REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
E-recepty od 8 stycznia 2020 r./ fot. Fotolia
E-recepty od 8 stycznia 2020 r./ fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Od 8 stycznia 2020 r. lekarz będzie miał obowiązek wystawiać recepty w formie elektronicznej. Nie oznacza to jednak, że recepty papierowe całkowicie znikną z obiegu.

Elektronizacja recept to kolejny element procesu informatyzacji sektora ochrony zdrowia w Polsce, odbywającego się w ramach projektu „Elektroniczna Platforma Gromadzenia, Analizy i Udostępniania zasobów cyfrowych o Zdarzeniach Medycznych” (P1).

REKLAMA

REKLAMA

Podkreślić należy, że recepty elektroniczne wystawione mogą zostać na odległość. Oznacza to, że pacjent nie musi stawiać się każdorazowo w gabinecie lekarskim. Lekarze już 7 września 2019 r. otrzymali możliwość wystawiania e-recept na cały rok z góry. Pacjent realizuje kolejną receptę po skończeniu danej partii leków. Zgodnie z rozporządzeniem Ministra Zdrowia z 6 grudnia 2019 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie recept (poz. 2395) w przypadku oznaczania terminu realizacji na recepcie w postaci elektronicznej, kierując się aktualną wiedzą medyczną, oznacza na 365 dni.

 Nadal ilość produktu leczniczego nie będzie mogła przekraczać ilości niezbędnej do 120-dniowego stosowania.

Niewątpliwą zaletą e-recept jest również to, że farmaceuci bądź technicy farmacji nie będą mieli problemów z jej odczytaniem. Recepty papierowe, pisane odręcznie dostarczały często problemów przy wydawaniu leków.

REKLAMA

Po 8 stycznia 2020 r. pacjenci otrzymają elektroniczną receptę w formie smsa lub e-mail, albo wydruk informacyjny.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Jeżeli e-recepta zostanie przesłana pacjentowi smsem w aptece  należy podać 4 cyfrowy kod oraz swój numer PESEL. Jeżeli pacjent otrzyma ją e-mailem farmaceuta zeskanuje kod cyfrowy znajdujący się w załączniku wiadomości. Trzecia i ostatnia możliwość to wydruk informacyjny (podobny do recepty papierowej, ale napisany komputerowo), który należy okazać w aptece.

Zobacz: Zdrowie

Podpisywanie elektronicznej dokumentacji medycznej

Podpisywanie elektronicznej dokumentacji medycznej odbywa się na trzy sposoby:

  • podpis kwalifikowalny
  • profil zaufaney ePUAP
  • oraz poprzez wykorzystanie, wytworzonego na potrzeby podpisywania elektronicznych zwolnień lekarskich, sposobu potwierdzania pochodzenia i integralności danych, dostępnego w systemie teleinformatycznym udostępnionym bezpłatnie przez Zakład Ubezpieczeń Społecznych.

Po 8 stycznia 2020 r. będzie można wystawić receptę papierową

Jak już zostało wspomniane mimo, że elektroniczne recepty zaczną obowiązywać już 8 stycznia 2020 r., lekarz będzie miał prawo wystawić receptę papierową. E-receptę można wystawić osobie, której tożsamości nie da się określić. Kolejną sytuacją w której lekarz po 8 stycznia 2020 r. wystawi e-receptę jest recepta transgraniczna oraz import docelowy. Podkreślić należy, że recepta transgraniczna może być wystawiona w formie papierowej do końca 2020 r. Papierową receptę wystawić może lekarz sam sobie, jak również członkom swojej rodziny. Podobnie będzie w sytuacji, gdy w gabinecie lekarza przestanie działać system.

W dniu 1 stycznia 2020 r. weszło w życie rozporządzenie Ministra Zdrowia z 6 grudnia 2019 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie recept (poz. 2395), zgodnie z którym recepta w postaci elektronicznej, na której nie oznaczono terminu realizacji recepty, nie może być zrealizowana po upływie 30 dni od daty jej wystawienia albo naniesionej na niej daty realizacji „od dnia”.

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Sektor publiczny
Wiele osób o tym nie wie, a to szczególny dzień - specjalny komunikat Prezydenta RP z okazji 21 listopada [co to za dzień?]

21 listopada, w Dniu Pracownika Socjalnego, na stronie Prezydenta RP pojawiły się życzenia skierowane do ludzi, którzy na co dzień mierzą się z najtrudniejszymi ludzkimi historiami. Między wierszami widać opowieść o 35 latach polskiej pomocy społecznej, o roli samorządów – i o tym, że ci, którzy pomagają innym, sami coraz częściej potrzebują wsparcia.

Plan ogólny uchwaliły tylko 2 gminy. Do kiedy trzeba zdążyć

Tylko 2 gminy uchwaliły plan ogólny. Ile gmin zdąży przygotować plany ogólne do 1 lipca 2026 roku? Z czym wiąże się uchwalenie planów ogólnych i dlaczego to takie ważne?

Jak obliczyć dochody gmin i innych JST na 2026 rok. Ministerstwo Finansów publikuje algorytm

Ministerstwo Finansów przygotowało i opublikowało 19 listopada 2025 r. opracowanie „Objaśnienia dotyczące ustalenia dochodów JST na rok 2026”. W tym opracowaniu resort finansów prezentuje algorytm wyliczania dochodów przykładowej gminy. Mechanizmy wyliczenia są analogiczne dla samorządów ze wszystkich kategorii jednostek samorządu terytorialnego. Zdaniem MF, to opracowanie pozwoli każdej JST na samodzielną analizę procesu naliczenia dochodów danej jednostki.

MSiT: Opłata turystyczna w każdej gminie i Poland Travel - rządowa platforma rezerwacji usług turystycznych

Ministerstwo Sportu i Turystki pracuje nad wprowadzeniem opłaty turystycznej oraz nad stworzeniem rządowej platformy rezerwacji, która byłaby konkurencja dla komercyjnych platform - poinformował 19 listopada 2025 r. w Sejmie wiceminister sportu Ireneusz Raś. Jest już gotowy wstępny projekt przepisów dot. opłaty turystycznej, która byłaby możliwa do wprowadzenia w każdej gminie.

REKLAMA

3,6 mld zł dla NFZ na nadwykonania – rząd zajmie się projektem. Co zmieni nowa ustawa?

Trwa Rada Ministrów. W porządku obrad jest projekt ws. przekazania ok. 3,6 mld zł z Funduszu Medycznego do Narodowego Funduszu Zdrowia na sfinansowanie tzw. nadwykonań. Ministrowie rozpatrzą też projekt ws. wytwarzania przez Polską Wytwórnię Papierów Wartościowych dokumentów publicznych.

Czy zadowalający jest uznaniowy nadzór wojewody nad zarządzeniami starosty?

Wojewoda sprawuje nadzór nad zarządzeniami starosty w zakresie ich legalności, czyli zgodności z prawem, a nie celowością. Przysługującym środkiem w postaci rozstrzygnięcia nadzorczego jest akt administracyjny, mocą którego wojewoda stwierdza nieważność w części lub w całości zarządzenia. Rozstrzygnięcie zawiera uzasadnienie faktyczne i prawne oraz pouczenie o prawie do złożenia skargi - w ciągu 30 dni - do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego (WSA).

Decyzja, która zmieni Polskę. Dlaczego Szybka Kolej Miejska Wrocław jest dziś najrozsądniejszą inwestycją państwa

Polska nie potrzebuje kolejnych deklaracji o nowoczesności. Potrzebuje decyzji, które naprawdę zmieniają kraj. Szybka Kolej Miejska Wrocław (SKM Wrocław) jest jedną z nich – logiczną, policzalną i gotową do realizacji inwestycją, która może w ciągu dekady spiąć gospodarkę zachodniej Polski w jednolity organizm.

Czy organ może spóźnić się z rozstrzygnięciem sprawy?

Opóźnienia w postępowaniu administracyjnym nie zawsze muszą oznaczać naruszenie prawa. Niekiedy wynikają bowiem z realnych przeszkód, które trudno przewidzieć. Każde przekroczenie terminu wymaga jednak precyzyjnego uzasadnienia, inaczej może skutkować skargą na bezczynność lub przewlekłość organu.

REKLAMA

Samorządy tracą wpływy z PIT i CIT. Gminy planują wspólnie wystąpić do MF o wprowadzenie korekt i wyrównania

Prezydent Jastrzębia-Zdroju Michał Urgoł poinformował, że gminy, które rok do roku stracą na zaproponowanym przez Ministerstwo Finansów sposobie obliczania udziałów w PIT i CIT oraz subwencji na 2026 r., zamierzają wspólnie wystąpić do resortu ws. korekt lub wyrównań.

E-Doręczenia wkraczają w nową fazę. Sprawdź, kiedy papierowe awiza przejdą do historii [Harmonogram]

Jak wynika z komunikatu Poczty Polskiej, już ponad dwa miliony Polaków, firm i instytucji korzysta z systemu e-Doręczeń. Z czego, aż 75 proc. z nich założyło swoje skrzynki w tym roku. Czym są e-Doręczenia i e-Polecone?

Zapisz się na newsletter
Śledź na bieżąco nowe inicjatywy, projekty i ważne decyzje, które wpływają na Twoje życie codzienne. Zapisz się na nasz newsletter samorządowy.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA