Zmiany w podstawie programowej szkół 2024. MEN: uczeń nie będzie musiał rozważać skutków członkostwa Polski w UE ani szukać informacji o kierunkach studiów wyższych
REKLAMA
REKLAMA
Wiedza o społeczeństwie zakres podstawowy
W zakresie podstawowych instytucji prawnych MEN proponuje, że uczeń nie będzie musiał poznać:
- różnicy między przedstawicielstwem a pełnomocnictwem,
- form nabycia własności,
- czym jest zachowek.
Ta wiedza została przeniesiona do zakresu rozszerzonego.
REKLAMA
Wiedza o społeczeństwie zakres rozszerzony
W tym zakresie MEN proponuje by uczeń nie musiał umieć:
- charakteryzować klasyczne koncepcje osobowości;
- wyjaśniać zasad zachowań asertywnych; podawać przykłady stosowania zwrotów asertywnych i przedstawiać wynikające z tego korzyści;
- wyjaśniać instytucje prawne prawa pracy w Rzeczypospolitej Polskiej (umowa o pracę i jej rodzaje; rozwiązanie umowy o pracę i jego rodzaje; rodzaje urlopów; prawa i obowiązki pracownicze);
- rozważać kwestii skutków członkostwa Rzeczypospolitej Polskiej w Unii Europejskiej, odwołując się do danych statystycznych i wyników badań opinii publicznej.
MEN proponuje także m.in. wykreślenie:
- zadania polegającego na przygotowaniu i przeprowadzeniu w najbliższym otoczeniu minisondażu opinii publicznej na temat dotyczący polityki i interpretacji wyników tego sondażu,
- zadania polegającego na napisaniu, na podstawie własnej obserwacji, notatki prasowej o przebiegu wybranych obrad Sejmu Rzeczypospolitej Polskiej lub Senatu Rzeczypospolitej Polskiej; oraz przygotowania wystąpienie w związku ze sprawą, której dotyczyły obrady;
- wymagania, by uczeń potrafił dokonać analizy mechanizmów sprawowania władzy na podstawie literatury (np. fragmentów tekstu Książę Nicolo Machiavellego lub fragmentów tekstu Cesarz Ryszarda Kapuścińskiego).
Co również zaskakujące, MEN chce wykreślenia z podstawy programowej (zakresu rozszerzonego) wymogu znajdowania przez ucznia informacji o uniwersytetach oraz o innych szkołach wyższych w swoim regionie, a także o programie interesujących go kierunków studiów I stopnia lub jednolitych studiów magisterskich przez nie prowadzonych.
Źródło: Projekty zmienionych podstaw programowych – propozycje Ministerstwa Edukacji Narodowej.
REKLAMA
REKLAMA
© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.