REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Spis Powszechny 2021 - jak bezpiecznie udostępniać swoje dane?

Spis Powszechny 2021 - jak bezpiecznie udostępniać swoje dane?
Spis Powszechny 2021 - jak bezpiecznie udostępniać swoje dane?
shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

Spis Powszechny 2021 - jak udostępniać swoje dane, by nie wpaść w długi? Jak chronić się przed kradzieżą danych?

Narodowy Spis Powszechny Ludności i Mieszkań 2021

1 kwietnia rozpoczął się Narodowy Spis Powszechny Ludności i Mieszkań, który potrwa do końca września. Ze względu na pandemię Covid-19 będziemy wypełniać obowiązek samopisu online. Z tego powodu to największe i najważniejsze badanie statystyczne rodzi pytanie – czy podawanie osobistych i niezwykle wrażliwych danych jest bezpieczne? Możemy zrezygnować z tej opcji, ale do tych osób, które do 3 maja nie wezmą udziału w spisie powszechnym drogą internetową, zadzwoni rachmistrz, co również budzi kontrowersje u wielu osób. Jak zatem dbać o dane osobowe w sieci czy w kontaktach na odległość, np. przez telefon, by nie stały się one łupem cyberprzestępców, co może skończyć się niechcianym długiem? 

REKLAMA

REKLAMA

Spis Powszechny - oszustwa

Jak pokazał ubiegły rok, oszuści skwapliwie wykorzystali pandemiczne restrykcje i fakt, że coraz więcej formalności możemy, a nierzadko po prostu musimy załatwić online. Podczas jesiennej fali Covid-19 ponad połowa Polaków (55%) zauważyła większą aktywność cyberprzestępców próbujących wyłudzić dane osobowe . Złodzieje wykorzystywali je m.in. do zaciągania kredytów czy zawierania różnego rodzaju umów na właściciela danych. 

– Cyberprzestępcy w swoich działaniach są coraz bardziej przebiegli. Skutki mogą być zauważalne od razu, np. w postaci „uszczuplenia” naszego konta bankowego lub niestety bardziej długofalowe. Jeżeli nie zorientujemy się w porę, złodziej może się posługiwać się skradzionymi danymi przez dłuższy czas i np. zaciągać na nazwisko ich właściciela kolejne pożyczki czy kredyty. Właśnie w taki sposób nieświadomie stajemy się dłużnikami. Niestety, dowiadujemy się o tym najczęściej w momencie, kiedy staramy się we własnym imieniu np. o kredyt. Wtedy odkrywamy, że widniejemy na jednej z tzw. czarnych list dłużników, bo oczywiste jest, że zobowiązanie zaciągnięte na nasze nazwisko, nie jest spłacane przez oszusta – komentuje Katarzyna Lebek, ekspert Intrum.

Możemy się spodziewać, że przy okazji spisu powszechnego ilość prób dokonania przestępstw tego rodzaju będzie jeszcze większa, bo będzie to niestety kolejna okazja do nadużyć dla oszustów. 

REKLAMA

Dlatego warto wiedzieć, dlaczego musimy podać określone informacje, jak w praktyce wygląda samospis dokonywany online oraz jak bezpiecznie przekazać dane rachmistrzowi przez telefon. To uchroni nie tylko nasz spokój, ale i… domową kasę.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Spis Powszechny - dlaczego musimy się spisać?

Narodowy Spis Powszechny to najbardziej kompleksowe badanie struktury demograficznej i stanu społeczno-zawodowego naszego społeczeństwa. Nasze dane zbierane są w celach statystycznych. Dzięki niemu wiemy, ilu nas jest, kim jesteśmy i jak żyjemy. Na podstawie tych informacji struktury państwowe mogą też planować i podejmować konkretne działania, np. Ministerstwo Finansów przydziela dotacje dla gmin, Ministerstwo Zdrowia dofinansowania na zabiegi dla konkretnych regionów, a Ministerstwo Edukacji i Nauki kształtuje politykę oświatową. Uchylenie się od obowiązku uczestnictwa w spisie może skutkować grzywną nawet do 5 tys. zł.

