REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Ustawa antyodorowa czyli nowy projekt resortu środowiska

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Ustawa antyodorowa czyli nowy projekt resortu środowiska./ fot. Fotolia
Ustawa antyodorowa czyli nowy projekt resortu środowiska./ fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Na stronie Rządowego Centrum Legislacji został opublikowany projekt ustawy o minimalnej odległości dla planowanego przedsięwzięcia sektora rolnictwa, którego funkcjonowanie może wiązać się z ryzykiem powstawania uciążliwości zapachowej, czyli w skrócie -ustawy antyodorowej.

Projekt zakłada wprowadzenie ograniczeń odległościowych, mających na celu zapobieganie powstawaniu uciążliwości spowodowanych wydzielaniem nieprzyjemnych zapachów przez realizowane przedsięwzięcia sektora rolnictwa. Ustawa dopuszcza zatem, sytuowanie tego rodzaju inwestycji pod warunkiem zachowania określonych odległości od (i) budynków mieszkalnych, (ii) budynków o funkcji mieszanej, w skład której wchodzi funkcja mieszkaniowa, (iii) budynków użyteczności publicznej, (iv) szpitali, (v) gospodarstw agroturystycznych, (vi) uzdrowisk i obszarów ochrony uzdrowiskowej, (vii) parków narodowych i ich otulin.

REKLAMA

REKLAMA

Przy określaniu odległości, które muszą zostać zachowane podczas planowania przedmiotowych przedsięwzięć, zgodnie z projektem, należało będzie brać pod uwagę wielkość planowanego gospodarstwa. Odległość w metrach odpowiadać ma liczbie DJP (dużych jednostek przeliczeniowych inwentarza) tegoż. Chów/hodowla zwierząt w liczbie mieszczącej się w przedziale 210-500 DJP powinna być oddalona od opisanych obiektów o 210-550 metrów. Z kolei chów/hodowla zwierząt w liczbie powyżej 500 DJP powinna być usytuowana w odległości co najmniej 500 metrów.

Co istotne, ustawa przewiduje wyjątek od przywołanej zasady odległościowej. Wymóg zachowania tejże, nie będzie musiał być spełniony, pod warunkiem otrzymania zgody wszystkich właścicieli nieruchomości z przywołanych obszarów chronionych, objętych obszarem oddziaływania planowanej fermy. Owa zgoda, będzie mogła być wyrażona wyłącznie w formie aktu notarialnego wraz z wpisem do księgi wieczystej prowadzonej dla danej nieruchomości.

Co podkreślają projektodawcy[1], nad prawnym uregulowaniem standardów zapachowych prace trwały już od wielu lat -zarówno w kraju jak i na terenie Unii Europejskiej. Niemniej, ze względu na bardzo szeroką skalę problemu (prawie połowa skarg, petycji i uwag dotykających problemu zanieczyszczenia powietrza dotyczy uciążliwości zapachowych związanych z działalnością rolniczą), brak jest w tym zakresie formalnych wytycznych i dyrektyw. Do tej pory na gruncie uciążliwości zapachowych funkcjonował jedynie (pomijając przepisy prawa, które bezpośrednio nie dotyczą uciążliwości zapachowych) -Kodeks przeciwdziałania uciążliwości zapachowej z 2016 roku i Kodeks dobrej praktyki rolniczej z 2004 roku, jednak ich skuteczność jest niewielka.

REKLAMA

Wejście w życie ustawy antyodorowej planowane jest na 1 lipca 2019 roku. Obecnie projekt znajduje się jednak na etapie konsultacji.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Konsekwencją wprowadzenia opisywanego projektu, będzie konieczność załączania do wniosku o wydanie pozwolenia na budowę dodatkowych dokumentów -oświadczeń w zakresie spełnienia wymagań komentowanej ustawy, opcjonalnie: dowodów potwierdzających wyrażenie zgody na odstępstwa od zasad wyrażonych w ustawie antyodorowej.

Projekt wprowadza zmiany także w ustawie o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym. Do katalogu wartości, uwzględnianych w planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym projektodawca wprowadza teraz konieczność przeciwdziałania powstawaniu uciążliwości zapachowej związanej z funkcjonowaniem przedsięwzięć sektora rolnictwa, które stanowi chów i hodowla zwierząt. Oznacza to, iż od momentu wejścia w życie ustawy antyodorowej, zwalczanie uciążliwości zapachowych będzie wytyczną braną pod uwagę w procesie tworzenia studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania gminy, miejscowych planów zagospodarowania przestrzennego i wydawaniu decyzji do warunkach zabudowy. Organy będą miały również obowiązek określić maksymalną liczbę DJP zarówno w studium, jak i w planach miejscowych, przewidujących takie inwestycje. Ponadto, jeżeli lokalizacja inwestycji związanej z chowem lub hodowlą zwierząt nie będzie spełniała wymogu odległościowego, o którym mowa wyżej, okoliczność ta będzie stanowiła podstawę odmowy wydania decyzji o warunkach zabudowy i zagospodarowania terenu.

Z projektem można zapoznać się na stronie Rządowego Centrum Legislacji: https://legislacja.rcl.gov.pl/docs//2/12321413/12579313/12579314/dokument387166.pdf

[1] uzasadnienie do projektu ustawy, str. 2.

Marta Klimek

aplikant radcowski w Kancelarii Prawnej Dr Krystian Ziemski & Partners w Poznaniu, specjalizuje się w zakresie prawa administracyjnego ze szczególnym uwzględnieniem prawa ochrony środowiska

Kacper Łagodziński

asystent w Kancelarii Prawnej Dr Krystian Ziemski & Partners w Poznaniu, interesuje się prawem administracyjnym

Dr Krystian Ziemski & Partners Kancelaria Prawna spółka komandytowa w Poznaniu

www.ziemski.com.pl

Artykuł pochodzi z Portalu: www.prawodlasamorzadu.pl

Zapisz się na newsletter
Śledź na bieżąco nowe inicjatywy, projekty i ważne decyzje, które wpływają na Twoje życie codzienne. Zapisz się na nasz newsletter samorządowy.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Sektor publiczny
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Pomarańczowe worki na nową frakcję. Gdzie się pojawiają i co do nich wrzucać?

Niektóre gminy decydują się na wprowadzenie pomarańczowych worków na określone odpady. Czy pojawią się one wszędzie? Co powinno się w nich znaleźć? Rozwiewamy wątpliwości.

Tu rodzi się ekologiczna świadomość. "W Punkcie zwrotnym nie straszymy dzieci kryzysem klimatycznym" [WYWIAD]

O innowacyjnym centrum ekologii Punkt Zwrotnym, o tym, jak nauka dbania o środowisko może być zabawą i dlaczego edukacja ekologiczna najmłodszych jest kluczowa rozmawiamy z Małgorzatą Żmijską, Prezeską Fundacji Mamy Projekt.

WZON. Niewidoma niepełnosprawna, ale samodzielna. Tylko 61 punkty. Bo w mieszkaniu umie otworzyć drzwi

List czytelniczki - otrzymała tylko 61 punkty dla osoby niepełnosprawnej ze znacznym stopniem niepełnosprawności i stałym orzeczeniem (niewidoma). Efekt? Bez świadczeń pielęgnacyjnego i wspierającego.

Luka w budżecie NFZ w 2025 r. wynosi 14 mld zł, wpływy ze składki zdrowotnej niższe o 3,5 mld. Luka w 2026 r. może sięgnąć 23 mld zł

NFZ odnotował niższe niż zakładano wpływy ze składki zdrowotnej – o 3,5 mld zł mniej w pierwszych ośmiu miesiącach 2025 roku. Eksperci alarmują, że problemy finansowe mogą zagrozić realizacji świadczeń medycznych w niektórych regionach, a w 2026 roku luka w budżecie Funduszu może wzrosnąć do 23 mld zł.

REKLAMA

Jak polski model sztucznej inteligencji może wspierać samorządy?

Ministerstwo Cyfryzacji, wspólnie z partnerami z sektora nauki i technologii, opracowało PLLuM (Polish Large Language universal Model). To pierwszy zrealizowany na rządowe zlecenie duży, otwarty model językowy dopasowany do realiów języka polskiego. Jak jednostki samorządu terytorialnego (JST) mogą skorzystać z możliwości oferowanych przez ten model?

Kiedy gmina ma obowiązek pomóc w dotarciu dzieci do szkół i przedszkoli?

Obowiązki gmin związane z pomocą w dotarciu dzieci do szkoły podstawowej wciąż budzą wątpliwości. W praktyce rozstrzygają je dopiero sądy. Artykuł prezentuje m.in. nowe orzeczenia dotyczące wywiązywania się przez gminę z tego obowiązku, gdy dziecko dojeżdża do szkoły podstawowej, która nie jest jego szkołą obwodową.

Podatek od małpek dla gmin. Pieniądze zapłatą za interwencje związane z przemocą domową wobec dziecka

Samorządy będą mogły przeznaczać wpływy z tzw. podatku od małpek na wezwanie personelu medycznego podczas interwencji związanej z przemocą domową wobec dziecka - zakłada projekt nowelizacji ustawy Ministerstwa Zdrowia przekazany do konsultacji publicznych.

MOPS od 11 lat łamią prawo i nie przyznaje świadczenia dla starszych osób niepełnosprawnych

Łamanie prawa polega na braku nowelizacji ustawy ustawy z dnia 28 listopada 2003 r. o świadczeniach rodzinnych. Od 11 lat na mocy wyroku TK powinna być znowelizowana w ten sposób, że prawo do świadczenia pielęgnacyjne (starego) otrzyma każda osoba niepełnosprawna (ściślej jej opiekun, który musi zrezygnować z pracy). W ustawie jest jednak wciąż ograniczenie (naprawdę trudno w to uwierzyć) mówiące, że świadczenie otrzymuje się tylko wtedy jak niepełnosprawność powstała do 18 roku życia. Trudno uwierzyć bo Trybunał Konstytucyjny uznał takie ograniczenie za niezgodne z Konstytucją RP, a sądy od 2014 r. seryjnie uchylają decyzje MOPS, które odmawiają przyznania świadczenia opiekunom osób, które stały się niepełnosprawne w wieku 30 lat, 40 lat, 50 lat itd. Dlaczego MOPS wydają od 11 lat niezgodne z prawem decyzje? Bo inaczej wojewodowie kolejnych rządów zabiorą gminom dofinansowania - wojewodowie udają, że nie wiedzą o wyroku TK i powołują się na ustawę, której nie znowelizował Sejm (ewentualnie twierdzą - wbrew wyrokom NSA - że w wyroku TK wcale nie chodzi o to, że Sejm ma znowelizować niekonstytucyjne przepisy, a do tego czasu stosuje się wyrok TK).

REKLAMA

Zanim szpital trafi na OIOM finansów. Jak stosować nowe przepisy o programach naprawczych w publicznych podmiotach leczniczych

Nie czekaj, aż szpital trafi na OIOM finansów. Nowa ustawa nakazuje program naprawczy dopiero po stracie przekraczającej 1%, ale kto zwleka do tego momentu, ryzykuje terapię przymusową. Dyrektor, który wcześniej sięgnie po narzędzia „pre-naprawcze”, ma szansę poprawić wynik własnym tempem, bez ustawowej kroplówki i kwartalnych raportów. Nowe przepisy dotyczące programów naprawczych w publicznych podmiotach leczniczych komentuje adwokat Grzegorz Prigan.

Rząd: Wynagrodzenia lekarzy w ZUS wyższe o 25%. Reforma orzecznictwa lekarskiego i orzeczeń

W rządzie projekt reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Regulacja usprawnia i ujednolica sposób wydawania orzeczeń przez lekarzy orzeczników ZUS oraz zasady kontroli zwolnień lekarskich. Doprecyzowane zostają sytuacje, w których można stracić zasiłek chorobowy.

REKLAMA