REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Nowa ustawa Prawo o aktach stanu cywilnego w Tychach

Akta stanu cywilnego 2015/ Fot. Fotolia
Akta stanu cywilnego 2015/ Fot. Fotolia
Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Ustawa została uchwalona przez Sejm 10 października. Tyscy urzędnicy wkrótce będą korzystać z systemu informatycznego, który od początku 2015 r. będzie działał we wszystkich urzędach stanu cywilnego.

Na kilka miesięcy przed pozostałymi miastami Tychy sprawdzą w praktyce rozwiązania nowej ustawy Prawo o aktach stanu cywilnego. Chodzi m.in. o prowadzenie elektronicznej rejestracji aktów stanu cywilnego oraz możliwość wzięcia ślubu poza urzędem.

REKLAMA

Ustawa została uchwalona przez Sejm 10 października. Tyscy urzędnicy wkrótce będą korzystać z systemu informatycznego, który od początku 2015 r. będzie działał we wszystkich urzędach stanu cywilnego.

Zobacz również: Dokumentacja w urzędzie stanu cywilnego od 1 stycznia 2015 r.

Przygotowaniom do wdrożenia nowych rozwiązań była poświęcona poniedziałkowa konferencja prasowa w Tychach. Uczestniczył w niej poseł Marek Wójcik - szef sejmowej Komisji Spraw Wewnętrznych, która pracowała nad projektem ustawy.

REKLAMA

Poseł przypomniał, że przygotowania do wprowadzenia nowych przepisów w życie trwają od miesięcy w Ministerstwie Spraw Wewnętrznych. Na różnym poziomie odbywają się szkolenia i konsultacje dla urzędników, przygotowywane były nowe wersje aplikacji, z której wkrótce będą korzystać urzędy.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Tychy od początku były zaangażowane w konsultacje projektu ustawy. Kiedy trafił on do Sejmu, poseł Wójcik poprosił prezydenta Tychów o opinię na temat nowych przepisów. Otrzymał kilkadziesiąt uwag z miejscowego magistratu i USC. Podobne sugestie otrzymał z chorzowskiego samorządu. W trakcie prac sejmowych część zmian proponowanych przez samorządowców udało się wprowadzić lub rozwiać wątpliwości interpretacyjne.

Jeszcze w październiku ma rozpocząć się drugi etap przygotowań, czyli testowanie opracowanego w MSW systemu w oparciu o doświadczenia urzędników. Tychy jako pierwszy samorząd zgłosiły chęć udziału w takich testach.

„Chcemy sprawdzić, jak ten system będzie działał. Zawsze można wyłapać jakieś błędy czy poprawić funkcjonalność. Urzędnicy z Tychów już teraz otrzymają dostęp przez internet do najnowszej wersji aplikacji i bazy danych aktów stanu cywilnego oraz otrzymają przygotowany w MSW scenariusz testowy do zrealizowania” - wyjaśnił poseł Wójcik.

Trzecim etapem zaangażowania Tychów we wprowadzanie nowych przepisów w życie będzie zaplanowane na drugą połowę listopada szkolenie dla samorządowców z różnych części kraju.

REKLAMA

Jak zaznaczają tyscy urzędnicy, uchwalenie ustawy to dla samorządów początek długiej i żmudnej pracy przy wdrażaniu nowych rozwiązań i przyjętych w ustawie zmian. „Od 1 stycznia akty: urodzeń, małżeństw i zgonów mają być rejestrowane w systemie teleinformatycznym. Dzięki temu w dowolnym urzędzie stanu cywilnego w kraju będzie można otrzymać papierowy odpis aktu stanu cywilnego, niezależnie od tego, gdzie jest przechowywany” - powiedziała Jolanta Mucha z USC w Tychach.

Do nowego systemu trzeba wprowadzić tysiące dokumentów, co niektórym z ponad 2200 urzędów stanu cywilnego w Polsce może stwarzać spore problemy. W Tychach od 1995 roku działa komputerowy system rejestracji stanu cywilnego, w którym znajdują się odpisy aktów stanu cywilnego – urodzeń, zgonów, aktów małżeństwa od 1946 roku. To znacznie ułatwi pracę tamtejszym urzędnikom, którzy niebawem rozpoczną testowanie nowej aplikacji.

Prawo o aktach stanu cywilnego zastępuje ustawę pochodząca z 1986 r., która w ocenie wnioskodawców po wielu nowelizacjach nie spełnia już standardów przejrzystej legislacji i jest przestarzała. Poseł Wójcik zaznaczył, że nowe prawo, które czeka jeszcze procedowanie w Senacie i podpis prezydenta, oznacza istotne zmiany dla samych obywateli, ułatwi im uzyskanie dokumentów, oszczędzając ich czas.

Zgodnie z ustawą 1 stycznia 2015 r. rozpocznie się informatyzacja rejestracji aktów stanu cywilnego. Od tego momentu akty: urodzeń, małżeństw i zgonów mają być rejestrowane w systemie teleinformatycznym. Dzięki temu w dowolnym urzędzie stanu cywilnego w kraju będzie można otrzymać papierowy odpis aktu stanu cywilnego, niezależnie od tego, gdzie jest przechowywany.

