Nowe narzędzie oceny wpływu PPP na zadłużenie
REKLAMA
Pod koniec 2011 roku Europejskie Centrum Wiedzy PPP (EPEC) opublikowało dokument „PPP w statystyce – podział ryzyk i raportowanie zobowiązań. Praktyczny przewodnik” (publikacja jest dostępna pod adresem internetowym http://www.eib.org/epec/resources/epec_risk_distribution_and_balance_sheet_treatment_pl.pdf). Jest to narzędzie przeznaczone dla podmiotów publicznych ułatwiające analizę wpływu projektów PPP i koncesji na deficyt i dług publiczny z punktu widzenia statystyki, zgodnie z regułami Eurostatu obowiązującymi w tej dziedzinie.
REKLAMA
Publikacja EPEC dotyczy oceny podziału ryzyk i ich wpływu na ujmowanie zobowiązań wynikających z PPP w bilansie sektora rządowego i samorządowego lub partnera prywatnego.
REKLAMA
– Kwestia analizy podziału ryzyk jest ważnym aspektem każdej struktury PPP, a instytucje zamawiające powinny znać zagadnienia leżące u podstaw podejmowanych w tym zakresie decyzji i ich konsekwencje. Ujęcie projektu PPP w bilansie sektora instytucji rządowych i samorządowych ma istotny wpływ zarówno na poziom deficytu, jak i długu, ujmowanych tak według reguł budżetowych stosowanych na poziomie krajowym, jak i dla potrzeb sprawozdawczości statystycznej wynikających z prawodawstwa Unii Europejskiej, zwłaszcza w kontekście tzw. procedury nadmiernego deficytu – informuje Marcin Jędrasik, doradca w Europejskim Centrum Wiedzy PPP (EPEC), oddelegowanym z Ministerstwa Rozwoju Regionalnego, gdzie pełni funkcję naczelnika wydziału w Departamencie Przygotowania Projektów Indywidualnych.
Metodologia dla danych wynikających z regulacji UE została określona na początku lat 90. przez państwa członkowskie w opracowaniu Europejskiego Systemu Rachunków Narodowych i Regionalnych (ESA95), a Komisja Europejska (DG Eurostat) ma za zadanie zagwarantowanie ich właściwego stosowania, a tym samym uzyskanie wiarygodnych i porównywalnych danych statystycznych na temat długu i deficytu państw członkowskich. W Polsce znajomość zasad Eurostatu dotyczących wpływu transakcji PPP na deficyt i dług sektora rządowego i samorządowego jest istotna, ponieważ zgodnie z zasadami określonymi przez Ministra Finansów podstawą klasyfikacji zobowiązań budżetowych wynikających z takich umów jest decyzja Eurostatu na ten temat z 11 lutego 2004 r.
Publikacja EPEC zawiera praktyczne wskazówki skierowane do jednostek zamawiających, dotyczące sposobu ujmowania PPP i koncesji z punktu widzenia statystyki: ESA95 i zasad Eurostatu dla tego typu umów. Opracowanie EPEC składa się z dwóch części:
● zwięzłego opisu podstaw prawnych zarówno krajowych, jak i unijnych,
● listy sprawdzającej w formie zestawu 95 pytań służących do określania sposobu ujmowania zobowiązań PPP i koncesji z punktu widzenia statystyki, podzielona tematycznie na 11 rozdziałów (wszystkie one znajdują zastosowanie do PPP, ale tylko niektóre z nich do koncesji – patrz tabela; rozgraniczenie typów tych kontraktów według definicji Eurostatu).
Więcej w Gazecie Samorządu i Administracji – Zamów prenumeratę >>
REKLAMA
REKLAMA
© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.