Warto wiedzieć, że dane, które będziemy przekazywać w spisie, podlegają szczególnej ochronie na podstawie przepisów krajowych i europejskich, m.in. Głównego Urzędu Statystycznego oraz Urzędu Statystycznego Wspólnot Europejskich (Eurostat). Są przetwarzane w celu wykorzystania do opracowań, zestawień i analiz statystycznych oraz do tworzenia i aktualizacji przez Prezesa GUS operatów statystycznych . Od momentu ich pozyskania, dane podlegają tajemnicy statystycznej, która ma charakter wieczysty i absolutny.

Spis Powszechny - jakie dane musimy udostępnić?

Zanim przejdziemy do wypełniania właściwego formularza, warto zapoznać się „na sucho” z listą pytań, która jest umieszczona na oficjalnej stronie https://spis.gov.pl/. Obowiązkowe jest m.in. podanie danych osobistych łącznie z wykształceniem i rodzajem wykonywanej pracy, miejsca zamieszkania, imienia i nazwiska współmałżonka i pozostałych ewentualnych domowników. Wśród obligatoryjnych informacji, najbardziej wrażliwych danych znajduje się również nr PESEL. Natomiast GUS absolutnie nie zażąda podania takich informacji, jak numer konta, numer karty kredytowej czy wysokość zarobków. 

– Warto o tym pamiętać wypełniając arkusz z pytaniami online, ponieważ oszuści bazują na braku wiedzy konsumentów. Podanie wymienionych informacji nieodpowiednim osobom ze złymi zamiarami może się skończyć bardzo źle dla naszych finansów, ponieważ skradzione dane mogą posłużyć do zaciągania pożyczek, kredytów w naszym imieniu. Złodzieje mogą również dokonać drogich zakupów i doszczętnie sczyścić nam konto. Zachowajmy szczególną czujność, gdy będziemy dokonywać spisu przez telefon, kiedy nie ma możliwości autoryzacji podawanych danych wiadomością sms. Upewnijmy się, że po drugiej stronie jest rachmistrz, osoba upoważniona i odpowiednio przygotowana do tego, by uzyskać od nas dane osobowe – podpowiada Katarzyna Lebek, ekspert Intrum.

Jak chronić się przed kradzieżą danych?

Możemy dodatkowo zwiększyć bezpieczeństwo podawania danych osobowych podczas spisu. W tym celu należy przestrzegać kilku prostych zasad:

1. Loguj się do spisu tylko z głównej, oficjalnej strony: https://spis.gov.pl/. Zwrócić uwagę na to, czy na pewno w pasku adresu wyświetla się szyfrowana wersja protokołu https i charakterystyczna zielona „kłódeczka”. To znaczy, że platforma jest bezpieczna.

2. Uważaj na wszelkie próby kontaktu już po wypełnieniu ankiety. Jeśli system ją zaakceptuje, nie ma potrzeby uzupełniania lub powtórnego podawania informacji, lub dosyłania kolejnych danych. GUS o to nie poprosi. Nie otwieraj wiadomości e-mail i sms nieznanego pochodzenia oraz zawierających podejrzaną treść.

3. Jeżeli masz jakiekolwiek wątpliwości co do strony www, poprzez którą odbywa się spis, lub arkusz z pytaniami ładuje się podejrzanie długo, ze względów bezpieczeństwa przerwij spis. Swoje wątpliwości możesz zweryfikować, dzwoniąc na specjalną linię spisową, numer telefonu: 22 279 99 99.

4. Dokonaj spisu online, korzystając z własnego komputera czy tabletu, łącząc się z Internetem wyłącznie za pośrednictwem bezpiecznej sieci domowej. Unikaj tzw. „hot spotów” czyli niezabezpieczonych sieci Wi-Fi. Możesz też rozważyć zakup usługi VPN, która zwiększa bezpieczeństwo przesyłu informacji.

5. Sprawdź, czy sprzęt, na którym będziesz dokonywać spisu, jest w pełni bezpieczny, tzn. np. – czy na Twoim laptopie jest zainstalowana najnowsza wersja programu antywirusowego. Używaj sprawdzonych programów antywirusowych. Dzięki temu dodatkowemu zabezpieczeniu możesz mieć pewność, że zarówno Twoje dane, które udostępniasz w Internecie, jak i informacje, które przechowujesz lokalnie na komputerze lub w smartfonie, będą bezpieczne. Korzystaj tylko z oprogramowania pochodzącego z autoryzowanych, legalnych źródeł.

