REKLAMA
Zarejestruj się
REKLAMA
Komisja Wspólna Przedstawicieli Rządu Rzeczypospolitej Polskiej i Konferencji Episkopatu Polski nie osiągnęła porozumienia w sprawie lekcji religii. Episkopat zapowiedział, że wobec naruszenia obowiązujących przepisów, strona kościelna będzie podejmować dalsze kroki prawne. MEN zakończyło proces konsultacji publicznych dotyczących organizacji lekcji religii i etyki w szkołach.
W grudniu 2024 r. zespół do spraw pragmatyki zawodowej nauczycieli zbierze prace z grup roboczych i opracuje harmonogram wdrożenia zmian w przepisach ważnych dla nauczycieli. Wszystko prawdopodobnie w 2025 r. i latach kolejnych.
Zdaniem wiceministra edukacji Pauliny Piechny-Więckiewicz na pewno trzeba uregulować kwestię dostępu do smartfonów, jeżeli chodzi o przedszkola i nauczanie początkowe. Wiceminister poinformowała też, że Ministerstwo Edukacji Narodowej analizuje sytuację dotyczącą używania telefonów komórkowych w szkołach. MEN analizuje w szczególności przepisy (i ich działanie w praktyce) obowiązujące w Norwegii, gdzie w lutym 2024 r. Norweska Dyrekcja ds. Edukacji wydała zalecenie zakazu używania przez uczniów telefonów komórkowych oraz tzw. zegarków inteligentnych w szkołach podstawowych, gimnazjach oraz szkołach średnich.
Zdaniem kardynała Tadeusza Nycza jedna godzina lekcji religii w tygodniu powinna być obowiązkowa dla wszystkich uczniów. Rzecznik prasowy resortu edukacji Piotr Otrębski odniósł się do tej wypowiedzi i poinformował o stanowisku MEN.
REKLAMA
Ministerstwo Edukacji Narodowej informuje o możliwej korekcie wycieczek w ramach programu „Podróże z klasą”. W związku z powodzią, która dotknęła południowo-zachodnią część kraju, plan niektórych wycieczek może zostać zmieniony, jeśli planowane wyjazdy obejmowały tereny dotknięte powodzią.
Zmniejszenie liczby lekcji religii, przekwalifikowanie katechetów, wycofanie duchownych ze szkół – o takich zmianach informuje Katarzyna Lubnauer, wiceminister edukacji. Podkreśla, że według szacunków Ministerstwa Edukacji Narodowej zmiany w organizacji nauki religii mogą przynieść 1,5 mld zł oszczędności. Pieniądze te mają być przeznaczone na inne cele edukacyjne.
Od 1 września 2024 r. ruszył wspólny program MEN i MZ szczepień przeciw wirusowi HPV. Szczepienia dostępne są dla dzieci po ukończeniu 9. roku życia do ukończenia 14. roku życia. Za zgodą rodziców szczepienie może odbyć się w szkole.
Oświadczenia min. edukacji B. Nowackiej (na X) i oficjalny komunikat MEN próbują zatrzymać burzę związano z koniecznością kupowania przez rodziców nowych podręczników dla roku szkolnego 2024/2025 r. Rząd twierdzi, że nie ma takiej potrzeby, a rodzice mówią "Teoria swoje, a praktyka swoje".
REKLAMA
„W MEN trwają prace nad kompleksową zmianą systemu wsparcia dzieci i uczniów o różnym poziomie funkcjonowania, w tym dzieci z zespołem ADHD, które powinno być udzielane w koordynacji z innymi sektorami (zdrowia, pomocy społecznej, pomocy rodzinie)” - poinformowała wiceminister Izabela Ziętka w odpowiedzi udzielonej Rzecznikowi Praw Obywatelskich
Ministerstwo Edukacji Narodowej ogłosiło wprowadzenie programu pilotażowego, mającego na celu zaopatrzenie szkół w środki higieny menstruacyjnej na nadchodzący rok szkolny. Program ten ma na celu wspieranie działań samorządów i innych organów prowadzących szkoły i placówki.
Barbara Nowacka, minister edukacji, poinformowała, że od 1 września 2025 r. w szkołach będzie jedna godzina lekcji religii. Lekcje będą mogły być prowadzone w grupach międzyklasowych.
Od września 2024 r. budżet państwa pokryje 100 proc. kosztów wycieczek szkolnych. Ministerstwo Edukacji Narodowej uruchomiło przedsięwzięcie „Podróże z klasą”.
Czy w 2025 r. MEN będzie rozdawać tablety uczniom? Wiceministra edukacji narodowej Katarzyna Lubnauer odpowiedziała, że "najpierw musi zapaść decyzja Komisji Europejskiej odnośnie do PCTE i rewizji KPO". Potem konkretne programy".
Nowość: Zajęcia z pierwszej pomocy na godzinach wychowawczych. Nauczyciele mają wątpliwości - gminy nie mają środków na opłacenie tych zajęć. Nierealne jest, aby w całej Polsce dali radę poprowadzić społecznie kursy pierwszej pomocy wolontariusze (np. z WOŚP).
Wiceminister edukacji narodowej Izabela Ziętka: Edukacja włączająca dotyczy wszystkich uczniów i każdej placówki. Jest pomocą w szkołach dla dzieci potrzebujących pomocy i wsparcia.
Ze środków KPO nauczyciele klas 1-3 otrzymają bony po 2500 zł na zakup laptopów.
W projekcie MEN znalazły się m.in. lektury szkolne wydane w ostatnich latach. Jakie pozycje zniknęły z listy?
1 września 2025 r. w szkołach pojawi się nowy przedmiot. Edukacja zdrowotna zastąpi wychowane do życia w rodzinie – poinformowała Barbara Nowacka, minister edukacji. Uczniowie będą się uczyć m.in. o ochronie zdrowia psychicznego, odżywianiu i edukacji seksualnej.
Ministerstwo Edukacji Narodowej wraz z Instytutem Badań Edukacyjnych przygotowało informatory dla nauczycieli klas I-III i klas IV-VIII szkół podstawowych dotyczące prac domowych
Dziś min. edukacji B. Nowacka skomentowała pierwszy dzień bez prac domowych.
Szkoły muszą zapewnić uczniom mydło do rąk, papierowe ręczniki i papier toaletowy. Tak stanowi projekt rozporządzenia ministerstwa edukacji.
W Ministerstwie Edukacji Narodowej powołano zespół ekspercki ds. praw i obowiązków ucznia. Zespół będzie pracował nad zmianami ustawowymi dotyczącymi praw ucznia, a także powołania rzecznika praw ucznia.
Wiceminister edukacji Katarzyna Lubnauer: Wszystkie podręczniki będą miały odpowiedniki cyfrowe. To pozwoli uczniom odciążyć tornistry.
W szkole podstawowej jest tylko fragment „Pana Tadeusza”, a w szkole średniej to nie jest lektura obowiązkowa.
Ministerstwo Edukacji Narodowej przedstawiło 12 lutego 2024 r. propozycje zmiany podstawy programowej niemal wszystkich przedmiotów w klasach IV-VIII szkół podstawowych, liceów, techników i szkół branżowych. Nowa, zawężona podstawa programowa ma obowiązywać w okresie przejściowym od roku szkolnego 2024/2025. Do 19 lutego 2024 r. trwają prekonsultacje tych propozycji. Jakie zmiany proponuje MEN w przedmiocie „Wiedza o społeczeństwie” dla czteroletnich liceów ogólnokształcących i pięcioletnich techników? Przedstawiamy wybrane propozycje.
Co trzeba zrobić, aby polska szkoła odpowiadała na wyzwania współczesności? Rekomendacje dla Ministerstwa Edukacji Narodowej dotyczące rozwiązań edukacyjnych budujących kompetencje przyszłości.
Autorzy petycji wskazują m.in. na stres związany z maturami ustnymi, przeładowaną podstawą programową czy losowość tej formuły. Poproszony przez PAP o komentarz resort edukacji zaznaczył, że zmiany egzaminu maturalnego wymagają zmiany przepisów.
Wkrótce w szkołach zmniejszy się zakres materiału z fizyki, chemii, geografii, biologii, historii i z języka polskiego. Już są pewne cięcia w programach z tych przedmiotów.
REKLAMA