Ślub poza urzędem stanu cywilnego
REKLAMA
REKLAMA
Zgodnie z ustawą, kierownik urzędu stanu cywilnego może przyjąć oświadczenia małżonków o wstąpieniu w związek małżeński również poza urzędem, gdy wskazane przez nich miejsce gwarantuje zachowanie uroczystego charakteru ceremonii. Ponadto ustawodawca wskazał, iż zarówno miejsce, jak i forma uroczystości muszą zapewniać uczestnikom ceremonii bezpieczeństwo. Jeżeli miejsce wskazane przez osoby zamierzającej zawrzeć związek małżeński nie spełnia powyższych wymogów, wówczas kierownik urzędu stanu cywilnego na piśmie odmówi przyjęcia oświadczeń o wstąpieniu w związek małżeński we wskazanym miejscu. Dodatkowo, w przypadku gdy wstąpienie w związek małżeński w danym terminie jest niemożliwe, kierownik urzędu stanu cywilnego może uzgodnić z wnioskodawcami nowy termin.
REKLAMA
Opłata dochodem gminy
Jeżeli na wniosek uprawnionych przyjęcie ich oświadczeń o zawarciu związku małżeńskiego nastąpiło poza urzędem stanu cywilnego, pobiera się opłatę dodatkową, która zgodnie z ustawą stanowi dochód gminy. Wysokość opłaty dodatkowej za zawarcie związku małżeńskiego poza urzędem stanu cywilnego określa w rozporządzeniu minister właściwy do spraw wewnętrznych. Przy czym zgodnie z ustawą opłata ta nie może przekroczyć 50% przeciętnego wynagrodzenia w gospodarce narodowej ogłoszonego przez Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego na podstawie art. 20 pkt 1 lit. a ustawy z dnia 17 grudnia 1998 r. o emeryturach i rentach z Funduszu Ubezpieczeń Społecznych. Obecnie zgodnie z rozporządzeniem opłata dodatkowa wynosi 1000 złotych.
Podstawa prawna:
Ustawa z dnia 28 listopada 2014 r. Prawo o aktach stanu cywilnego
Zobacz również: Kierownik USC zdecyduje o bezpieczeństwie miejsca ślubu
REKLAMA
REKLAMA
© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.