6. Tworząc tzw. profil zaufany, który pozwoli dokonać spisu przez Internet, zadbaj o bezpieczeństwo hasła dostępu. Najbardziej bezpieczne hasła składają się z różnych znaków (wielkie i małe litery, znaki specjalne i cyfry) oraz są odpowiednio długie (min. 8 znaków), wtedy będą trudniejsze do złamania.

7.  W przypadku wywiadu telefonicznego, zweryfikuj dane rachmistrza. Powinien on podać numer legitymacji oraz imię i nazwisko. Dane zapiszmy i poprośmy o chwilę na sprawdzenie ich w bazie rachmistrzów dostępnej na stronie internetowej spisu lub łącząc się z drugiego aparatu z dedykowaną infolinią.

Ostrożność w przestrzeni wirtualnej i stosowanie się do powyższych zasad sprawi, że staniemy się dla złodzieja tożsamości znacznie trudniejszym celem. Rozsądek, szczególna uwaga na pewne podejrzane działania, znajomość podstawowych zasad bezpiecznego korzystania z sieci, powinny skutecznie utrudnić cyberprzestępcom kradzież naszych danych, czyli w konsekwencji także naszych pieniędzy.

Źródło: intrum

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Sektor publiczny
13 mld zł na program modernizacji służb MSWiA w latach 2026-2029. Większość na inwestycje budowlane, sprzęt oraz nowe etaty w Policji, Straży Granicznej i PSP

Prezydent Karol Nawrocki podpisał 15 grudnia 2025 r. ustawę wprowadzającą program modernizacji służb MSWiA na lata 2026-2029. Zakłada ona przekazanie na ten cel 13 mld zł. Do Policji trafi 7,3 mld zł, z czego największa część zostanie przeznaczona na inwestycje budowlane i remonty.

Ponowny wniosek o orzeczenie o niepełnosprawności w 2026 roku. Kto musi złożyć?

Kto musi złożyć ponowny wniosek o orzeczenie o niepełnosprawności w 2026 r.? Czym skutkuje błąd we wniosku bądź niezłożenie go?

Sytuacja budżetowa odbije się czkawką w sądownictwie? Uchwalony budżet na 2026 r. przewiduje dla Sądu Najwyższego ok. 7% mniej środków niż zakładał przedłożony projekt

Pierwszy Prezes Sądu Najwyższego Małgorzata Manowska publikuje sprzeciw wobec cięć budżetowych w planie finansowym Sądu Najwyższego na 2026 rok. Względem przedłożonego przez SN projektu dochodów i wydatków, środki przegłosowane przez posłów dla Sądu Najwyższego w ustawie budżetowej są niższe o ok. 7%. To ma oznaczać, że nie zostały zagwarantowane środki na planowaną działalność SN w 2026 r.

Nie tylko „rury i oczyszczalnie”: FENX.01.03 Gospodarka wodno-ściekowa - szansa na prawdziwie nowoczesną gospodarkę wodno-ściekową. Jak uzyskać dotację?

Nowy nabór FENX.01.03 Gospodarka wodno-ściekowa to nie tylko dotacje na kanalizację i oczyszczalnie. To okazja, żeby uporządkować całą gospodarkę wodno-ściekową w aglomeracjach ≥ 15 000 RLM, wzmocnić odporność na zmiany klimatu, ograniczyć koszty energii i straty wody – z dofinansowaniem nawet do 70% kosztów kwalifikowanych.

REKLAMA

Twierdza Wrocław bez tarczy. Jak miasto stało się bazą NATO, ale nikt nie pomyślał o ludziach

Historia zna już jedno hasło: Festung Breslau - twierdza Wrocław, miasto zamienione w punkt oporu bez oglądania się na los cywilów. Dziś nie ma wojny i nikt nie buduje barykad na ulicach, ale w dziwnie znajomy sposób Wrocław znowu staje się twierdzą. Tym razem logistyczną bazą NATO. Różnica jest taka, że dziś mieliśmy czas, aby pomyśleć o bezpieczeństwie mieszkańców. I nie zrobiliśmy z tym nic.

Najdroższe śmieci w Polsce? Jak wrocławianie dopłacają do dumpingu cenowego na innych rynkach

Wrocław od kilku lat znajduje się w ścisłej czołówce najdroższych miast w Polsce pod względem opłat za odbiór, transport i zagospodarowanie odpadów komunalnych. Tłem obecnej drożyzny był głośny, ciągnący się miesiącami przetarg na obsługę systemu, w którym złożone przez firmy oferty przekroczyły możliwości finansowe miasta – roczne koszty miały sięgnąć ponad 500 mln zł, czyli około 300 mln zł więcej niż w poprzednim budżecie. Oferenci wysłali około 250 pytań dotyczących specyfikacji, złożono kilkadziesiąt odwołań do Krajowej Izby Odwoławczej oraz skarg, które do dziś rozstrzygane są przez sądy. Unieważnienie przetargu uratowało wrocławian przed natychmiastową, drastyczną podwyżką, ale na pewno nie rozwiązało problemu.

Inwestycje infrastrukturalne. Nie ma tuneli drogowych i kolejowych bez inżynierów i narzędzi geodezyjnych [WYWIAD]

Praktyka zawodowa geodety jest służbą publiczną, bardzo ważną w kontekście projektów infrastrukturalnych, realizowanych przy współudziale specjalistów innych branż, m.in. inżynierów budownictwa, transportu, energetyki, hydrotechniki czy tunelowania. Dr hab. inż. Tomasz Lipecki z Wydziału Geodezji Górniczej i Inżynierii Środowiska Akademii Górniczo-Hutniczej w Krakowie, członek Komitetu Naukowego GeoConnect Expo – międzynarodowych, targów geodezyjnych, które odbędą się 14-15 kwietnia 2026 w Kielcach, o roli geodezji w projektach infrastrukturalnych oraz o istocie i misji zawodu geodety rozmawia z Wiceprezesem Geodezyjnej Izby Gospodarczej Dariuszem Tomaszewskim z firmy GEOPRZEM.

W urzędach dodatkowe 13 dni urlopu. Do wykorzystania w 6 miesięcy. I 2 modele skróconego czasu pracy

Mniej godzin w pracy i dłuższe urlopy dla pracowników samorządowych oraz inwestycje w nowe technologie usprawniające obsługę mieszkańców planują jednostki samorządu terytorialnego w ramach pilotażu skróconego czasu pracy.

REKLAMA

Chcą zakazu wydawania prasy przez samorządy: "to tuba propagandowa lokalnych włodarzy". Dlaczego wykreślono przepisy z projektu nowej ustawy medialnej?

Organizacje skupiające wydawców prasy i innych mediów lokalnych wydały wspólne oświadczenie w sprawie projektu ustawy o zmianie ustawy o radiofonii i telewizji oraz niektórych innych ustaw. Skrytykowali wykreślenie z tego projektu przepisów ograniczająych wydawanie prasy przez samorządy. Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego odpowiada, że pracuje nad nowym programem wsparcia dla mediów lokalnych.

Świąteczne wydatki gmin pod lupą. Ekspert: RIO sprawdza uzasadnienie, nie estetykę iluminacji

Grudzień to dla samorządów okres wzmożonej organizacji jarmarków, iluminacji, koncertów oraz wydarzeń integracyjnych. Choć takie inicjatywy są w pełni dopuszczalne, gminy muszą pamiętać, że dla organów nadzoru – RIO czy NIK – kluczowe jest nie to, czy dekoracje podobają się mieszkańcom, lecz czy ich finansowanie ma jasną podstawę prawną i zostało właściwie udokumentowane. Mec. Bartłomiej Tkaczyk, specjalista ds. obsługi samorządów i partner w kancelarii LEGALLY.SMART, przypomina najważniejsze zasady bezpiecznego planowania, a także realizowania świątecznych wydatków.

Zapisz się na newsletter
Śledź na bieżąco nowe inicjatywy, projekty i ważne decyzje, które wpływają na Twoje życie codzienne. Zapisz się na nasz newsletter samorządowy.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA