REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Postępowanie o udzielenie zamówienia a selektywne zbieranie odpadów 2019 r.

Postępowanie o udzielenie zamówienia a selektywne zbieranie odpadów 2019 r./ fot. Shutterstock
Postępowanie o udzielenie zamówienia a selektywne zbieranie odpadów 2019 r./ fot. Shutterstock
fot. Shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

Już 1 stycznia 2019 r. zmieniły się przepisy dotyczące szczegółowego sposobu selektywnego zbierania wybranych frakcji odpadów. Sprawdź zmiany!

Z dniem 1 stycznia 2019 r. w życie weszło Rozporządzenie Ministra Środowiska z dnia 28 grudnia 2018 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie szczegółowego sposobu selektywnego zbierania wybranych frakcji odpadów (Dz. U. z 2018 r., poz 2482, dalej: Rozporządzenie zmieniające). Wskazanym w poprzednim zdaniu aktem w rozporządzeniu zmienianym 1 dodano § 6 ust. 4 którego treść odwołuje się do umowy na odbieranie lub odbieranie i zagospodarowanie odpadów komunalnych od właścicieli nieruchomości (§ 6 ust. 3 Rozporządzenia zmienianego).

REKLAMA

Zakres wprowadzanych zmian

W myśl § 6 ust. 3 Rozporządzenia umowa na odbieranie lub odbieranie i zagospodarowanie odpadów komunalnych od właścicieli nieruchomości:

1. obowiązująca w dniu 1 lipca 2017 r.,

2. określająca wymagania w zakresie selektywnego zbierania odpadów komunalnych w sposób niezgodny z Rozporządzeniem,

zachowuje ważność na czas, na jaki została zawarta, jednak nie dłuższy niż do dnia 30 czerwca 2021 r.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

W wyniku nowelizacji w § 6 dodano ust. 4, przewidujący, że w przypadku, gdy umowa o której mowa w § 6 ust. 3 Rozporządzenia, zostanie rozwiązania albo wygaśnie przed dniem 30 czerwca 2019 r., dopuszcza się zawarcie kolejnej umowy na:

1. odbieranie lub

2. odbieranie i zagospodarowanie,

odpadów komunalnych od właścicieli nieruchomości komunalnych w sposób niezgodny z Rozporządzeniem, na czas nie dłuższy niż do 1 stycznia 2020 r.

Zgodnie z § 2 Rozporządzenia zmieniającego, wprowadzony nowelizacją § 6 ust. 4 nie znajduje zastosowania do wszystkich umów na odbierania lub odbieranie i zagospodarowanie odpadów, które:

1. obowiązywały w dniu 1 lipca 2017 r.,

2. określały wymagania w zakresie selektywnego zbierania odpadów komunalnych w sposób niezgodny z Rozporządzeniem,

lecz wyłącznie do tych, które:

1. zostały rozwiązane albo wygasły przed 1 stycznia 2019 r., a w ich miejsce nie zostały zawarte nowe umowy na odbieranie lub odbieranie i zagospodarowanie odpadów komunalnych od właścicieli nieruchomości;

2. zostaną rozwiązane albo wygasną w okresie od 1 stycznia 2019 r. do dnia 30 czerwca 2019 r.

Zobacz: Postępowanie administracyjne

Zmiany normatywne a trwające postępowania o udzielenie zamówienia

REKLAMA

W przypadku znacznej części umów, które obowiązywały 1 lipca 2017 r. i wygasały lub zostały rozwiązane z dniem 31 grudnia 2018 r. albo w terminie wcześniejszym, zamawiający w momencie wejścia w życie Rozporządzenie zmieniającego zawarli już nowe umowy na odbieranie lub obieranie i zagospodarowanie odpadów komunalnych od właścicieli nieruchomości, co zaktualizowało przesłankę negatywną przewidzianej w § 2 pkt 1 Rozporządzenia zmieniającego.

Do umów, które zastąpiły umowy obowiązujące dnia 1 lipca 2017 r. i które wygasły lub zostały rozwiązane przed dniem 1 stycznia 2019 r., nie znajduje zastosowania wyłącznie przewidziane w § 6 ust. 4 Rozporządzenia. W konsekwencji umowy takie muszą uwzględniać wymogi przewidziane Rozporządzeniem.

Uzasadnione wydaje się przypuszczenie, że w zasadniczej części regulacje § 6 ust. 4 znajdą zastosowanie względem umów które wygasną lub zostaną rozwiązane po 1 stycznia 2019 r. a przed 30 czerwca 2019 r. Zważając na okoliczność, iż wygaśnięcie umowy na skutek upłynięcia czasu na który została zawarta, jest zdarzeniem przewidywalnym, nie można wykluczyć, że ww. zmiany weszły w życie w trakcie trwania postępowań o udzielenie zamówień publicznych, których przedmiotem jest odbiór lub odbiór i zagospodarowanie odpadów komunalnych.

Polecamy produkt: Klasyfikacja budżetowa 2019

REKLAMA

W przypadku wszczętych i niezakończonych postępowań, możliwość dokonania modyfikacji dostosowawczej treści dokumentacji przetargowej do zmienionego Rozporządzenia jest uzależniona od stadium na jakim znajduje się postępowanie. Jeżeli termin składania ofert jeszcze nie upłynął zamawiający dysponuje możliwością wprowadzenia zmian w dokumentacji (art. 12a i 38 ust. 4 P.z.p.), w tym dokonania ich etapowo: najpierw przedłużenia terminu składania ofert (jeżeli upływa zbyt szybko na dokonanie całościowych zmian) a następnie dokonanie zmian właściwych, ewentualnie uzupełnionych o dodatkową zmianę terminu składania ofert.

W przypadku postępowań, w których termin składania ofert już upłynął, zamawiający zasadniczo powinien dokonać wyboru oferty najkorzystniejszej a jedynie wyjątkowo unieważnić postępowanie (w tym na podstawie art. 93 ust. 1 pkt 6 P.z.p.). Jeżeli postępowanie nie zostało unieważnione, w tym jeżeli zamawiający już dokonał wyboru oferty najkorzystniejszej, to ewentualne zmiany dostosowawcze powinny zostać wprowadzone w trybie modyfikacji umowy w sprawie zamówienia publicznego z zachowaniem wymogów art. 140 i 144 P.z.p.

1 Rozporządzenie Ministra Środowiska z dnia 29 grudnia 2016 r. w sprawie szczegółowego sposobu selektywnego zbierania wybranych frakcji odpadów (Dz. U. z 2017 r., poz. 19, dalej: Rozporządzenie lub Rozporządzenie zmieniane).

Konrad Różowicz

prawnik w Kancelarii Prawnej Dr Krystian Ziemski & Partners w Poznaniu, specjalizuje się w prawie zamówień publicznych

Maciej Kiełbus

prawnik w Kancelarii Prawnej Dr Krystian Ziemski & Partners w Poznaniu, Partner, specjalizuje się w zakresie prawa administracyjnego, w szczególności prawa samorządowego

Dr Krystian Ziemski & Partners Kancelaria Prawna spółka komandytowa w Poznaniu

www.ziemski.com.pl

Artykuł pochodzi z Portalu: www.prawodlasamorzadu.pl

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Sektor publiczny
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
1700 zł dla każdego obywatela w wieku produkcyjnym? Ekonomista: to możliwe [WYWIAD]

A gdyby tak zastąpić 800+, babciowe, zasiłki opiekuńcze, rentę socjalną i inne świadczenia jednym uniwersalnym świadczeniem, które otrzymywałby każdy obywatel w wieku produkcyjnym? O co chodzi o idei dochodu podstawowego i ile by taki program kosztował? Rozmówcą Piotra Nowaka w programie Gość Infor.pl był dr Maciej Szlinder, ekonomista, filiozof, prezes Polskiej Sieci Dochodu Podstawowego.

Jaka jest prawidłowa temperatura ludzkiego ciała? Już nie 36,6 st. C

Jaka jest prawidłowa temperatura ludzkiego ciała? Kalifornijscy lekarze i antropolodzy uznają starą normę, czyli 36,6 st. C za nieaktualną. Na przestrzeni wieków temperatura się obniżyła. Eksperci przeanalizowali przyczyny tej zmiany.

Polacy źle mierzą temperaturę w czasie choroby

Polacy źle mierzą temperaturę w czasie choroby. Do takich wniosków doszli autorzy raportu pt. „Jak Polacy mierzą temperaturę ciała podczas choroby?”. Jakie błędy są najczęściej popełniane? Na co trzeba zwrocić szczególną uwagę, zwłaszcza w sezonie zachorowań na grypę?

