REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jakie są zasady udostępniania akt w sprawie administracyjnej

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Rafał Zwierz

REKLAMA

Jakie uprawnienia ma strona postępowania administracyjnego w zakresie dostępu do akt sprawy? Na jakiej podstawie urząd może odmówić dostępu do określonych akt?

Zapewnienie każdemu dostępu do dotyczących go dokumentów urzędowych jest jedną z podstawowych zasad współczesnego państwa prawa. Zgodnie art. 51 ust. 3 Konstytucji RP każdy ma prawo dostępu do dotyczących go urzędowych dokumentów i zbiorów danych. Zasadę tę potwierdza art. 73 kodeksu postępowania administracyjnego. Zgodnie z tym przepisem strona postępowania administracyjnego ma prawo przeglądania akt sprawy oraz sporządzania z nich notatek oraz odpisów w każdym stadium postępowania. Strona może również żądać uwierzytelnienia sporządzonych przez siebie odpisów z akt sprawy lub wydania jej z akt sprawy uwierzytelnionych odpisów, jednak uprawnienie to, w przeciwieństwie do zwykłego dostępu do akt, jest ograniczone obowiązkiem wykazania istnienia ważnego interesu strony w uzyskaniu takich uwierzytelnionych dokumentów. Odmowa udostępnienia dokumentów następuje w formie postanowienia, którego treść powinna spełniać wymogi art. 124 kodeksu postępowania administracyjnego, w szczególności organ administracji ma obowiązek uzasadnić odmowę udostępnienia akt sprawy. Na postanowienie o odmowie udostępnienia akt wnioskodawcy przysługuje prawo wniesienia zażalenia. Z kolei decyzja wydana w wyniku rozpatrzenia takiego zażalenia może być przedmiotem skargi do wojewódzkiego sądu administracyjnego. Organ administracji odmawia udostępnienia dokumentów w sytuacji, gdy: wnioskodawca nie jest stroną toczącego się postępowania, akta, których dotyczy wniosek o udostępnienie, są objęte ochroną tajemnicy państwowej lub istnieje ważny interes państwowy uzasadniający odmowę udostępnienia akt stronie. Kodeks postępowania administracyjnego nie definiuje pojęć tajemnica państwowa oraz ważny interes państwowy. W kwestii ustalenia zakresu pojęcia tajemnica państwowa należy się odnieść do ustawy z dnia 22 stycznia 1999 r. o ochronie informacji niejawnych. Ustawa ta określa, że informacje objęte tajemnicą państwową zgodnie z wykazem rodzajów informacji niejawnych stanowiącym załącznik do ustawy powinny być opatrzone klauzulą ściśle tajne albo tajne. Taki sposób oznaczania informacji poufnych umożliwia organowi administracji precyzyjną identyfikację dokumentów wyłączonych spod uprawnienia strony do uzyskania dostępu do takich informacji. Istotne wątpliwości dotyczą możliwości odmowy udostępnienia dokumentów na podstawie ustalenia przez organ administracji, że ujawnieniu informacji stronie postępowania sprzeciwia się ważny interes państwa. Ustawodawca nie wprowadził definicji pojęcia ważnego interesu państwa i w konsekwencji pozostawił organowi administracji pewien zakres swobody w ocenie, czy istnieje podstawa do odmowy udostępnienia dokumentów. Przepis wprowadzający takie ograniczenie dostępu do akt sprawy w toczącym się postępowaniu administracyjnym należałoby poddać kontroli zgodności z konstytucją, ponieważ przyznanie organowi administracji takiej swobody decyzyjnej oznacza, że możliwość realizacji konstytucyjnego uprawnienia uzależniona jest w rzeczywistości od decyzji administracyjnej mającej charakter uznania. Tymczasem art. 51 ust. 3 konstytucji stanowi, że ograniczenie prawa dostępu do urzędowych dokumentów i zbiorów danych może nastąpić wyłącznie w drodze ustawy.

RAFAŁ ZWIERZ

radca prawny z Kancelarii Weil,Gotshal &Manges

PODSTAWA PRAWNA

l Art. 51 ust. 3 Konstytucji Rzeczpospolitej Polskiej z dnia 2 kwietnia 1997 r. (Dz.U. nr 78, poz. 483 ze zm.).

l Art. 73 i 124 ustawy z dnia 14 czerwca 1960 r. Kodeks postępowania administracyjnego (Dz.U. z 2000 r. nr 98, poz. 1071 ze zm.).

l Ustawa z dnia 22 stycznia 1999 r. o ochronie informacji niejawnych (Dz.U. z 2005 r. nr 196, poz. 1631 ze zm.).

Zapisz się na newsletter
Śledź na bieżąco nowe inicjatywy, projekty i ważne decyzje, które wpływają na Twoje życie codzienne. Zapisz się na nasz newsletter samorządowy.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Sektor publiczny
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Kolejki do lekarzy 2025 – jak dostać się do specjalisty szybciej? Sprawdzone sposoby

Czekasz miesiącami na wizytę u specjalisty? Nie musisz! W Polsce średni czas oczekiwania w publicznej służbie zdrowia to ponad 4 miesiące, ale są legalne sposoby, by skrócić go do kilku tygodni, a nawet dni. Sprawdź, jak korzystać z wyszukiwarki NFZ, kiedy poprosić o adnotację "cito", gdzie warto jechać po krótszą kolejkę i kto ma prawo wejść do gabinetu bez czekania. To wiedza, która może oszczędzić Ci wiele nerwów.

Od odważnego eksperymentu do wzoru dla innych regionów. 8 lat Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii [WYWIAD]

Choć początek był trudny, dziś GZM to region o jednej z najbardziej zintegrowanych sieci transportowych w Polsce i rosnącym potencjale innowacyjnym. O tym, co sprawia, że 41 gmin potrafi mówić jednym głosem rozmawiamy z Kazimierzem Karolczakiem, przewodniczącym zarządu Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropoli.

Aktywny Maluch: Trwa nabór uzupełniający. Wnioski do 5 września 2025 r.

Do 5 września 2025 r. można składać wnioski w naborze uzupełniającym w programie Aktywny Maluch. Chodzi o dofinansowanie tworzenia miejsc opieki nad dziećmi do lat 3 i funkcjonowania nowoutworzonych miejsc opieki.

Podatek od nieruchomości 2026 – znamy nowe maksymalne stawki. Sprawdź, ile możesz zapłacić!

Znamy już maksymalne stawki podatku od nieruchomości na 2026 rok. Wyższe limity dotyczą gruntów, budynków oraz budowli. To ważna informacja dla właścicieli nieruchomości i przedsiębiorców, którzy powinni przygotować się na możliwe podwyżki. Sprawdź szczegóły i zaplanuj swoje wydatki!

REKLAMA

MEN odpowiada na zapowiedź protestu ZNP: podwyżki z 2024 r. przywróciły adekwatny poziom płac

Wiceminister edukacji uważa, że protesty ZNP są nieuzasadnione, bo skala podwyżek wynagrodzeń nauczycieli w 2024 roku była rekordowa i przywróciła satysfakcjonującą relację płac do warunków rynkowych. W 2024 roku nauczyciele początkujący otrzymali podwyżkę nominalną o ok. 40 proc., mianowani i dyplomowani – ok. 37 proc., co przekłada się na wzrost o tysiące złotych (od 1 894 do 2 674 zł) względem 2023 roku.

Leczenie gruźlicy wielolekoopornej – projekt nowelizacji przedłuża pilotaż do połowy 2026 roku [Projekt rozporządzenia MZ]

Resort zdrowia przedstawił projekt nowelizacji rozporządzenia dotyczący programu pilotażowego leczenia gruźlicy wielolekoopornej w warunkach ambulatoryjnych. Projekt trafił do uzgodnień i konsultacji.

"Nie wrzucaj banana do czarnego worka" - o bioodpadach, które mogą zasilać Twoją żarówkę

Dlaczego wciąż tak wielu z nas ignoruje brązowy pojemnik? Co dzieje się z obierkami po ziemniakach i jak jedna skórka z banana może oświetlić pokój przez sześć godzin? O mitach, błędach i przyszłości bioodpadów rozmawiamy z Katarzyną Gromadzką, ekspertką z firmy Bioodpady.pl.

Zebranie wiejskie - ilu mieszkańców?

Zgodne z prawem są nawet konsultacje, w których wzięło udział tylko kilku mieszkańców sołectwa – o ile uchwała o konsultacjach obowiązująca na terenie gminy stanowi, że konsultacje są ważne bez względu na liczbę uczestniczących osób uprawnionych do udziału w zebraniu wiejskim.

REKLAMA

Nierzetelność pracownika gminy a bezczynność w załatwieniu sprawy

Zwolniony przez gminę pracownik złośliwie doprowadza do bezczynności w załatwieniu sprawy? Fakt ten nie zwalnia gminy od odpowiedzialności za naruszenie terminów ustawowych, ale – po naprawieniu szkód spowodowanych przez pracownika – daje szansę na łagodniejszy wyrok sądu.

Społeczni opiekunowie zabytków – cisi partnerzy systemu ochrony dziedzictwa

W ustawie istnieją od lat, ale często traktowani są jako margines. Tymczasem dziś, bardziej niż kiedykolwiek wcześniej, potrzebujemy ich obecności. Społeczni opiekunowie zabytków mogą być realnym wsparciem państwowego systemu ochrony dziedzictwa – jeśli tylko będą traktowani na poważnie.

REKLAMA