REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Kiedy pracownikowi samorządowemu grozi postępowanie dyscyplinarne?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Izabela Dziewulska-Gaj

REKLAMA

Z powodu jakich okoliczności może być wszczęte postępowanie dyscyplinarne w stosunku do pracowników samorządowych?

Z powodu jakich okoliczności może być wszczęte postępowanie dyscyplinarne w stosunku do pracowników samorządowych? Jakiego rodzaju kary mogą być wymierzone po przeprowadzeniu takiego postępowania?

Postępowanie dyscyplinarne zostaje wszczęte w sytuacji istotnego naruszenia przez pracownika samorządowego obowiązków określonych w ustawie o pracownikach samorządowych (przykładowy katalog) oraz w sytuacji niezłożenia oświadczenia o prowadzeniu działalności gospodarczej.

Celem postępowania dyscyplinarnego jest ustalenie winy pracownika i orzeczenie kary, adekwatnej do stopnia winy. Komisja dyscyplinarna nie bada, czy czyn został popełniony, bowiem fakt ten został ostatecznie ustalony na etapie postępowania wyjaśniającego prowadzonego przez rzecznika dyscyplinarnego.

Do podstawowych obowiązków urzędnika samorządowego ustawodawca zaliczył dbałość o interes państwa (zadania i środki publiczne) z uwzględnieniem interesu prywatnego obywateli. Naruszenia w tym względzie należą do istotnych, bowiem bezpośrednio uderzają w instytucję państwa. Przewinieniem o dużej szkodliwości społecznej jest nieprzestrzeganie prawa. Do równie istotnych naruszeń należy zaliczyć stronniczość urzędnika, która stanowi podstawę zastosowania nadzwyczajnych trybów weryfikacji decyzji oraz uderza w zasady demokratycznego państwa. Postępowania dyscyplinarnego wymaga także naruszenie tajemnicy państwowej lub służbowej, które chroni istotne interesy państwa i stanowi ważne zabezpieczenie jego suwerenności, a także nieudostępnianie dokumentów jawnych, co wyraźnie ogranicza przejrzystość administracji. Wspólną cechą istotnych przewinień jest wywoływanie poważnych skutków, np. odpowiedzialność cywilna organu.

Naruszenie obowiązków, takich jak sumienność, sprawność, uprzejmość, życzliwość i zachowanie godności można zaliczyć do lżejszych przewinień, niewymagających postępowania dyscyplinarnego, chyba że nadmiernie negatywna postawa pracownika oraz skutki określonego postępowania uzasadniają zastosowanie rygoru dyscyplinarnego.

Wymierzenie kary dyscyplinarnej wymaga uprzedniej, obiektywnej oceny sytuacji pod kątem stopnia winy, szkodliwości czynu, motywacji i zachowania sprawcy, bowiem dolegliwość kary musi być adekwatna do rozmiarów przewinienia.

Kary i nagany z ostrzeżeniem mają wymiar raczej symboliczny, albowiem dotykają jedynie sfery ambicjonalnej, natomiast dolegliwość kary nagany z pozbawieniem możliwości awansu przez dwa lata jest tym większa, im lepsze perspektywy rozwoju zawodowego stworzono w urzędzie. Dużą dolegliwością charakteryzuje się natomiast kara przeniesienia na niższe stanowisko, bowiem ma ona wyraźny wymiar finansowy, oraz wydalenie z pracy w urzędzie, która poza finansowymi konsekwencjami zakłóca dalszy bieg kariery zawodowej.

IZABELA DZIEWULSKA-GAJ

główny specjalista w Wydziale Kontroli i Audytu Wewnętrznego Urzędu Miasta Opole

PODSTAWA PRAWNA

n Art. 15, art. 18a ust. 4 ustawy z dnia 22 marca 1990 r. o pracownikach samorządowych (Dz.U. z 2001 r. nr 142, poz. 1593 ze zm.).

n Art. 34 ust. 3 pkt 1, 2, 3, 4 oraz 5 ustawy z dnia 16 września 1982 r. o pracownikach urzędów państwowych (Dz.U. z 2001 r. nr 86, poz. 953 ze zm.).

n Par. 41, pkt 4, par. 19 pkt 1, 2, par. 30 i 31 rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 9 lipca 1990 r. w sprawie powoływania komisji dyscyplinarnych orzekających za naruszenie obowiązków przez mianowanych pracowników samorządowych i postępowania przed tymi komisjami (Dz.U. nr 57, poz. 336).

