O czym szkoły powinny pamiętać planując schemat monitoringu
REKLAMA
MIROSŁAW TWARDOWSKI
z krakowskiej firmy Dipol
Ze względu na wielkość i charakter szkół (duża ilość pomieszczeń, rozległy, duży obszar monitorowania) oraz ograniczenia finansowe placówek, monitoring w nich przeważnie ma charakter podglądowy. Jednak zainstalowanie kamer w kilku najważniejszych miejscach powinno pozwolić na szczegółową identyfikację osób, np. po rysach twarzy itp., a to zwiększa bezpieczeństwo, komfort pracy i nauki uczniów oraz grona pedagogicznego.
Przede wszystkim należy obserwować wszystkie możliwe wejścia do budynku szkoły. Kamery należy umieścić w bliskiej odległości od wejścia lub zastosować kamery z wąskokątnymi obiektywami, które będą miały w swoim polu widzenia jedynie drzwi wejściowe. Kamery powinny być również zamontowane na korytarzach i w szatniach. W tych pomieszczeniach umieszcza się je jak najwyżej. Monitorowany będzie przecież tłum ludzi, a zbyt niskie zamocowanie kamer spowoduje, że monitorowane będą jedynie osoby znajdujące się najbliżej kamery. Montaż taki zapewni też bezpieczeństwo kamery.
Natomiast w korytarzach kamery warto rozmieszczać tak, aby każda z nich miała drugą w swoim polu widzenia (np. na dwóch przeciwległych końcach). Zapewni to możliwość zarejestrowania sprawcy uszkodzenia jednej z kamer.
Najbardziej dyskusyjnym miejscem montowania kamer są toalety. Czy pomieszczenia te powinny być monitorowane? Z punktu widzenia dyrektorów szkół, właśnie tam dochodzi do największej ilości aktów chuligaństwa. Często również pomieszczenia te wykorzystywane są jako palarnie papierosów. Władze i rodzice z większości szkół decydują się jednak na monitoring toalet. Podgląd prowadzony jest w ten sposób, że monitorowane jest całe pomieszczenie, bez bezpośredniego podglądu kabin. Trzeba jednak podkreślić, że sposób ich monitorowania powinien być uzgodniony z Radą Rodziców.
W budynku szkoły najlepiej sprawdzają się kamery kopułkowe, ponieważ utrudniają indentyfikowanie miejsca, które filmują.
Ostatnim miejscem, o którym warto pomyśleć przy montowaniu kamer, są tereny wokół szkoły, tj. place zabaw, boiska, baseny, parkingi lub inne miejsca szczególnie uczęszczane przez młodych ludzi. Zwykle jednak szkół nie stać jest na zamontowanie odpowiedniej liczby kamer pozwalających na identyfikację szczegółów. Jednak nawet podglądowy monitoring pozwala zwiększyć dyscyplinę uczniów.
Szkoły, których nie stać na zakup większej liczby kamer mogą zainstalować atrapy. Już sama świadomość, że jest się obserwowanym, wymusza na uczniach bardziej kulturalne i przemyślane zachowanie. Kamery atrapy, wyglądające niemal identycznie jak prawdziwe, zwiększają optycznie ilość monitorowanych miejsc oraz znacznie obniżają koszt całego systemu monitoringu.
WNIOSEK
Zastosowanie monitoringu i rejestracji znacznie ogranicza zniszczenia mienia szkoły, a tym samym prowadzi do znacznych oszczędności na bieżących remontach. Tym sposobem w bardzo szybkim czasie następuje zwrot kosztów poniesionych w związku z zakupem i instalacją tego systemu, złożonego z więcej niż dwóch kamer.
JG
REKLAMA
REKLAMA