Uposażenia żołnierzy zawodowych w 2025 roku [Tabela stawek]. Podwyżka z wyrównaniem od 1 stycznia

Minister Obrony Narodowej przygotował projekt rozporządzenia w sprawie stawek uposażenia zasadniczego żołnierzy zawodowych. Stawki te mają zostać podwyższone od 5,3% do 7,1% (w zależności od grupy uposażenia) ze skutkiem od 1 stycznia 2025 r. Zatem w 2025 r. (z wyrównaniem od 1 stycznia) nastąpi wzrost uposażenia zasadniczego od 400 zł dla szeregowych, 500 zł dla podoficerów oraz do 1100 zł dla generała - w porównaniu do dotychczasowych stawek. Najniższe uposażenie zasadnicze żołnierza zawodowego wzrośnie o 400 zł - z 6000 zł do 6400 zł.

REKLAMA

Co pyli teraz? Kalendarz pylenia na cały rok

Należy pamiętać, że w Polsce, w niektórych regionach jest cieplej, w innych zimniej, w innym okresie pylić będą rośliny i drzewa w południowo-zachodniej części kraju, a w innym w północno-wschodnim. W Polsce najczęściej uczulają pyłki trwa, chwastów oraz drzew.

Dzień Bezpiecznego Internetu. Ilu Polaków dzieli się swoimi danymi do logowania?

Czy Polacy udostępniają swoje dane do logowania? Z badania "Mobilny Portret Polaka" opublikowanego 11 lutego, w Dniu Bezpiecznego Internetu wynika, że 60 proc. badanych deklaruje, iż nie dzieli się z nikim swoimi danymi do logowania. Co piąty respondent przyznał, że padł ofiarą oszustwa w internecie.

Jak obliczyć trzynastkę dla pracownika samorządowego? RIO: nie można wliczać jednorazowych, nieperiodycznych wypłat do podstawy wymiaru dodatkowego wynagrodzenia rocznego

Regionalna Izba Obrachunkowa w piśmie z 28 stycznia 2025 r. wyjaśniła, że do podstawy wymiaru dodatkowego wynagrodzenia rocznego (tzw. trzynastki) wlicza się te składniki wynagrodzenia, które przyjmowane są do obliczenia ekwiwalentu pieniężnego za urlop wypoczynkowy, a także wynagrodzenie za urlop wypoczynkowy oraz wynagrodzenie za czas pozostawania bez pracy przysługujące pracownikowi, który podjął pracę w wyniku przywrócenia do pracy. Do tej podstawy nie wlicza się natomiast jednorazowych lub nieperiodycznych wypłat za spełnienie określonego zadania bądź za określone osiągnięcie.

Z Radomia polecisz tylko w dwóch kierunkach. Jeden wkrótce będzie zawieszony

Jedynie ponad 3 tys. pasażerów. Tylu odprawiło lotnisko w Radomiu w styczniu. To o połowę mniej niż w tym samym miesiącu 2024 roku. Polskie Porty Lotnicze przekazały, że na ten moment dostępne są dwa regularne kierunki lotów.

REKLAMA

Jak obniżyć koszty obsługi zadań pomocy społecznej? Postulaty Unii Metropolii Polskich im. Pawła Adamowicza

Jak obniżyć koszty obsługi zadań pomocy społecznej? Postulaty Komisji ds. Polityki Społecznej i Ochrony Zdrowia Unii Metropolii Polskich im. Pawła Adamowicza dotyczące usprawnienia działania organów pomocy społeczne.

Raport o stanie gminy 2025 szybko i bez błędów. Kielce i Jarocin już to robiłą ... z pomocą AI

Gminom pozostało nieco ponad 100 dni na przygotowanie obowiązkowych sprawozdań, w których co roku raportują kluczowe informacje i rozliczają się z efektów realizowanych projektów. Czy to dużo czasu? Niekoniecznie, biorąc uwagę, że gminom w zależności od ich wielkości i specyficznych potrzeb stworzenie takiego opracowania zajmuje od min. 120, do nawet 2500 godzin, czyli 312 dni (!) i może angażować aż 20 pracowników (Dane szacunkowe: Integrator Danych Miejskich IRMiR). Dlatego przygotowując raport, gmina musi nierzadko sięgać po dodatkowe wsparcie. Opracowanie dokumentu kosztuje sporo wysiłku, czasu i pieniędzy, ale zdarza się, że jego lekturą nie są zainteresowani radni, więc mieszkańcy tym bardziej. Te wszystkie problemy można rozwiązać za pomocą wsparcia sztucznej inteligencji, która wygeneruje sprawozdanie o gminie. Czy to może działać? Przypadki Kielc i Jarocina pokazują, że tak.

REKLAMA