Zapisz się na newsletter
Śledź na bieżąco nowe inicjatywy, projekty i ważne decyzje, które wpływają na Twoje życie codzienne. Zapisz się na nasz newsletter samorządowy.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Sektor publiczny
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Łatwiejszy obieg dokumentów związanych z budowami

Czy to możliwe, by było mniej papierów, a więcej spraw online w administracji budowlanej? Okazuje się, że tak – urzędy w Polsce zyskają nowoczesne narzędzia, które to umożliwią. Zmienione usługi SOPAB i e-Budownictwo uproszczą obsługę spraw – od wniosków po decyzje i podgląd statusu sprawy. Projekt jest finansowany z Funduszy Europejskich i stanowi element cyfryzacji usług publicznych.

MSWiA: zmienimy przepisy o budżecie obywatelskim

Wprowadzenie obowiązku konsultowania z mieszkańcami uchwał określających tryb i zasady realizacji budżetu obywatelskiego oraz dopuszczenie realizacji zadań wieloletnich zapowiada Ministerstwo Spraw Wewnętrznych i Administracji. Prace nad zmianami legislacyjnymi ma prowadzić Komitet do spraw Pożytku Publicznego.

Rada Ministrów przyjęła zmiany w Programie Ochrony Ludności i Obrony Cywilnej na lata 2025-2026

Do końca 2025 r. część środków planowanych na realizację inwestycji budowlanych będzie można przeznaczyć na zakup sprzętu lub wyposażenia – wynika z przyjętych przez rząd zmian w Programie Ochrony Ludności i Obrony Cywilnej.

NIK: Samorządy przegrały walkę o poprawę jakości powietrza

Działania skontrolowanych przez NIK samorządów na rzecz wdrożenia uchwał antysmogowych, mających poprawić jakość powietrza, okazały się nieskuteczne - poinformowała NIK. Przy obecnym tempie wymiany kotłów ich likwidacja w gminach może zająć od 2 do 24 lat.

REKLAMA

MKiŚ: Nowelizacja ustawy o zmianie ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach [Projekt]

Nowe regulacje poprawią jakość systemu gospodarowania odpadami komunalnymi oraz będą wspierać mieszkańców w prawidłowej segregacji i ograniczaniu ilości wytwarzanych odpadów. Dzięki nim gminy zyskają więcej narzędzi do motywowania mieszkańców do segregacji, na przykład poprzez obniżanie opłat czy rozszerzenie katalogu ulg i zwolnień.

Wniosek od 3 listopada 2025 r. Kto dostanie nowe świadczenie z MOPS?

Od 3 listopada 2025 r. gminy przyjmują wnioski o bon ciepłowniczy. O nowe świadczenie można też ubiegać się w tradycyjnej papierowej formie, jak również drogą elektroniczną. Komu przysługuje takie wsparcie i ile wynosi? Czy w każdym ośrodku pomocy społecznej otrzymamy bon?

Gdzie wyrzucić kubek z McDonald's? Papier, plastik czy zmieszane - gdzie lądują kubki papierowe, jednorazowe, a gdzie kubek ceramiczny? Segregacja

Gdzie wyrzucić kubek z McDonald's? Czy to papierowy kubek jednorazowy, który powinien wylądować w pojemniku na papier? Gdzie zgodnie z prawidłową segregacją odpadów powinien znaleźć się kubek ceramiczny?

Wszystkich Świętych 2025: zmiany w ruchu i komunikacji miejskiej, zamknięte ulice, dojazd do cmentarzy

Zapowiadają się szerokie zmiany w funkcjonowaniu komunikacji miejskiej w okresie Wszystkich Świętych. W wielu miastach na ulice wyjadą linie cmentarne, a inne środki komunikacji miejskiej będą funkcjonować według zmienionych rozkładów.

REKLAMA

Jak bezpiecznie przechowywać i przygotowywać żywność jesienią i zimą? [WYWIAD]

Jak bezpiecznie przechowywać i przygotowywać żywność jesienią i zimą? W ramach kampanii EFSA Safe2Eat rozmawiamy z doktorem Jackiem Postupolskim ekspertem Narodowego Instytutu Zdrowia Publicznego PZH – Państwowego Instytutu Badawczego (NIZP PZH-PIB).

Gdzie wyrzucać styropian opakowaniowy po sprzętach agd? Nie każdy styropian nadaje się do recyklingu

Gdzie wyrzucać styropian po sprzętach agd? Do pojemnika żółtego, czarnego, a może bezpośrednio do PSZOK-u? Nie każdy nadaje się do recyklingu. Styropian opakowaniowy trafia do innego miejsca niż styropian po jedzeniu czy styropian budowlany.

REKLAMA