REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Marszałek nie będzie odralniał gruntów pod budownictwo

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Arkadiusz Jaraszek
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Wszystkie obszary rolne położone w granicach administracyjnych miast zostały odrolnione z mocy prawa. Wykorzystanie ich na cele budowlane może jednak nastąpić dopiero po wydaniu przez starostę warunków zabudowy. Gminy nie mogą już pobierać opłat za odrolnienie, ale mogą naliczać wyższy podatek od nieruchomości.

Nowelizacja ustawy o ochronie gruntów rolnych i leśnych, która 1 stycznia weszła w życie przewiduje uproszczone procedury odrolnienia i zmianę przeznaczenia niektórych obszarów rolnych. Do tej pory o odrolnieniu danej działki decydował marszałek województwa lub minister rolnictwa za pośrednictwem marszałka województwa w odniesieniu do gruntów klas od I do III o zwartej powierzchni przekraczającej 0,5 ha.

REKLAMA

Automatyczna procedura

Wejście w życie nowelizacji oznacza, że wszystkie grunty rolne położone w granicach administracyjnych miast zostaną odrolnione z mocy prawa. Nie będzie przy tym miała znaczenia ich klasa. Podobnie z mocy prawa zostaną odrolnienie grunty położone poza granicami miast. W tym jednak przypadku nie wszystkie obszary będą mogły być przekształcone bez wniosku. Uproszczona procedura będzie obejmowała wyłącznie obszary stanowiące użytki rolne klasy od IV do VI. Zarówno marszałek województwa, jak i minister rolnictwa, nie będą więc już decydowali o odrolnieniu. Każdy, kto będzie chciał wykorzystać działkę rolną na cele budowlane, będzie mógł to zrobić bez żadnych formalności. Odrolnienie nie będzie jednak obowiązkowe i grunty, które dziś są wykorzystywane do produkcji rolnej, dalej będą mogłyby wykorzystywane na ten cel.

Warunki zabudowy

Automatyczne odrolnienie nie oznacza jednak, że wszystkie obszary gminne będą mogły być automatycznie wykorzystane na cele budowlane, a gminy będą miały obowiązek zapewnienia dla takich działek infrastruktury drogowej, kanalizacyjnej, wodociągowej, energetycznej itp. Nadal bowiem do budowy domu konieczne będą zapisy miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego, który taką zabudowę będzie przewidywał, lub w przypadku braku planu, decyzji o warunkach zabudowy i zagospodarowania terenu. Decyzja taka wydawana jest przez starostę i jeżeli ten uzna, że dana działka nie może zostać zabudowana, to może odmówić wydania warunków zabudowy i rozpoczęcie robót budowlanych będzie niedopuszczalne. Złamanie tego zakazu będzie skutkowało powstaniem samowoli budowlanej, za którą inspektor nadzoru budowlanego może nałożyć grzywnę w wysokości 50 tys. zł (w przypadku budowy domu jednorodzinnego).

Dochody gminy

Wprowadzenie automatycznej procedury odrolnienia gruntów rolnych oznacza także zmiany w dochodach jednostek samorządu terytorialnego. Dziś bowiem osoba, która uzyskała zezwolenie na wyłączenie gruntów z produkcji rolnej, jest zobowiązana uiścić należność i opłaty roczne. Obowiązek taki powstaje od dnia faktycznego wyłączenia gruntów z produkcji. Należność to jednorazowa opłata z tytułu trwałego wyłączenia gruntów z produkcji. Jej wysokość zależy od klasy gruntów. Jest ona pomniejszana o rynkową wartość gruntu w danej miejscowości w obrocie gruntami, w dniu faktycznego wyłączenia tego gruntu z produkcji. Pobierana jest też opłata roczna w wysokości 10 proc. należności wyrażonej w tonach ziarna żyta lub w metrach sześciennych drewna. W razie trwałego wyłączenia uiszczana jest ona przez dziesięć lat, a w przypadku nietrwałego wyłączenia przez okres tego wyłączenia, nie dłużej jednak niż przez 20 lat. Teraz odrolnienie będzie bezpłatne. Dodatkowo wszystkie niewymagalne w dniu 1 stycznia 2009 r. należności oraz opłaty roczne związane z uzyskaniem prawa do wyłączenia z produkcji użytków rolnych położonych w granicach administracyjnych miast zostają umorzone z mocy prawa. W zamian jednak za likwidację opłat z tytułu wyłączenia gruntów rolnych z produkcji rolnej gminy będą miały prawo do naliczania wyższych podatków. Dziś mogą one pobierać niższy podatek rolny. Po zmianie przeznaczenia danych obszarów będą one miały prawo do naliczania dużo wyższego podatku od nieruchomości.

Wszczęte postępowania

Przepisy przewidujące automatyczne odrolnienie gruntów rolnych mają także zastosowanie do wszystkich rozpoczętych już postępowań o odrolnienie i zmianę przeznaczenia gruntów. Nowelizacja przewiduje bowiem, że wszystkie takie postępowania zostają umorzone, a osoby zainteresowane ich rozstrzygnięciem mogą skorzystać z nowych, uproszczonych procedur.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Grunty rolne w miastach

Udział powierzchni gruntów rolnych do powierzchni całkowitej największych miast w Polsce:

• Warszawa - 44,1 proc.

• Kraków - 49,8 proc.

• Poznań - 49 proc.

• Wrocław - 44 proc.

• Szczecin - 41,4 proc.

• Gdańsk - 36,6 proc.

Źródło: ARiMR

Ważna liczba

19,069 tys. ha tyle stanowią użytki rolne w Polsce (61 proc. powierzchni kraju)

Arkadiusz Jaraszek

arkadiusz.jaraszek@infor.pl

PODSTAWA PRAWNA

• Ustawa z 19 grudnia 2008 r. o zmianie ustawy o ochronie gruntów rolnych i leśnych (Dz.U. nr 237, poz. 1657).

 

Zapisz się na newsletter
Śledź na bieżąco nowe inicjatywy, projekty i ważne decyzje, które wpływają na Twoje życie codzienne. Zapisz się na nasz newsletter samorządowy.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Sektor publiczny
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Przeciwdziałanie praniu pieniędzy i finansowaniu terroryzmu w JST. Najważniejsze informacje

System przeciwdziałania praniu pieniędzy i finansowaniu terroryzmu dotyczy również jednostek samorządu terytorialnego. Z tego powodu są one objęte szeregiem obowiązków. Co trzeba wiedzieć o obowiązujących przepisach? Oto lista 10 najważniejszych informacji!

Od 1 września 2025 r. podwyżka o 8 i 16 zł za odbiór śmieci w Krakowie

Od 1 września w Krakowie wzrośnie opłata za odbiór śmieci posegregowanych: z 27 do 35 zł miesięcznie od jednego mieszkańca. W przypadku odpadów nieposegregowanych stawka zwiększy się z 54 do 70 zł od mieszkańca.

MKiŚ: wyznaczamy lasy społeczne z ograniczoną wycinką drzew. 158 tys. ha wokół 11 największych aglomeracji

Ministerstwo Klimatu i Środowiska poinformowało 2 lipca 2025 r., że zakończyło pierwszy etap projektu wyznaczania lasów społecznych wokół największych polskich miast. To przełomowy krok w kierunku zmiany podejścia do gospodarki leśnej - z naciskiem na potrzeby społeczne, zdrowotne i ekologiczne mieszkańców aglomeracji. O szczegółach w trakcie konferencji prasowej mówiła ministra klimatu i środowiska Paulina Hennig-Kloska oraz wiceminister klimatu i środowiska, główny konserwator przyrody Mikołaj Dorożała.

Zmiany w opłatach za śmieci – będą nowe zasady segregacji, ulgi i kontrola deklaracji [PROJEKT MKiŚ]

W wykazie prac legislacyjnych pojawił się projekt nowelizacji ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach. Chodzi o zmiany w funkcjonowaniu systemu gospodarowania odpadami na poziomie gminnym, które w ocenie projektodawców będą odpowiadać na realne potrzeby JST oraz mieszkańców.

REKLAMA

RPO: Dość "wrogich przejęć" między gminami. Potrzebna kontrola sądowa

Rzecznik Praw Obywatelskich apeluje do premiera Donalda Tuska o zawieszenie kontrowersyjnych decyzji dotyczących zmian granic gmin do czasu wprowadzenia nowych przepisów. Od lat brakuje skutecznej kontroli sądowej nad decyzjami Rady Ministrów, które prowadzą do konfliktów między samorządami.

Granica polsko-niemiecka. Polska wprowadza kontrole. Przedsiębiorcy mają 3 pytania

Czy Niemcy przerzucają imigrantów do Polski? Co z granicą polsko-niemiecką? Polska wprowadza kontrole graniczne w celu zapobiegania napływom nielegalnych migrantów. Co na to Niemcy?

Premier Tusk: po rekonstrukcji w rządzie będą wyłącznie przyzwoici ludzie; około 15 lipca zapadną decyzje personalne

W dniu 30 czerwca 2025 r. na konferencji prasowej Premier Donald Tusk zapowiedział, że około 15 lipca zaproponuje kształt rządu po rekonstrukcji. Rozmowy w tej sprawie są prowadzone z liderami koalicyjnych ugrupowań - PSL, Polski 2050 i Lewicy. Żyjemy w ustrojowym bałaganie, podważane są obiektywne kryteria prawne, dlatego chciałbym, by politycy kierowali się naturalnymi kryteriami, jak zdrowy rozsądek czy zwykła ludzka przyzwoitość, i tacy będą ministrowie po rekonstrukcji - mówił 27 czerwca 2025 r. na konferencji prasowej premier Donald Tusk.

Nowelizacja specustawy powodziowej. Nowe zadania i obowiązki samorządów

Możliwość zamiany zniszczonych nieruchomości na lokale komunalne, obowiązek raportowania decyzji WZ, świadczenie lokalowe, premia powodziowa czy ułatwienia proceduralne w odbudowie zniszczonych domów i obiektów – to najważniejsze zmiany w specustawie powodziowej. Nowelizacja ustawy wzmacnia kompetencje JST, daje im nowe narzędzia, ale też nakłada dodatkowe obowiązki administracyjne i sprawozdawcze.

REKLAMA

Czym różni się „odbiór” odpadów komunalnych z nieruchomości od „przyjmowania odpadów”

NSA przypomniał gminom, że ustawodawca rozróżnia pojęcia odbierania odpadów komunalnych od ich przyjmowania i wprowadza odrębnie różne sposoby oddawania odpadów. Co za tym idzie – mechanizmy nie mogą być traktowane jako formy zamienne, kształtowane według własnego uznania gminy.

Wydruk zdjęcia z Google Street View jako dowód w sprawie administracyjnej

Dowodem w postępowaniu administracyjnym może być wszystko, co może przyczynić się do wyjaśnienia sprawy, a nie jest sprzeczne z prawem. Dlatego wydrukom z Geoportalu oraz wydrukom zdjęć Google Street View nie można odmówić mocy dowodowej. Stanowią one jednak tzw. dowody nienazwane i nie mają prawem przewidzianej mocy dowodowej – tak jak w przypadku dokumentów urzędowych, które sporządzone w przepisanej formie przez powołane do tego organy państwowe w ich zakresie działania stanowią dowód tego, co zostało w nich urzędowo stwierdzone.

REKLAMA