Podstawowe obowiązki pracowników sfery budżetowej wynikające ze stosunku pracy
REKLAMA
Pracownicy sfery budżetowej mają zdecydowanie więcej obowiązków powszechnych, czyli wynikających z przepisów pragmatyk zawodowych, niż jest to w przypadku pracowników objętych w tym zakresie jedynie przepisami ustawy z 26 czerwca 1974 r. – Kodeks pracy (dalej: k.p.).
REKLAMA
REKLAMA
Obowiązki pracowników sfery budżetowej podzielić można na wynikające z:
● przepisów k.p. i innych przepisów powszechnego prawa pracy (aktów wykonawczych do k.p., innych ustaw związanych z wykonywaniem konkretnej pracy czy zawodu, np. w przypadku pracowników księgowości będzie to ustawa z 29 września 1994 r. o rachunkowości),
● pragmatyk zawodowych przypisanych dla pracowników urzędów państwowych, służby cywilnej lub pracowników samorządowych.
REKLAMA
Regulacje kodeksowe
Podejmując zatrudnienie, pracownik bierze na siebie zobowiązanie wykonywania na rzecz pracodawcy określonego rodzaju pracy, pod kierownictwem, w miejscu i czasie wskazanym przez pracodawcę (art. 22 § 1 k.p.).
Stosunek pracy opiera się na podporządkowaniu pracownika pracodawcy w toku pracy. Osoba zatrudniona zobowiązana jest wykonywać polecenia pracodawcy, co zostało wyraźnie podkreślone w art. 100 k.p., tworzącym katalog obowiązków pracowniczych.
Zamów książkę: Savoir-Vivre w administracji >>
Pracownik jest obowiązany wykonywać pracę sumiennie i starannie oraz stosować się do poleceń przełożonych, które dotyczą pracy, jeżeli nie są one sprzeczne z przepisami prawa lub umową o pracę. Oznacza to, że aby pracownik mógł wykonać polecenie pracodawcy, spełniać musi ono trzy warunki:
1) dotyczyć pracy,
2) być zgodne z przepisami prawa,
3) być zgodne z umową o pracę.
PRZYKŁAD
Pracownik starostwa powiatowego zajmujący się w ramach obowiązków służbowych m. in. tłumaczeniami dokumentów otrzymał polecenie przetłumaczenia na język obcy artykułu napisanego przez jego przełożonego w ramach prowadzonej działalności naukowej (przełożony jest pracownikiem naukowym uniwersytetu).
Polecenie to wykracza poza granicę wyznaczoną związkiem z pracą. Pracownik nie musi wykonywać takiego polecenia. Można nawet powiedzieć, że nie może go wykonywać, gdyż łamałoby to zasadę (obowiązek) poświęcania czasu pracy na świadczenie pracy wyłącznie na rzecz pracodawcy.
W okresie zatrudnienia zakres obowiązków pracownika reguluje między innymi art. 100 k.p. Zgodnie z nim pracownik jest zobowiązany w szczególności:
1) przestrzegać czasu pracy ustalonego w zakładzie pracy,
2) przestrzegać regulaminu pracy i ustalonego w zakładzie pracy porządku,
3) przestrzegać przepisów oraz zasad bezpieczeństwa i higieny pracy, a także przepisów przeciwpożarowych,
4) dbać o dobro zakładu pracy, chronić jego mienie oraz zachować w tajemnicy informacje, których ujawnienie mogłoby narazić pracodawcę na szkodę,
5) przestrzegać tajemnicy określonej w odrębnych przepisach,
6) przestrzegać w zakładzie pracy zasad współżycia społecznego.
Nie są to jednak wszystkie obowiązki pracownika wobec pracodawcy. Przepis ten określa tylko podstawowe, najważniejsze i najbardziej powszechne obowiązki, z całą pewnością nie obejmuje ich wszystkich, o czym świadczy użyte w art. 100 § 2 k.p. sformułowanie „w szczególności” (wyrok Sądu Najwyższego z 15 marca 2011 r., sygn. akt I PK 224/10).
Czas pracy
Pracownik zobowiązany jest do świadczenia pracy w czasie wskazanym przez pracodawcę. Chodzi tutaj zarówno o wykonywanie pracy w zwykłych porach wynikających ze stałego rozkładu czasu pracy lub harmonogramach układanych przez pracodawcę, jak też świadczenie pracy na polecenie pracodawcy (przełożonego) poza rozkładem czasu pracy (praca w godzinach nadliczbowych).
Więcej w dwutygodniku Rachunkowość Budżetowa - Zamów prenumeratę >>
REKLAMA
REKLAMA