REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Dofinansowanie z Funduszu Dróg Samorządowych 2020

Subskrybuj nas na Youtube
Dofinansowanie z Funduszu Dróg Samorządowych 2020 /fot. Shutterstock
Dofinansowanie z Funduszu Dróg Samorządowych 2020 /fot. Shutterstock
ShutterStock

REKLAMA

REKLAMA

Premier Mateusz Morawiecki zatwierdził listy zadań do dofinansowania ze środków Funduszu Dróg Samorządowych w ramach naboru wniosków na 2020 rok. Wsparcie rządowe uzyska 2 297 zadań, w tym 623 powiatowe i 1 674 gminne.

Planowana jest budowa, przebudowa lub remont 3 467 km dróg: 1 708 km powiatowych i 1 759 km gminnych. Łączna wartość środków FDS przeznaczonych na dofinansowanie realizacji inwestycji w 2020 roku to 3 244 mln zł. Na dofinansowanie zadań gminnych trafi 1 474,3 mln zł, na zadania powiatowe przeznaczonych zostało 1 269,6 mln zł, wartość dofinansowania zadań na drogach obronnych to 500 mln zł.

REKLAMA

REKLAMA

- Lepsze drogi lokalne to wsparcie dla gospodarki, większe szanse na rozwój, inwestycje i nowe miejsca pracy. Z Funduszu Dróg Samorządowych wspieramy modernizację i budowę tysięcy kilometrów dróg lokalnych – powiedział premier Mateusz Morawiecki.

Polecamy: Tarcza antykryzysowa – Samorząd i administracja. Pakiet e-booków

- W ciągu 10 lat na zadania infrastrukturalne realizowane przez samorządy przeznaczymy 36 mld zł. Jeszcze nigdy na drogi powiatowe i gminne nie trafiły tak duże środki. Nowe inwestycje umożliwią zachowanie sieci drogowej we właściwym stanie i zapewnienie bezpieczeństwa korzystającym z niej mieszkańcom - powiedział minister infrastruktury Andrzej Adamczyk. 

REKLAMA

Dofinansowanie z FDS dla zadań powiatowych i gminnych jest uzależnione od dochodów jednostek samorządu terytorialnego: im niższy dochód własny, tym większa wartość dofinansowania, przy czym maksymalne dofinansowanie może wynieść do 80% kosztów realizacji zadania.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Podział środków w ramach Funduszu Dróg Samorządowych w 2020 r.:  

Województwo dolnośląskie

Limit na dofinansowanie zadań realizowanych przez samorządy województwa dolnośląskiego wyniesie 156,5 mln zł:

  • 40,6 mln zł na zadania powiatowe,        
  • 115,9 mln zł na zadania gminne.

Wsparcie uzyska 101 zadań: 23 powiatowe i 78 gminnych, co pozwoli na budowę, przebudowę lub remont 116 kilometrów dróg: 48 km powiatowych i 68 km gminnych.

Województwo kujawsko-pomorskie

Limit na dofinansowanie zadań realizowanych przez samorządy województwa kujawsko-pomorskiego wyniesie 154,6 mln zł:

  • 57,5 mln zł na zadania powiatowe,        
  • 97,1 mln zł na zadania gminne.

Wsparcie uzyska 150 zadań: 26 powiatowych i 124 gminnych, co pozwoli na budowę, przebudowę lub remont 227 kilometrów dróg: 78 km powiatowych i 149 km gminnych.

Województwo lubelskie

Limit na dofinansowanie zadań realizowanych przez samorządy województwa lubelskiego wyniesie 280,4 mln zł:

  • 153,9 mln zł na zadania powiatowe,      
  • 126,5 mln zł na zadania gminne.

Wsparcie uzyska 206 zadań: 44 powiatowe i 162 gminne, co pozwoli na budowę, przebudowę lub remont 442 kilometrów dróg: 234 km powiatowych i 208 km gminnych.

Województwo lubuskie

Limit na dofinansowanie zadań realizowanych przez samorządy województwa lubuskiego wyniesie 82,6 mln zł:

  • 40,1 mln zł na zadania powiatowe,        
  • 42,5 mln zł na zadania gminne.

Wsparcie uzyska 60 zadań: 14 powiatowych i 46 gminnych, co pozwoli na budowę, przebudowę lub remont 72 kilometrów dróg: 29 km powiatowych i 42 km gminnych.

Województwo łódzkie

Limit na dofinansowanie zadań realizowanych przez samorządy województwa łódzkiego wyniesie 145 mln zł:

  • 43 mln zł na zadania powiatowe,            
  • 102 mln zł na zadania gminne.

Wsparcie uzyska 190 zadań: 32 powiatowe i 158 gminnych, co pozwoli na budowę, przebudowę lub remont 289 kilometrów dróg: 95 km powiatowych i 193 km gminnych.

Województwo małopolskie

Limit na dofinansowanie zadań, realizowanych przez samorządy województwa małopolskiego, wyniesie 202,5 mln zł:

  • 102,6 mln zł na zadania powiatowe,      
  • 99,9 mln zł na zadania gminne.

Wsparcie uzyska 170 zadań: 42 powiatowe i 128 gminnych, co pozwoli na budowę, przebudowę lub remont 214 kilometrów dróg: 118 km powiatowych i 96 km gminnych.

Województwo mazowieckie

Limit na dofinansowanie zadań realizowanych przez samorządy województwa mazowieckiego wyniesie 306,1 mln zł:

  • 162,6 mln zł na zadania powiatowe,      
  • 143,5 mln zł na zadania gminne.

Wsparcie uzyska 138 zadań: 47 powiatowych i 91 gminnych, co pozwoli na budowę, przebudowę lub remont 298 kilometrów dróg: 162 km powiatowych i 135 km gminnych.

Województwo opolskie

Limit na dofinansowanie zadań realizowanych przez samorządy województwa opolskiego wyniesie 57,1 mln zł:

  • 19,7 mln zł na zadania powiatowe,        
  • 37,4mln zł na zadania gminne.

Wsparcie uzyska 39 zadań: 10 powiatowych i 29 gminnych, co pozwoli na budowę, przebudowę lub remont 45 kilometrów dróg: 24 km powiatowych i 21 km gminnych.

Województwo podkarpackie

Limit na dofinansowanie zadań, realizowanych przez samorządy województwa podkarpackiego wyniesie 174,2 mln zł:

  • 83,9 mln zł na zadania powiatowe,        
  • 90,3 mln zł na zadania gminne.

Wsparcie uzyska 148 zadań: 45 powiatowych i 103 gminne, co pozwoli na budowę, przebudowę lub remont 193 kilometrów dróg: 76 km powiatowych i 117 km gminnych.       

Województwo podlaskie

Limit na dofinansowanie zadań realizowanych przez samorządy województwa podlaskiego wyniesie 205,5 mln zł:

  • 89,5 mln zł na zadania powiatowe,        
  • 116 mln zł na zadania gminne.

Wsparcie uzyska 266 zadań: 101 powiatowych i 165 gminnych, co pozwoli na budowę, przebudowę lub remont 354 kilometrów dróg: 177 km powiatowych i 177 km gminnych.

Województwo pomorskie

Limit na dofinansowanie zadań realizowanych przez samorządy województwa pomorskiego wyniesie 157 mln zł:

  • 64,8 mln zł na zadania powiatowe,        
  • 92,2 mln zł na zadania gminne.

Wsparcie uzyska 158 zadań: 32 powiatowe i 126 gminnych, co pozwoli na budowę, przebudowę lub remont 273 kilometrów dróg: 141 km powiatowych i 132 km gminnych.

Województwo śląskie

Limit na dofinansowanie zadań realizowanych przez samorządy województwa śląskiego wyniesie 160,8 mln zł:

  • 91,9 mln zł na zadania powiatowe,        
  • 68,9 mln zł na zadania gminne.

Wsparcie uzyskają 104 zadania: 35 powiatowych i 69 gminnych, co pozwoli na budowę, przebudowę lub remont 123 kilometrów dróg: 70 km powiatowych i 53 km gminnych.              

Województwo świętokrzyskie

Limit na dofinansowanie zadań realizowanych przez samorządy województwa świętokrzyskiego wyniesie 145,6 mln zł:

  • 60 mln zł na zadania powiatowe,            
  • 85,6 mln zł na zadania gminne.

Wsparcie uzyska 195 zadań: 57 powiatowych i 138 gminnych, co pozwoli na budowę, przebudowę lub remont 251 kilometrów dróg: 135 km powiatowych i 116 km gminnych.

Województwo warmińsko-mazurskie

Limit na dofinansowanie zadań realizowanych przez samorządy województwa warmińsko-mazurskiego wyniesie 178,6 mln zł:

  • 88,1 mln zł na zadania powiatowe,        
  • 90,5 mln zł na zadania gminne.

Wsparcie uzyska 151 zadań: 48 powiatowych i 103 gminne, co pozwoli na budowę, przebudowę lub remont 273 kilometrów dróg: 152 km powiatowych i 122 km gminnych.

Województwo wielkopolskie

Limit na dofinansowanie zadań realizowanych przez samorządy województwa wielkopolskiego wyniesie 231,7 mln zł:

  • 120,4 mln zł na zadania powiatowe,      
  • 111,3 mln zł na zadania gminne.

Wsparcie uzyskają 152 zadania: 41 powiatowych i 111 gminnych, co pozwoli na budowę, przebudowę lub remont 184 kilometrów dróg: 96 km powiatowych i 88 km gminnych.         

Województwo zachodniopomorskie

Limit na dofinansowanie zadań realizowanych przez samorządy województwa zachodniopomorskiego wyniesie 105,6 mln zł:

  • 50,9 mln zł na zadania powiatowe,        
  • 54,7 mln zł na zadania gminne.

Wsparcie uzyska 69 zadań: 26 powiatowych i 43 gminne, co pozwoli na budowę, przebudowę lub remont 115 kilometrów dróg: 73 km powiatowych i 42 km gminnych.

Inwestycje dofinansowane z FDS w 2019 r.

W 2019 r. dofinansowanie z Funduszu otrzymało łącznie 4 280 zadań, z czego 3 131 na drogach gminnych i 1 149 na drogach powiatowych. Łączna wartość środków przyznanych na realizację zadań gminnych i powiatowych wyniosła blisko 4,5 mld zł. Pozwoliło to na realizację 6 tys. km dróg: 3 258 km gminnych i 2 742 km powiatowych.

Długość dróg gminnych i powiatowych dofinansowanych w 2019 r. z FDS:

Województwo

Długość dofinansowanych dróg (w km)

Drogi gminne

Drogi powiatowe

Razem

Dolnośląskie

108,63

118,48

227,11

Kujawsko-Pomorskie

263,72

154,45

418,17

Lubelskie

380,43

419,30

799,73

Lubuskie

71,32

53,84

125,16

Łódzkie

266,03

131,34

397,37

Małopolskie

182,72

140,70

323,42

Mazowieckie

313,42

349,95

663,37

Opolskie

53,36

36,56

89,93

Podkarpackie

226,55

174,63

401,18

Podlaskie

523,91

196,31

720,21

Pomorskie

127,91

97,90

225,81

Śląskie

102,77

112,95

215,72

Świętokrzyskie

219,68

227,71

447,39

Warmińsko-Mazurskie

191,98

265,33

457,31

Wielkopolskie

159,18

200,39

359,56

Zachodniopomorskie

66,78

61,67

128,44

OGÓŁEM

3 258,37

2 741,51

5 999,88

FDS wspiera samorządy

FDS jest stabilnym programem obliczonym na wiele lat, z którego możliwe będzie dofinansowanie zadań wieloletnich, co pozwoli na realizację większych inwestycji, które dotychczas były przez samorządy odkładane. Mniej zamożne samorządy mogą skorzystać z dofinansowania w wysokości nawet 80% wartości realizowanych zadań.

Środki Funduszu Dróg Samorządowych są przeznaczane na:

  • dofinansowanie budowy, przebudowy i remontu dróg powiatowych i dróg gminnych;
  • dofinansowanie budowy mostów lokalizowanych w ciągach dróg wojewódzkich, powiatowych i gminnych;
  • finansowanie budowy, przebudowy i remontu dróg wojewódzkich, powiatowych i gminnych o znaczeniu obronnym.

Ocena wniosków o dofinansowanie zadań gminnych i powiatowych odbywa się w oparciu o szereg przesłanek, w szczególności:

  • zwiększenie dostępności transportowej jednostek administracyjnych;
  • zapewnienie spójności sieci dróg publicznych;
  • podnoszenie standardów technicznych dróg powiatowych i dróg gminnych;
  • poprawę stanu bezpieczeństwa ruchu drogowego;
  • poprawę dostępności terenów inwestycyjnych.

Szczegółowe kryteria oceny są określane przez wojewodów w ogłoszeniach o naborze wniosków.

Zapisz się na newsletter
Śledź na bieżąco nowe inicjatywy, projekty i ważne decyzje, które wpływają na Twoje życie codzienne. Zapisz się na nasz newsletter samorządowy.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Ministerstwo Infrastruktury

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Sektor publiczny
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Czekał w SOR na lekarza 3 godziny i 5 minut. Był sam w poczekalni. Lekarz spał? Lekarz operował innego pacjenta? Lekarz był na innym oddziale?

Internauta opisał pobyt na SOR w Przemyślu. W poczekalni nie było nikogo. Pomimo to wyznaczono mu 3 h (i 5 minut) oczekiwania. W rozmowie o tym zdarzeniu inni internauci żartowali, aby autor historii okazał zrozumienie dla lekarzy pracujących na 4 etatach i nie mogących oderwać się dla niego od szczytnych obowiązków. Złośliwi pisali z sarkazmem: 1) "Nie wstyd Ci, myślisz, że dla Ciebie pielęgniarka zbudzi lekarza" 2. "w takim razie gdzie informacja że "pacjenci w stanie nie zagrażającym życiu nie będą przyjmowani w trakcie snu lekarza?" 3) "chłopie naprawdę myślisz że pielęgniarka przyjdzie i powie "lekarz śpi musi Pan czekać". Przecież to otwarta droga do złożenia skargi do rzecznika praw pacjenta".

Podwyżka zasiłku pielęgnacyjnego, ale tylko dla osób starszych i bez emerytury [Petycje]

Co więcej podwyżka nie dla każdej osoby 75+, ale takiej, która nie ma prawa do emerytury i renty. To niszowe sytuacje. Zazwyczaj osoba w wieku 75+ ma emeryturę albo rentę. Otrzymuje wtedy dodatek pielęgnacyjny. Ale są osoby, które w wieku 75 lat nie mają prawa do emerytury i renty. Bardzo rzadko, ale są takie osoby. I dla nich jest adresowany pomysł, aby ich zasiłek pielęgnacyjny był podniesiony do dodatku pielęgnacyjnego.

Rok 2026 jednym z najtrudniejszych budżetowo od dekady. Samorządy muszą wybierać i uważać na naruszenie dyscypliny finansów publicznych

Rok 2026 może być jednym z najtrudniejszych budżetowo od dekady. Samorządy czekają bardzo trudne wybory. Nawet działania podjęte w dobrej wierze mogą zostać uznane za naruszenie dyscypliny finansów publicznych. Jak JST mogą się zabezpieczyć?

Pomarańczowe worki na nową frakcję. Gdzie się pojawiają i co do nich wrzucać?

Niektóre gminy decydują się na wprowadzenie pomarańczowych worków na określone odpady. Czy pojawią się one wszędzie? Co powinno się w nich znaleźć? Rozwiewamy wątpliwości.

REKLAMA

Tu rodzi się ekologiczna świadomość. "W Punkcie zwrotnym nie straszymy dzieci kryzysem klimatycznym" [WYWIAD]

O innowacyjnym centrum ekologii Punkt Zwrotnym, o tym, jak nauka dbania o środowisko może być zabawą i dlaczego edukacja ekologiczna najmłodszych jest kluczowa rozmawiamy z Małgorzatą Żmijską, Prezeską Fundacji Mamy Projekt.

WZON. To coś nie tak. Niewidoma nie dostała świadczenia wspierającego. Tylko 61 punkty

List czytelniczki - otrzymała tylko 61 punkty dla osoby niepełnosprawnej ze znacznym stopniem niepełnosprawności i stałym orzeczeniem (niewidoma). Efekt? Bez świadczeń pielęgnacyjnego i wspierającego.

Luka w budżecie NFZ w 2025 r. wynosi 14 mld zł, wpływy ze składki zdrowotnej niższe o 3,5 mld. Luka w 2026 r. może sięgnąć 23 mld zł

NFZ odnotował niższe niż zakładano wpływy ze składki zdrowotnej – o 3,5 mld zł mniej w pierwszych ośmiu miesiącach 2025 roku. Eksperci alarmują, że problemy finansowe mogą zagrozić realizacji świadczeń medycznych w niektórych regionach, a w 2026 roku luka w budżecie Funduszu może wzrosnąć do 23 mld zł.

Jak polski model sztucznej inteligencji może wspierać samorządy?

Ministerstwo Cyfryzacji, wspólnie z partnerami z sektora nauki i technologii, opracowało PLLuM (Polish Large Language universal Model). To pierwszy zrealizowany na rządowe zlecenie duży, otwarty model językowy dopasowany do realiów języka polskiego. Jak jednostki samorządu terytorialnego (JST) mogą skorzystać z możliwości oferowanych przez ten model?

REKLAMA

Kiedy gmina ma obowiązek pomóc w dotarciu dzieci do szkół i przedszkoli?

Obowiązki gmin związane z pomocą w dotarciu dzieci do szkoły podstawowej wciąż budzą wątpliwości. W praktyce rozstrzygają je dopiero sądy. Artykuł prezentuje m.in. nowe orzeczenia dotyczące wywiązywania się przez gminę z tego obowiązku, gdy dziecko dojeżdża do szkoły podstawowej, która nie jest jego szkołą obwodową.

Podatek od małpek dla gmin. Pieniądze zapłatą za interwencje związane z przemocą domową wobec dziecka

Samorządy będą mogły przeznaczać wpływy z tzw. podatku od małpek na wezwanie personelu medycznego podczas interwencji związanej z przemocą domową wobec dziecka - zakłada projekt nowelizacji ustawy Ministerstwa Zdrowia przekazany do konsultacji publicznych.

REKLAMA