Kategorie

Infrastruktura

Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Polski Ład to całościowe spojrzenie na problemy powiatów i gmin w całej Polsce. W ramach Polskiego Ładu budowane będą m.in. obiekty sportowe oraz infrastruktura drogowa, energetyczna, internetowa, kolejowa, które przyczynią się do rozwoju gospodarczego i poprawią jakość życia - mówił premier Mateusz Morawiecki.
Program Bezpiecznej Infrastruktury Drogowej, który ma zwiększyć bezpieczeństwo na drogach ogłosił na konferencji prasowej premier Mateusz Morawiecki. Jakie rozwiązania przewiduje?
Sejm przyjął opracowany przez Ministra Infrastruktury projekt ustawy o zmianie ustawy o Funduszu Dróg Samorządowych oraz niektórych innych ustaw. Dzięki zwiększeniu dofinansowania o 3 mld zł, Rządowy Fundusz Rozwoju Dróg (wcześniej Fundusz Dróg Samorządowych) będzie dysponował łącznie kwotą 39 mld zł.
Pasażerscy przewoźnicy kolejowi otrzymają wsparcie z tzw. tarczy antykryzysowej 3.0 - poinformowało w poniedziałek w komunikacie Ministerstwo Infrastruktury.
Wielomiliardowe wsparcie uruchamiane w ramach kolejnych odsłon Tarczy Antykryzysowej nie powinno być jedyną odpowiedzią państwa polskiego na kryzys gospodarczy wywołany pandemią koronawirusa. Warto sięgać do historii i z niej czerpać naukę, jakich narzędzi użyć do tego, by wykorzystać trudniejsze czasy do modernizacji kraju i przywrócenia gospodarce ścieżki wzrostu gospodarce. W ocenie Instytutu Staszica polskie władze powinny skorzystać z zagranicznych doświadczeń w zakresie finansowania inwestycji infrastrukturalnych. Należy przy tym wziąć pod uwagę, że unijne źródła finansowania nie mogą być traktowane jako jedyne albo kluczowe w wieloletniej perspektywie.
Premier Mateusz Morawiecki zatwierdził listy zadań do dofinansowania ze środków Funduszu Dróg Samorządowych w ramach naboru wniosków na 2020 rok. Wsparcie rządowe uzyska 2 297 zadań, w tym 623 powiatowe i 1 674 gminne.
Wzrost populacji o 34 proc. do 2050 roku, powiększanie się stref zurbanizowanych oraz wzrastające koszty społeczne i ekonomiczne zatorów drogowych to tylko niektóre z wyzwań stojących przed obecnym pokoleniem i przyszłymi
Koniec roku 2020 wiąże się z przełomem. Od tej pory Polska będzie uzyskiwać coraz mniejsze dopłaty do wydatków budżetowych. Zdaniem przewodniczącego sejmowej Komisji Infrastruktury – posła Stanisława Żmijana, wzrośnie znaczenie współpracy publiczno-prywatnej w zakresie infrastruktury. Główną przyczyną jest konieczność rozbudowy infrastrukturalnej oraz utrzymanie tej już wybudowanej. Żmijan podkreśla, że po wielu zmianach prawo dotyczące inwestycji infrastrukturalnych jest już odpowiednie.
Rada Europejska podjęła zasadnicze decyzje w kwestii budżetu unijnego na lata 2014 – 2020. Już tylko zatwierdzenie postanowień przez Parlament Europejski dzieli Polskę od otrzymania 72,9 miliarda euro na realizację polityki spójności. W pracach nad planowaniem wydatków i systemem inwestowania funduszy unijnych bierze udział Ministerstwo Rozwoju Regionalnego.
Nowa infrastruktura turystyczna powstanie w Olsztynie pod Częstochową. Gmina zdobyła unijną dotację, za którą m.in. utworzy park u podnóża ruin olsztyńskiego zamku z XIV w., zbuduje parking pod rezerwatem Sokole Góry i przedłuży tam istniejącą ścieżkę rowerową.
Ponad 48 mln zł dofinansowania z Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich otrzyma kolejnych 130 przedstawicieli gmin, kościołów i organizacji pozarządowych w Łódzkiem. W Urzędzie Marszałkowskim w Łodzi podpisano umowy w ramach programu "Odnowa i rozwój wsi".
Prezydent Szczecina Piotr Krzystek wystąpił w obronie tamtejszego portu. Zdaniem prezydenta miasta możliwa decyzja rządu o ograniczeniu dofinansowania portowych inwestycji spowoduje marginalizację portu w Szczecinie.
Do wyceny nieruchomości zajmowanych na potrzeby budowy dróg przyjmowane będą wartości odpowiadające dotychczasowemu sposobowi ich wykorzystania, a nie jak do tej pory – ustalane na podstawie cen transakcyjnych, jakie funkcjonowały w obrocie nieruchomościami drogowymi.
Parlament Europejski poparł w II czytaniu ideę modyfikacji opłat infrastrukturalnych w transporcie drogowym. Nowe opłaty zrekompensują skutki zanieczyszczenia powietrza i emisji hałasu.
Rząd postanowił zintensyfikować działania mające na celu ułatwienie procedowania w zakresie inwestycji infrastrukturalnych. W tym celu postanowiono zmienić nieco przepisy prawa dotyczące wydawania decyzji o zezwoleniu na realizacje inwestycji drogowych regulowane przez ustawę o szczególnych zasadach przygotowania i realizacji inwestycji w zakresie dróg publicznych.
Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów rozwiał wątpliwości dotyczące uznania za pomoc publiczną finansowania modernizacji i konserwacji oświetlenia, niebędącego własnością gminy.
Projekt rozporządzenia w sprawie opłat za przejazd autostradami budowanymi przez Państwo stanowi wykonanie delegacji ustawowej zawartej w art. 37e ust. 2 ustawy z dnia 27 października 1994 r. o autostradach płatnych oraz o Krajowym Funduszu Drogowym. Zgodnie z powyższym przepisem Minister Infrastruktury określi w drodze rozporządzenia, stawki opłat za przejazd autostradą, mając na uwadze potrzeby utrzymania i ochrony dróg istotnych dla rozwoju sieci drogowej.
W ostatnim czasie odbywa się wzmożona dyskusja na temat sytuacji kolei w Polsce. Pokutuje obraz kolei brudnej, niepunktualnej i zawodzącej oczekiwania społeczeństwa. Czy może być inaczej? Spójrzmy na przykłady dobrych praktyk na świecie.
Na przestrzeni ostatnich 15 lat w Polsce zebrano szereg doświadczeń w przygotowaniu i realizacji projektów inwestycyjnych z udziałem partnerów prywatnych. W artykule pojawią się wybrane przykłady zrealizowanych z sukcesem inwestycji infrastrukturalnych w systemie partnerstwa publiczno-prywatnego.
Zgodnie z planami rządowymi od lipca 2011 zacznie funkcjonować ETC, czyli elektroniczny pobór opłat za użytkowanie dróg krajowych.
Zima i związane z tą porą roku ujemne temperatury oraz opady śniegu to czas wytężonego wysiłku organizacyjnego i finansowego dla niektórych podmiotów wchodzących w skład sektora samorządowego. Dotyczy to zwłaszcza zarządców dróg i budynków komunalnych.
Kto decyduje o zaliczeniu drogi do kategorii dróg krajowych, wojewódzkich, powiatowych lub gminnych? Jak przebiega ta procedura?
Niemal każda gmina w mniejszym lub większym stopniu boryka się z problemem nielegalnego składowania (rzadziej: magazynowania) odpadów w miejscach do tego nieprzeznaczonych. Często ustalenie sprawcy naruszenia prawa stwarza poważne trudności praktyczne.
Rząd szykuje zmiany w systemie pobierania opłat za poruszanie się po drogach krajowych. Ministerstwo Infrastruktury pracuje nad rozporządzeniem w sprawie wykazu dróg krajowych lub ich odcinków, na których pobiera się opłatę elektroniczną.
W dniu 17 lipca 2010 r. weszła  w życie ustawa z dnia 7 maja 2010 r. o wspieraniu rozwoju usług i sieci telekomunikacyjnych - potocznie zwana "megaustawą". Wejście w życie tego aktu znacznie przyspieszy rozwój inwestycji telekomunikacyjnych.
Przewoźnik, czyli przedsiębiorca zajmujący się przewozem ludzi będzie mógł wykonywać działalność po zgłoszeniu tego faktu do właściwego terytorialnie organizatora tego typu przewozu. Będzie on musiał ponadto postarać się o potwierdzenia zgłoszenia przewozu, które wydawane jest w formie decyzji administracyjnej.
Jak w praktyce na gruncie obowiązujących przepisów powinna być zorganizowana selektywna zbiórka odpadów? Co powinna zrobić gmina aby zbiórka selektywna była również efektywna?
Nieustanny rozwój naukowo-techniczny w zakresie informatyki, telekomunikacji oraz multimediów oraz ciągły  postęp w dziedzinie zarządzania ruchem drogowym w krajach o rozwiniętej motoryzacji i systemie dróg bardzo często wymaga od służb zarządzających ruchem sięgania po najnowocześniejsze technologie.