Pierwsze przedszkole w partnerstwie publiczno-prywatnym
REKLAMA
REKLAMA
Prowadzenie przedszkoli publicznych jest zadaniem własnym gmin, a takie zadania jednostka samorządowa może realizować w formie partnerstwa publiczno-prywatnego (PPP). Dlatego też szansą na pozyskanie dodatkowych funduszy na budowę i prowadzenie przedszkoli są inwestorzy prywatni, którzy mogą nie tylko pomóc gminom w zapewnieniu opieki przedszkolnej, lecz także pozwolą podnieść jej jakość, przy jednoczesnym uzyskaniu pewnych oszczędności.
REKLAMA
Określenie podstawy prawnej takiej współpracy (albo ustawa z 19 grudnia 2008 r. o partnerstwie publiczno-prywatnym; dalej: ustawa o PPP, albo ustawa z 9 stycznia 2009 r. o koncesji na roboty budowlane lub usługi), determinowane jest przede wszystkim podziałem zadań i ryzyk między strony umowy o PPP oraz źródłem wynagrodzenia strony prywatnej. W zależności od przyjętego modelu prawnofinansowego projektu, zastosowanie znajdują odmienne przepisy dotyczące procedury wyboru podmiotu prywatnego (koncesjonariusza lub partnera prywatnego). Mając na uwadze te uwarunkowania prawne oraz charakterystykę projektów oświatowych, m.in. w zakresie budowy przedszkoli, podstawą wyboru partnera prywatnego będzie zazwyczaj ustawa o PPP.
Ze względu na niewielki potencjał komercyjny usług oświatowych projekty „przedszkolne” rzadko bowiem będą się wpisywały w schemat koncesji na roboty budowlane.
Więcej w Gazecie Samorządu i Administracji - Zamów prenumeratę >>
REKLAMA
REKLAMA
© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.