrzymać nawet 2,5 tys. zł odszkodowania.

Wiele osób o tym nie wie, a to szczególny dzień - specjalny komunikat Prezydenta RP z okazji 21 listopada [co to za dzień?]

21 listopada, w Dniu Pracownika Socjalnego, na stronie Prezydenta RP pojawiły się życzenia skierowane do ludzi, którzy na co dzień mierzą się z najtrudniejszymi ludzkimi historiami. Między wierszami widać opowieść o 35 latach polskiej pomocy społecznej, o roli samorządów – i o tym, że ci, którzy pomagają innym, sami coraz częściej potrzebują wsparcia.

REKLAMA

Plan ogólny uchwaliły tylko 2 gminy. Do kiedy trzeba zdążyć

Tylko 2 gminy uchwaliły plan ogólny. Ile gmin zdąży przygotować plany ogólne do 1 lipca 2026 roku? Z czym wiąże się uchwalenie planów ogólnych i dlaczego to takie ważne?

Jak obliczyć dochody gmin i innych JST na 2026 rok. Ministerstwo Finansów publikuje algorytm

Ministerstwo Finansów przygotowało i opublikowało 19 listopada 2025 r. opracowanie „Objaśnienia dotyczące ustalenia dochodów JST na rok 2026”. W tym opracowaniu resort finansów prezentuje algorytm wyliczania dochodów przykładowej gminy. Mechanizmy wyliczenia są analogiczne dla samorządów ze wszystkich kategorii jednostek samorządu terytorialnego. Zdaniem MF, to opracowanie pozwoli każdej JST na samodzielną analizę procesu naliczenia dochodów danej jednostki.

Zapisz się na newsletter
Śledź na bieżąco nowe inicjatywy, projekty i ważne decyzje, które wpływają na Twoje życie codzienne. Zapisz się na nasz newsletter samorządowy.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA