REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Postępowanie o udzielenie zamówienia a selektywne zbieranie odpadów 2019 r./ fot. Shutterstock
Postępowanie o udzielenie zamówienia a selektywne zbieranie odpadów 2019 r./ fot. Shutterstock
fot. Shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

Już 1 stycznia 2019 r. zmieniły się przepisy dotyczące szczegółowego sposobu selektywnego zbierania wybranych frakcji odpadów. Sprawdź zmiany!

Z dniem 1 stycznia 2019 r. w życie weszło Rozporządzenie Ministra Środowiska z dnia 28 grudnia 2018 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie szczegółowego sposobu selektywnego zbierania wybranych frakcji odpadów (Dz. U. z 2018 r., poz 2482, dalej: Rozporządzenie zmieniające). Wskazanym w poprzednim zdaniu aktem w rozporządzeniu zmienianym 1 dodano § 6 ust. 4 którego treść odwołuje się do umowy na odbieranie lub odbieranie i zagospodarowanie odpadów komunalnych od właścicieli nieruchomości (§ 6 ust. 3 Rozporządzenia zmienianego).

REKLAMA

REKLAMA

Zakres wprowadzanych zmian

W myśl § 6 ust. 3 Rozporządzenia umowa na odbieranie lub odbieranie i zagospodarowanie odpadów komunalnych od właścicieli nieruchomości:

1. obowiązująca w dniu 1 lipca 2017 r.,

2. określająca wymagania w zakresie selektywnego zbierania odpadów komunalnych w sposób niezgodny z Rozporządzeniem,

REKLAMA

zachowuje ważność na czas, na jaki została zawarta, jednak nie dłuższy niż do dnia 30 czerwca 2021 r.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

W wyniku nowelizacji w § 6 dodano ust. 4, przewidujący, że w przypadku, gdy umowa o której mowa w § 6 ust. 3 Rozporządzenia, zostanie rozwiązania albo wygaśnie przed dniem 30 czerwca 2019 r., dopuszcza się zawarcie kolejnej umowy na:

1. odbieranie lub

2. odbieranie i zagospodarowanie,

odpadów komunalnych od właścicieli nieruchomości komunalnych w sposób niezgodny z Rozporządzeniem, na czas nie dłuższy niż do 1 stycznia 2020 r.

Zgodnie z § 2 Rozporządzenia zmieniającego, wprowadzony nowelizacją § 6 ust. 4 nie znajduje zastosowania do wszystkich umów na odbierania lub odbieranie i zagospodarowanie odpadów, które:

1. obowiązywały w dniu 1 lipca 2017 r.,

2. określały wymagania w zakresie selektywnego zbierania odpadów komunalnych w sposób niezgodny z Rozporządzeniem,

lecz wyłącznie do tych, które:

1. zostały rozwiązane albo wygasły przed 1 stycznia 2019 r., a w ich miejsce nie zostały zawarte nowe umowy na odbieranie lub odbieranie i zagospodarowanie odpadów komunalnych od właścicieli nieruchomości;

2. zostaną rozwiązane albo wygasną w okresie od 1 stycznia 2019 r. do dnia 30 czerwca 2019 r.

Zobacz: Postępowanie administracyjne

Zmiany normatywne a trwające postępowania o udzielenie zamówienia

W przypadku znacznej części umów, które obowiązywały 1 lipca 2017 r. i wygasały lub zostały rozwiązane z dniem 31 grudnia 2018 r. albo w terminie wcześniejszym, zamawiający w momencie wejścia w życie Rozporządzenie zmieniającego zawarli już nowe umowy na odbieranie lub obieranie i zagospodarowanie odpadów komunalnych od właścicieli nieruchomości, co zaktualizowało przesłankę negatywną przewidzianej w § 2 pkt 1 Rozporządzenia zmieniającego.

Do umów, które zastąpiły umowy obowiązujące dnia 1 lipca 2017 r. i które wygasły lub zostały rozwiązane przed dniem 1 stycznia 2019 r., nie znajduje zastosowania wyłącznie przewidziane w § 6 ust. 4 Rozporządzenia. W konsekwencji umowy takie muszą uwzględniać wymogi przewidziane Rozporządzeniem.

Uzasadnione wydaje się przypuszczenie, że w zasadniczej części regulacje § 6 ust. 4 znajdą zastosowanie względem umów które wygasną lub zostaną rozwiązane po 1 stycznia 2019 r. a przed 30 czerwca 2019 r. Zważając na okoliczność, iż wygaśnięcie umowy na skutek upłynięcia czasu na który została zawarta, jest zdarzeniem przewidywalnym, nie można wykluczyć, że ww. zmiany weszły w życie w trakcie trwania postępowań o udzielenie zamówień publicznych, których przedmiotem jest odbiór lub odbiór i zagospodarowanie odpadów komunalnych.

Polecamy produkt: Klasyfikacja budżetowa 2019

W przypadku wszczętych i niezakończonych postępowań, możliwość dokonania modyfikacji dostosowawczej treści dokumentacji przetargowej do zmienionego Rozporządzenia jest uzależniona od stadium na jakim znajduje się postępowanie. Jeżeli termin składania ofert jeszcze nie upłynął zamawiający dysponuje możliwością wprowadzenia zmian w dokumentacji (art. 12a i 38 ust. 4 P.z.p.), w tym dokonania ich etapowo: najpierw przedłużenia terminu składania ofert (jeżeli upływa zbyt szybko na dokonanie całościowych zmian) a następnie dokonanie zmian właściwych, ewentualnie uzupełnionych o dodatkową zmianę terminu składania ofert.

W przypadku postępowań, w których termin składania ofert już upłynął, zamawiający zasadniczo powinien dokonać wyboru oferty najkorzystniejszej a jedynie wyjątkowo unieważnić postępowanie (w tym na podstawie art. 93 ust. 1 pkt 6 P.z.p.). Jeżeli postępowanie nie zostało unieważnione, w tym jeżeli zamawiający już dokonał wyboru oferty najkorzystniejszej, to ewentualne zmiany dostosowawcze powinny zostać wprowadzone w trybie modyfikacji umowy w sprawie zamówienia publicznego z zachowaniem wymogów art. 140 i 144 P.z.p.

1 Rozporządzenie Ministra Środowiska z dnia 29 grudnia 2016 r. w sprawie szczegółowego sposobu selektywnego zbierania wybranych frakcji odpadów (Dz. U. z 2017 r., poz. 19, dalej: Rozporządzenie lub Rozporządzenie zmieniane).

Konrad Różowicz

prawnik w Kancelarii Prawnej Dr Krystian Ziemski & Partners w Poznaniu, specjalizuje się w prawie zamówień publicznych

Maciej Kiełbus

prawnik w Kancelarii Prawnej Dr Krystian Ziemski & Partners w Poznaniu, Partner, specjalizuje się w zakresie prawa administracyjnego, w szczególności prawa samorządowego

Dr Krystian Ziemski & Partners Kancelaria Prawna spółka komandytowa w Poznaniu

www.ziemski.com.pl

Artykuł pochodzi z Portalu: www.prawodlasamorzadu.pl

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Sektor publiczny
Plan ogólny uchwaliły tylko 2 gminy. Do kiedy trzeba zdążyć

Tylko 2 gminy uchwaliły plan ogólny. Ile gmin zdąży przygotować plany ogólne do 1 lipca 2026 roku? Z czym wiąże się uchwalenie planów ogólnych i dlaczego to takie ważne?

Jak obliczyć dochody gmin i innych JST na 2026 rok. Ministerstwo Finansów publikuje algorytm

Ministerstwo Finansów przygotowało i opublikowało 19 listopada 2025 r. opracowanie „Objaśnienia dotyczące ustalenia dochodów JST na rok 2026”. W tym opracowaniu resort finansów prezentuje algorytm wyliczania dochodów przykładowej gminy. Mechanizmy wyliczenia są analogiczne dla samorządów ze wszystkich kategorii jednostek samorządu terytorialnego. Zdaniem MF, to opracowanie pozwoli każdej JST na samodzielną analizę procesu naliczenia dochodów danej jednostki.

MSiT: Opłata turystyczna w każdej gminie i Poland Travel - rządowa platforma rezerwacji usług turystycznych

Ministerstwo Sportu i Turystki pracuje nad wprowadzeniem opłaty turystycznej oraz nad stworzeniem rządowej platformy rezerwacji, która byłaby konkurencja dla komercyjnych platform - poinformował 19 listopada 2025 r. w Sejmie wiceminister sportu Ireneusz Raś. Jest już gotowy wstępny projekt przepisów dot. opłaty turystycznej, która byłaby możliwa do wprowadzenia w każdej gminie.

3,6 mld zł dla NFZ na nadwykonania – rząd zajmie się projektem. Co zmieni nowa ustawa?

Trwa Rada Ministrów. W porządku obrad jest projekt ws. przekazania ok. 3,6 mld zł z Funduszu Medycznego do Narodowego Funduszu Zdrowia na sfinansowanie tzw. nadwykonań. Ministrowie rozpatrzą też projekt ws. wytwarzania przez Polską Wytwórnię Papierów Wartościowych dokumentów publicznych.

REKLAMA

Czy zadowalający jest uznaniowy nadzór wojewody nad zarządzeniami starosty?

Wojewoda sprawuje nadzór nad zarządzeniami starosty w zakresie ich legalności, czyli zgodności z prawem, a nie celowością. Przysługującym środkiem w postaci rozstrzygnięcia nadzorczego jest akt administracyjny, mocą którego wojewoda stwierdza nieważność w części lub w całości zarządzenia. Rozstrzygnięcie zawiera uzasadnienie faktyczne i prawne oraz pouczenie o prawie do złożenia skargi - w ciągu 30 dni - do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego (WSA).

Decyzja, która zmieni Polskę. Dlaczego Szybka Kolej Miejska Wrocław jest dziś najrozsądniejszą inwestycją państwa

Polska nie potrzebuje kolejnych deklaracji o nowoczesności. Potrzebuje decyzji, które naprawdę zmieniają kraj. Szybka Kolej Miejska Wrocław (SKM Wrocław) jest jedną z nich – logiczną, policzalną i gotową do realizacji inwestycją, która może w ciągu dekady spiąć gospodarkę zachodniej Polski w jednolity organizm.

Czy organ może spóźnić się z rozstrzygnięciem sprawy?

Opóźnienia w postępowaniu administracyjnym nie zawsze muszą oznaczać naruszenie prawa. Niekiedy wynikają bowiem z realnych przeszkód, które trudno przewidzieć. Każde przekroczenie terminu wymaga jednak precyzyjnego uzasadnienia, inaczej może skutkować skargą na bezczynność lub przewlekłość organu.

Samorządy tracą wpływy z PIT i CIT. Gminy planują wspólnie wystąpić do MF o wprowadzenie korekt i wyrównania

Prezydent Jastrzębia-Zdroju Michał Urgoł poinformował, że gminy, które rok do roku stracą na zaproponowanym przez Ministerstwo Finansów sposobie obliczania udziałów w PIT i CIT oraz subwencji na 2026 r., zamierzają wspólnie wystąpić do resortu ws. korekt lub wyrównań.

REKLAMA

E-Doręczenia wkraczają w nową fazę. Sprawdź, kiedy papierowe awiza przejdą do historii [Harmonogram]

Jak wynika z komunikatu Poczty Polskiej, już ponad dwa miliony Polaków, firm i instytucji korzysta z systemu e-Doręczeń. Z czego, aż 75 proc. z nich założyło swoje skrzynki w tym roku. Czym są e-Doręczenia i e-Polecone?

Nowy system opłat za odpady: krok w stronę ekologii czy powrót do dawnych problemów?

Resort klimatu i środowiska zapowiada zmiany, które mają umożliwić gminom różnicowanie wysokości opłat za odpady w zależności od ich masy oraz jakości segregacji. Pomysł, choć zgodny z europejskim trendem "płać za to, co wyrzucasz", budzi jednak wątpliwości – zwłaszcza wśród samorządów, które obawiają się skutków ubocznych w postaci wzrostu kosztów i nielegalnego pozbywania się odpadów.

Zapisz się na newsletter
Śledź na bieżąco nowe inicjatywy, projekty i ważne decyzje, które wpływają na Twoje życie codzienne. Zapisz się na nasz newsletter samorządowy.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA