REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Nowa ustawa Prawo o aktach stanu cywilnego w Tychach

Subskrybuj nas na Youtube
Akta stanu cywilnego 2015/ Fot. Fotolia
Akta stanu cywilnego 2015/ Fot. Fotolia
Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Ustawa została uchwalona przez Sejm 10 października. Tyscy urzędnicy wkrótce będą korzystać z systemu informatycznego, który od początku 2015 r. będzie działał we wszystkich urzędach stanu cywilnego.

Na kilka miesięcy przed pozostałymi miastami Tychy sprawdzą w praktyce rozwiązania nowej ustawy Prawo o aktach stanu cywilnego. Chodzi m.in. o prowadzenie elektronicznej rejestracji aktów stanu cywilnego oraz możliwość wzięcia ślubu poza urzędem.

REKLAMA

Ustawa została uchwalona przez Sejm 10 października. Tyscy urzędnicy wkrótce będą korzystać z systemu informatycznego, który od początku 2015 r. będzie działał we wszystkich urzędach stanu cywilnego.

Zobacz również: Dokumentacja w urzędzie stanu cywilnego od 1 stycznia 2015 r.

Przygotowaniom do wdrożenia nowych rozwiązań była poświęcona poniedziałkowa konferencja prasowa w Tychach. Uczestniczył w niej poseł Marek Wójcik - szef sejmowej Komisji Spraw Wewnętrznych, która pracowała nad projektem ustawy.

REKLAMA

Poseł przypomniał, że przygotowania do wprowadzenia nowych przepisów w życie trwają od miesięcy w Ministerstwie Spraw Wewnętrznych. Na różnym poziomie odbywają się szkolenia i konsultacje dla urzędników, przygotowywane były nowe wersje aplikacji, z której wkrótce będą korzystać urzędy.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Tychy od początku były zaangażowane w konsultacje projektu ustawy. Kiedy trafił on do Sejmu, poseł Wójcik poprosił prezydenta Tychów o opinię na temat nowych przepisów. Otrzymał kilkadziesiąt uwag z miejscowego magistratu i USC. Podobne sugestie otrzymał z chorzowskiego samorządu. W trakcie prac sejmowych część zmian proponowanych przez samorządowców udało się wprowadzić lub rozwiać wątpliwości interpretacyjne.

Jeszcze w październiku ma rozpocząć się drugi etap przygotowań, czyli testowanie opracowanego w MSW systemu w oparciu o doświadczenia urzędników. Tychy jako pierwszy samorząd zgłosiły chęć udziału w takich testach.

„Chcemy sprawdzić, jak ten system będzie działał. Zawsze można wyłapać jakieś błędy czy poprawić funkcjonalność. Urzędnicy z Tychów już teraz otrzymają dostęp przez internet do najnowszej wersji aplikacji i bazy danych aktów stanu cywilnego oraz otrzymają przygotowany w MSW scenariusz testowy do zrealizowania” - wyjaśnił poseł Wójcik.

Trzecim etapem zaangażowania Tychów we wprowadzanie nowych przepisów w życie będzie zaplanowane na drugą połowę listopada szkolenie dla samorządowców z różnych części kraju.

REKLAMA

Jak zaznaczają tyscy urzędnicy, uchwalenie ustawy to dla samorządów początek długiej i żmudnej pracy przy wdrażaniu nowych rozwiązań i przyjętych w ustawie zmian. „Od 1 stycznia akty: urodzeń, małżeństw i zgonów mają być rejestrowane w systemie teleinformatycznym. Dzięki temu w dowolnym urzędzie stanu cywilnego w kraju będzie można otrzymać papierowy odpis aktu stanu cywilnego, niezależnie od tego, gdzie jest przechowywany” - powiedziała Jolanta Mucha z USC w Tychach.

Do nowego systemu trzeba wprowadzić tysiące dokumentów, co niektórym z ponad 2200 urzędów stanu cywilnego w Polsce może stwarzać spore problemy. W Tychach od 1995 roku działa komputerowy system rejestracji stanu cywilnego, w którym znajdują się odpisy aktów stanu cywilnego – urodzeń, zgonów, aktów małżeństwa od 1946 roku. To znacznie ułatwi pracę tamtejszym urzędnikom, którzy niebawem rozpoczną testowanie nowej aplikacji.

Prawo o aktach stanu cywilnego zastępuje ustawę pochodząca z 1986 r., która w ocenie wnioskodawców po wielu nowelizacjach nie spełnia już standardów przejrzystej legislacji i jest przestarzała. Poseł Wójcik zaznaczył, że nowe prawo, które czeka jeszcze procedowanie w Senacie i podpis prezydenta, oznacza istotne zmiany dla samych obywateli, ułatwi im uzyskanie dokumentów, oszczędzając ich czas.

Zgodnie z ustawą 1 stycznia 2015 r. rozpocznie się informatyzacja rejestracji aktów stanu cywilnego. Od tego momentu akty: urodzeń, małżeństw i zgonów mają być rejestrowane w systemie teleinformatycznym. Dzięki temu w dowolnym urzędzie stanu cywilnego w kraju będzie można otrzymać papierowy odpis aktu stanu cywilnego, niezależnie od tego, gdzie jest przechowywany.

Jeśli ktoś zgłosi zapotrzebowanie na odpis aktu w postaci elektronicznej, kierownik urzędu tą drogą prześle mu dokument. Akty papierowe - w sytuacji np. dokonywania w nich zmian, żądania wydania odpisu z danego aktu - będą zamieniane na dokument elektroniczny. Docelowo rozwiązanie to ma ograniczyć obieg dokumentów papierowych.

W myśl ustawy, od 2015 r. pary będą mogły zawrzeć związek małżeński poza urzędem stanu cywilnego, jednak w miejscu gwarantującym zachowanie powagi i doniosłości ceremonii oraz bezpieczeństwo wszystkich uczestników. Dotychczas było to możliwe po wykazaniu ważnych powodów. Za zorganizowanie takiej uroczystości trzeba będzie zapłacić. Do tej pory wzięcie ślubu było poza USC było możliwe tylko w wyjątkowych sytuacjach, w przypadku osób przebywających w szpitalach i zakładach karnych – przypomniał poseł Wójcik.

Ustawa pozwala na nadawanie dzieciom imion obcych, co szczególnie ważne dla małżeństw mieszanych i imigrantów, uzyskujących obywatelstwo polskie. Nadal nie będzie można nadawać dzieciom więcej niż dwóch imion, imion zdrobniałych, a także ośmieszających lub nieprzyzwoitych. (PAP)

Polecamy serwis: Organizacja

Zapisz się na newsletter
Śledź na bieżąco nowe inicjatywy, projekty i ważne decyzje, które wpływają na Twoje życie codzienne. Zapisz się na nasz newsletter samorządowy.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: PAP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Sektor publiczny
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Kolejki do lekarzy 2025 – jak dostać się do specjalisty szybciej? Sprawdzone sposoby

Czekasz miesiącami na wizytę u specjalisty? Nie musisz! W Polsce średni czas oczekiwania w publicznej służbie zdrowia to ponad 4 miesiące, ale są legalne sposoby, by skrócić go do kilku tygodni, a nawet dni. Sprawdź, jak korzystać z wyszukiwarki NFZ, kiedy poprosić o adnotację "cito", gdzie warto jechać po krótszą kolejkę i kto ma prawo wejść do gabinetu bez czekania. To wiedza, która może oszczędzić Ci wiele nerwów.

Od odważnego eksperymentu do wzoru dla innych regionów. 8 lat Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii [WYWIAD]

Choć początek był trudny, dziś GZM to region o jednej z najbardziej zintegrowanych sieci transportowych w Polsce i rosnącym potencjale innowacyjnym. O tym, co sprawia, że 41 gmin potrafi mówić jednym głosem rozmawiamy z Kazimierzem Karolczakiem, przewodniczącym zarządu Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropoli.

Aktywny Maluch: Trwa nabór uzupełniający. Wnioski do 5 września 2025 r.

Do 5 września 2025 r. można składać wnioski w naborze uzupełniającym w programie Aktywny Maluch. Chodzi o dofinansowanie tworzenia miejsc opieki nad dziećmi do lat 3 i funkcjonowania nowoutworzonych miejsc opieki.

Podatek od nieruchomości 2026 – znamy nowe maksymalne stawki. Sprawdź, ile możesz zapłacić!

Znamy już maksymalne stawki podatku od nieruchomości na 2026 rok. Wyższe limity dotyczą gruntów, budynków oraz budowli. To ważna informacja dla właścicieli nieruchomości i przedsiębiorców, którzy powinni przygotować się na możliwe podwyżki. Sprawdź szczegóły i zaplanuj swoje wydatki!

REKLAMA

MEN odpowiada na zapowiedź protestu ZNP: podwyżki z 2024 r. przywróciły adekwatny poziom płac

Wiceminister edukacji uważa, że protesty ZNP są nieuzasadnione, bo skala podwyżek wynagrodzeń nauczycieli w 2024 roku była rekordowa i przywróciła satysfakcjonującą relację płac do warunków rynkowych. W 2024 roku nauczyciele początkujący otrzymali podwyżkę nominalną o ok. 40 proc., mianowani i dyplomowani – ok. 37 proc., co przekłada się na wzrost o tysiące złotych (od 1 894 do 2 674 zł) względem 2023 roku.

Leczenie gruźlicy wielolekoopornej – projekt nowelizacji przedłuża pilotaż do połowy 2026 roku [Projekt rozporządzenia MZ]

Resort zdrowia przedstawił projekt nowelizacji rozporządzenia dotyczący programu pilotażowego leczenia gruźlicy wielolekoopornej w warunkach ambulatoryjnych. Projekt trafił do uzgodnień i konsultacji.

"Nie wrzucaj banana do czarnego worka" - o bioodpadach, które mogą zasilać Twoją żarówkę

Dlaczego wciąż tak wielu z nas ignoruje brązowy pojemnik? Co dzieje się z obierkami po ziemniakach i jak jedna skórka z banana może oświetlić pokój przez sześć godzin? O mitach, błędach i przyszłości bioodpadów rozmawiamy z Katarzyną Gromadzką, ekspertką z firmy Bioodpady.pl.

Zebranie wiejskie - ilu mieszkańców?

Zgodne z prawem są nawet konsultacje, w których wzięło udział tylko kilku mieszkańców sołectwa – o ile uchwała o konsultacjach obowiązująca na terenie gminy stanowi, że konsultacje są ważne bez względu na liczbę uczestniczących osób uprawnionych do udziału w zebraniu wiejskim.

REKLAMA

Nierzetelność pracownika gminy a bezczynność w załatwieniu sprawy

Zwolniony przez gminę pracownik złośliwie doprowadza do bezczynności w załatwieniu sprawy? Fakt ten nie zwalnia gminy od odpowiedzialności za naruszenie terminów ustawowych, ale – po naprawieniu szkód spowodowanych przez pracownika – daje szansę na łagodniejszy wyrok sądu.

Społeczni opiekunowie zabytków – cisi partnerzy systemu ochrony dziedzictwa

W ustawie istnieją od lat, ale często traktowani są jako margines. Tymczasem dziś, bardziej niż kiedykolwiek wcześniej, potrzebujemy ich obecności. Społeczni opiekunowie zabytków mogą być realnym wsparciem państwowego systemu ochrony dziedzictwa – jeśli tylko będą traktowani na poważnie.

REKLAMA