REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Ustalanie sieci i obwodów szkół w wypadku likwidacji szkoły

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Jarosław Żarowski

REKLAMA

Obowiązkiem samorządów jest ustalenie sieci szkół, a w wypadku szkół podstawowych i gimnazjów – także ich obwodów. Likwidacja szkoły samorządowej wiąże się z potrzebą zmiany sieci i obwodów szkół. Może to powodować konieczność dowożenia uczniów do placówek.

Najwięcej obowiązków w tym zakresie spoczywa na gminach. Rada gminy ma za zadanie:

● ustalić plan sieci publicznych szkół podstawowych i gimnazjów prowadzonych przez gminę,

● określić granice obwodów publicznych szkół podstawowych i gimnazjów mających siedzibę na obszarze gminy (w przypadku szkół prowadzonych przez inne podmioty niż gmina, w uzgodnieniu z nimi)

– art. 17 ust. 4 ustawy z 7 września 1991 r. o systemie oświaty (dalej: u.s.o.).

Rada gminy powinna uregulować te kwestie w drodze uchwały. Likwidacja gminnej szkoły podstawowej lub gimnazjum oznacza konieczność wykreślenia takiej placówki z gminnej sieci szkół i zmiany obwodów innych szkół (szkoły). Rada gminy powinna zatem podjąć nową uchwałę w sprawie ustalenia sieci i obwodów szkół lub zmienić uchwałę obowiązującą.

Akt założycielski szkoły publicznej, w której realizowany jest obowiązek szkolny (tj. szkoły podstawowej i gimnazjum), określa jej zasięg terytorialny (obwód), w szczególności nazwy miejscowości (w miastach nazwy ulic lub ich części) należących do jej obwodu (art. 58 ust. 2 w zw. z art. 16 ust. 5. u.s.o.). Przyjęcie aktu założycielskiego szkoły prowadzonej przez gminę jest zadaniem rady gminy. W konsekwencji, w przypadku zmiany obwodów szkół prowadzonych przez gminę, rada powinna, także w drodze uchwały, zmienić akty założycielskie takich szkół.

Podstawówki i gimnazja bez obwodów

Dla publicznej szkoły podstawowej i gimnazjum prowadzonego przez osobę fizyczną lub osobę prawną inną niż jednostka samorządu terytorialnego nie ustala się obwodu, chyba że osoba prowadząca wystąpi z takim wnioskiem (art. 58 ust. 2 w zw. z art. 16 ust. 5 u.s.o.). Gdy zatem w miejscu szkoły podstawowej (lub gimnazjum) prowadzonej przez gminę powstaje publiczna szkoła prowadzona np. przez stowarzyszenie czy fundację, może ona, ale nie musi, być tzw. szkołą rejonową. Jeżeli szkoła, licząca nie więcej niż 70 uczniów, jest przekazywana do prowadzenia przez gminę innemu podmiotowi w drodze umowy, na zasadach określonych w art. 5 ust. 5g–5r u.s.o., to w takiej umowie powinno być wskazane, czy ustala się obwód.

Nie ustala się też obwodów dla szkół: specjalnych, integracyjnych, dwujęzycznych, dla mniejszości narodowych i etnicznych oraz społeczności posługujących się językiem regionalnym, sportowych, mistrzostwa sportowego, artystycznych, w zakładach poprawczych i schroniskach dla nieletnich, przy zakładach karnych i aresztach śledczych (art. 58 ust. 2a u.s.o.). W rezultacie likwidacja tego typu szkół podstawowych i gimnazjów nie wiąże się z potrzebą zmiany obwodów innych szkół.

Organizowanie sieci szkół

Sieć szkół publicznych powinna być zorganizowana w sposób umożliwiający wszystkim dzieciom spełnianie obowiązku szkolnego (art. 17 ust. 1 u.s.o.). Sieć szkół podstawowych i gimnazjów należy więc tak ustalić, by każda osoba objęta obowiązkiem szkolnym miała zapewniony dostęp do nich (miejsce w takich szkołach).

Droga dziecka z domu do szkoły nie może przekraczać:

● 3 km – w przypadku uczniów klas I–IV szkół podstawowych,

● 4 km – w przypadku uczniów klas V i VI szkół podstawowych oraz uczniów gimnazjów

– art. 17 ust. 2 u.s.o.

Długość drogi, jaką przebywa dziecko podlegające obowiązkowi szkolnemu z domu do szkoły, powinno się mierzyć nie w linii prostej, lecz z uwzględnieniem warunków lokalnych, jak istniejąca infrastruktura drogowa, rzeźba terenu itp. (pismo Departamentu Kształcenia Ogólnego i Wychowania MEN z 16 lutego 2009 r., sygn. DKOW-4-DD-5021/05/09).

Więcej w Gazecie Samorządu i Administracji - Zamów prenumeratę >>

Zapisz się na newsletter
Śledź na bieżąco nowe inicjatywy, projekty i ważne decyzje, które wpływają na Twoje życie codzienne. Zapisz się na nasz newsletter samorządowy.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Sektor publiczny
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
NIK: Samorządy przegrały walkę o poprawę jakości powietrza

Działania skontrolowanych przez NIK samorządów na rzecz wdrożenia uchwał antysmogowych, mających poprawić jakość powietrza, okazały się nieskuteczne - poinformowała NIK. Przy obecnym tempie wymiany kotłów ich likwidacja w gminach może zająć od 2 do 24 lat.

MKiŚ: Nowelizacja ustawy o zmianie ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach [Projekt]

Nowe regulacje poprawią jakość systemu gospodarowania odpadami komunalnymi oraz będą wspierać mieszkańców w prawidłowej segregacji i ograniczaniu ilości wytwarzanych odpadów. Dzięki nim gminy zyskają więcej narzędzi do motywowania mieszkańców do segregacji, na przykład poprzez obniżanie opłat czy rozszerzenie katalogu ulg i zwolnień.

Wniosek od 3 listopada 2025 r. Kto dostanie nowe świadczenie z MOPS?

Od 3 listopada 2025 r. gminy przyjmują wnioski o bon ciepłowniczy. O nowe świadczenie można też ubiegać się w tradycyjnej papierowej formie, jak również drogą elektroniczną. Komu przysługuje takie wsparcie i ile wynosi? Czy w każdym ośrodku pomocy społecznej otrzymamy bon?

Gdzie wyrzucić kubek z McDonald's? Papier, plastik czy zmieszane - gdzie lądują kubki papierowe, jednorazowe, a gdzie kubek ceramiczny? Segregacja

Gdzie wyrzucić kubek z McDonald's? Czy to papierowy kubek jednorazowy, który powinien wylądować w pojemniku na papier? Gdzie zgodnie z prawidłową segregacją odpadów powinien znaleźć się kubek ceramiczny?

REKLAMA

Wszystkich Świętych 2025: zmiany w ruchu i komunikacji miejskiej, zamknięte ulice, dojazd do cmentarzy

Zapowiadają się szerokie zmiany w funkcjonowaniu komunikacji miejskiej w okresie Wszystkich Świętych. W wielu miastach na ulice wyjadą linie cmentarne, a inne środki komunikacji miejskiej będą funkcjonować według zmienionych rozkładów.

Jak bezpiecznie przechowywać i przygotowywać żywność jesienią i zimą? [WYWIAD]

Jak bezpiecznie przechowywać i przygotowywać żywność jesienią i zimą? W ramach kampanii EFSA Safe2Eat rozmawiamy z doktorem Jackiem Postupolskim ekspertem Narodowego Instytutu Zdrowia Publicznego PZH – Państwowego Instytutu Badawczego (NIZP PZH-PIB).

Gdzie wyrzucać styropian opakowaniowy po sprzętach agd? Nie każdy styropian nadaje się do recyklingu

Gdzie wyrzucać styropian po sprzętach agd? Do pojemnika żółtego, czarnego, a może bezpośrednio do PSZOK-u? Nie każdy nadaje się do recyklingu. Styropian opakowaniowy trafia do innego miejsca niż styropian po jedzeniu czy styropian budowlany.

Pomagają pomagać. Pożyczki dla ekonomii społecznej

Są firmy i organizacje, których celem jest nie tyle zysk, co przede wszystkim pomaganie ludziom. To podmioty ekonomii społecznej, które łączą działalność gospodarczą z misją społeczną. Często to jednak one same potrzebują finansowania, by wystartować z nowymi usługami, utrzymać działalność albo się rozwijać.

REKLAMA

Spór w Krakowie. O pieniądze i przestrzeganie prawa. Prywatne przedszkola kontra miasto [List otwarty]

Dyrektorzy przedszkoli niepublicznych w Krakowie uważają, że miasto stosuje błędną prawnie metodę obliczania dotacji. W efekcie niepubliczne oraz publiczne niesamorządowe przedszkola w Krakowie znalazły się na krawędzi przepaści finansowej. Dyrektorzy nie chcą ujawniać swoich imion i nazwisk.

Wstrzymywanie planowych zabiegów w szpitalach to ekonomiczny absurd. Zamrożony blok operacyjny kosztuje tyle samo, co działający … tylko nie leczy

Zawieszanie planowych zabiegów ma być sposobem na „oszczędności” w szpitalach. W rzeczywistości to finansowa i medyczna pułapka: pacjenci wracają później na SOR w gorszym stanie, koszty rosną, a zaufanie do systemu znika. Szpital nie jest urzędem — nie może „zawiesić przyjmowania interesantów” - pisze adwokat Grzegorz Prigan.

REKLAMA