Kategorie

Akt stanu cywilnego

Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
W dniu 5 listopada 2019 r. Prezydent Andrzej Duda podpisał ustawę z dnia 16 października 2019 r. o zmianie ustawy o informatyzacji działalności podmiotów realizujących zadania publiczne oraz niektórych innych ustaw. Nowe przepisy umożliwią działanie systemu rejestrów państwowych.
Nie można w akcie urodzenia wpisać rodziców tej samej płci - tak orzekł Naczelny Sąd Administracyjny.
Nowela ustawy o ewidencji ludności podpisana przez prezydenta. Dzięki nowelizacji, o której mowa w zdaniu poprzednim możliwe będzie zgłoszenie urodzenia dziecka drogą elektroniczną.
Projekt noweli ustawy o ewidencji ludności oraz ustawy Prawo o aktach stanu cywilnego zakłada możliwość zgłoszenie urodzenia dziecka za pośrednictwem internetu.
PESEL każdego z rodziców ma znaleźć się w akcie urodzenia dziecka już w grudniu 2018 r. To jeden z zapisów w rządowym projekcie zmian ustawy o ewidencji ludności i Prawa o aktach stanu cywilnego. Co jeszcze się zmieni?
Od 1 marca 2015 roku istnieje możliwość zawarcia związku małżeńskiego poza urzędem stanu cywilnego. Dotychczas takie rozwiązanie było możliwe jedynie w szczególnych okolicznościach.
W ocenie urzędników nowe przepisy umożliwiające zawarcie związku małżeńskiego poza urzędem stanu cywilnego są mało precyzyjne i dają dużą swobodę decyzyjną kierownikom urzędów.
Ślub w dowolnie wybranym USC lub poza urzędem umożliwia nowe prawo o aktach stanu cywilnego, które weszło w życie 1 marca 2015 r. Dotychczas małżeństwo można było zawrzeć poza urzędem jedynie w szczególnych przypadkach - np. gdy jedno z przyszłych małżonków przebywa w szpitalu lub w zakładzie karnym. Nowe przepisy umożliwią zorganizowanie ceremonii poza urzędem nie tylko w takich przypadkach.
Od marca rodzice będą mogli nadawać dzieciom również imiona obcego pochodzenia, na przykład Mercedes, Takahiro czy Liam. Przy ich wyborze będą musieli pamiętać, że nie mogą być zdrobniałe, uwłaczające, ani ośmieszające.
Ustawa została uchwalona przez Sejm 10 października. Tyscy urzędnicy wkrótce będą korzystać z systemu informatycznego, który od początku 2015 r. będzie działał we wszystkich urzędach stanu cywilnego.