reklama
| INFORLEX | GAZETA PRAWNA | KONFERENCJE | INFORORGANIZER | APLIKACJE | KARIERA | SKLEP
reklama
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Sektor publiczny > Temat dnia > Kryteria wsparcia finansowego policji przez samorząd

Kryteria wsparcia finansowego policji przez samorząd

Gminy i powiaty mogą uczestniczyć w finansowaniu zadań policji na swoim terenie, zawierając odpowiednie porozumienia w tym zakresie.

Poczucie bezpieczeństwa mieszkańców w dużej mierze zależy od sprawnego funkcjonowania jednostek policji, a to z kolei uzależnione jest od wielkości przeznaczanych na ten cel funduszy. Zasadą jest, że koszty związane z funkcjonowaniem tej formacji pokrywane są z budżetu państwa – art. 13 ust. 1 ustawy z 6 kwietnia 1990 r. o Policji (dalej: ustawa o Policji).

Jednakże ustawa o Policji w art. 13 ust. 3 stanowi, że także jednostki samorządu terytorialnego (również państwowe jednostki organizacyjne, stowarzyszenia, fundacje, banki oraz instytucje ubezpieczeniowe) mogą uczestniczyć w pokrywaniu wydatków inwestycyjnych, modernizacyjnych lub remontowych oraz kosztów utrzymania i funkcjonowania jednostek organizacyjnych Policji, a także zakupu niezbędnych dla ich potrzeb towarów i usług.

Zwiększenie liczby etatów

Na wniosek rady powiatu lub rady gminy liczba etatów w policji w rewirach dzielnicowych i posterunkach policji na obszarze powiatu lub gminy może ulec zwiększeniu ponad liczbę ustaloną według zasad dotyczących naliczeń etatowych w policji. Wówczas wymienione organy stanowiące JST muszą zapewnić pokrycie kosztów utrzymania etatów w policji przez co najmniej pięć lat, na warunkach określonych w porozumieniu zawartym między organem powiatu lub gminy a właściwym komendantem wojewódzkim policji i zatwierdzonym przez komendanta głównego policji.

Unormowania, jakie muszą się znaleźć w treści odpowiednich porozumień, zawiera rozporządzenie Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji z 4 marca 1999 r. w sprawie szczegółowych warunków porozumienia między organem powiatu lub gminy a komendantem wojewódzkim Policji w zakresie pokrywania kosztów utrzymania dodatkowych etatów w policji w rewirach dzielnicowych i na posterunkach policji (dalej: rozporządzenie o warunkach porozumień).

Porozumienie powinno określać:

● termin jego obowiązywania,

● liczbę oraz strukturę dodatkowych etatów,

● kryteria wyboru policjantów,

● wysokość kosztów utrzymania dodatkowych etatów na dany rok budżetowy,

● wysokość środków finansowych przekazywanych na rachunek jednostki realizującej wydatki oraz terminy ich przekazywania,

● zakres odpowiedzialności z tytułu nieterminowego przekazania środków finansowych lub przekazania w wysokości niższej niż ustalona,

● formę i szczegółowość rozliczeń z uwzględnieniem wymogów wynikających z przepisów dotyczących zasad finansowania wydatków publicznych.

Ponadto porozumienie może określać także obowiązek organu powiatu lub gminy:

1) zapewnienia policjantom lokali mieszkalnych lub kwater tymczasowych,

2) udostępnienia policji pomieszczeń na cele służbowe związane z obsadą dodatkowych etatów.

Strony mogą przedłużać termin obowiązywania porozumienia na okres kolejnych co najmniej pięciu lat, a stosowny aneks do porozumienia musi zatwierdzić komendant główny Policji.

Więcej w Gazecie Samorządu i Administracji - Zamów prenumeratę >>

reklama

Czytaj także

Autor:

Źródło:

Gazeta Samorządu i Administracji
INFORLEX Sprawozdawczość Budżetowa – program dla księgowych jednostek budżetowych199.00 zł
reklama

Narzędzia księgowego

reklama
reklama

POLECANE

reklama
reklama

Ostatnio na forum

reklama

Artykuł Partnerski

Compliance 2021

reklama

Eksperci portalu infor.pl

Leszek Markiewicz

Agent nieruchomości

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »
reklama
reklama
reklama