Jeśli ktoś zgłosi zapotrzebowanie na odpis aktu w postaci elektronicznej, kierownik urzędu tą drogą prześle mu dokument. Akty papierowe - w sytuacji np. dokonywania w nich zmian, żądania wydania odpisu z danego aktu - będą zamieniane na dokument elektroniczny. Docelowo rozwiązanie to ma ograniczyć obieg dokumentów papierowych.

W myśl ustawy, od 2015 r. pary będą mogły zawrzeć związek małżeński poza urzędem stanu cywilnego, jednak w miejscu gwarantującym zachowanie powagi i doniosłości ceremonii oraz bezpieczeństwo wszystkich uczestników. Dotychczas było to możliwe po wykazaniu ważnych powodów. Za zorganizowanie takiej uroczystości trzeba będzie zapłacić. Do tej pory wzięcie ślubu było poza USC było możliwe tylko w wyjątkowych sytuacjach, w przypadku osób przebywających w szpitalach i zakładach karnych – przypomniał poseł Wójcik.

Ustawa pozwala na nadawanie dzieciom imion obcych, co szczególnie ważne dla małżeństw mieszanych i imigrantów, uzyskujących obywatelstwo polskie. Nadal nie będzie można nadawać dzieciom więcej niż dwóch imion, imion zdrobniałych, a także ośmieszających lub nieprzyzwoitych. (PAP)

Polecamy serwis: Organizacja

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: PAP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Sektor publiczny
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
W Sejmie: nauczyciele chcą limitu 8 godzin pracy dziennie. I kontroli przez kuratorów

Nauczyciele chcą limitu 8 godzin pracy dziennie, aby nie była możliwa sytuacja, że po zsumowaniu "okienek" i godzin pracy w klasach musieli przebywać w szkole dłużej niż 8 h dziennie. I kontroli przez kuratorów tego limitu (z wyjątkiem incydentalnych sytuacji jak rady, zebrania, wycieczki). Kontrolowani mieliby być dyrektorzy szkół.

Opłata reklamowa 2025 r.: część stała 3,72 zł, część zmienna 0,34 zł

Opłata reklamowa 2025 r.: część stała 3,72 zł, część zmienna 0,34 zł. W jakich przypadkach nie pobiera się opłaty reklamowej? Kto musi opłacić opłatę reklamową? Co w przypadku, gdy budynek ma więcej niż jednego właściciela?

Opłata od posiadania psów 2025 r.: 178,26 zł

Opłata od posiadania psów 2025 r. Maksymalna wysokość opłaty od posiadania psów w 2025 r. wynosić będzie 178,26 zł. Kto powinien opłacić opłatę od posiadania psów? Kto jest zwolniony od opłaty od posiadania psów? Co z psami asystującymi?

QUIZ Podróżujesz po Polsce? Na pewno wiesz, gdzie są te miejsca
Gdzie znajdziemy Maczugę Herkulesa? A Kolorowe Jeziorka? Gdzie jest Kaplica Czaszek? A Sokolica? Rozwiąż quiz i sprawdź swoją wiedzę.

REKLAMA

Opłata miejscowa i uzdrowiskowa 2025 r.: od 3,31 zł do 6,38 zł

Opłata miejscowa 2025 r., opłata uzdrowiskowa 2025 r.: od 3,31 zł do 6,38 zł. Czym jest opłata miejscowa? Czym jest opłata uzdrowiskowa? Co w przypadku nakładania się opłat? Kto jest zwolniony z opłacania opłaty lokalnej i uzdrowiskowej?

Opłata targowa 2025 r.: 1126 zł

Opłata targowa 2025 r.: 1126 zł. Czym jest opłata targowa? Kto musi opłacać opłatę targową? Kto może liczyć na zwolnienie z opłaty targowej? Kto ustala wysokość opłaty targowej? Czy opłata targowa w 2025 r. może być niższa niż 1126 zł?

Podatek od środków transportu 2025 r.: od 1204,87 zł do 4602,58 zł

Podatek od środków transportu 2025 r.: od 1204,87 zł do 4602,58 zł. Ile wyniesie podatek od samochodów ciężarowych o dopuszczalnej masie powyżej 9 ton w 2025 r.? Ile wyniesie podatek od autobusów w 2025 r.? Na kim ciąży obowiązek podatkowy?

Czy Polacy chętnie angażują się w wolontariat?

5 grudnia to Światowy Dzień Wolontariusza. Czy ten temat jest bliski Polakom? Okazuje się, że zaledwie 33% ma doświadczenie w wolontariacie. 

REKLAMA

Podatek od nieruchomości 2025 r.: od 0,73 zł do 34 zł

Od 0,73 zł do 34 zł podatku od nieruchomości 2025 r. Kto będzie musiał opłacić podatek od nieruchomości w 2025 r.? Ile wyniesie podatek od gruntu 2025 r.? Ile wyniesie podatek od budynków lub ich części w 2025 r.? Ile wyniesie podatek od budowli w 2025 r.?

Komunikat MC: List polecony przez Internet? Wygodna korespondencja z urzędami dzięki e-Doręczeniom

Od 1 stycznia 2025 r. zacznie obowiązywać system e-doręczeń. Wszystkie urzędowe pisma i decyzje będzie można odbierać oraz nadawać w formie elektronicznej. E-Doręczenia są elektronicznym odpowiednikiem listu poleconego za pośrednictwem odbioru.

REKLAMA