Podstawa programowa 2024. Nowa, zawężona, wszystkie ważne przedmioty "odchudzone". MEN pokazał propozycje
REKLAMA
REKLAMA
- Cel: mniej obowiązkowych treści nauczania
- MEN: Projekty zmienionych podstaw programowych
- Prekonsultacje
- Kiedy zmiany wejdą w życie?
Cel: mniej obowiązkowych treści nauczania
Celem zmian podstawy programowej jest ograniczenie obowiązkowego zakresu treści nauczania, co przy pozostawieniu aktualnego wymiaru godzin nauczania umożliwi nauczycielom i uczniom spokojniejszą i bardziej dogłębną realizację treści, czego skutkiem będzie bardziej efektywne kształcenie. Zmiany obejmują następujące przedmioty:
Szkoła podstawowa (klasa IV–VIII) – język polski, język obcy nowożytny, język łaciński, język mniejszości narodowej lub etnicznej, język regionalny – kaszubski, historia, wiedza o społeczeństwie, matematyka, biologia, geografia, chemia, fizyka, informatyka.
Liceum ogólnokształcące, Technikum – język polski, język obcy nowożytny, język łaciński, język mniejszości narodowej lub etnicznej, język regionalny – kaszubski, historia, wiedza o społeczeństwie, historia i teraźniejszość, matematyka, biologia, geografia, chemia, fizyka, informatyka, filozofia, język łaciński i kultura antyczna, historia muzyki, historia sztuki.
Branżowa szkoła I stopnia – język polski, język obcy nowożytny, język mniejszości narodowej lub etnicznej, język regionalny – kaszubski, historia, matematyka, biologia, geografia, chemia, fizyka, informatyka.
Branżowa szkoła II stopnia – język polski, język obcy nowożytny, język mniejszości narodowej lub etnicznej, język regionalny – kaszubski, matematyka, informatyka.
REKLAMA
MEN wskazuje, że ze względu na planowaną w przyszłości kompleksową reformę programową proponowane obecnie zmiany polegają wyłącznie na ograniczeniu zakresu wymagań określonych w podstawie programowej z 2017 i 2018 r., tak aby od 1 września 2024 r. mogły objąć wszystkich uczniów począwszy od klasy IV szkoły podstawowej, aż do szkół ponadpodstawowych wszystkich typów (lo, tech., bs I i bs II) oraz nie skutkowały koniecznością wymiany podręczników szkolnych.
MEN: Projekty zmienionych podstaw programowych
MEN udostępnił 12 lutego 2024 r. projekty zmian programowych. Udostępnione dokumenty zawierają wszystkie wymagania określone w podstawie z 2017 i 2018 r., w których proponowane zmiany zostały oznaczone:
1) przekreśleniem i kolorem czerwonym – treści nauczania, które eksperci proponują wykreślić z obecnie obowiązującej podstawy programowej,
2) kolorem fioletowym – inne zmiany o charakterze porządkującym lub redakcyjnym, które eksperci proponują wprowadzić w obecnie obowiązującej podstawie programowej,
3) w przypadku przedmiotów: język łaciński , język łaciński i kultura antyczna, historia oraz wiedza o społeczeństwie zmiany wprowadzone są z użyciem trybu śledź zmiany.
Prekonsultacje
Jednocześnie 12 lutego 2024 r. startują prekonsultacje tych zmian - potrwają do 19 lutego 2024 r. MEN zaprasza ekspertów, nauczycieli, rodziców, uczniów do przesyłania własnych opinii, spostrzeżeń oraz sugestii do propozycji ograniczenia wymagań w podstawie programowej. Opinie można przesłać za pomocą specjalnego formularza kontaktowego.
Po analizie nadesłanych uwag przygotowane zostaną projekty rozporządzeń Ministra Edukacji w sprawie podstawy programowej kształcenia ogólnego dla ww. typów szkół. Przewidujemy, że w kwietniu projekty trafią do konsultacji społecznych i uzgodnień międzyresortowych, a w czerwcu zostaną podpisane przez Ministra Edukacji.
Kiedy zmiany wejdą w życie?
MEN zapowiada, że nowa, zawężona podstawa programowa ma obowiązywać w okresie przejściowym od roku szkolnego 2024/2025. W tym czasie eksperci będą pracować nad kompleksową reformą programową.
Całościowa, nowa podstawa programowa wejdzie w życie 2 lata później - od 1 września 2026/2027 w szkole podstawowej, od roku szkolnego 2028/2029 do szkół ponadpodstawowych.
REKLAMA
REKLAMA